Rejsekort-kunder: Her er 11 forbedringer til kortet
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rejsekort-kunder: Her er 11 forbedringer til kortet

Illustration: Das Büro

Der er næppe nogen, der er i tvivl om, at der er muligheder for forbedring i det danske rejsekort-system. Forbrugerrådet Tænk har nu taget hul på opgaven ved at fremhæve de brugerønsker, de selv er stødt på.

»Vi håber at skabe opmærksomhed om de ønsker, passagererne har til rejsekortet, så det bliver bedre, og vi alle sammen kan få mere glæde af det,« siger Laura Kirch Kirkegaard, afdelingschef ved Forbrugerrådet Tænk.

Brugerne af kortet har eksempelvis efterlyst en mobil-app som supplement til rejsekortet og en prissætning, der svarer til den, man har for rejser med pendlerkort.

Internationale løsninger

Et af Forbrugerrådets forslag handler om at have et betalingsloft, så enkeltrejser ikke bliver dyrere, end de ville være med Pendlerkort.

»Når vi kan se, at der er rigtig mange brugere, der køber dyre enkeltbilletter eller mobilbilletter på rejser, i stedet for at bruge rejsekort, så er det jo udtryk for, at der stadig er nogle problemer, der skal løses,« siger hun.

Londons Oyster Card, som er forgænger og pendant til rejsekortet, har en daglig maximum-grænse for, hvor meget man skal betale for at rejse på en given dag. For yderligere rejser trækker Oyster-kortet ikke betaling.

Efterlyser øget brugervenlighed

Undersøgelsen sætter også fokus på en række muligheder for at gøre rejsekortet mere brugervenligt. Eksempelvis anbefales det, at man automatisk får sin restsaldo med, når man skifter til et nyt rejsekort.

Det foreslås også, at man gør det mere fleksibelt at forny og forlænge en pendler-periode. I dag skal man tælle dage og udfylde manuelt. Det til trods for, at en simpel kalenderfunktion ville udbedre det problem.

Forbrugerrådet har udarbejdet anbefalingerne på grundlag kvalitativ opsamling af to tidligere undersøgelser; én om brugernes ønsker til rejsekortet og den anden om brugernes tilfredshed.

»Vi har forsøgt at være konstruktive i vores tilgang og har kurateret lidt i undersøgelsen, så vi kun tager stilling til de forslag, der ligger inden for skiven og omhandler rejsekortet, omtrent som det virker i dag. Vi har ikke indkluderet forslag om at genindføre klippekortet, installere betalingsbomme eller helt at afskaffe alt, hvad der hedder betaling,« siger Laura Kirch Kirkegaard.

"Vi har forsøgt at være konstruktive i vores tilgang og har kurateret lidt i undersøgelsen, så vi kun tager stilling til de forslag, der ligger inden for skiven og omhandler rejsekortet, omtrent som det virker i dag".

Så er alt ved det gamle. Brugernes erfaringer og forslag til forbedringer er altså udelukket.

Det gælder stadig hensynet til trafikselskaberne der har prioritet.

  • 20
  • 1