Rejsekort var allerede forældet for to år siden
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rejsekort var allerede forældet for to år siden

Allerede for to år siden stod det klart, at den overordnede konstruktion af rejsekortet er forældet, fordi terminalerne ikke er online.

Det betyder, at passagererne oplever store forsinkelser. For eksempel kan der gå op til et døgn, fra en passager overfører penge til sit rejsekort via internet, til optankningen er sendt videre til terminaler i alle busser. Indtil da risikerer man at blive afvist med et ugyldigt kort, selv om man har betalt.

I en fodnote til en to år gammel rapport, som Ingeniøren har fået aktindsigt i, slår it-konsulentfirmaet Gartner fast, at sådan skal et rejsekort ikke bygges op.

'Hvis systemet blev designet i dag, ville det højst sandsynligt blive med online-adgang til validatorerne fra et centralt system inklusive offline-funktionalitet for de perioder, hvor der ikke måtte være online-adgang til en validator,' konstaterer it-konsulenterne.

Læs også: Her er rejsekort-rapporten, som ministerium forsøgte at skjule

De går dog ikke i dybden med, hvad det ville betyde for passagererne, men det gør lektor Erik Frøkjær fra Datalogisk Institut ved Københavns Universitet gerne.

»Forståeligheden er et kernepunkt for borgerne. Det indebærer selvfølgelig, at de kan se, hvor mange penge de har tilbage, og hvornår de skal tanke op. Derfor ville systemet i dag blive opbygget, så det var online og dermed transparent for kunderne, hvad deres indestående og forbrug var,« siger han.

It-lektoren understreger, at det ikke duer, at borgerne ikke kan bruge de penge, de har sat ind på deres rejsekort via nettet.

»Rejsekort er så forsinket, at det er forældet. Det sagde både jeg og andre allerede i 2010. Medmindre nogen forhindrer bus- og togselskaberne i at videreudvikle mobilt billetsalg, så bliver rejsekort udkonkurreret af mobile løsninger,« forudser Erik Frøkjær.

Læs dokumenterne som Ingeniøren har fået aktindsigt i her

DEL 1 af 2 - Svar på anmodning om aktindsigt i rejsekortet til Magnus Bredsdorff
[scribd:110403040]

DEL 2 af 2 - Svar på anmodning om aktindsigt i rejsekortet til Magnus Bredsdorff (1)
[scribd:110403052]

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

om læseren siger ok til kortet efter nogen få ganges brug ?
Den indbyder jo ikke til at man rent faktisk ser, at den siger, at man er logget ind.. Der burde jo være lyd/farve indikation, at man skal læse på terminal gør man jo ikke reelt.. Synes det største problem er at jeg skal checke ind og ud så mange gange, jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke kun skal ind og ud, det er betydelig ringere end mit gamle papkort på det punkt..
Personlig har jeg kun rejsekort fordi det kan tåle at ryge i vaskemaskinen, det har jeg mistet for mange 10-turs kort på med pap :=)

  • 0
  • 0

....mobil løsning.
Mobilen er altid lige ved hånden. Det er nemt og fungerer. I hvert fald hvis man bor i hovedstaden og skal køre indenfor 2 zoner. 3 eller flere zoner er for dyrt ift papkort endnu. Men kører altid kun i 2 zoner.

Jeg er godt klar over at sådan er det ikke for langt de fleste, men jeg nyder i hvert fald godt af det.

  • 0
  • 0

Online adgang-adgang har kun betydning for dem som tanker op på nettet og skal brug bussen. De fleste har vel en tankop aftale. Derudover skal ind- og ud-check ske meget hurtig - med online-adgang kan ikke nås på de millisekunder der er til rådighed. Så det er et spørgsmål om det er et særlig relevant problem.

  • 0
  • 0

Og det har jo så også være besvaret mange gange før. Hardware er standard løsning, som også bruge i andre lande. Takstsystemet er politisk bestemt. Og endelig så er der det bagvedliggende regnskabssystem, som åbenbart er specielt for at leve op til de krav de danske revisionsregler stiller.

I øvrigt så fungerer Rejsekort da i Danmark?

  • 0
  • 0

Der burde jo være lyd/farve indikation, at man skal læse på terminal gør man jo ikke reelt..

Øhh.. nå jeg checker ind, så siger systemet da et tydeligt "bing". Og går det galt en anden lyd.

Synes det største problem er at jeg skal checke ind og ud så mange gange, jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke kun skal ind og ud

Vel fordi systemet ellers ikke kan vide, hvor langt du har kørt, hvis du laver checkin og ud samme sted. Så er det jo vanskeligt at beregne hvad turen skal koste, hvis afstanden ikke er kendt. Med en papribillet kan kontrolløren jo se, om du har ret til at køre i den pågældende zone. Det kan han ikke med Rejsekort, da prisen jo først beregnes ved afslutning af rejsen.

  • 0
  • 0

Personligt savner jeg en app til at overvåge, om man nu en dag skulle have glemt checkud.

Jeg var gået i gang - men stoppede da jeg ikke kunne hente informationen i ordentlig tid - onlinefrekvensen passer ikke godt med check-ud-før-straf-perioden (ca. 4 timer hvor jeg bor). Jeg kan altså ikke nå at se om jeg har husket at checke ud, inden min strafperiode udløber, fordi den fastmonterede stander på perronen ikke tidsnok opdaterer den information, der er tilgængelig på selvbetjeningssiden :/
Svar fra rejsekort:

De faststående standere på stationerne opdateres hver 4. time, og sørger for at data om dine rejser kommer ind i systemet og dermed fremgår på din oversigt på selvbetjeningssiden.

  • 0
  • 0

Da man KUN skal tjekke ind igen ved skift af transportmiddel, så kan kontrolløren ikke se andet end om du har tjekket ind til den pågældende type (S-M-B-R) - og hvornår. ikke om du kører den "rigtige" vej - for du skal ikke tjekke ud/ind ved momentan returrejse (glemt madpakke, afhentning af barnebarn - hvilket jeg sparer MANGE penge på..)

  • 0
  • 0

For dem som hører til den lidt ældre generation, kan jeg drage, "Dora" Danmarks Radios program produktions system, projektet i denne sammenligning. Projektet var i løbet af et par års forsinkelse, blevet godt og grundigt, overhalet af de standard programproduktions systemer, og kom aldrig i brug.
I dag, har vi smartphonen som konkurrent for resjekortet. her taler vi om den platform som undergår den mest dramatisk udvikling, med flere milliarder US i udviklings budgetter hvert år. Hvordan har man kunnet tillade sig at ignorer denne platform?
Man behøver ikke en Gartner rapport for at mene at noget skal være online? Man kan bare spørge et seks årigt barn!

  • 0
  • 0

Personligt savner jeg en app til at overvåge, om man nu en dag skulle have glemt checkud.

Jeg var gået i gang - men stoppede da jeg ikke kunne hente informationen i ordentlig tid - onlinefrekvensen passer ikke godt med check-ud-før-straf-perioden (ca. 4 timer hvor jeg bor). Jeg kan altså ikke nå at se om jeg har husket at checke ud, inden min strafperiode udløber, fordi den fastmonterede stander på perronen ikke tidsnok opdaterer den information, der er tilgængelig på selvbetjeningssiden :/
Svar fra rejsekort:
[quote]De faststående standere på stationerne opdateres hver 4. time, og sørger for at data om dine rejser kommer ind i systemet og dermed fremgår på din oversigt på selvbetjeningssiden.

[/quote]

Med så lange opdateringstider..... Hvordan kan en kontrollør så kontrollere om et givet kort er checket ind?

  • 0
  • 0

Hvordan har man kunnet tillade sig at ignorer denne platform?

Det har man vel heller ikke? Kan man ikke købe de fleste billetter på denne platform?

  • 0
  • 0

Synes det største problem er at jeg skal checke ind og ud så mange gange, jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke kun skal ind og ud,

Du skal lige huske at du kun skal tjekke ud en gang på en hel rejse, men checke ind hver gang du skifter mellem transport form.

eks. i hovedestadsområdet:
mellem bus og stog
stog og regional tog
stog og lokalbane

men ikke mellem
stog og stog
lokalbane og lokalbane
reginaltog og regninaltog
bus og bus (fra samme selskab)

  • 0
  • 0

Har observeret at "fejllyden" ved læsefejl er meget lig "OK" lyden. Er du på en station med et tog der kører, en masse mennesker, og du har travlt... så er der rigtig god chance for at du ikke hører fejllyden som en fejl (det koster nemt en dummebøde). Den lyd er bare ikke særlig tydelig - og ikke særlig "fejl-agtig". Prøv selv at svinge kortet forbi læseren lidt hurtigt - så ved du i det mindste hvad du skal lytte efter når du haster forbi.

Det burde dog være nemt at rette.

At gøre terminalerne mere on-line er vel også til at rette over tid. De skal opgraderes løbende alligevel, så det kommer vel.

Om det gør systemet forældet? Ja, det er sådan et system vel altid på et eller andet tidpunkt i dets livscyklus. Denne gang er det omkring deployment af første generation standere. Selvfølgelig knap så heldigt, men ikke uopretteligt. Set over 3 generationer terminaler er det nok kun 20-30% fråds med midlerne alt i alt :-)

Langt værre er det da, at det er nærmest umuligt at gennemskue hvad det koster at rejse med systemet. Det kan sikkert også rettes op, men er formentlig en langt større (ikke teknologisk) udfordring.

Dejligt iøvrigt at Apple forsinkede NFC i telefonerne ved at undlade at proppe teknologien i iPhone 5 (findes i de fleste ny Android baserede). Det giver Rejsekortet lige et år mere til at gøre sig klar til det.

  • 0
  • 0

Jeg forstår ikke, at man kan finde på at konstruere et rejsekort, uden offline funktionalitet. Mifare kortene, er designet til det, og har lager på kortet, til at gemme off-line informationer. Den eneste grund til on-line funktionaliteten, er at kortet kan opfyldes via nettet, uden fysisk adgang til kortet. Hvis kortet opfyldes i en automat, burde den altid fungere off-line.

På mange måder, er rejsekort opgaven særdeles simpel. Hardwaren har været udviklet i mange år - Mifare kortene, er ikke nye på markedet. Hellerikke, dengang at projektet blev startet. Kortlæsere, var også standard varer. Og en mindre dansk virksomhed, havde kunne udvikle hele historien, til en langt lavere pris. Mifare kortene, er faktisk så simple, at hobbyfolk selv udvikler tilsvarende systemer, til at åbne/lukke døre mv. De dele, der bruges for f.eks. trådløs internet, og GPS, er standard varer, der fås som færdige moduler, der kun skal kobles op til en lille microcontroller. Og opgaven kan sandsynligvis køre på en Arduino. På den anden side, vil jeg også nødigt være leverandøren, hvis DSB laver væsentligt om på specifikationerne, efter projektet er sat igang.

Det eneste, som kan være problemet, er indstallationsomkostninger. Men de kan minimeres på mange måder, ved at gennemtænke den måde, at indstallationen skal foregå på. Formentligt kan eksisterende ledningsnet til billetautomater bruges, og evt. kommunikation lægges på ledningerne. I busser, kan måske også bruges eksisterende ledningsnet, til aftasteren ved bagdøren. En anden mulighed, kunne være at udvikle sit eget trådløse kort, der automatisk detekterer, hvornår personerne forlader bussen eller toget, så det ikke kræves udklip. Men dette er ikke umiddelbart muligt, med Mifare kortene, hvis der skal betales for strækning, som i det danske system. Et nyt kort, vil kræve udvikling af en chip, og selve kortet bliver dyere - men samtidigt, kan indstallationsomkostningerne reduceres, eller eventuelt helt fjernes. Ved at projekt, der løber op i større beløb, som rejsekortet, vil jeg nok overveje at udvikle et kort, for at reducere indstallationsomkostningerne, da det formentligt er disse, der er årsag til den høje pris. For et mindre projekt, med få automater, og mindre indstallationsomkostninger, vil et af Mifare kortene nok være mit valg, da et simpelt system, kan laves af "hobby" folk, på kort tid, og således ikke kræver ingeniører med særlige kompetancer, såsom chip udvikling. Til et større produkt, hvor indstallationsomkostningerne er store, vil en kundelavet kort, med egenudviklet ultra low power chip, og batteri på kortet, medføre lave indstallationsomkostninger, da det ikke er nødvendigt at klippe ud, og klippeautomaterne, kan også laves til batteri, der kun skal skiftes hver 20'ende år. Derved kræves kun dobbeltklæbende tape, og en lommelygte, for at opsætte klippeautomaten. Da den er uden lys.

  • 0
  • 0

Det lyder meget uoverskueligt, med de regler for hvornår man skal stemple ind og ud.. jeg aner ikke ud fra de regler du ridser op om jeg så behøves..?
Rejser typisk mellem bramming og svendborg, hvor jeg skifter i odense.. behøves jeg alligevel ikke "stemple ud" i odense ?

  • 0
  • 0

Hvis kortet opfyldes i en automat, burde den altid fungere off-line.

Selvom kortet opfyldes på nettet, og der ikke er on-line adgang, burde det ikke være et problem, da der altid er et beløb på kortet i reserve. Virker adgangen ikke, er rimeligt at "låne" fra dette beløb.

  • 0
  • 0

et rejsekort, uden offline funktionalitet. Mifare kortene, er designet til det, og har lager på kortet, til at gemme off-line informationer.

Inden du så kategorisk udtaler dig om rejsekortet, bør du nok sætte dig ind i, hvad rejsekortet er:
Rejsekortet er MiFare Classic med 4k RAM.
Følger ISO 14443A, som er den altdominerende standard for
rejsekort.
MiFare Classic er tilsvarende det mest gængse type rejsekort med
100+ mio. kort i brug verden over.

  • 0
  • 0

Synes det største problem er at jeg skal checke ind og ud så mange gange, jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke kun skal ind og ud,

Misforstået brug af RK: Du skal kun checke ind, når du starter rejsen, når du skifter og KUN checke ud, når hele rejen er slut.. Mærkaterne er på busdørene er misvisende og dette er erkendt af RK!
Der burde jo være lyd/farve indikation, at man skal læse på terminal gør man jo ikke reelt..
Jamen! Der er da en lydindikator på om du har checket ind eller ud korrekt og en anden lyd hvis der fejl..

  • 0
  • 0

Nej., duy skal kun checke ud når rejsen er slut... Det er det samme som ¨når du har klippekort: Klipper, når du starter og viser kortet når du slifter. Det eneste nye er blot, at du skal huske at checke ud.. Det er da hverkjen raketvidenskb eller vanskeligt :-)

  • 0
  • 0

[quote]et rejsekort, uden offline funktionalitet. Mifare kortene, er designet til det, og har lager på kortet, til at gemme off-line informationer.

Inden du så kategorisk udtaler dig om rejsekortet, bør du nok sætte dig ind i, hvad rejsekortet er:

Rejsekortet er MiFare Classic med 4k RAM.

Følger ISO 14443A, som er den altdominerende standard for

rejsekort.

MiFare Classic er tilsvarende det mest gængse type rejsekort med

100+ mio. kort i brug verden over.[/quote]

Det er nu ikke ram - men flash hukommelse. Men, som jeg skriver, så muliggør denne hukommelse netop off-line funktionalitet. Altså, MiFare kortene, er designet til det. Også den simple "clasic". Det største problem ved "clasic" kortet, er at sikkerheden ikke umiddelbart er så høj, som for de nyere kort.

Det som kortene ikke har, er aktiv trådløs overførsel med batteri. Det gør, at kortet ikke er så egnet i danmark, da vi bliver nød til, at klippe ud. Hvis der havde været trådløs kommunikation i kortets chip, som havde længere rækkevide (med batteri), så vil være muligt, at automatisk detektere, når en person forlod toget, eller bussen. Og således spare den ene klippeautomat. Det vil halvere omkostningerne, til indstallation i bus.

Et aktivt kort, vil også nedsætte energien, der behøves til at aflæse kortet. Klippeautomaten, kan være batteridrevet, og sandsynligvis nemt holde 20 år, på batterierne. Der behøves ingen ledninger, med mindre den skal have blå lys.

Idag udsættes såvel buspassagerer, som chaufføren, fra en umenneskelig stråling, fra rejsekort automaterne. Denne kunne undværes, ved brug af aktiv teknologi, med batteri.

Selv et lille batteri, med kun få mAh, kan nemt holde til mange aftastninger, og sandsynligvis nemt over 10 år. Det er alene et spørgsmål om, at sende så lidt som muligt, med så lidt energi som muligt - samt at kun have kortet aktivt, såvel for modtagning som sending, så kort tid som muligt. Det primære forbrug, bliver derved "uret" som tænder og slukker strømmen.

Begrundelsen for, at designe sit eget kort, var ikke at MiFare kortene ikke har flash. Men, at de ikke har trådløs adgang, der vil kunne reducere indstallationsomkostninger, og stråling.

Hvis Mifare kortene bruges - og hvis der ønskes takstsystemer som det nuværende - så vil det kræve klippeautomater til både ind og ud. Men kortene er lavet til at fungere offline.

  • 0
  • 0

Man skulle tro en shop hvor man let og bekvemt en gang i kvartalet eller i måneden gik ind og købte de rejser man havde behov for og fik rabatter efter købets omfang, kunne tilfredsstille de 95% af de rejsende. Billetterne fleksible med et par timers rejsemargin til at komme for sent og uventet aflevere børn og rabatter fleksible så en enkelt rejsedag fra eller til ikke er noget man skal bekymre sig om. Rejsekortet skal så ikke skannes men er blot dokumentation som en kontrollør kan gå ind og checke på en håndholdt terminal. Det tager max 5 min en gang om måneden for kunden på en veltilrettelagt shopside.

Alt kan laves med velkendte teknologier fra bank mm. Ikke noget med at skulle huske at skanne ind eller ud.

Resten kunne bekvemt laves med gammeldags periodekort og SMS billetter. Dette forslag er vist også et par år gammelt og alt er selvfølgelig netop online

  • 0
  • 0

I fortsættelse af ovenstående kunne man forestille sig et kontor hvor mennesker der ikke bryder sit om IT kunne ringe til og få en medarbejder til at foretage indkøbet for sig (kodeord eller tilknyttet mobil). Herefter blot kortet i pungen.

  • 0
  • 0

@Jens Madsen
Du har åbenbart et problem med at læse og forstå det man skriver.
[b]Rejsekortet er et MiFare Classic[/b]
Kortet er trådløst, det får endda strømmen trådløst! Derfor skal det holdes forholdsvis tæt på læse/skriveterminalen. Det sikre også, at 'alle' bliver aflæst og skrevet på, endda med hørbar kvittering.

I øvrigt har du bragt dine tanker til torvs før - siden da er de ikke blevet bedre.
F. eks. skal dit kort aktivt sende altid? Hvornår ved det, at du forlader toget eller bussen? Hvordan ved brugeren, at handlingen er registreret?

  • 0
  • 0

Mærkeligt, er altså ikke det, der står på rejseplanen.dk ?

http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saa...

"Rejsekort betyder, at måden du rejser på, bliver en smule anderledes. Nu skal du nemlig til at checke ind, når din rejse starter og når du skifter transportmiddel undervejs, og checke ud når rejsen slutter. "

Så jeg skal da jævnfør det checke ud og ind, når jeg skifter tog ?

Så vidt jeg ved, så skal du ikke checke ud, før du afslutter rejsen. Er du i tvivl, skal du tjekke ud, da du risikerer, at blive pålagt en strafafgift, hvis ud ikke tjekker ind igen, inden en given tid. Jeg havde gerne set, at systemet var lavet til, at automatisk detektere om en rejse er en fortsættelse, ved at sætte en tidsgrænse i systemet, så hvis der tjekkes ind, indenfor en given tid, så automatisk annulerer udklippet - og dermed sikrer at der er ens pris, uanset man på grund af rutine, vælger at altid klippe ud. Jeg er selv lidt handikappet mht. til hukommelse, og i praksis, vil være nødvendigt for mig, at altid tjekke ud.

  • 0
  • 0

@Jens Madsen

Du har åbenbart et problem med at læse og forstå det man skriver.

[b]Rejsekortet er et MiFare Classic[/b]

Kortet er trådløst, det får endda strømmen trådløst! Derfor skal det holdes forholdsvis tæt på læse/skriveterminalen. Det sikre også, at 'alle' bliver aflæst og skrevet på, endda med hørbar kvittering.

I øvrigt har du bragt dine tanker til torvs før - siden da er de ikke blevet bedre.

F. eks. skal dit kort aktivt sende altid? Hvornår ved det, at du forlader toget eller bussen? Hvordan ved brugeren, at handlingen er registreret?

Kortet er trådløst, men uden batteri. Det betyder, at det powers ved hjælp af energi fra radiobølgerne. Ofte bruges flere watt sendeeffekt, som klaskes ud i hovedet på buspassagerer og chauffører, der reelt for længt burde have lukket det hele, grundet sundhedsfare.

Netop derfor, mener jeg at det er uegnet. Hvis du designer dit eget kort, så kan du gøre det med et batteri på kortet - der næsten intet koster. Dette batteri, behøver kun at være på få mAh, og kan alligevel holde næsten ubegrænset. Batteriet forlænger rækkeviden, så du kan detektere hvornår en person forlader bus, eller tog - uden at der er andet, end en boks i vinduet. Energien, til at sende data til boksen, er så lille, at det vil gå mange år, før batteriet er fladt, eller der skal tages hundredtusinder af busture. Hvis kortet har batteri, kan du undvære ud-checket, da du simpelthen reservere et tidsslot ved indtjekket, hvor din modtager tændes i kortet, og hvor din sender, kan sende retur, når det kræves, for at undersøge om du er i bussen eller toget. Billetautomaten, sender en lille puls ud, der vækker kortet fra normal dvale, hvor den intet strøm bruger, og herefter kan kommunikationen ske, med meget lav effekt, fordi at kortet har indbygget batteri. Det gør, at kortet har en aktiv modtager, som både bruges til at modtage signaler fra radiosenderen foran i bussen, og bruges til, at modtage eventuelle data fra klippeautomaten. Automaten bruger meget lidt effekt, til at sende disse data. Det er ikke usandsynligt, at effektforbruget for automaten, kan gøres så lille, at batteridrift er muligt, i op til 20 år, og at den derfor kan leveres uden ledningsforbindelser, og opsættes overalt, kun med et par skruer, uden anden forbindelse.

Dog, skal der være en radiosender/modtager i bussen, eller i togvognen, som skal have strøm. F.eks. kan den laves til tilslutning til cigarstikket, og leveres i boks, med sugekopper, til fastgøring i forrude på bussen.

Denne server, indeholder dels kommunikation med rejsekortene, og detekterer når en passager forlader bussen. Den indeholder kommunikation med klippeautomaten. Og den indeholder GPS, samt 3G mobilkort, der giver internet forbindelse, og on-line features, som f.eks. påfyldning via nettet.

MiFare kortet, kan ikke dette. Det er et RFID kort, hvor kortet får energi, fra selve aftasteren. Det gør, at systemet er dyrt at indstallere, og kræver såvel ind som udklips automater. Til gengæld, er MiFare kortene billige, og vil altid være billigere, da de er simple, og ikke har et mikrobatteri. MiFare RFID kortene, medfører buschauffører, og passagerer, udsættes for stor stråling fra rejsekort klippeautomater. Dette undgås også, når selve rejsekortet anvender aktiv teknologi, med on-board mikrobatteri.

Jeg gætter på, at et rejsekort med enkelt full-costum chip, krystal, og batteri, vil koste ca. 20-30 kr, men kan sikkert komme ned på 1-2 kroner. Til sammenligning, koster et MiFare kort, ca. 10 øre. Prisen vil sandsynligvis altid være større, for et kort, der indeholder batteri, og krystal, ud over chippen.

I Danmark, har vi kun 5 mio mennesker, og 5 mio kort, koster nogle få mio kr. Deres pris, betyder derfor intet, i forhold til indstallationsomkostningerne. Sandsynligvis sælges ikke mere end 50 mio kort i Danmark, og sættes udviklingsudgifterne lidt høje, kan det sikkert betale startomkostningerne, og de første 5 mio kort, og så bliver prisen kun nogle få kroner, for et rejsekort.

  • 0
  • 0

Så vidt jeg ved, så skal du ikke checke ud, før du afslutter rejsen. Er du i tvivl, skal du tjekke ud, da du risikerer, at blive pålagt en strafafgift, hvis ud ikke tjekker ind igen, inden en given tid. Jeg havde gerne set, at systemet var lavet til, at automatisk detektere om en rejse er en fortsættelse, ved at sætte en tidsgrænse i systemet, så hvis der tjekkes ind, indenfor en given tid, så automatisk annulerer udklippet - og dermed sikrer at der er ens pris, uanset man på grund af rutine, vælger at altid klippe ud. Jeg er selv lidt handikappet mht. til hukommelse, og i praksis, vil være nødvendigt for mig, at altid tjekke ud.

Hvis du checker ud, og chekcer ind igen indenfor et kortere tidsrum (et eller andet siger mig 30 min), så vil du se at der står noget ala "Fortsat rejse" i displayet. Det er derfor ikke noget problem at checke ud ved skift, det er bare unødvendigt.

  • 0
  • 0

Du har kunnet betale med SMS i mange år hos DSB. Du køber bare en billet, og viser dem SMS'en på din mobiltelefon. Du kan også på nettet købe billet, og lave en udskrift. Og du tager udskriften med i toget.

Udskriften, og SMS'en, er forsynet med et unikt nummer, der kan scannes ind, som viser at biletten er betalt. Et nummer, kan kun bruges til en rejse.

Dette har dog intet med rejsekort at gøre. Og jeg har aldrig hørt, at det har været dyrt at implementere. Det har ikke været i EU-licitaion, og prisen har sandsynligvis været langt under licitationsgrænsen.

Det offentlige - også DSB - har mange vellykkede projekter. Problemet opstår kun med projekter i EU-licitation. Så går det helt gak. Franskmændende byder, og de forstår ikke et hak. DSB, tror at de kan styre projektet, præcist som hvis det var noget de selv udviklede. Og alt går i kage.

  • 0
  • 0

[B]So ein Ding'[/B]s Amanda pris kan synes givet to år for sent - eller i min optik mindst fem.

Men bedre sent end aldrig.

Polsag blev ikke valgt - fordi voksne menneskre havde modet til at lukke og slukke - og ikke blot fortsætte med at brænde penge ad libitum og ad infinitum.

Lars :)

  • 0
  • 0