Rejsekort om forkerte priser: Det løser vi med en softwareopdatering
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rejsekort om forkerte priser: Det løser vi med en softwareopdatering

Bus- og togpassagererne kan trygt stole på, at de priser, som rejsekort oplyser på nettet, stemmer overens med de faktiske priser, som det koster at køre med bus.

Sådan lyder det fra Rejsekort A/S, der er ejet af de danske bus- og togselskaber, efter at en række passagerer i weekenden fortalte, at de priser, som er oplyst under ‘Mine rejser’ på nettet, ikke stemmer overens med de faktiske priser på deres rejser. Især busdriften giver problemer, men det bliver løst nu, lover Thomas Boe Bramsen, markedschef i Rejsekort A/S.

»Der har været nogle fejl i det såkaldte layoutsystem, som brugerne ser på nettet under ‘Mine rejser’. Dem retter vi nu med en softwareopdatering. Men det bagvedliggende økonomisystem fejler ikke, som det påstås i artiklerne i Politiken,« siger han.

»Vi er kede af, at brugerne oplever problemer med at bruge rejsekortet i busser. Men vi gør klart opmærksom på, at der går op til 24 timer, før prisoversigter for buskørsel er opdateret på brugernes personlige side på nettet,« tilføjer han.

Læs også: Rejsekort-rod: Kunderne aner ikke, hvor mange penge de har brugt

Busser ikke på nettet

Busserne rejsekort-terminaler bliver kun opdateret én gang i døgnet. Derfor går der minimum 24 timer, før alle transaktioner kan ses på brugernes personlige side på nettet. Busserne er ganske enkelt ikke koblet til internettet konstant.

»Transaktionerne fra busser foregår en gang i døgnet. Det mener jeg, vi oplyser klart til brugerne. Og teknisk kan det problem ikke løses, som situationen er i dag,« siger Thomas Boe Bramsen.

Ifølge markedschefen er der intet andet sted i verden, at busserne er online på et landsdækkende rejsekort 24 timer i døgnet.

»Hvis busserne skal udstyres med wifi-teknologi på landsplan, der kunne sikrer transaktioner på minuttet, ville buspriserne stige. Og det tvivler jeg på, brugerne er interesserede i,« siger Thomas Boe Bramsen.

Men mener Rejsekort A/S selv, at der bliver gjort nok for at oplyse brugerne om, at der især med buskørsel kan være forsinkelser?

»Jeg mener, at vi skriver meget tydeligt, at prisopdateringer ved buskørsel er lig med minimum 24 timers forsinkelse. Så klart ja.«

Men de tidsforskudte transaktioner, som brugerne aflæser på rejsekort.dk, har været et kendt problem i adskillige år. Hvorfor skal brugerne så stadig føle utryghed ved systemet?

»Vores bagvedliggende økonomisystem fungerer korrekt. Det garanterer jeg. Så systemet regner rigtigt. Men forsinkelserne fra buskørslen er desværre ikke noget, vi kan løse. Ikke uden at det vil være lig med højere billetpriser,« siger Thomas Boe Bramsen.

Selv om systemet regner rigtigt, får brugerne nogle andre priser på nettet, når de kigger på deres oversigt over rejser.

»Ja, og det løser vi i dag mandag, fuldt udrullet tirsdag med en softwareopdatering af det såkaldte layout-system. Det er brugernes tal sort på hvidt online. Kunder kan altid få oplyst deres saldo og kan stole, at systemet regner rejsepriser korrekt.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når nu vi ikke kan få lov til at beholde vores dejlige, enkle og skudsikre klippekort. Så få da lavet den app til smartphones, der kan løse alle pengeproblemerne.
Idag skal jeg alligevel have min smartphone, fundet frem ved stationen, for at se hvad det kommer til at koste mig at komme fra A til B, INDEN jeg stiger ind.
I klippekort-tiden, kunne jeg blot nøjes med at kigge på det farvekort, der var limet fast på Almexen.
Rejsekort er lidt ligesom et supermarked uden priser på hylderne... Man rager varene ned i sin vogn, går til kassen og først når den flinke mand/kvinde bag kassen siger prisen, ved du hvad du skal betale... Så er det jo bare ærgeligt hvis man ikke lige fik nok kontanter med :-)

  • 16
  • 1

over, at der først nu kommer en softwareopdatering, der gør, at kundens rejser kan vises let og forståeligt på internettet (altså måske, nu skal den først rulles ud).

Men man skræmmes endnu mere af udtalelsen fra Rejsekort om, at vi sagtens kan være trygge, for det bagvedliggende system fejler ikke. Jeg bliver netop utryg, når et selskab mener jeg bare skal stole på at det de gør er korrekt - uden mulighed for at tjekke dem.

  • 8
  • 0

»Hvis busserne skal udstyres med wifi-teknologi på landsplan, der kunne sikrer transaktioner på minuttet, ville buspriserne stige. Og det tvivler jeg på, brugerne er interesserede i,« siger Thomas Boe Bramsen.

Den må han længere ud på landet med. Jeg render rundt med en netforbindelse i lommen og det betaler jeg ikke dyre domme for. En ting jeg ikke helt forstår er (her formoder jeg) at rejsekortterminalerne i Københavns busser ikke er forbundet når der er Wifi til passagerene. Rejsekortet må komme ind i kampen og få styr på deres ting.

  • 11
  • 0

»Hvis busserne skal udstyres med wifi-teknologi på landsplan, der kunne sikrer transaktioner på minuttet, ville buspriserne stige. Og det tvivler jeg på, brugerne er interesserede i,« siger Thomas Boe Bramsen

Endnu en dårlig undskyldning i kæde af andre dårlige undskyldninger fra dette betændte selskab. I dag er min telefon online 24x7 og modtager emails når de kommer til indboksen - det koster ikke noget videre i datatrafik.

At Rejsekortet mener, at priserne skal stige ved en tilsvarende løsning i busserne kan ikke være andet en desparat og dårligt spin fra deres side, for så mange data skal der ikke overføres pr. transaktion.

Men hov - rejsekortet er idag langt dyrere at håndterer for trafikselskabere en systemet med papirbilleter og klippekort, men det slipper kunderne måske for at betale !!!

  • 10
  • 0

Det grundlæggende problem i rejsekortet er ikke at det regner forkert. Det grundlæggende problem er at man med andet end et anonymt rejsekort får logget alle oplysninger om rejser.

Bruger man et anonymt rejsekort får man ikke rabat på rejsen. Er der nogen af Ingeniørens brave læsere, der kan gennemskue, hvordan man opnår anonymiteten (jeg gider sgu ikke have mine rejseoplysninger liggende i et eller andet obskurt selskab, hvor der ingen garanti er for, at oplysningerne forbliver i selskabet og ikke anvendes af hverken selskabet eller andre) og samtidig også opnår rabatterne.

Alternativet er at jeg helt dropper offentlig transport og belemrer det indre København med min stinkende dieseloser.

  • 9
  • 0

I Brisbane lærte jeg sidste sommer et system at kende som fungerede fint for busser. Man kunne tanke op på alle stoppesteder med kort eller kontanter og fik altid at vide hvad der var tilbage når man afsluttede rejsen, så man kunne tanke op igen om nødvendigt. Kortet var anonymt ligesom klippekort. Sådan bør det også være og er de fleste andre steder end i DK, hvor big brother har fået overtaget.

  • 6
  • 0

Efter jeg er begyndt systematisk at gennemgå mine rejser, så sker det et par gange om måneden at jeg finder fejl. Jeg har kun overskud til at få rettet ca halvdelen, da udgiften bare i telefonregning til at kontakte rejsekortet overstiger det for meget opkrævede. Desuden tager det over en måned før de “har undersøgt sagen og derudover 10-12 arbejdsdage før pengene bliver sat ind på min nemkonto. fire gangen indtil videre siden marts...

Nu hvor det er umuligt at gennemskue rejserne på min opgørelse, så vil de have mig til at stole på at det foregår korrekt? Hvad skulle logikken i det være? At det man ikke kan se har man ikke ondt af?

Her er det aktuelle kontoudtog (og nej, jeg er ikke kørt fra samme stoppested med få minutters mellemrum, ligesom jeg heller ikke har glemt at “stemple ud”):

https://dl.dropboxusercontent.com/u/162467...

Hvis det ikke virker i morgen som lovet, kan vi så begynde at proppe dem i samme bås som Ansaldo Breda?

  • 8
  • 0

Busserne rejsekort-terminaler bliver kun opdateret én gang i døgnet. Derfor går der minimum 24 timer, før alle transaktioner kan ses på brugernes personlige side på nettet.

Så hedder det maksimalt 24 timer! Hvornår kan man ellers forvente alle opdateringer? 48 timer eller mere efter transaktionen.

Den forkerte brug af sproget så man også i tidligere versioner af Kortbestemmelser

kortlæserne i busser højst opdateres en gang i døgnet.

(der kunne altså gå flere døgn før de blev opdateret) men nu rettet til

kortlæserne i busser opdateres ca. en gang i døgnet

  • 4
  • 0

En af mine samtaler med rejsekort kundeservice:

-Husk på at oplysningerne kun opdateres en gang i døgnet
-Det er jo flere dage siden at jeg foretog rejsen.
-Ja der kan nogengange gå op til en uge…
-Det er mere end en uge siden
-…til fjorten dage før bussen er i garage.

  • 6
  • 0

Du får da rabatten svarende til den du får på klippekort. Du betaler ikke kontantpris.
Yderligere rabat kræver historik.

Vil det sige at et anonymt rejsekort slet ikke gemmer historikken?

I princippet kan et anynymt rejsekort jo godt gemme historikken (uden at vide hvem indehaver er), og derved give historik-rabat for antal rejser mv. sålænge kortet bruges.

Og hvor anonymt er kortet egentligt - jeg tænker på om der bliver gemt oplysninger om betalingskort, hvis man vælger at bruge sit dankort når man tanker det anonyme rejsekort op?

  • 5
  • 0

Hvad gør man hvis man skal have rejsen refunderet og ikke kan få den rigtige pris og kvittering før måneder efter?


Kvittering? Kan man overhovedet få det?

Jeg kan trække en oversigt over alle mine rejser inden for en bestemt periode, men jeg har ikke fundet ud af at trække en kvittering for en bestemt rejse.

Problemet forværres af, at oplysningerne i oversigten mildest tal ikke er fyldestgørende. Man kan ikke se, om man har rejst på 1. eller 2. klasse. Man kan ikke se, hvilke ind- og udcheckninger man har foretaget undervejs (hvilket ellers ville gøre fejlsøgning noget lettere).

Og hvis man foretager flere rejser med mindre end 30 minutter imellem, bliver de slået sammen til een rejse, uden at man kan se de oprindelige destinationer. Således har jeg i min oversigt en rejse fra Lunderskov til Lunderskov til en pris af knap 300 kroner. Jeg kender godt forklaringen: Jeg tog fra Lunderskov til Odense og rejste derefter retur, inden jeg havde været checket ud i 30 minutter. Men at jeg kender forklaringen hjælper jo ikke noget, hvis jeg har brug for at dokumentere rejsen over for andre.

  • 7
  • 0

Jeg bliver i min bil. Jeg tør simpelt hen ikke anskaffe mig et fejlbehæftet rejsekort, som skal interagere med min bankkonto.

Alternativet er den ellers udmærkede "Mobilbilletter"-app, som jeg desværre også har måttet kaste på porten. Årsagen er, at ubrugte klip bliver ugyldige efter seks måneder, og refusionsreglerne er det rene tyveri. Forklaring:

Du køber 10 klip til klippekortspris i appen, Efter et halvt år har du måske kun brugt 4 klip, og vil derfor gerne have resten refunderet da de ellers bare bliver værdiløse. Når du så får refunderet de ubrugte klip, fratrækkes prisen for de brugte klip med den pris som man havde betalt hvis man havde købt klippene enkeltvis, hvorefter man får de sørgelige rester udbetalt.

  • 1
  • 0

Jeg har kun overskud til at få rettet ca halvdelen, da udgiften bare i telefonregning til at kontakte rejsekortet overstiger det for meget opkrævede.


Send en Fax til 33 43 24 01. Husk at gemme en afsendelseskvittering. Nu ved du allerede hvad de spørger om pr tlf, så alt det de kunne finde på at spørge om, oplyser du på faxen. Fax er en billig måde at sende noget der kan sidestilles med et anbefalet brev.

Forestil dig at du står foran en dommer og skal forklare din sag. Han skal så have hele sagsforløbet fremstillet og du skal om muligt oplyse hvilken lov du mener er overtrådt. Det kan fx være Straffelovens § 276 der handler om tyveri, altså at Rejsekortet har stjålet dine penge. Du skal tydeligt forklare hvad hvert enkelt bilag beskriver og hvorfor du mener at der sket noget uretmæssigt.

Alt dette sender du som fax til Rejsekortet, og gør opmærksom på at hvis ikke de tilbagebetaler det nævnte beløb inden 14 dage, så vil de modtage en stævning.

Hvis du efter 14 dage ikke har modtaget pengene, så skal du udfærdige en stævning. domstol.dk har en formular du skal udfylde, og her skal bl.a. stå hele sagsfremstillingene som du allerede har skrevet, og alle bilagene. Desværre skal du betale kr. 500 plus moms for at få en stævningsmand ud og aflevere den, men vi er nogle der mener at de er godt givet ud, og vi vil godt hjælpe økonomisk på det punkt.

Nu er det sådan at man ikke kan regne med at ens advokatudgifter bliver dækket hvis man vinder en sag, så du må satse på at være "selvmøder". Det oplyser du også på stævningen. Det gør så at du skal møde op i retten til et forberedende retsmøde, hvor dommeren skal hjælpe dig med at får forberedt sagen rigtigt, hvilke ting du skal have i orden etc. Næste gang er det så det egentlige retsmøde hvor du skal stille dig op og stort set fortælle det du sendte på den første fax.

Nemmest er det selvfølgelig hvis Rejsekort med det samme betaler hvad de har stjålet, men gør de ikke det, så skal man forklare sig, og så kan man lige så godt starte med at forklare det, som man vil forklare det for en dommer. Uden superlativer.

Hvis du mener det er straffelovsovertrædelse skal sagen meldes til politiet. Hvis den er civilretlig, så er det du selv skal sende en stævning via domstol.dk.

  • 2
  • 0

Her er det aktuelle kontoudtog (og nej, jeg er ikke kørt fra samme stoppested med få minutters mellemrum, ligesom jeg heller ikke har glemt at “stemple ud”):

https://dl.dropboxusercontent.com/u/162467...


Det ser helt underligt ud med kørslen 12-06-2013. 3 gange i træk kører du fra Bilka, og 3-4 gange kører du fra Nørreport. Og så alle disse plus og minus beløb, det er ret svært at holde rede på. Der mangler virkelig en saldo opdatering ved siden af, så man har mulighed for at kontrollere Rejsekortet for tyveri.

Det er godt nok et ubrugeligt system. Vi må bevare klippekortet lidt endnu, indtil Rejsekortet er blevet erstattet med noget der virker.

  • 2
  • 0

Alt dette sender du som fax til Rejsekortet, og gør opmærksom på at hvis ikke de tilbagebetaler det nævnte beløb inden 14 dage, så vil de modtage en stævning.

Hvis jeg har et rejsekort anonymt, må jeg have en berettiget forventning om at rejsekortselskabet kan tilbagebetale uretmæssigt opkrævede beløb uden at jeg skal bryde min anonymitet.

En fax har afsender information, så det duer ikke.

Rejsekortselskabet må have en anden procedure til dem som har et anonymt rejsekort. Ellers er det falsk markedsføring med det store antal fejl som systemet laver.

  • 3
  • 0

Det er jo to forskellige problemer.

Et er det aktuelle, hvor jeg ikke kan finde hovede og hale i online rapporteringen.

Det andet er “det normale” problem med for meget opkrævet. Det hænder dels når buschaufføren ikke indstiller sin kørsel korrekt i hans rejsekortudstyr, dels når rejsekortsystemet ikke kan finde ud af at to-tre-fire enkeltture er en lang tur. Og her er et paradox herude på landet. For mens man i starten af rejsekortets karriere skulle stemple ud og ind på alle dele af turen, så skal man nu helst kun stemple ud, for åbenbart at undgå et uløseligt problem med at systemet ikke kunne samle flere ture til en lang. Men når hardwaren i bus nr. 2 så ikke virker, så kan man ikke stemple ud og man kan ikke lige klare det i den næste bus eller på stationen. Min erfaring er at rejsekorts kundeservice ikke vil annullere dummebøder, som er resultat af manglende fungerende udstyr i bus nr. 2, men gerne vil refundere overbetaling på en tur, om rejsekortet har opfattet som to enkeltture.

Hu hej hvor det går. Jeg har aldrig troet at det at skulle bruge offentlig transport krævede de samme færdigheder som at tolke og udbedre fejl i programkode.

  • 2
  • 0

Og til dem med anonyme rejsekort, jeg har svært ved at se at I kan opretholde Jeres anonymitet hvis I vil have penge igen for fejl i rejsekortsystemet. Pengene kan nemlig ikke sættes ind på jeres rejsekort, men SKAL overføres til Jeres nemkonto. I mine mest konspiratoriske øjeblikke har jeg derfor overvejet om problemerne med rejsekortet er et forsøg på at få parret så mange kort som muligt med sporbare data

  • 2
  • 0

Og så ser det faktisk ud som om at opdateringen har virket. Nu er der kommet orden i dataene på hjemmesiden. Så nu kan jeg se to fejl, som systemet har lavet her i juni, som jeg skal have ringen ind om...

  • 1
  • 0

Det er vist ikke lige den her slags problemer der er med til at lokke bilister over i den offentlige trafik. Jeg forsætter i hvert fald i bilen, og nedsætter det i forvejen begrænsede antal ture med det offentlige til det absolutte minimum :-)

  • 0
  • 0

Jeg har ingen faxmaskine og det er der vel ikke mange der har mere.
Hvorfor prøver man ikke at sætte sig i andres sted i stedet for at tro at alle andre mennesker er kloner af en selv?

Nemlig, faxen er vist uddød de fleste steder --- og defor er det også horribelt at det tillades at Rejsekortet ikke kan kontakets via e-mail, som Forbrugerombudsmanden normalt mener skal være muligt på erhvervsdrivendes hjemmesider. Men ifølge en korresponcance jeg tidligere har haft med rejeskortet svarede rejsekortet:

"Vedr. kontakt mulighederne på rejsekort.dk
Jeg kan oplyse, at de kontakt muligheder der er på vores hjemmeside, har været til udtalelse hos forbrugerombudsmanden og han havde i denne forbindelse intet at bemærke."

Jeg synes det er uacceptabelt at de ikke har en mail-adresse i en tid hvor der ellers slås på trommer for (tvangs-)digitalisering --- og med rejsekortet er det stor-slem med den kontaktformular de har, hvor man som regel havner i en blindgyde.

  • 2
  • 0

Rejsekortet ikke kan kontaktes via e-mail,


Interessant, men det er efterhånden en sjældenhed at kunder kan maile til et firma. Kun når man vil købe noget kan det måske lade sig gøre. Og firmaerne mailer rask væk til os med "noreply" mails. Burde være forbudt!
Det er ligesom med teleskaberne, hvor man kan købe et abonnement i deres forretninger, men kun kan ændre og opsige per telefon!

  • 0
  • 0

Må ærligtalt indrømme jeg er glad for sydtrafiks app: mobilbillet

Rejsekortet er godt, men det er lavet dumt.. Så placere man de blå lysende stolper på perronerne, men når det kommer til busserne er det inde i busserne.. Spild af penge på perronerne og apps er vejen frem! Man kunne vel lave rejsekort i busserne der opdateres på stationerne hvor der jo er internet...

  • 1
  • 0

Lige en ting mere jeg oplevede idag.
Det er virkelig noget møj, når jeg skal med bussen ud til mine forældre der bor på landet, hvor hele landevejen er et stort stoppested. Dvs. jeg går op foran, og beder om at blive hakket af ved det store kastanietræ på hjørnet af grusvejen. Det er lidt af en kunst, når man kun kan stemple ud ved bagdøren, men skal ud af fordøren ! :) Klippekort ? Nåja, der er dette jo ikke noget problem.

  • 0
  • 0

Er det et teknisk problem, at koble busserne på mobilt bredbånd? Det er næppe et stort antal gigabytes der overføres per bus per måned - så måske kan problemet løses af et TDC-3G abonnement?

Et robust system skal designes til at fungere offline. Og i den forbindelse er rimeligt, at kun garantere en opdatering indenfor 24 timer. Men under normal drift, bør systemet ikke designes til at kun have ydelse som worst-case. Ved normal drift, burde kunne garanteres opdatering stort set øjeblikkeligt.

Hvis systemet er udviklet til, at kunne kommunikere øjeblikkeligt via Internet, så har jeg svært ved at forstå årsagen til, at ikke installere et 3G modem, og USB 3G modem til ethernet adapter i busserne. Udstyret fås, til under 1000 kroner i Bilka, og månedsomkostningerne for abonnement, er brøkdele af udgifterne til at vaske bus. Min udregning giver en datamængde på under ca. 2 megabyte per dag, hvis der stiger 10 personer på, for hvert busstop hvert fem'te minut. Og der kan bruges det billigste 3G abonnement, til ca. 29 kroner per måned per bus. Dertil kommer mængderabat.

  • 0
  • 0

"busserne kan ikke være online 24/7 fordi det er for dyrt".

Vås! Selv i 2003 hvor systemet blev udtænkt havde det ikke kostet meget at smide wifi i busserne (nu har mange af dem det alligevel til andre formål) og på trafikknudepunkterne. På den måde kan data opdateres mindst en gang i timen.

  • 0
  • 0

"busserne kan ikke være online 24/7 fordi det er for dyrt".
Jeg er online 24 timer i døgnet, og det koster 29 kroner om måneden. Jeg har købt en router hos Bilka, der kan tilsluttes et standard 3G USB modem. Hos TDC må bruges 200 megabytes per måned. Antages, at hver passager kræver transmission af ca. en kilobyte per klip, så er der nok til 200.000 klips per måned, for en bus. Det bliver en pris, på 29 kr. / 200.000 = 0.0145 øre per klip. Er behovet større, findes 3G abonnementer, som er endnu billigere per buspassager.

  • 0
  • 0

Nu står der faktisk følgende på http://www.rejsekort.dk/kundeservice.aspx

"Vores elektroniske kontaktformular har erstattet vores kundeservice e-mail, fordi vi gennem denne formular er sikre på at få de fornødne oplysninger, der skal til for, at vi kan håndtere din sag på bedste og hurtigste vis."


Hvilket måske kunne være acceptabelt, hvis man efter at have udfyldt formularen fik en email-kopi af de indtastede data.

Det er hamrende irriterende, at stort set ingen firmaer sender sådan en kopi. 3 dage efter kan man ikke huske, hvad man har sendt. Og dokumentation har man i hvert fald ikke.

  • 0
  • 0

Nu står der faktisk følgende på http://www.rejsekort.dk/kundeservice.aspx

Vores elektroniske kontaktformular har erstattet vores kundeservice e-mail, fordi vi gennem denne formular er sikre på at få de fornødne oplysninger, der skal til for, at vi kan håndtere din sag på bedste og hurtigste vis.  

Kan godt se det fordelen ved en formular, hvor man sørger for at kunden får indtastet relevante informationer.

Men det er jo ikke alle henvendelse der lige passer i en af de kasser som rejsekortet har designet. Derfor mangler der den meget vigtige "Anden henvendelse" hvor man kan kan skrive mere løst. Og så et det vigtigt med en kvitteringsside/-mail!

Jeg er ikke klar over om Rejsekortet er omfattet af e-handels-loven, for i givet fald burde de have en bøde:

Citat: "Det er ikke tilstrækkeligt, at en erhvervsdrivende, der er omfattet af e-handelsloven, alene stiller en kontaktformular til rådighed på sin hjemmeside."
(http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-...)

Teleselskaber har fået besked om at rette ind - det samme burde gælde Rejsekortet: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-...

  • 0
  • 0