Rejsekort ligner ny IC4-skandale: Nu udskydes projektet igen

»Jeg går hele tiden og taler om, at sagen om Rejsekortet ligner sagen om IC4-toget. Jeg synes bestemt godt, at processen kan minde om IC4, og jeg kan ikke acceptere, at man bliver ved med at udskyde tingene.«

Sådan lyder meldingen fra transportminister Lars Barfoed (K) i Jyllands-Posten, efter at planen om at indføre elektroniske rejsekort er blevet udskudt i yderligere et år og kræver en ekstra pengepose med en kvart milliard for at blive virkelighed.

Lars Barfoed ligger ikke skjul på, at projektet bliver stoppet, hvis danskerne skal blive ved med at høre på flere udsættelser.

»På et tidspunkt skal vi trække i snoren, hvis de bliver ved med at udsætte projektet,« siger han.

Indtil videre er de eneste, der har haft glæde af Rejsekortet, 1.100 testpersoner, der hver har brugt kortet 10 gange. Om to måneder skulle kortet ellers have afløst papirbilletter, klippekort og månedskort i alle busser, S-tog og Metro i hele Danmark.

Systemet kommer til at bestå af kortlæsere på stationerne, der læser brugernes RFID-chips på deres rejsekort og trækker de penge, rejsen koster. Leverandøren, East-West Denmark, der har stået for rejsekortsystemer i både London og Singapore, har haft store problemer med at håndtere de mange lokale taktssystemer og rabatordninger i Danmark.

DSB-direktør truede sidste år med kontraktbrud

Fire gange har Rejsekort A/S og East-West Denmark indgået tillægsaftaler, og allerede i starten af juli sidste år gav administrerende direktør i DSB, Søren Eriksen, samarbejdspartner et ultimatum i stil med, hvad den italienske IC4-producent Ansaldobreda har fået.

»Det er deres sidste chance for at levere. Tidsplanen skal holdes, ellers får det konsekvenser for kontrakten. Ultimativt kan det føre til, at den ophæves,« sagde Søren Eriksen dengang til Berlingske Tidende.

Frustration i SF og Dansk Folkeparti

Det er nu op til politikerne i Folketingets Finansudvalg, om de vil godkende det nye lån på en kvart milliard kroner, og noget tyder på, at det bliver svært.

»Det er en skandale. Rejsekortet skulle have været færdigt i 2009. Men det er, som om, at når det handler omstatslige selskaber, kan man godt tillade sig at sove i timen,« siger Pia Olsen Dyhr, der er trafikordfører for SF.

Også hos Dansk Folkeparti ulmer frustrationerne.

»På et tidspunkt har vi fået forklaringer nok. Og de mange forsinkelser er bekymrende. Men lige nu har vi ikke så mange andre valgmuligheder end at tro på de nye løfter, fordi der allerede er puttet så mange penge i projektet. Vi kan dog ikke blive ved med at vente,« advarer Kim Christiansen, der er trafikordfører for partiet, i Jyllands-Posten.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Problemet er at man har specificeret et super indviklet takssystem, der skulle køre videre med de gamle amters forskelligartede systemer, i stedet for at indføre et standdardsystem, med et fælles takssystem for hele landet. East-West har ikke haft personer med forståelse af det danske takssystem, så de har undervurderet omfanget, både i buddet og i udviklingsfasen. Det eneste der kan undre er at man ikke har fanget problemet tidligere. Se foriøvrigt en tidligere diskussion: http://ing.dk/artikel/89440-tre-aar-forsin...

  • 0
  • 0

Kunne man ikke købe det concept man anvender i Hong Kong. Det hedder Octopus og virker fortrinligt. Man køber et RfId-kort for ca. 100,- kr og sætter penge ind på det. Man bruger så de penge der er sat ind og de 100 kr er en slags kredit. Når man går ind på stationen eller i en bus læses kortet. Og når man forlader systemet igen læses kortet igen og prisen for den kørte strækning trækkes på kortet. Jeg har brugt det flere gange og fundet det helt perfekt.

  • 0
  • 0

Jo, eller bruge det system Skånetrafiken netop i disse dage har indført. Deres kort gælder til alle transportformer i hele Skåne.

MVH Bruno Toxwenius

  • 0
  • 0

Er der nogen her der ved hvilken form sådan en kontrakt har siden fristen for aflevering bare kan udskydes og prisen bare kan sættes op?

Som selvstændig softwareudvikler har jeg somme tider også givet for optimistiske tilbud og så har det bare været ærgeligt for mig. Et tilbud om 200 udviklingstimer for en given opgave hvor det så tager 400 timer, det betyder bare at jeg tjener det halve og skal risikere at kunden helt springer fra hvis afleveringstiden rykkes mere end de vil finde sig i.

Er det mig der har været usædvanligt naiv i mine aftaler, eller er det nogle super dygtige forhandlere leverandører af tog og rejsekort har??

  • 0
  • 0

Det ville man sandsynligvis, der er dog lige et problem omkring hvordan man afregner trafikken mellem Jylland og Sjælland, via bro eller færge, da priserne er forskellige de to veje. Et andet problem er at der er mange forskellige transportleverandører involveret og jeg er ikke sikker på at Hong Kong systemet kan klare det, muligvis kan Skånesystemet. East-west har lavet systemet i Amsterdam, det er måske mere oplagt, men hvor let det er at tilrette er spørgsmålet.

  • 0
  • 0

Selvfølgelig kan Rejsekort opsige aftalen med disse forsinkelser, men der er for det første tab af ansigt, for Rejsekort valgte East-West, delvis fordi trafikselskaberne står i hele landet og venter på at komme til at udskifte deres gamle nedslidte platforme med nye, delvist har trafikministeren ikke lyst til at forlade et nyt ministerium i unåde. Den fornuftigste løsning, både for ministeren, pendlerne og tidshorisonten, vil være at omdefinere projektet til en langt simplere model, fyre East-West og købe en standard platform med mine tidligere nævnte tilføjelser. Der er ingen amter til at lave besvær længere.

  • 0
  • 0

fyre East-West og købe en standard platform

men hvad vil det indebære at fyre East-West? Slipper staten så helt for udgifterne, eller hvad? Hvis det handler om at tabe ansigt så er det da netop denne slappe styring der viser tabt ansigt. Hvis man tror at det kan løses hurtigt af en anden udbyder, særligt nu da man er blevet klogere, så burde man slippe fri og redefinere med ny partner på en måde så man undgår samme problemer igen.

Nu ved man eksempelvis at de danske rabatordninger er for komplekse. Det kan man så indtænke i næste udbud.

  • 0
  • 0

Håber at betaling med mobil telefoner er inkluderet i scannerne,, det bliver ligesom i japan før blot telefonen over terminalen

I kina skal man blot føre kortet over når man går ind og igen når man går ud så regner det ud hvor lang man har kørt og betaler kun for det

  • 0
  • 0

men hvad vil det indebære at fyre East-West? Slipper staten så helt for udgifterne, eller hvad?

Det afhænger af de aftaler de har lavet hen ad vejen.

Hvis det handler om at tabe ansigt så er det da netop denne slappe styring der viser tabt ansigt.

Det viser handlekraft at fyre nu, fremfor at stå med et ubrugeligt system om fire år.

Hvis man tror at det kan løses hurtigt af en anden udbyder, særligt nu da man er blevet klogere, så burde man slippe fri og redefinere med ny partner på en måde så man undgår samme problemer igen.

Det vil være det eneste fornuftige og vil også være billigere at vedligeholde i det lange løb.

Nu ved man eksempelvis at de danske rabatordninger er for komplekse. Det kan man så indtænke i næste udbud.

Det er ikke rabatordningerne der er dyre, det er de mange forskellige amtstrafiktakster+DSB+andre operatørers takstsystemer der komplicerer strukturen, plus at man har valgt at fylde en masse informationer ned på kortet, der kræver en høj grad af online og decentral funktionalitet.

  • 0
  • 0

Håber at betaling med mobil telefoner er inkluderet i scannerne,, det bliver ligesom i japan før blot telefonen over terminalen

I kina skal man blot føre kortet over når man går ind og igen når man går ud så regner det ud hvor lang man har kørt og betaler kun for det

Der er ingen grund til at kunne betale med mobiltelefon til scanneren, da kortet er betalingsmidlet, desuden var muligheden ikke teknisk mulig på det tidspunkt kontrakten blev tegnet, kun et enkelt mobiltelefonselskab havde funktionaliteten. Her skal du ligeledes skanne kortet ved start og afslutning på rejsen, men du skal også skanne ved skift undervejs, så man kan se om du har kørt med bus, tog eller privat busselskab, dvs. man vil kende ruten, ikke kun fra og til.

  • 0
  • 0

Er det mig der har været usædvanligt naiv i mine aftaler, ..

Det er dine kunder der er for smarte - Gør som "andre", find nogen på niveau med en selvdød skovsnegl og du er "set for life" ;-)

  • 0
  • 0

Man tror at man kan udvikle totale systemer der kan klare alt det vi tidligere har haft. Det svarer til at man skulle energirenovere en virksomhed, og så begynder man at isolere, sætte lavenergipærer i, nye ventilationsanlæg, nyt varmeanlæg, etc etc.

Men man kunne have sparet halvdelen af ovenstående omkostninger ved lige først at se på forbruget og produktionen. Kunne man nu reducere fx udsuget ved en maskine, så sparer man luft, og varme, og så skal ventilationsanlægget og varmeanlægget ikke være så stort.

Men sådan tænker man ikke i statslige opgaver. Vi går ind for status quo for nye tiltag.

Hvorfor har man ikke undersøgt en fælles pris for transport, og så gjort det op til de enkelte selskaber at leve op til prisen eller træde ud. Det ville da være uhyre nemt at lave et betalingssystem hertil, og rabatordninger o.l. vil være noget det enkelte selskab selv administrerer ved at sende penge tilbage til kunden - istedet for at trække mindre.

Det giver en penge transaktion mere, men gør systemet langt nemmere og simplere.

Og hvor vil det dog være nemt for os andre...

  • 0
  • 0

og rabatordninger o.l. vil være noget det enkelte selskab selv administrerer ved at sende penge tilbage til kunden - istedet for at trække mindre.

Det giver en penge transaktion mere, men gør systemet langt nemmere og simplere.

Og hvor vil det dog være nemt for os andre...

Umiddelbart har jeg svært ved at se det gør det nemmere for os end det skitserede rejsekortsystem og jeg kan ikke se hvorfor det er nemmere at vi betaler for meget for at få pengene tilbage senere fra diverse trafikselskaber, så skal de vel også have vores cpr-nr til skattevæsenet når de nu ligger inde med vores penge, mfl. andre lignende problemstillinger. Et simpelt fælles system med fælles rabatsystem burde være muligt at finde ud af i et lille land som danmark, så forskellig er økonomien for trafikselskaberne ikke mellem landsdelene.

  • 0
  • 0

Der er jo tale om forskellige transportselskaber der hver har deres priser og tilbud - fri konkurrence.

Tilbagebetaling på sker selvfølgelig på kortet og har ikke noget med SKAT at gøre - det er ligesom når man får penge tilbage på sit dankort ved returnering af varer.

Det gør det hele nemmere for selve kortsystemet, da det ikke skal håndtere alle mulige rabat ordninger og differentierede priser mellem zonerne.

  • 0
  • 0

Der er jo tale om forskellige transportselskaber der hver har deres priser og tilbud - fri konkurrence.

Det er jo et forsvar for det system de laver, det vil alle takstsystemer er lagt ind i systemet. Rabatproblematikken er intet problem i denne forbindelse.

Tilbagebetaling på sker selvfølgelig på kortet og har ikke noget med SKAT at gøre - det er ligesom når man får penge tilbage på sit dankort ved returnering af varer.

Har du talt med en revisor. Ud over det, hvorfor skal de ligge inde med vores penge?

Det gør det hele nemmere for selve kortsystemet, da det ikke skal håndtere alle mulige rabat ordninger og differentierede priser mellem zonerne.

Hvis du mener det med at hver leverandør skal have sit takstsystem, ja så skal kortsystemet have det med, som sagt så er rabatordningerne ikke problemet. Der er to rabatformer, dem der ligger i selve zoneantallet og dem der ligger i forbrugets størrelse og ingen af disse er noget større problem, i forhold til at finde de takstsystemer og leverandører der indgå, samt rutens forløb.

  • 0
  • 0

Det klogeste man kan gøre vil være at man omgående skrotter dette projekt. Al erfaring siger at det sandsynligvis aldrig kommer til at virke og en af grundene er at man ikke på forhånd har aftalt en fast tid og pris. Det hele minder lidt om Amanda skandalen. Et godt gammelt råd: Man skal ikke kaste gode penge efter dårlige.

  • 0
  • 0

Jo, eller bruge det system Skånetrafiken netop i disse dage har indført. Deres kort gælder til alle transportformer i hele Skåne

Skånes system - jojokort, Octopus og andre er gjort meget simpel - så man kan bare ikke overtage andre systemer i Danmark, når man gerne vil have både lokale og fjernrejser i et system samtidig.

  • 0
  • 0

en af grundene er at man ikke på forhånd har aftalt en fast tid og pris.

Det var jeg ikke klar over. I udbudsmaterialet var der lagt op til både fast pris og tidshorisont.

  • 0
  • 0

Jeg synes at jeg overhørte i nyhederne at projektet indtil videre har kostet en halv milliard, dvs. der skal 750 mil. til at realisere noget så "simpelt".

Hvor længe kunne den kollektive trafik i danmark være gratis for de penge....??????

  • 0
  • 0

Så vidt jeg husker, var idéen oprindeligt at man klippede ind og ud, og så blev turens pris beregnet på baggrund af dette. Dette er så vist forenklet til, at man nu vil bruge det normale zonesystem, for at ikke gøre det for kompliceret.

Dengang at rejsekortet blev besluttet, var idéen netop at indføre en nye beregningsmåde, og ikke det nuværende zonesystem.

Så vidt jeg husker, var intensionerne et mere simpelt system, der var forholdsvis enkelt. Dog, vil man ikke kun gøre beregningen udfra indstigning og udstigning for hver enkelt bus, men også tage hensyn til en omstigning, således at prisen blev udregnet fra start til slut af rejsen.

Det skulle ikke være så svært, men det er muligt at rejseplanen, ikke har kunnet opstille et skema over hvordan prisudregningen skal foretages. Jeg vil tro, at rejseplanen selv vil kunne udvikle et program der udregner prisen, hvis ikke leverandøren kan, og dermed illustrere algorithmen og metoden for leverandøren. Det er faktisk ikke så kompliceret igen.

Faktisk tror jeg, at det er den rette måde at gøre det. En algorithme, illustreret med et program, der er opskrevet logisk og overskueligt, er en god måde at repræsentere prisudregningen på. Med programmet afprøves algorithmen, og det kan ses at det faktisk fungerer. Algorithmen, kan f.eks. angives ved et rutediagram.

Det må naturligvis være DSB eller rejseplanens opgave, at kunne præcisere hvordan prisudregningen gøres, og jeg ser ingen anden måde at gøre dette, end ved at angive det med et rutediagram. Hvis ikke rutediagrammet testes i et regulært program, uanset om dette skrives i fortran eller cobol, så er risiko for at rutediagrammet ikke er eksakt, og ikke fungerer. Er rutediagrammet testet, og også foreligger som program, så er algorithmen eksakt og leveret af DSB/rejseplanen.

Som jeg ser det, er det dette som er nødvendigt. Med mindre der anvendes et dyrt konsulenthus, er det ikke nødvendigvis dyrt. Det kan være en fordel, at anvende en programmør, der er god til fortran, eller cobol, og som har prøvet at rejse med DSB i praksis. En person der kun tager bil, og aldrigt har prøvet offentlige transportmidler, vil have meget svært ved at sætte sig ind i problemstillinger omkring zoner, trafik, og hvad en tur koster. Problemstillinger, der er banale for almindelige buspassagerer, vil forekomme som advancerede problemstillinger for en rutineret bilist, med mindre denne har arbejdet professionelt hos DSB indenfor taktseringsområder, eller som chauffør på en kompliceret strækning.

  • 0
  • 0

Jeg ved ikke, hvordan at DSB's rejsekort system fungerer, men hvis systemet "stempler" et kort med rejsen, så vil også være muligt at udregne prisen, på baggrund af de stemplede oplysninger. De oplysninger som skal stemples, vil normalt være indstigning/udstigning, busnummeret, tidspunkt og GPS koordinater for indstigning/udstigningen. Eventuelt kan også gemmes et automatnummer på "klip'et". Ved fast opstillede automater, kan gemmes faste GPS koordinater i automaten, og den behøver ikke GPS. Tid skal gemmes, og bedst er at de tager tidspunktet enten fra GPS eller fra radiostyret ur, der automatisk skifter mellem sommer og vintertid, hvis der ikke modtages radiosignal.

Er de rigtige oplysninger stemplet på kortet, kan nemt udfra kortets oplysninger udregnes pris. Der vil kunne udregnes både når der startes på en ny tur, og om det er en fortsættelse, udfra tid og GPS koordinater. Er en tur først fastlagt, og prisen udregnet, kan den samlede pris der er brugt eventuelt fratrækkes kortet, og turen slettes, når der detekteres at der startes på en ny tur. Hvis turen overføres til en central database, kan prisen udregnes efter en bestemt tid efter sidste klip. Eller der kan trækkes en foreløbig pris, som så justeres hvis turen fortsætter indenfor en given tid. Det kan så diskuteres, om prisen her skal kunne blive mindre end den foreløblige pris, eller kun øges. Hvis den kun kan øges, vil en "omvej" kunne koste, ligesom nu, hvor der betales for længste strækning på turen.

Det nuværende zonesystem og rabatsystem, kan naturligvis også indkodes, men det er næsten mere kompliceret, end hvis der vælges et nyt system, hvor turen alane afhænger af nogle simple regler mellem start og destination, på den måde, som var tænkt oprindeligt, for rejsekortet.

Meningen med rejsekoret, var at komme den nuværende ulogiske og uoverskuelige rejseberegning til livs. At man så har valgt, at ikke skifte til det nye system, men i første omgang fortsætte med zonesystemet, skyldes alene man mente at det var mere enkelt.

Uanset systemet, vil det være relativt simpelt at udregne prisen, udfra de påstemplede oplysninger, hvis der gemmes busnummer, automatnummer, indstigning/udstigning, GPS koordinater, og tid for hvert klip. Der skal naturligvis være plads til nok klip på en rejse, til en udregningen for en hel tur, og først når en ny tur detekteres, kan der "ryges op" på kortet. I såvel de nuværende metoder for udregning, og i de nye for rejsekortet, var det meningen at der skulle tages højde for hele turen, og derfor skulle hele turens klip opbevares på kortet.

Efter en ny tur detekteres, på grund af stor afstand mellem klippene, vil den første turs pris først kunne endeligt udregnes. Dennes pris, vil være identisk med den foreløbige pris, hvis denne opgives for turen.

Selvom der indgår databaser ol. i en sådan prisudregning, så er opslag i databaser forholdsvis hurtige. Dette kræver naturligvis, at der ikke foretages linære søgninger - det vil være alt for langsomt til prisudregning. Der skal anvendes binær søgning, eller balancerede søgetræer, og data skal ligge i ram, og ikke på harddisk. Højeste kompleksitet der må forekomme er en O(log(n)) søgning, og søgningerne skal altså være indekseret fornuftigt, typisk i alfabetisk eller nummerisk orden, således de kan opslås (ligesom personalet på togstationen vil gøre det - de kan hellerikke opslå i en random fil med masser af oplysninger for hele landet). Selvom der er mange busstopsteder og stationer i danmark, er det intet problem med en computer der er stor nok til at have ram nok til opgaven. RAM koster kun ganske få kroner idag per gigabyte. Gemmes data i ram, vil udregningen sandsynligvis kun tage få millisekunder.

  • 0
  • 0

Så vidt jeg husker, var idéen oprindeligt at man klippede ind og ud, og så blev turens pris beregnet på baggrund af dette. Dette er så vist forenklet til, at man nu vil bruge det normale zonesystem, for at ikke gøre det for kompliceret.

Dengang at rejsekortet blev besluttet, var idéen netop at indføre en nye beregningsmåde, og ikke det nuværende zonesystem. Så vidt jeg husker, var intensionerne et mere simpelt system, der var forholdsvis enkelt.

Hej Jens, der husker du galt, du kan se vores diskussion her http://ing.dk/artikel/89440-tre-aar-forsin... Her vil du kunne se at de ville benytte de gældende amtstakstsystemer, plus ruteberegning over forskellige takstsystemer og leverandører og via bro/færge.

Det skulle ikke være så svært, men det er muligt at rejseplanen, ikke har kunnet opstille et skema over hvordan prisudregningen skal foretages. Jeg vil tro, at rejseplanen selv vil kunne udvikle et program der udregner prisen, hvis ikke leverandøren kan, og dermed illustrere algorithmen og metoden for leverandøren. Det er faktisk ikke så kompliceret igen.

Rejsekort beskrev meget præcist kravene til takstsystemet, der var ikke overladt noget til fantasien. Systemet var meget komplekst og der er sandsynligvis ikke noget takstsystem på jorden som ikke ville kunne klares med det beskrevne system (lige med undtagelse af internationale billetter).

Faktisk tror jeg, at det er den rette måde at gøre det. En algorithme, illustreret med et program, der er opskrevet logisk og overskueligt, er en god måde at repræsentere prisudregningen på. Med programmet afprøves algorithmen, og det kan ses at det faktisk fungerer. Algorithmen, kan f.eks. angives ved et rutediagram.

Det må naturligvis være DSB eller rejseplanens opgave, at kunne præcisere hvordan prisudregningen gøres, og jeg ser ingen anden måde at gøre dette, end ved at angive det med et rutediagram. Hvis ikke rutediagrammet testes i et regulært program, uanset om dette skrives i fortran eller cobol, så er risiko for at rutediagrammet ikke er eksakt, og ikke fungerer. Er rutediagrammet testet, og også foreligger som program, så er algorithmen eksakt og leveret af DSB/rejseplanen.

Den del er som sagt i orden, lavet af nogle af de bedste takst-specialister i Danmark. Det er leverandøren der ikke har fattet hvor kompliceret det hele er.

Som jeg ser det, er det dette som er nødvendigt. Med mindre der anvendes et dyrt konsulenthus, er det ikke nødvendigvis dyrt. Det kan være en fordel, at anvende en programmør, der er god til fortran, eller cobol, og som har prøvet at rejse med DSB i praksis. En person der kun tager bil, og aldrigt har prøvet offentlige transportmidler, vil have meget svært ved at sætte sig ind i problemstillinger omkring zoner, trafik, og hvad en tur koster. Problemstillinger, der er banale for almindelige buspassagerer, vil forekomme som advancerede problemstillinger for en rutineret bilist, med mindre denne har arbejdet professionelt hos DSB indenfor taktseringsområder, eller som chauffør på en kompliceret strækning.

Som systemet er defineret er det ikke "piece of cake", som det fremgår af http://ing.dk/artikel/89440-tre-aar-forsin...

  • 0
  • 0

de ville benytte de gældende amtstakstsystemer, plus ruteberegning over forskellige takstsystemer og leverandører og via bro/færge.

Det er her et af problemerne ligger. Vi danskere forsøger at opnå milimeterdemokrati, og alle skal ha' en bid af kagen. Et eksempel på dette er f.eks. takstzonerne i hovedstadsområdet. I Stockholm kan man klare hele byen med 3 zoner. Jeg skulle 17 km ud fra 'Centralen' (hovedbanegården). Det var stadigvæk i zone 1!

Desværre fremgår det af kommentarerne fra den ene af politikerne

"fordi der allerede er puttet så mange penge i projektet"

at man nok vil kaste flere gode penge efter dårlige.

Grib dog om nældens rod, og luk det projekt! Det kan godt være det skaber støj og gør lidt ondt denne gang, men det vil skabe et fortilfælde, der vil gøre at mulige fremtidige tilbudsgivere vil have et mere ædrueligt forhold til offentlige projekter her i landet.

  • 0
  • 0

På rejsekort's hjemmeside er der et rettelse til Jyllands Postens artikel. Teknikken er i orden, men indkøringsperiode bliver længere for at dem som skal håndtere det daglige følge - dvs buschauffører, kunder, ansatte hos DSB mv.. Rejsekortet kommer ikke som en big bang, men i mindre trin. Og i den periode mangler Rejsekort A/S indtægter til drift som ikke var i budget. De penge som mangler vil de gerne låne..

  • 0
  • 0

Hej Jens, der husker du galt, du kan se vores diskussion her http://ing.dk/artikel/89440-tr...0181 Her vil du kunne se at de ville benytte de gældende amtstakstsystemer, plus ruteberegning over forskellige takstsystemer og leverandører og via bro/færge.

Da jeg bad om informationer fra rejsekort.dk, kort efter selskabet var oprettet, fik jeg at vide at systemet ikke mere vil bero på det traditionelle zonesystem. Det vil fungere udfra hvor du stod på, og hvor du stod af. Du vil skulle klippe både ind, og ud. Om du klippede ud, eller ikke, vil dog intet betyde, hvis du fortsatte rejsen, da rejsefortsættelsen så vil afgøre prisen. Klippede du ikke ud, og fortsatte ikke rejsen, vil det koste et gebyr. Så det vil kunne være dyrt, at ikke klippe ud, med mindre rejsen blev fortsat. Der vil intet kunne spares på at ikke klippe ud, da udklippet blot vil blive ignoreret ved fortsættelse.

Senere, kom man så på, at det ikke var så godt at ikke bruge zoner, og at der nu skulle bruges zoner alligevel. Og til sidst, endte et hele op i at det skulle være identisk med det nuværende system - endog inklussiv, at vejen fra A til B og B til A ikke nødvendigvis kostede det samme. Dette var ellers et af de problemer, som rejsekort systemet skulle udluge.

Så fra at være et system, der var baseret på position, så endte det med at blive det traditionelle zonesystem, som vi alle kender - og med de ulemper det indebære.

Måske har man regnet ud, at det vil blive for lav indtægt, og for høje priser, hvis der kun skulle betales for strækningen i luftlinie fra a til b, og uden at der blev medregnet eventuel omstigning under 30 - 60 minutter. Prisudregningen, skulle vist have forskellig takst per kilometer, afhængig af land og bytakst, så landet vil blive opdelt i takst områder. Som jeg forstod, vil prisen være udregnet i luftline, afhængigt at strækningen over de pågældende områder.

Problemet med en kort swiptur frem og tilbage, var ikke løst på dette tidspunkt, men det var opfattelse at man bestemt skulle betale, og der måske vil blive en fast afgift per rejse, svarende til et minimumsbeløb.

  • 0
  • 0

[quote]Hej Jens, der husker du galt, du kan se vores diskussion her http://ing.dk/artikel/89440-tr...0181 Her vil du kunne se at de ville benytte de gældende amtstakstsystemer, plus ruteberegning over forskellige takstsystemer og leverandører og via bro/færge.

Da jeg bad om informationer fra rejsekort.dk, kort efter selskabet var oprettet, fik jeg at vide at systemet ikke mere vil bero på det traditionelle zonesystem. Det vil fungere udfra hvor du stod på, og hvor du stod af. Du vil skulle klippe både ind, og ud. Om du klippede ud, eller ikke, vil dog intet betyde, hvis du fortsatte rejsen, da rejsefortsættelsen så vil afgøre prisen. Klippede du ikke ud, og fortsatte ikke rejsen, vil det koste et gebyr. Så det vil kunne være dyrt, at ikke klippe ud, med mindre rejsen blev fortsat. Der vil intet kunne spares på at ikke klippe ud, da udklippet blot vil blive ignoreret ved fortsættelse. [/quote]Det er også rigtigt, kunden vil ikke opdage de underliggende takstsystemer, men de var der. Man kunne ikke lave om på det uden at have politisk accept fra alle amterne og det kunne udskyde projektet i al uendelighed. NB! Jeg har været med i tilbudgivningen og kender alle de eksisterende takstsystemer og forhistorien til rejsekortet.

  • 0
  • 0

Da jeg skrev til rejsekort, var det så vidt jeg husker før licitationen, og ikke alle forhold omkring beregning af rejsen var på dette tidspunkt afgjort.

Det er meget sandsynligt, at man har beluttet sig for det nuværende zonebaserede system allerede før det blev sendt i licitation.

Som du skriver, kan der have været problemer, der har medført at systemet ikke blev som oprindeligt tænkt.

Det er også muligt, at jeg har fået et "uautoriseret" svar retur.

  • 0
  • 0

Nej, deres svar var rigtigt, set fra kunden (og sælgeren) var det ikke noget zonebaseret system, med mindre kunden skrev ruten ud, hvor man også kunne se hvilken operatør's takstsystem der kørtes efter. Men fra Rejsekort (og før oprettelsen af Rejsekort as) har planen hele tiden været at bygge på alle eksisterende takstsystemer så man ikke behøvede at involvere amtspolitikerne (selvfølgelig har nogen drømt om et enkelt system, men ingen har troet på det). Selve fremstillingen af udbudsmaterialet har været en kæmpeoperation som man har arbejdet på i lang tid før udbudet.

  • 0
  • 0

[quote]Senere, kom man så på, at det ikke var så godt at ikke bruge zoner, og at der nu skulle bruges zoner alligevel. Og til sidst, endte et hele op i at det skulle være identisk med det nuværende system - endog inklussiv, at vejen fra A til B og B til A ikke nødvendigvis kostede det samme. Dette var ellers et af de problemer, som rejsekort systemet skulle udluge.

Er det virkelig rigtig, at man stadig skal betale efter den fjerneste zone, man har bevæget sig igennem, og ikke kun efter start- og slutdestination? Begrundelsen for den nuværende situation er vel, at man kunne hævde at være undervejs til en zone, der var nærmere startzonen, hvis man blev kontrolleret, og så smutte af undervejs i en fjernere zone (Eksempel: påstigning i Hareskov og "planlagt" afstigning i Skovlunde efter en tur med S-toget over København H - hvor man så kunne smutte af). Men med et rejsekort kan man jo ikke smutte af undervejs - der er man nødt til at stemple ud ved den faktiske destination.

Jeg kan godt forstå, at det er indviklet - og så oplyses det endda, at det ikke er sikkert, at alle regioner vil tilslutte sig. Det drejer sig om Midttrafik og Fyns Bus.

  • 0
  • 0

Er det virkelig rigtig, at man stadig skal betale efter den fjerneste zone, man har bevæget sig igennem, og ikke kun efter start- og slutdestination?

Systemet er beregnet til at kende den fjerneste via zone, det er så op til det enkelte amtstakstsystem om de vil benytte denne oplysning i takstberegningen. Umiddelbart var ideen at alle eksisterende takstsystemer skulle køre videre uændret, men skjult for kunderne. Selvom VT, STS og HT er slået sammen til et selskab kører de stadig med tre forskellige takstsystemer, hvilket de så også vil blive ved med efter Rejsekortet træder i kraft.

  • 0
  • 0

Debatten går lidt udenom at 'East-West' dækker over Thales og Accenture. Thales er også leverandør af Octopus.

Thales har sjovt nok også Oslo Sporveier som kunde, eller har haft.. Der er stille om projektet efter 2003, bortset fra at der vist heller ikke her er det store held: http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/art...

Iøvrigt synes jeg dog at Rejsekortet har en sober modargumentation omkring de nuværende problemer, og det ville klæde Barfoed pænt som politikker for engangs skyld ikke kun at fokusere på at virke 'handlekraftig', men kigge på realiteterne bag de nuværende problemer.

Der er lidt for mange nødvendige projekter der er blevet ofret på det politiske alter.

Som pendler og Movia-kunde synes jeg virkelig vi savner en tiddssvarende form for rejsehjemmel.

Hvis problemet i virkeligheden er at man forsøger at holde fast i den gamle zone struktur, som det skrives her, synes jeg meget hellere vores polikkere skulle skære igennem og skabe en tidssvarende takststruktur der passer til nutiden .. og kortet.

med venlig hilsen, Jens

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten