Rejsekort-rod: Kunderne aner ikke, hvor mange penge de har brugt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rejsekort-rod: Kunderne aner ikke, hvor mange penge de har brugt

En fejl i systemet er skyld i, at rejsekort-kunder ikke kan se, hvor mange penge de har brugt på rejser. Det er direkte ulovligt ifølge forbrugerombudsmanden.

»Ifølge loven skal kunderne have deres kontooplysninger løbende eller mindst én gang om måneden, hvis det er aftalt. En fejl i systemet er ikke en undskyldning for ikke at leve op til det,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Med rejsekortet får man som rejsende ingen fysisk billet, og loven dikterer derfor, at det skal være muligt at tjekke sine rejseudgifter på internettet. Men her har en række kunder oplevet fejlmeddelelser lige siden marts. Kunderne har simpelthen ikke haft mulighed for at tjekke deres rejsehistorik.

»Det er noget skidt, for kunderne kan blive forvirrede, så vi arbejder på højtryk for at få problemet løst,« siger administrerende direktør Bjørn Wahlsten fra Rejsekort A/S. Han regner med, at fejlene er rettet senest 24. juni.

Ifølge Bjørn Wahlsten er alle kunders rejsehistorik korrekt lagret i den bagvedliggende database.

Fejlen kommer, netop som rejsekortet helt skal erstatte det velkendte klippekort i hovedstadsområdet. Den beslutningen mener Forbrugerrådet nu bør tages op til genovervejelse.

»Med alt det rod i systemet bør trafikselskaberne overveje, om de er klar til at udfase klippekortet i hovedstadsområdet. De bør se på, om kortet er gearet til den massive brug, vi vil se, når klippekortet forsvinder«, siger Lise Bjørg Pedersen fra Forbrugerrådet.

Samtlige rejseaktører i hovedstadsområdet afviser dog at udsætte udfasningen af klippekortet, som træder i kraft 1. juli.

»Vi er blevet lovet af rejsekortselskabet, at problemet løses i næste uge, og derfor fortsætter vi vores plan med at stoppe for salget af klippekort,« siger Pernille Jørgensen, marketingchef i Movia, til Ritzau.

Dokumentation

Politikens artikel
Opfølgende artikel på epn.dk

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvilkan analyse og projektplanlægning samt specefikationer har man overhovdet lavet til rejsekortet?
Eller er det nogle politikere der har lavet det?!?!?!
Selv nogle af det "grumme" projekter jeg har haft kommer stil ikke til sokkeholderne på rejsekortet

En ting har de styr på - hvordan man kan plukke folk for deres penge.

  • 0
  • 0

Rejsekortet A/S har ingen - absolut ingen - form for projektledelse. Det er bare trist og beskæmmende, at ingen har formået at trække 'stikket' til dette misfoster af et selskab, selv de mest grundliggende ting, ser der ikke ud til at være styr på.

Direktør Wahlsten, ligner efterhånden i sin optræden, mere og mere en 'Komiske Ali', der desparat forsøget at fortælle hvor godt et systemet han er i spidsen for, imens brugerne fortvivlet ser til - alt imens stadig nye og flere problemer opstår...

Den næste måned vil blive Rejsekortets 'syretest', hvor risikoen for et totalt sammenbrud af systemet absolut er tilstede, når man fjerne muligheden for at købe klippekort i hovedstadsområdet. I det stille håber rejsekortet sikkert på, at der er hamstret så mange klippekort at indfasningen sker over et længere stykke tid.

  • 2
  • 0

Hvilkan analyse og projektplanlægning samt specefikationer har man overhovdet lavet til rejsekortet?


Specifikationerne til backup-office var meget mangelfuldt, da de forkerte folk lavede dem - det er det som man ikke endnu ikke har rettet op efter den brøler. Og det hjalp hellere ikke at leverandøren også har haft problemer med at håndtere det. Men det er planen at det skal rettes op senere i år.

Eller er det nogle politikere der har lavet det?!?!?!


Politikere laver det ikke - det er folk fra trafikselskaberne der har lavet specifikationerne.

En ting har de styr på - hvordan man kan plukke folk for deres penge.


Priserne bliver udregnet korrekt, hvis busserne og personale i togene får indstillet udstyret korrekt. Kunderne kan bare ikke se forbrug på internet, men automaterne på station kan aflæse fra kortet og den giver den rigtige saldo og de sidste bevægelser.

  • 0
  • 0

Det er jo alt sammen meget godt, men jeg har dog selv lidt svært ved at forstå denne regning (se link).... Eller er zone priserne virkelig steget så meget.
http://swcempire.dk/picture/Screen%20shot%...
På den første instans (set fra oven) ser deres "reload agreement" ud til at ødelægge deres beregning af selve rejsen. Dernæst ser en tur med s-toget fra glostrup til hellerup ud til at afkræve en ekstra regninge på dkk 216.60 osv osv.

  • 0
  • 0

Ja, jeg har i hvert fald hamstret til et års forbrug. Når det er slut, så vil jeg købe billet, periodekort eller tage cyklen/bil. Rejsekortet vil jeg aldrig bruge.

  • 2
  • 0

Det er jo alt sammen meget godt, men jeg har dog selv lidt svært ved at forstå denne regning (se link).... Eller er zone priserne virkelig steget så meget.

Hold da op et rod - det ud til man blander afregningen af rejser og selve saldoen på rejsekortet sammen. Hvis standarden på dette kontoudtog er som resten af rejsekortet - så er der lang, lang vej til et fungerende system.

Det er ganske uforståeligt at Rejsekortet ikke er istand til at præsenterer et valid kontoudtog på www, når de iflg. Hr. Wahlsten har alle de rigtigt oplysninger liggende - man begynder jo at tvivle på om det nu også er sandheden. Hvis min bank præsenterer et sådan kontoudtog for mig - så var de ikke længere min bankforbindelse - tilliden var væk for altid.

Ideen med at smutte ned på stationen for at checke saldoen er ok i København med S-tog og metro, men hvad skal de passagerer gøre der ikke har denne mulighed pga. for lang afstand til en rejsekortsautomat - de er overladt til Rejsekortets tilfældige kontoudtog - skræmmende dårligt arbejde fra rejsekortets side - og det er jo ikke fordi de ikke har brugt penge og tid nok til projektet....

  • 0
  • 0

Problemet er at man laver et kort til hele landet og de mange forskellige systemer og krav der er, når fjernrejser, smårejser, zoner og pendling blandes sammen. Man skulle have nøjes med et kort til Københavnsområdet, som i Stockholm, London, Brisbane osv. Kortet på Fyn kører jo udmærket der.
Et andet problem er at politikerne er teoretikere, har frikort og ikke kender almindelige menneskers dagligdag.

  • 0
  • 0

Problemet er at man laver et kort til hele landet og de mange forskellige systemer og krav der er, når fjernrejser, smårejser, zoner og pendling blandes sammen. Man skulle have nøjes med et kort til Københavnsområdet, som i Stockholm, London, Brisbane osv.


Det er ikke det, der er problemet - håndtering af takstsystemerne klare rejsekort godt nok. Hvis man skulle noget så begrænse de funktioner der skal igennen det central system, så forventningerne bliver justeret til hvad man kan håndtere og hvad man gør andre steder:
* afskaf at man se saldo på nettet - man kan bruge automaterne på stationer. Ellers sig at man må vente et par uger. I Holland aflæses transationer fra buser og sporvogne kun et gang om ugen. Desværre har rejsekort status som betalingskort som begrænser det.
* tank op via internet kan begrænses til stationer - Oyster card kan man kun hente en internet optankning på stationerne.
* ændring af kort skal ske i billetsalg- dvs nyt kreditkort, ændre i tank-op mv - men kræver flere steder at man håndtere det .
Og jeg kunne gøre listen længere.

  • 0
  • 0

jeg har i hvert fald hamstret til et års forbrug


Også her. Både voksen- og børnekort.

Jeg satser dog på at der kommer et alternativ med SmartPhone-app eller SMS, sådan at jeg kan købe min billet inden rejsen, som jeg plejer. Det med at have sine penge deponeret hos Rejsekort, som de så bare (fejlagtigt) kan inddrage, er ikke noget for mig.

"Husk at tanke op dagen i forvejen" - tsk tsk.

  • 0
  • 0

Glem ikke at rejsekortet ikke kun er et fænomen i København, hvor der aldrig er langt til en station. Kommer man længere ud på landet, så ligger der ikke en station lige om hjørnet, hvis der overhovedet findes en tæt på. Derfor skal der kunne tankes på - også i en bus via internettet - ellers har systemet ingen mening.

Status som betalingskort, sker fordi rejsekortet i princippet har fuld adgang til det tilknyttede dankort, deraf følger høje krav - som Rejsekort har mere end svært ved at honorerer.

Rejsekortet er netop indført for at fjerne billetsalg med personlig betjening - og så kan man jo ikke udvide med flere salgssteder - det strider imod tanken om rejsekortet.

Nej - hele problemet med Rejsekortet - og forøvrigt andre offentlige IT-systemer - er at de skal være så bredt dækkende, at det skaber andre problemer ved at der skal tages hensyn til rigtig, rigtig mange ting.

  • 0
  • 0

Med fare for at møde et krav om gående tvangsindlæggelse fra de fleste debatøre på denne side, vil jeg blot sige at jeg er meget tilfreds med rejsekortet og bruger det jævnligt.

Jeg bruger det kun i ”HT-området” som erstatning for klippekortene. Med Rejsekortet har jeg altid et 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9+ -zoners klippe kort på mig. Jeg behøver ikke at stå at tælle zoner inden jeg skal med toget/bussen. Rejsekortet tæller zonerne for mig når jeg når frem, og trækker et beløb svarende til et klip med et tilsvarende klippekort. Jeg har endnu ikke haft problemer med at få en ekstra person, bar eller voksen, med på kortet.

Med den ”tank-op” aftale jeg har valgt, er der ”bundet” en saldo på kortet på mellem 50 kr. og 350 kr. Tilsvarende skulle jeg med klippekort have ”bundet” mellem 264,50 kr og 2.645 kr hvis jeg vil have samme fleksibilitet.

Jeg har endnu ikke oplevet fejl i systemet, og får i øvrigt 20% rabat når jeg rejser uden for myldretiden.

  • 0
  • 0

Som Bo Lithen Madsen skriver, så er jeg sådan set også tilfreds. Jeg har altid et 2,3,4......alle zoners kort på mig. Det er jo meget fint. Men.....Der er plads til forbedring. RFID læseren skal ikke sige ding, og alt ser ud til at være godt. 5 min. senere ved kontrol, var vi 5 personer i samme kupé der ikke var checket ind. Det er absolut ikke i orden. Dette skal løses, og hvis det kun var mig det var gået galt for, så havde jeg måske fået en bøde. Så det er ikke særligt godt. Det må ikke ske igen, for så bliver jeg sur, og så vil jeg skrive et brev hvor jeg fortæller hvor sur jeg er. mvh, Erik.

  • 0
  • 0

Hvilkan analyse og projektplanlægning samt specefikationer har man overhovdet lavet til
rejsekortet?

Og hvad med markedsanalysen??

Pendlerne vil formentligt beholde deres måneds/årskort, for sikke en masse kødannelser der ville blive, hvis de allesammen skulle stemple ind og ud - morgen og aften. For ikke at tale om forsinkelser.

Rejsekortet har mao "strøgkunderne" som målgruppe, og det er vel lidt "overkill" at lave et så dyrt system til en lille målgruppe.

  • 0
  • 0

"»Det er noget skidt, for kunderne kan blive forvirrede, så vi arbejder på højtryk for at få problemet løst,« siger administrerende direktør Bjørn Wahlsten fra Rejsekort A/S. "

Det er utroligt, som han altid skal forsøge at give tingene et spin, så passagerne føler sig behandlet som idioter.

"Forvirrede"? Det er et ordvalg, man bruger, når der egentlig ikke rigtigt er noget i vejen, men man godt kan se, at nogle kunder kan have svært ved at forstå det. Men det er jo overhovedet ikke situationen her. Kunderne har to helt konkrete problemer:
1. De kan ikke fra deres PC udskrive dokumentation for deres rejser, hvis de har brug for det, f.eks. i forbindelse med refusion af rejseomkostninger fra deres arbejdsgiver.
2. De kan ikke fra deres PC følge med i, hvilke registreringer systemet har lavet, så de har mulighed for at gøre indsigelse mod fejlregistreringer.

Det har intet som helst at gøre med, at kunderne kan blive "forvirrede".

  • 0
  • 0