Rejsekort-fejl: Passagerer fik straf-gebyr selv om de tjekkede korrekt ud

Det er ikke sikkert, at data bliver kommunikeret videre fra en stander til Rejsekortets backend-system, når en passager tjekker ud efter endt rejse.

Blogger på Mediehuset Ingeniørens it-medie Version2, Georg Strøm, som har en ph.d. i interaktionsdesign, beretter under overskriften 'Rejsekortet udskriver ekstra bøder':

»Sidste weekend var jeg tilfældigt inde og kigge på oversigten over mine ture og opdagede, at det i over to uger ikke var registreret, når jeg havde checket ud på Lejre Station. I stedet hang der en bøde på halvtreds kroner for hver tur, jeg havde taget til stationen.«

Georg Strøm havde ved tjek-ind om morgenen fået at vide, at han rent faktisk havde tjekket korrekt ud dagen før, og at standeren ved tjek-ud om eftermiddagen havde vist korrekt pris.

»Der er åbenbart ingen overvågning af, om informationerne fra en stander på stationen bliver sendt videre til resten af systemet. Det bliver først opdaget, når der er nogen, som klager til organisationen bag rejsekortet, og selv da er reaktionen ikke øjeblikkelig,« skriver han.

Direktøren for Rejsekort A/S, Bjørn Wahlsten, har læst blogindlægget og fortæller, at der som udgangspunkt er overvågning i forhold til, om data bliver sendt fra standerne til det bagvedliggende it-system, som bl.a. sørger for at afregningen over for kunden. Dog er det glippet en gang i forhold til en bus-stander. Sagen bliver for øjeblikket undersøgt.

»Det bliver overvåget, om alle dele af systemet er på. Derudover bliver det overvåget, at der kommer data fra alt udstyret. Vi har haft et eksempel på, at der i forbindelse med den del af overvågningen har været en validator på en bus, der har svigtet. Og tilsyneladende også på Lejre station. Derfor har vi taget det op med vores leverandør,« siger han.

Bjørn Wahlsten fortæller endvidere, at selvom en stander ikke sender data, så opsamler den stadig information om tjek ud og tjek ind. Det bliver synkroniseret med resten af systemet, når standeren kommer online igen. Den kan lagre data for en periode på eksempelvis fjorten dage, fortæller Rejsekort-direktøren.

»Min umiddelbare vurdering er, at Georg Strøm i praksis har været holdt skadesløs hele tiden. Det er klart, at skulle der være sket noget andet grundet fejl på udstyret, så er det helt generelt set, at kunderne holdes skadesløse, når de henvender sig,« siger Rejsekort-direktøren.

Bjørn Wahlsten hæfter sig desuden ved, at Georg Strøm ikke er blevet gjort opmærksom på fejlen ved tjek-ud.

»Derfor er det sandsynligt, at han rent faktisk er blevet bonnet den rigtige pris, og alting er rigtigt på kortet. Pointen er, at sandheden følger kortet,« siger Bjørn Wahlsten, som dog understreger, at han ikke kender sagen i detaljer.

Han vil heller ikke kalde de 50 kroner for en bøde, selv om den er blevet døbt 'dummebøde' af Ingeniøren-blogger Poul-Henning Kamp. Rejsekort-direktøren mener, at der er tale om et a conto-beløb, som kunder betaler for at starte deres rejse.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er korrekt, at der er problemer med standere, som ikke virker. Jeg var selv ude for det samme for 2 dage siden. Jeg skrev umiddelbart efter til Rejsekorts kundeservice og fik en forblommet forklaring om, at systemet skulle opdateres først. Hvorfor automaten i en anden bus havde virket upåklageligt dagen før, dvs. havde opdateret med det samme, kunne man ikke forklare. Det er ikke godt nok.

  • 10
  • 0

ethvert IT- og kommunikationsbaseret system, og selvfølgelig også Rejsekortet, producerer fejl - det er der ikke noget nyt i - men ingen ønsker at erkende det uden efter et vist pres, da IT-systemer af dybtliggende, men forkerte grunde, opfattes som mere troværdige og fejlfri end menneskebaserede løsninger. Det fører uværgerligt til, at de mennesker, som har med systemernes pasning at gøre, og som meget ofte stort set ikke aner, hvad det egentligt er, de har for sig i de dybere lag, trækker tiden ud eller kommer med vage svar og formodninger om, hvad der monstro er sket, i håbet om, at det er andres fejl og forkert brug - og ikke selve systemerne, som man føler sig nødt til at tro på - som er årsagen til svigt. Eller man håber, at sagerne opgives - eller at problemerne pst forsvinder, mens man har stukket hovedet ned i jorden. Det gør de sjældent - faktisk aldrig !

De omfattende digitaliseringer af efterhånden hvad som helst, som finder sted i disse år, mislykkes tilsyneladende stort set hver eneste gang på et eller andet niveau, og de besparelser, man umiddelbart opnår ved at etablere dem, rykkes i virkeligheden bare mangefold over på brugerne, som enten, i bedste fald, skal bruge tid og kræfter, altså penge og ulejlighed, på at sætte sig ind i de pågældende programmøres snørklede tankegang, eller slås med systempasserne, der, som nævnt før, opfatter systemerne som guddommelige, og agerer derefter.

Der er sikkert mange faktorer, som genererer et dårligt IT-projekt, men manglede overblik af typen "for mange kokke...", vildtvoksende universalsystemer, der skal kunne det hele - og alt for utilstrækkelig testning med personer på brugerniveau uden kendskab til systemernes tekniske forudsætninger, altså realistiske brugere, er utvivlsomt hyppige årsager til de miserable situationer, vi oftere og oftere kommer ud i. Menneskene er generelt set simpelt ikke mentalt modne til de store komplicerede systemer man drømmer frem, og den sidste tragedie med de ikke-indkaldte kvinder til kræftundersøgelse, viser tydeligt, at fejl med fatale konsekvenser kan ligge og ulme i årevis, før de konverteres til konsekvens, fordi ingen egentlig aner, hvad der sker i systemet, men blindt tror på, at alt er såre godt, og at vi lever i den bedste af verdner. Og det gør vi altså ikke.

Så klap lige hestene med den vilde digitalisering, selvom den er vældigt spændende, prestigefyldt og driver store industrier og en masse intelligens, og lav overskuelige systemer, overskuelige både for programmører og brugere, og som de facto kan testes i alle hjørner - kan de ikke det, er de uegnede til menneskebrug ! . Prisen for de fejlreder, der producceres nu, drevet af et misforstået ambitionsræs, er simpelt for høj for for mange - og sommetider desværre for de uheldige, ultimativt for høj !!!

  • 8
  • 5

Vi har i mands minde brugt billetteringssystemer, som enten slet ikke kræver check ind og -ud (månedskort) eller kun check ind (stempling af billet eller klip på kort). Så hvorfor skal rejsende nu besværes med at skulle checke ind ved hvert skift af rejsemiddel og checke ud ved afslutning? Man sparer ikke kontrol, for der skal alligevel checkes om rejsende rejser uden gyldig rejsehjemmel eller undlader at checke ind. Den eneste fordel for den rejsende er, at denne ikke behøver at tage stilling til rejsens længde ved dennes begyndelse, sådan som man skal, hvis man vil købe billet eller stemple klippekort. Men den fordel er efter min mening langt mindre end alle ulemperne.

Den mange checks før, under og efter rejsen er alene til for rejseudbydernes skyld: De kan få præcis optælling af antal rejsende på forskellige strækninger og tidspunkter, og bruge det til at fordele indtægterne ved billetsalg. Men at lægge byrden for denne optælling over på brugerne er ikke rimeligt -- der findes løsninger på dette, som ikke kræver noget af brugerne.

  • 16
  • 4

Efter at have betalt mange '50-kr-afgifter', fik jeg det råd telefonisk fra Rejsekortets kundeservice da jeg klagede, at man jo bare kan køre fra Kbh til Ålborg og så glemme at checke ud. Det er da kundeservice af 1. klasse.

  • 8
  • 0

I hvert fald er de skjult for ledelsen, når direktøren for rejsekortet - Bjørn Wahlsten - kun kender til en enkelt. Jeg kender selv til at der har været problemer med to forskellige standere på Lejre Station, og har oplevet en bus som kørte rundt i en periode uden at kunne få repareret standerne der ikke virkede.

En hurtig optælling for de omkring 100 ture jeg har haft med rejsekortet viser, at der var en eller anden form for tekniske problemer på over 20 %. Det tyder på massive problemer, så hverken rejsekortets kundeservice eller dem der skal vedligeholde systemet, kan følge med.

  • 12
  • 0

Man må formode Rejsekortet udbetaler et passende beløb til dækning af konsulentbistand til brugerne, der fejlmelder en defekt stander. 1000 kr vil være passende med alt det bøvl, passagerne må leve med.

  • 8
  • 1

Som jeg skrev tidligere - det kommende EU finansieret rejsekort-system i Budapest vil ikke kræve check-ud, forholdet ophører automatisk efter 1 time. Hele byen med knap 2 millioner indbyggere bliver til én enkelt takstzone. Deres Rejsekort bliver ikke landsdækkende. Der er for mange forskellige takster..

  • 7
  • 0

Jeg følte mig også MEGET flink den dag, jeg efter en tur netop Kbh-Aalborg gik tilbage til stationen for at checke ud - fordi jeg på grund af togforsinkelse ikke nåede den bus, hvori jeg egentlig skulle have checket ud, og som i øvrigt kun går en gang i timen - så jeg fandt anden transport.

Syntes ikke DSB / Rejsekort havde fortjent det...

  • 6
  • 0

at Rejsekortet og deres direktør endelig står ved at deres elektronik ikke er fejlfrit. Indtil i dag har det gentagende gang lydt fra Rejsekortet, at når kunden har fået en kvittering på standeren for check-ud - så ER der checket ud - systemet VAR med andre ord dømt fejlfrit af sin ejer.

Nu må Rejsekortet så vedgå at en/flere/mange kunder kan have fået et OK for check-ud, men alligevel senere må indkasserer en såkaldt 'dummebøde' pga. manglede check-ud. Rejsekortet har med andre ord enten tilbageholdt denne information eller også har man (stadig) ikke styr på sit udstyr - begge dele er lige utilstedeligt.

Rejsekortets 'problem' bunder i, at man i princippet har to systemer til opsamling af data - et system på rejsekortet og et system i 'back-office' delen - sandheden er på kortet iflg. direktøren, men opkrævningen sker igennem 'back-office' delen - som altså så ikke er 'sandheden' - en kende betænkeligt.

Med andre ord vil det med Rejsekortet aldrig være muligt at opgøre aktiver og passiver på et hvert tidspunkt, noget som bl.a. bankerne er pålagt, upåagtet at Rejsekortet dagligt flytter rundt med et anseeligt beløb.

  • 7
  • 0
  • hver gang jeg læser en forklaring fra, en eller anden, her direktør og andre medarbejdere fra Rejsekort A/S.

Jeg forstår ikke hvordan voksne, professionelle mennesker kan blive ved med at fremsætte uunderbyggede påstande som sandheder, gentage mantraer som om de var mejslet i sten, og fuldstændigt ignorerer enhver normal takt og tone for kundebehandling.

Det skulle tage en tur til USA, skulle de, og lære noget om "kunden i centrum".

KUnder har ikke altid ret, men man skal nu som medarbejder der yder service være ganske overordentlig meget skråsikker for blanco at feje en kundehenvendelse af bordet.

Som minimum kunne de jo sige: "Jeg forstår du har oplevet at .......... Det er såvidt jeg ved nyt for os, så derfor må jeg bede om / vil jeg undersøge ......". Se på hvert af de påståelige citerede udsagn i artiklen og tænk hvor meget mere kundevenligt, og højst sandsynligt objektivt korrekt, det ville være at følge denne opskrift.

Jeg synes ikke vi som kunder skal finde os i dårlig, bedrevidende behandling - uanset om det er fra direktører eller junior-kundecenter-medarbejdere.

Og jeg opfordrer journalister til virkelig at gå i flæsket på sådanne der giver svar af den citerede type. Og er svaret kke bedre, så skriv dog "Jeg har forsøgt at få et bedre svar, men det kan jeg ikke få.".

  • 12
  • 0

Havde jeg for nogle uger siden fornøjelsen af at se displayet på check-ud standeren i en bus skrive 0,- kr. da jeg tjekkede ud. Af rejseoversigten fremgår en 'ukendt rejse', 0 kr. Jeg kommer til at holde af det kort <3. Ærgerligt det kun var 2 zoner.

I forhold til standere der ikke synkroniserer med hjernen i systemet, giver det så et ubehageligt problem i forhold til når der er billetkontrol. Så vil kortet stå som ikke stemplet ind i kontrollørens håndscanner, hvilket vil medføre en kontrolafgift på 750 kr. som så skal refunderes når systemet virker igen osv.

Det er bare ikke fail-safe og ikke godt nok! Pt. stemples 3 % af alle rejser ikke ud. Det vil svare til 250.000 afgifter på 50 kr. om måneden hvis alle 8 mio. S-togs rejser var med rejsekort. Hvor bliver de smart-phone løsninger af, så man kan stemple ind og ikke mindst ud fra sin telefon?

  • 3
  • 0

Så lykkedes det mig endelig at oprette en tank op aftale, tidligere har det ikke virket.. Nå, men jeg har af den grund et større beløb stående derinde for ikke at risikere at kortet pludselig manglede penge.. Men hvorfor opkræver de dog yderligere penge når der er rigelig at tage af ?? "Første gang du bruger dit rejsekort, overføres der 300 kr. fra dit betalingskort xxxx******xxx til dit rejsekort." ??

Og hvorfor er det at min rabat skal opdeles i 3 forskellige områder, øst vest og over for storebælt ? bare jeg rejser så kan det vel være det samme ??

  • 2
  • 0

Men hvorfor opkræver de dog yderligere penge når der er rigelig at tage af ?? "Første gang du bruger dit rejsekort, overføres der 300 kr. fra dit betalingskort xxxx******xxx til dit rejsekort." ??

Rentefri finansiering :-(

Andre firmaer kan da godt styre at kunderne bestemmer om de vil tanke 100, 200 eller et andet fastsat beløb.

Hvis jeg har 49 kroner på mit kort og tager en tur til 20 kroner trækker kortet 50 kroner, tanker op, og afregner rejsen, og så har jeg mere end 300 kroner ude at svømme :-(

Hvis man rejser meget betyder det knap så meget, men hvis man ikke rejser så meget og kun korte rejser går der noget tid inden saldoen er brugt. Måske hjælper det når Sydtrafik også går over til rejsekortet til december, og jeg dermed kommer til at bruge kortet lidt mere :-/

  • 2
  • 0

Jeg kan forstå af Bjørn Wahlstens svar og på indlæggene i debatten, at jeg simpelthen er nødt til at chekke betalingen på nettet, hver gang jeg har taget bybussen de 1500 meter fra min bopæl til byens centrum. Det er godt nok smart - især hvis denne rejse til 16 kroner pålægges en dummebøde på 50 kroner, fordi teknikken ikke virker. Eller måske virker den - bare ikke on-line. Så jeg skal chekke beløbet igen 14 dage senere, for at se om bussens validator var on-line eller ikke den pågældende dag. Jeg gi'r op! Hvem i hede hule h...... vil bruge så megen tid på at udføre kontrolarbejde for en virksomhed, der alligevel påstår, at fejl næsten ikke forekommer.

  • 12
  • 0

I forhold til standere der ikke synkroniserer med hjernen i systemet, giver det så et ubehageligt problem i forhold til når der er billetkontrol. Så vil kortet stå som ikke stemplet ind i kontrollørens håndscanner, hvilket vil medføre en kontrolafgift på 750 kr. som så skal refunderes når systemet virker igen osv.

Nej, det vil du ikke komme ud for. Data om hvorvidt kortet er checket ind ligger på kortet. Der ligger data 3 forskellige steder. På kortet, i det "landfaste system" og i busserne. Dette er også årsagen til at du ikke kan sætte penge på kortet via nettet, og så gå direkte ombord på bussen. Hvis du går forbi en stander opdateres kortet fra det landfaste system, og så kan du efterfølgende bruge kortet i bussen.

Det er bare ikke fail-safe og ikke godt nok! Pt. stemples 3 % af alle rejser ikke ud. Det vil svare til 250.000 afgifter på 50 kr. om måneden hvis alle 8 mio. S-togs rejser var med rejsekort. Hvor bliver de smart-phone løsninger af, så man kan stemple ind og ikke mindst ud fra sin telefon?

Som Wahlsteen skriver, så er det ikke en bøde på kr.50,-... Du får bare ikke resten af din 50'er tilbage, som du betalte ved rejsens start. Så "bøden" er kr.35,- hvis du har kørt 2 zoner, og kr.3,- hvis du har kørt "alle zoner"...

/Rasmus

  • 3
  • 0

Så "bøden" er kr.35,- hvis du har kørt 2 zoner

Nåh, så er alt jo i orden. Jeg skal bare betale 50 kr. for at køre 1 eller 2 zoner.

Det ligner forresten overtrædelse af straffelovens § 279: For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab.

  • 8
  • 1

Rart at nogen (Rasmus Rosenquist) ENDELIG siger det som det er, og som journalisterne åbenbart ikke kan finde ud af (fordi de ikke har rejsekort, men kører i taxa på firmaets regning???) at "trafikafgiftens" størrelse afhænger af rejsens reelle pris. Selvfølgelig vil det være ærgerligt, hvis man for alvor oparbejder "klip i rejsekortet" pga. manglende udtjekning, og selvfølgelig er det ærgerligt at miste nogle (små)penge, men pendler man fra Nordsjælland til centrum, så er dummebøden altså kun på godt 7 kr. Ikke velfærdstruende. Nå - jeg er personligt gået over til mimrekort. Det er ret nemt! Glæd jer! Det kommer til os alle.

  • 2
  • 0

Men hvorfor opkræver de dog yderligere penge når der er rigelig at tage af ?? "Første gang du bruger dit rejsekort, overføres der 300 kr. fra dit betalingskort xxxx******xxx til dit rejsekort." ??

                    Rentefri finansiering :-(  

Man kan jo passende spørge hvorfor man overhovedet skal "tanke op".

Jeg har en Brobizz til Storebælt, og når jeg kører gennem betalingsanlægget, trækkes pengene næsten med det samme 1:1. Intet behov for at have penge stående.

Når Rejsekort har éns kreditkortoplysninger, kan de jo også trække pengene når de bruges, men det giver selvfølgelig ingen rente...

/Rasmus

  • 7
  • 0

Der var vist noget med Babylon og et tårn...

Selvom DK ikke er hele verden, så er det måske alligevel for ambitiøst at lave et isoleret betalingssystem for bus- og togtransport i hele DK?

Dankort fungerer jo selv i den mobile kaffebod, og jeg forstår ikke helt hvorfor der skal et selvstændigt system til... !?! Særligt ikke når det nu er bevist både dyrt og fejlfyldt. Jeg kunne bedre forstå, hvis mobilen med en app og central registrering, blev udnyttet bedre end den nuværende oldebolleløsning hvor sms'en skal kontrolleres med opkald.

Iøvrigt... som kunde ved jeg, hvor jeg skal hen og kan da godt fortælle det til en maskine de få gange årligt jeg tager S-toget.

  • 0
  • 0

Normalt vil et system som rejsekortet også fungere fint offline - præcist som et klippekort, så klippes kortet med indformationer på, således turens pris kan udregnes, og den udregnes, når der klippes ind, så der tjekkes om gyldig rejsehjemmel. Dermed burde ikke være et problem, at nogle standere ikke fungerer korrekt. Dataene på kortet, burde automatisk blive synkroniseret med systemets data, så snart at der er forbindelse til centralen. Ellers er noget galt, og man risikerer at data forsvinder. Så klippes bare en enkelt gang i en stander der fungerer, så burde alt være synkroniseret og ok. Ellers så er noget galt. Samtidigt kan fjernes de rejser fra kortet, som er afsluttet.

  • 2
  • 1

Det har da aldrig været nødvendigt ved brug af klippekort, som Torben også er inde på i sit indlæg. Man skal bare kende rejsens længde, målt i antal zoner.

Nej, men nu kan man ikke 'klippe zoner' på rejsekortet, og hvis man skulle angive antal zoner ved rejsens start før check-ind, ville det koste meget mere tid, end de 2-300ms et check-ind og efterfølgende check-ud koster. Tænk hvilke køer det ville skabe f. eks. ved påstigning af bussen.

  • 1
  • 0

Nej, men nu kan man ikke 'klippe zoner' på rejsekortet, og hvis man skulle angive antal zoner ved rejsens start før check-ind, ville det koste meget mere tid, end de 2-300ms et check-ind og efterfølgende check-ud koster. Tænk hvilke køer det ville skabe f. eks. ved påstigning af bussen.

Der kunne også sælges rejsekort med forskelligt antal zoner. Et rejsekort koster ikke mange penge.

Tænk, at en stor del af rejsekortsudgifterne faktisk skyldes tjek-ud automater. En rejsekort "klipper" kunne forholdsvis nemt være blevet monteret i stedet for den gamle klippemaskine, og ledningerne til zoneindstilling brugt til kommunikation mellem klippeautomat og GPS udstyret.

Vi har faktisk en mindre dansk virksomhed, der sælger udstyr til et acceptabelt beløb, som både er i stand til at holde styr på busruter på zoner og busstoppesteder, samt kan give automatisk besked på både displays og med tale før næste busstopsted. Dette system koster så lidt, at det ikke er opdaget af medierne i kendte "million budgetter". Naturligvis, er det ikke en skandale. Og naturligvis er det udviklet i Danmark.

  • 2
  • 1

I forhold til standere der ikke synkroniserer med hjernen i systemet, giver det så et ubehageligt problem i forhold til når der er billetkontrol. Så vil kortet stå som ikke stemplet ind i kontrollørens håndscanner, hvilket vil medføre en kontrolafgift på 750 kr. som så skal refunderes når systemet virker igen osv.

Vrøvl!

»Derfor er det sandsynligt, at han rent faktisk er blevet bonnet den rigtige pris, og alting er rigtigt på kortet. Pointen er, at sandheden følger kortet,« siger Bjørn Wahlsten, som dog understreger, at han ikke kender sagen i detaljer.

Som der står så er kortet 'stempet' korrekt, men standeren har eller kan ikke sende information videre (endnu). Derfor vil en kontrol vise det rigtige. Der er jo netop tilfældet, hvis kontrollen foretages i en bus, hvor standerne ikke er on-line, men først senere kan sende oplysningerne videre.

  • 0
  • 0

Den dag jeg ikke længere kan betale min billet via min mobil bliver den dag jeg ikke længere kommer til at køre i tog og bus.

Rejsekort "løsningen" er simpelthen for dum efter min mening.

Jeg bestemmer rejsens længde/antal zoner inden tog/bus kommer og det er ikke mig der skaber køen i bussen, men folk der står og vinker med et plastic kort...

  • 0
  • 0

Det burde man så have fundet ud af under foranalysen og enten have forkastet idéen om rejsekortet eller bedt om et nyt designoplæg der ville give mindre gener for brugerne

Rejsekortet er IKKE designet ud fra ønsket om at skabe et godt produkt for brugerne, men derimod at skabe et værktøj for trafikselskaberne, så de kan kende hver enkel rejse og derigennem få den betaling de har krav på, derfor skal der checkes ind og checkes ud i en uendelighed.

Nu er det ikke længere nok at vide at kunden har rejst fra A til B, men man vil også kende hvilket transportform der er benyttet undervejs.

  • 5
  • 1

Citat: "Han vil heller ikke kalde de 50 kroner for en bøde, selv om den er blevet døbt 'dummebøde' af Ingeniøren-blogger Poul-Henning Kamp. Rejsekort-direktøren mener, at der er tale om et a conto-beløb, som kunder betaler for at starte deres rejse."

Jo, I kan roligt kalde det en dummebøde. Det er faktisk det, som det er... For "så du kan lære det, at tjekke ud efter endt rejse..." Og, så er det åbenbart heller ikke nok... Jeg håber virkelig, at kortet holder de rigtige informationer til enhver tid. Men, lad os nu se, om der ikke er en eller anden lille finurlig bagdør, som gør, at du bliver bon'et ligegyldig hvad. For, vi får ingen kvittering på andet medie andet en udskrift på dårlig læsbar skærm... Tak I guder... Og så i et digitalt samfund... Hvor håbløst...

  • 4
  • 0

Faktisk er det ikke helt korrekt. Du får afgiften på de 50,- ud over din rejses pris. Jeg har følgende stående i min log efter en tur fra Lygten til indre by (2 zoner/12,-):

11-07-2013 19:31 Lygten Check ud mangler -62,00 kr.

Der er foretaget et check-ind igen da jeg skiftede bus (derfor ved den jeg skal betale for minimum 2 zoner) og derefter er der så registreret et manglende check ud.

Og ja - det var et glemt check-ud .. det var ikke DSB's fejl ;-)

  • 1
  • 0

Jeg synes nu det er rart jeg ikke skal tage stilling til hvor mange zoner jeg kører gennem inden jeg starter min rejse. Det vil tage mig meget længere tid at undersøge antal zoner eller fortælle en automat hvor jeg skal hen end det tager mig at checke ud. At man så skal checke ind når man skifter transportform kunne jeg godt undvære, men det er nu engang på den måde pga. opbygning af vores offentlige transport midler i forskellige selskaber i stedet for et samlet.

  • 1
  • 0

Jeg har i andre tråde givet et eksempel på hvad det vil koste mig at bruge rejsekortet kontra et 10-turs klippekort, så det skal jeg ikke gentage, blot konstatere at det er temmelig dyrt at bruge rejsekort med mit rejsemønster (hver 8, uge Nakskov-Kbh lufthavn eller omvendt). Jeg ved at andre har store prismæssige fordele ved rejsekortet, så forstår godt at de er tilfredse. Jeg har bare ikke lyst til at finaciere deres rejser, så af fuldstændig egoistiske årsager holder jeg mig til den billigste løsning, og jeg forventer faktisk at det altid vil være muligt at vælge og vrage mellem løsningerne. Så hvis man har fordel af at bruge rejsekortet, skal man naturligvis gøre dette, og så kan vi der har fordele ved andre løsninger passende spare de penge vi nu engang kan...

  • 2
  • 0

Jeg er helt enig i, at det er en bøvlet opbygning med at man skal tjekke ind i tide og utide. Måske skulle man have taget fat i problemet med tasktstrukturen før man absolut skulle trække en halv løsning ned over hovedet på brugerne. Den gode nyhed er, at det kan nås endnu, hvis aktørerene bag rejsekortet tager sig sammen til at samordne takster på landsbasis, så vil det sikkert blive et mere attraktivt tilbud for endnu flere.

  • 2
  • 0

Ja det burde jo ikke være nødvendigt hele tiden at skulle kontrollere om rejsekort rejserne nu også er registreret korrekt. Og deres web interface er en anelse tungt at bruge mens man er på farten.

Jeg kan klart anbefale iPhone/Android App'en "Mine Rejser" ( http://minerejser.i-con.dk ) Den gør det lidt lettere at kikke rejsekortet "i kortene". :-)

  • 1
  • 0

Kan Ikke se at det kan være så svært at lave et system som virker.. (de kan tilsydeladende finde ud af det i andre lande).

  • 0
  • 0

Kan Ikke se at det kan være så svært at lave et system som virker.. (de kan tilsydeladende finde ud af det i andre lande).

Nu er det faktisk det samme system - up front - som i mange andre lande, men alt det bagvedliggende er first time for leverandøren. Og så skal vi ikke glemme hele det politisk bestemte kludetæppe af takstområder og zonegrænser, som ingen leverandør vil kunne fikse. Så mon ikke vi skal pege vore fingre i retning af de kære politikere. ;-)

  • 2
  • 0

Åbenlyse fejl præger det danske rejsekort, fejl som burde være opdaget under arkitektur og design- reviewet. Men nej... desværre ikke, for man fandt ud af at Rejsekortet var styret af flok mennesker der var totalt ligeglade med hvor lang tid det tog, hvilke teknologier der var til rådighed og hvordan det skulle fungere rent teknisk. At gå fra akademiske tanker hos praktisk uerfarne mennesker og til udvikling af software er tilsyneladende noget der falder mange mennesker meget svært, jeg behøver ikke nævne andre fadæser som klogeåger skulle forestille sig at styre.

Men en ting jeg til stadighed forundres over: Hvorfor hulen er der stadig nogen der bruger Rejsekortet? Regeringen, til stor og glædelig overraskelse valgte at forlænge klippekortets levetid, så det virker totalt hul i hovedet på mig at bruge Rejsekortet.

Boykot Rejsekortet til det fungerer korrekt.

  • 0
  • 0

Boykot Rejsekortet til det fungerer korrekt.

Jeg kan godt forstå din frustration, jeg kan heller ikke selv bruge rejsekortet til noget som helst, men som jeg tidligere har været inde på her i tråden, så er der jo folk som har stor glæde af kortet fordi deres rejsemønster og det område de bevæger sig i giver dem nogle fordelagtige priser. Man kan vel ikke forlange at de skal boykotte rejsekortet, for så at skulle betale mere for deres rejser? Så er der andre, deriblandt jeg selv, som ikke har nogel fordele, og mon ikke vi i forvejen boykotter/undlader at købe rejsekort? Indtil der er styr på takstzoner og indtil rejsekortet virker på en fornuftig måde mjht ind- og udtjekning, så tror jeg faktisk at succesen vil være temmelig nem at overskue.... Men nu må vi jo huske på at rejsekortet blev hastet igennem på rekordtid, til næsten ingen penge i udvikling, så et par småbøvser er vel acceptable indtil skidtet er færdigudviklet.... ;o)

  • 0
  • 0

Men en ting jeg til stadighed forundres over: Hvorfor hulen er der stadig nogen der bruger Rejsekortet? Regeringen, til stor og glædelig overraskelse valgte at forlænge klippekortets levetid, så det virker totalt hul i hovedet på mig at bruge Rejsekortet.

Priser for en tur på 1. klasse fra Jylland til København: Klippekort: Cirka 450 kroner. Rejsekort: 372 kroner.

Kan du ikke lige forklare mig, hvorfor det er hul i hovedet, at jeg vælger at spare de knap 80 kroner - og oven i købet slipper for at låne DSB 4500 kroner, hver gang jeg køber et klippekort?

  • 0
  • 0

kontrolafgift på 750 kr. som så skal refunderes når systemet virker igen osv.

Held med det! Som min søn for nyligt fandt ud af: Det er Altid kundens ansvar at have gyldig rejsehjemmel og det koster et gebyr på 150 kr at klage videre op i systemet end den første klage som bliver afvist per default.

  • 0
  • 0

Så det ville være nemt og billigt at lave et "klippekort" til at rejse på. Det er øre, som der er tale om idag med NFC chip.

Jeg er også imod det zone system vi har idag. Men det giver altså en pris for den "vare" vi skal købe.

I Danmark har vi altid gået meget op i at, man ved hvad man betaler for en vare. Det ved man ikke med rejsekortet.

Hvor/hvem ellers i Danmark køber noget på forhånd, uden at kende prisen?

  • 1
  • 0

Om det er NFC-chips eller den nuværende chip betyder ikke noget for systemet. Man kan allerede nu bruge NFC, hvis man ville det. Det er en beslutning skal tages og support for en klip-løsning som koster - ændring af software og salg.

  • 0
  • 0

@ Peter Kyllesbeck

Tror ikke du ville forstå hvad jeg skriver.

Skal vi have et elektronisk billetsystem, så skal det være et system som de fleste er trygge ved og kan forstå og gennemskue. Det koster måske lidt mere, men så dækker man også så manges behov som muligt.

  • 0
  • 0

@ Peter Kyllesbeck.

Prøv nu at tænk lidt. Det er en service. At kunne se hvornår man starter sin rejse er en fordel. Altså når der er tale om et rabatkort med klip. Hvor svært kan det være Peter.

Og prøv nu at læs hvad jeg skriver Peter. Du er ikke et barn vel?

  • 0
  • 1

Prøv nu at tænk lidt. Det er en service. At kunne se hvornår man starter sin rejse er en fordel. Altså når der er tale om et rabatkort med klip. Hvor svært kan det være Peter.

@Thomas Hvem kan levere det? Det er ikke noget som er hyldevare. Det vil være bedre at let at kunne aflæse status på kortet. Rejsekort A/S har tanke om at udvikle et app til NFC mobiltelefoner, som kan aflæse og indsætte penge på kortet.

Og rejsekortet bruger Mifare Classic og Mifare Plus, som er en implementation af ISO/IEC 14443 standarden, som NFC også er.

  • 1
  • 0

"Det vil være bedre at let at kunne aflæse status på kortet" Det er vel noget i stil med nemid nøglering.

En smartphone løsning er god. Men

Problemer med kun en smartphone løsning er:

Ville fru. Jensen på 70 år, kunne finde ud af at bruge den

Skal lille ida på 8 år, have en smartphone til 5000 kr. med for at køre med bus

At man viser sin smartphone til 5000 kr. hver gang man checke ind og ud, ikke være noget tyve ville benytte?

Og når det kommer til at checke ud:

Husker fru. Jensen på 70 år med dårlig hukommelse og lille ida på 8 år, som måske mere er optaget af sit møde med sine veninder at checke ud?

Har du været til en god julefrokost eller bare i byen, så husker man nok heller ikke at checke ud.

Sidder man og tænker over en problemstilling, er det heller ikke sikkert, at man husker at checke ud.

Så ud fra et kundesynspunkt, burde der være løsninger/alternativer til at checke ud.

  • 0
  • 1

Jeg forventer at der kommer flere og billigere NFC-mobiltelefoner efterhånden....

Og man kunne også prøve at finde nogle billige håndlæsere med display, som kunne aflæse kortet. Det har været en tanke om det for mange år siden.

Et alternativ til tjekke ind og ud modellen er at man skal bruge 1 til 2 minutter til at tjekke ind ved automaterne. Eller at buschaufføren bruge tid til det, når man skal længere ud end lokalområdet. En ren tjekke-ind løsninger kræver et setup til at håndtere - fx i Skåne er der mange automaterne ved stationerne.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten