Rejsekort: Kør landet rundt for en 50'er

Det er så billigt at undlade at stemple ud af bus eller tog med sit elektroniske rejsekort, at det i mange tilfælde kan betale sig at spekulere i at betale dummebøden for den forseelse frem for billetten.

50 kroner er beløbet, som Rejsekort A/S trækker på kontoen, hver gang passagererne stempler ind for at begynde en ny rejse. Kortet skal være stemplet ind for at undgå en kontrolafgift i bus eller tog.

Hvis passagererne undlader at stemple ud, når rejsen slutter, får de ikke deres 50 kroner tilbage. Til gengæld betaler de heller ikke, hvad rejsen koster.

Hvis det er mere end 50 kroner, så er regnestykket enkelt. Kortet kan blive i lommen, og differencen er i hus.

På den måde er det principielt muligt at køre land og rige rundt for de 50 kroner, og rejsekortet kan indstilles, så flere personer rejser på samme kort.

Direktør Bjørn Wahlsten fra selskabet Rejsekort A/S, som indfører de elektroniske billetter for bus- og togselskaberne, understreger dog, at det kun gælder, hvis billetten ikke er blevet kontrolleret i tog eller bus undervejs. Det ved passagerne naturligvis, om den er blevet, når de står af og bør tjekke ud, hvis de skal følge reglerne.

Foreløbig er rejsekortet kun i brug i Vestsjælland og på strækningen til Høje-Taastrup, og på tog strækninger i Sydsjælland og Lolland-Falster, hvor der ikke er meget at tjene ved at undlade at stemple ud.

De foreløbige tal viser alligevel, at fire procent af passagererne får en dummebøde for ikke at stemple ud. Rejsekort A/S forventer, at det vil falde, efterhånden som passagerne lærer systemet at kende.

Bjørn Wahlsten oplyser, at der er taget to forholdsregler for at dæmpe misbruget af dummebøderne.

»Vi har mulighed for at spærre rejsekortet, hvis vi ser et mønster, som tyder på misbrug,« siger han.

Den anden forholdsregel gælder anonyme rejsekort, der ikke giver samme rabatmuligheder som personlige.

I stedet vil DSB kræve mindst 500 kroner i depositum i stedet for de 50 kroner, hvis et anonymt rejsekort skal betale for en tur over Storebælt. Det betyder, at kortet skal opgraderes inden afrejse.

Rejser internt i landsdelene til over 70 kroner på anonyme rejsekort bliver ikke berørt af den forholdsregel.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg overvejede netop denne type hul i systemet igår, men tænkte at så tåbeligt kunne det vel ikke være lavet......

  • 0
  • 0

Hvis et anonymt rejsekort skal anvendes til rejse over storebælt 'hæves' der 500,- kr. på det, men hvordan vil Rejsekortet forudse hvilken destination rejse går til når der f.eks. checkes ind i Odense, den kan ligesågodt gå til Middelfart som til Korsør ??

  • 0
  • 0

Bliver "opgraderingen" permanent, så kortindehaveren fremover skal betale 500,- hver gang vedkommende rejser fremover, og altså også på korte strækninger?

Hvis det er tilfældet, så skal alle der muligvis vil rejse over Storebælt på et tidspunkt i deres liv, blive nødt til at have 2 rejsekort. Et der er opgraderet til de lange rejser, og et de korte.

Og hvorfor egentlig kun trække 500,- kr på de anonyme kort. Kan systemet da se hvor langt man rejser, når kortet er personligt og man ikke "stempler" ud?

  • 0
  • 0

Hvordan vil de teste om du har bib'et dig ind.? Hvis jeg har forstået det rigtigt, så har kortet kun en data og det er bruger-koden. Eller kan den også modtage data fra terminalen som den bib'er sig ind på.?

Fejlen er at der ikke er real-time opdatering, så hvordan kan de teste om du lige for 5 min. siden har bib'et dig ind.?

Men den anden fejl er nem at løse. Du sætter bare systemet til at auto log-ud når du log-ind'er, så hvergang du har glemt at log-ud, så næste gang du log-ind'er, så tæller det også som log-ud. Der er jo stor chance for at det sted du stod af også er det sted du står på igen. Eks Arbejde og hjem.

  • 0
  • 0

Andre steder, som har et "rejsekort"-lignende system, kører det på en helt anden måde.

Når du stempler ind, så trækkes prisen for den længste rejse du overhovedet kan foretage dig. Og når du stempler ud, så reduceres dette selvfølgelig til den korrekte pris.

Så hvis man ikke stempler ud, har man altså betalt op til maksimum, og snyd kan derfor ikke betale sig.

Det samme burde man gøre med Rejsekortet - andet er tosset!

  • 0
  • 0

Jesper Skjærbæk > Når du stempler ind, så registreres det i systemerne med det samme. Togpersonalets elektroniske computer er på nettet, og ved kontrol så tjekker man altså kortet online.

Det er sådan jeg har forstået det.

Og er det ikke sådan, så burde det være det :-)

Ganske som det fungere med kontrol af SMS billetter, hvor koden i SMS billetten tjekkes, så man undgår at folk har rettet i dato/tid/zoner

  • 0
  • 0

Når du stempler ind, så trækkes prisen for den længste rejse du overhovedet kan foretage dig. Og når du stempler ud, så reduceres dette selvfølgelig til den korrekte pris.

Så hvis man ikke stempler ud, har man altså betalt op til maksimum, og snyd kan derfor ikke betale sig.

Der er bare den hage ved det, at hvis du fx har brug for ind i mellem at tage toget mellem Kbh og Roskilde, så skal du for tid og evighed deponere kr.500,- hos RK, og det kan man vel diskutere rimeligheden af?

/Rasmus

  • 0
  • 0

Jesper Skjærbæk > Når du stempler ind, så registreres det i systemerne med det samme. Togpersonalets elektroniske computer er på nettet, og ved kontrol så tjekker man altså kortet online.

Sådan virker det ikke.

Når du checker ind registreres det på dit kort OG i terminalen. Næste gang terminalen er i forbindelse med backend uploades data. Det er kun 1 gang per døgn for busser.

Når personalet checker dit kort, checker de at det har registreret at du er checket ind.

Når du checker ud, udregner terminalen prisen baseret på hvor dit kort siger det er checket ind og uploader denne information næste gang terminalen er online.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Rasmus Rosenquist > Man kunne blot tillade at kortet går i minus i forbindelse med dette.

Det minus bliver jo automatisk til plus, eller 0, når vedkommende stempler ud igen.

Og stempler personen ikke ud, eller rejser længere, således at den endelige pris, overstiger saldo, så kan kunden bare ikke rejse mere, før det udestående er betalt.

Ovenstående vil selvfølgelig kun kunne gælde personlige kort.

Det giver god mening, at det ALDRIG skal kunne betale sig at snyde. Andet er tosset :-)

Poul-Henning Kamp > Hvis det passer, lyder det fjollet :-) Det er så nemt, rent teknisk, at lave løsningen som jeg nævner. Det gør man i andre lande. Og når man i forvejen tjekker SMS billetter online (muligt fra det skund bileltten er købt) burde det også være muligt at gøre med rejsekortet.

  • 0
  • 0

Ronni >

Husk på at rejsekortet har været så længe undervejs at designet er fra før det var normalt at have busser, tog osv online på alle tidspunkter.

  • 0
  • 0

Anders Palm > Da rejsekortet blev introduceret, havde man da mobile dataforbindelser. Og det er trods alt ikke meget data der skal sendes og modtages, så selv med alm. GPRS, ville det ikke tage lang tid at udføre en kontrol af et rejsekort.

Det er desuden en alm. EDGE/3G forbindelse der bruges, når en SMS billet tjekkes. Og det tager ikke særlig lang tid.

Men jeg kritisere altså ikke DSB eller trafikselskaberne :-)

Og der er sikkert gode forklaringer på hvorfor og hvordan. Men jeg forstår bare ikke hvorfor, når løsningen i virkeligheden er ret simpel, og man i øvrigt allerede har samme løsning i andre projekter.

Men mon ikke det kommer?

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke bare have en chip ligesom man kender det fra f.eks. marathonloeb. Den kan saa registrere om man er inde i toget eller gaaet ud og saa slipper man for at folk glemmer det, koe ved ind- og udchecking osv.

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke bare have en chip ligesom man kender det fra f.eks. marathonloeb. Den kan saa registrere om man er inde i toget eller gaaet ud og saa slipper man for at folk glemmer det, koe ved ind- og udchecking osv.

Så kan vi samtidig få sat en modtager op ved den lokale hashklub; så kan man trække bøder på rejsekortet, eller i det mindste lette politiets arbejde, når der skal udvælges personer til kropsvisitering...

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke bare have en chip ligesom man kender det fra f.eks. marathonloeb. Den kan saa registrere om man er inde i toget eller gaaet ud og saa slipper man for at folk glemmer det, koe ved ind- og udchecking osv.

Fordi du så aldrig vil kunne transportere et rejsekort med tog eller bus uden at der bliver trukket penge. Hvis jeg har mit eget og min kærestes kort i lommen bliver rejsen dobbelt så dyr, selv om jeg ikke rejser sammen med hende.

  • 0
  • 0

Det ultimative må være en RFID tag i kroppen, som hunde og katte der er chippet.

Dette kan også udnyttes i biler, så BIg Mother ikke alene ved hvor en given bil er til en hver tid, men også hvem der befinder sig i den.

Kun personer der er etnisk udfordret vil - som i dag - være undtaget lovmæssige sanktioner for deres moralkodexoverskridende adfærd.

  • 0
  • 0

.....politisk mobning, men en udtalelse fra Margrethe Vestager om de danske evner til, at lave noget andet end andre og som vi skulle hæge om og udvikle, fik mig til at spekulere på, om hun havde "jordforbindelse".

Alle andre laver ting der virker........og vi danskere har stor sucess med ting der ikke kan bringes til at virke......mon det er det, som den gode radikale politiker havde i tankerne da hun holdt sin tale?

  • 0
  • 0

Jeres kommentarer er kørt helt af sporet!

Jeg har haft et rejsekort i snart et år og kører jævnligt mellem Nykøbing Falster og Høje Tåstrup. Mine rejser koster nogle gange over 50 kr og andre gange under 50. Det kommer an på hvor meget jeg har rejst de foregående måneder.

Lige i starten (og en enkelt gang i en brændert) har jeg glemt at checke ud og nogle dage senere har jeg fået en e-mail hvor der står at de har observeret et manglende check ud på mit kort, og at de kan spære det hvis det sker gentagne gange.

Det er meget muligt at jeg har sparret en femmer ved ikke at checke ud, men det er faktisk en dyr ulempe for mig. Forklaringen er, at min rejse ikke bliver registreret på mit kort, og det kan betyde, at mit rabattrin falder i næste måned så alle mine rejser i den måned bliver dyrere. Nu mere jeg rejser desto billigere bliver mine rejser nemlig.

At Magnus Bredsdorff nærmest opfordrer folk til at snyde den kollektive trafik for penge synes jeg er lige en tand for meget. Husk på, at det er alle os der betaler for transporten som betaler for alle jer der snyder og nu flere der snyder, desto dyrere bliver priserne.

  • 0
  • 0

At Magnus Bredsdorff nærmest opfordrer folk til at snyde den kollektive trafik for penge synes jeg er lige en tand for meget. Husk på, at det er alle os der betaler for transporten som betaler for alle jer der snyder og nu flere der snyder, desto dyrere bliver priserne.

Selvfølgelig skal alle snyde, når der er mulighed for det! Kun på den måde vil fejlene efterhånden blive rettet. Det kan ikke være borgernes pligt at tage hensyn til dumme embedsmænd.

  • 0
  • 0

Jeg fik et rejsekort-lignende system da jeg var i Amsterdam sidste år. I de få dage jeg nåede at bruge det glemte jeg i min egen distræthed at checke ud et par gange, - også selvom en båndet stemme højt og tydeligt advarer en om at man skal huske det. I mit tilfælde gjorde det vist ikke noget da det var et periodekort, men det fik mig da til at undres over hvordan man håndterer manglede udcheckning i sådanne systemer.

En anden ting med Amsterdam systemet jeg mindes var at det ikke var klart for mig om jeg checkede ind eller ud. Er der forskellig lyd eller visuel signal om det på Rejsekortet? På et almindelig klippekort kan det umiddelbart ses på kortet. Det kan det vel ikke på Rejsekortet?

Der kan være flere grunde til at man ikke checker korrekt ind: glemsomhed, snyd, at indcheckningsmaskinen ikke virker, at man misforstår zonesystemet. Rejsekortet gør det vel af med zonetakst-misforståelserne, men til gengæld er der nu to muligheder for at blive ramt at bøde ved glemsomhed: Ved indcheckning og udcheckning.

  • 0
  • 0

Agh, jeg kan se at udcheckningsglemsomhed allerede blev diskuteret for to uger siden: http://ing.dk/artikel/119725-rejsekort-dum...

Jeg gad vide om rejsekortsystemet har været anvendt på så store strækninger om det forsøges i Danmark? Med rejsekort-systemerne i London og Amsterdam er det vel afgrænset til storbyen? Det betyder vel at dummebøden kan ligge på den maksimale billetpris, uden at det vil være urimeligt for den rejsende. Anderledes vel det være i Danmark hvor en glemsom S-togspendler ikke bør betale billetten fra Åkirkeby til Skagen.

  • 0
  • 0

Et lignende hul eksisterede også for mange år siden, i DSB's returbilletter. Købte du en tur/retur, skulle retur billetten bruges inden 3 måneder. Og hvis konduktøren ikke kontrolerede billetten, og stemplede den, så havde du i princippet en ubrugt returbillet, der kunne bruges senere. Så med to billetter - en til begge retninger - kunne du køre gratis, hvis du kunne undgå at blive kontroleret. Og alligevel, så havde du gyldig billet, hvis du skulle blive tjekket. DSB har forlængst ændret systemet så returbilletter ikke kan misbrugs idag.

  • 0
  • 0

Et lignende hul eksisterede også for mange år siden, i DSB's returbilletter. Købte du en tur/retur, skulle retur billetten bruges inden 3 måneder. Og hvis konduktøren ikke kontrolerede billetten, og stemplede den, så havde du i princippet en ubrugt returbillet, der kunne bruges senere. Så med to billetter - en til begge retninger - kunne du køre gratis, hvis du kunne undgå at blive kontroleret. Og alligevel, så havde du gyldig billet, hvis du skulle blive tjekket. DSB har forlængst ændret systemet så returbilletter ikke kan misbrugs idag.

Man kunne få billetten refunderet på den station hvor den var købt.

  • 0
  • 0

Husk på, at det er alle os der betaler for transporten som betaler for alle jer der snyder og nu flere der snyder, desto dyrere bliver priserne.

Og præcis derfor er det vigtigt at det ikke kan lade sig gøre.

/Rasmus

  • 0
  • 0

Nogen der har tal på de samlede billetindtægter for tog/bus i Danmark ? Og tilsvarende for de samlede tilskud til samme ?

Hvor dyrt vil det egenligt være at lade alt bus og tog transport være gratis for brugeren ?

Det vil helt sikkert flytte en masse hoveder og kræve investeringer i udbygning af den offenlige transport men der vil også give plads på vejene til dem der vil betale for at køre selv

  • 0
  • 0

Hvor dyrt vil det egenligt være at lade alt bus og tog transport være gratis for brugeren?

Jeg tror desværre at det vil blive meget dyrt...

Jeg er selv tilhænger af idéen, men forestil dig at det i morgen blev gratis (skattefinancieret) at køre med det offentlige.

Alle der kan bruge det offentlige som det er, vil vælge det pga. de sparede kroner. Det medfører fulde busser og tog, og stiller krav om kapacitetsudvidelser, nye linjer osv.

Det medfører igen at endnu flere vælger det offentlige, for nu er der pludselig en brugbar linje til og fra arbejde, som gør at det ikke kan betale sig at køre i bil.

Så stiger kravet om kapacitet og nye linjer igen, og mens man udvider og flytter folk fra bil til bus/tog, så falder indtægterne fra moms og afgifter på nye biler, vægt/ejerafgifter, brændstof, forsikringer, værksteder, parkering osv.

Det vil ende med mange mia. kr., som bliver flyttet fra indtægtsiden til udgiftsiden, og det er jo ikke lige oppe i tiden at hæve skatterne, såeh...

/Rasmus

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten