Rejsekort: Dummebøde til 1 ud af 25 passagerer

1 ud af 25 passagerer, der stiger på en bus på Vestsjælland med det elektroniske rejsekort, får ikke tjekket ud igen.

Derfor får de en dummebøde. Den består i, at Rejsekort A/S ikke tilbagebetaler det gebyr på 50 kroner, som trækkes, hver gang en passager stiger på et tog eller en bus.

Oplysningen fremgår af et svar fra Rejsekort A/S til Ingeniøren, som har spurgt, hvor mange procent af rejserne, der udskrives dummebøder for.

'Manglende tjek ud ligger p.t. på fire procent. Tallet har tidligere (i testfasen, red.) været lavere og forventes igen at falde, når kunderne vænnes til at anvende systemet og tjek ud-læserne. Det viser erfaringerne for åbning af nye rejsekort-prøveområder. Hvis kunden ikke tjekker ud, refunderes forudbetalingen ikke,' skriver rejsekort-selskabet.

Softwareudvikleren og ing.dk-bloggeren Poul-Henning Kamp har ellers fået refunderet et gebyr på 50 kroner, dog ikke på sit rejsekort, men udbetalt til sin private bankkonto.

Rejsekort-selskabet bryder sig bestemt ikke om udtrykket 'dummebøder', som Ingeniøren benytter i sine spørgsmål.

'Der eksisterer ikke 'dummebøder' i rejsekortsystemet. Når kunden påbegynder sin rejse, er han forpligtet til at tjekke ind. Ved tjek ind trækkes en forudbetaling på 50 kroner. Når kunden har afsluttet rejsen, skal han tjekke ud for at afslutte rejsen. Samtidig får kunden den endelige pris på rejsen. Hvis der er et overskydende beløb i forhold til forudbetalingen, tilbagebetales det til kundens konto. Hvis rejsen koster mere end kr. 50,- trækkes det ekstra beløb fra kundens rejsekort,' forklarer Rejsekort A/S.

Selskabet afviser, at der er mange klager om andre forhold end rejser ind og ud af Vestsjælland.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så hvis man skal på en tur der koster mere end 50kr så kan man bare lade være med at tjekke ud?? Gad vist hvor mange der kommer til at misbruge det.

Derudover var der vist noget med at artiklen: "Rejsekortet efterlader sjællandske buspassagerer i billetkaos" nævnte at når man kørte imellem trafikselskaberne så skulle man logge ud undervejs på busturen. Der skulle da sikkert også være rimelig nemt at glemme.

  • 0
  • 0

Det er skræmmende at se at så mange penge bliver brugt på et system der tydeligvis lider af så mange fejl, mangler og ikke gennemtænkte detaljer foruden at det kører på et for længst forældet windows system. Hvordan det nogensinde er blevet godkendt igennem de indledende faser er mig en komplet uløselig gåde. Hvis de bare havde brugt et par timer på at kigge rundt omkring i verden, inklusiv her i Danmark ville det være gået op for dem at systemer til præcis dette formål er længe blevet udviklet og fungerer allerede. Det havde sparet mange mange penge, tid resourser og de havde sparet sig selv for at fremstå som komplet idioter.

  • 0
  • 0

Det er ikke korrekt. Man skal minimum have 50 kr på kortet for at kunne rejse. Hvis man har under 50 kr. så afviser standeren kortet, og så står der at man ikke har penge nok til at påbegynde rejsen.

Mvh Andreas :)

  • 0
  • 0

Jeg syntes at "dummebøde" er et rigtigt godt udtryk i denne sammenhæng. Man dummer sig og man får en bøde for det.

Eneste problem med udtrykket "dummebøde" er at det associerer til kriminelle grupperinger. Og den slags kan man naturligvis ikke have! Og dog så alligevel, fordi der blandt billetkontrollører (ingen nævnt, ingen udeladt) findes så tvivlsomme typer at man oprigtigt kan komme i tvivl om hvem de egenlig arbejder for og hvad deres egenlige hensigt er.

Derfor ville det være godt hvis udtrykket "dummebøde" kunne få udbydere af offentlige transportmidler til at tænke sig en ekstra gang om nu de alligevel er ved at gennemgå deres service i forbindelse med Rejsekortet. Særligt bør de have fokus på deres attitude over for kunderne, både inden for billetkontrol og i forhold til andre "tilbud" til kunderne.

Selv om de offentlige transportmidler er offentligt ejet betyder det ikke at kunderne er til for transportmidlerne, men omvendt: Transportmidlerne er til for kunderne!

Det skal siges at Oyster kortet i London kører med samme princip, nemlig at man får en "dummebøde" hvis man ikke husker at checke ind/ud rigtigt.

Forskellen er blot at langt hovedparten af undergrundsstationerne og en del af omegnsstationerne har et adgangssystem, hvor det er meget svært at slippe ind eller ud uden at betale. Dette haves ikke i Danmark og der er heller ikke plads til det. Et andet aspekter af London vs Rejsekoret er at man kun skal checke ind i en bus, ikke ud igen.

Dette er to væsentlige forskelle til Rejsekortet der gør det lettere at få en "dummebøde" med Rejsekortet end med Oyster kortet.

  • 0
  • 0

.......at det ved lov ikke er muligt at pådømme udstedere af rejsetilladelser dummebøder, når de forlader systemer der virker og overlader frembringelsen af af IT baserede systemer, til amatører, der aldrig har kørt med et tog.

  • 0
  • 0

Og dog så alligevel, fordi der blandt billetkontrollører (ingen nævnt, ingen udeladt) findes så tvivlsomme typer at man oprigtigt kan komme i tvivl om hvem de egenlig arbejder for og hvad deres egenlige hensigt er.

Det var da en ualmindelig dårlig bemærkning, synes jeg. Dem der kontrollerer billetter, arbejder for alle os der betaler hvergang, selvfølgeligt. Alle der ikke har en gyldig billet, skal have en afgift i toget eller bussen. Så kan vedkommende hvis han/hun synes den er uretfærdig, prøve sin sag hos det trafikselskab der udstedte afgiften. Personligt bliver jeg mere "pissed" når en kontrollør bruger fremgangsmåden, bring det i orden til næste gang, overfor en medpassager. Niks, lav den afgift, og lad den blive prøvet overfor tredjemand. Når jeg betaler dyre billetter hvergang, så skal andre da gøre det samme. Prøv en gang hvis hver x antal kunde i et supermarked fik lov til at betale halv pris, fordi han ikke havde flere penge med. Sikke en ballade resten af køen ville gøre.

  • 0
  • 0

Rejsekortet A/S har ret i at det ikke i juridisk forstand er en bøde, for så skulle der først en dommer ind over, og idømme den.

Men i daglig tale bruger vi ordet "p-bøde", og kun de færreste mennesker vil ikke forstå hvad der egentlig menes (for the record: der menes: p-afgift).

Jeg er ret sikker på at det hurtigt bliver forstået som en "dummebøde" i den brede befolkning, og selv de værste ignoranter der ikke "forstår" hvad en p-bøde er, erkender at det Rejskortet uddeler, er en dummebøde.

  • 0
  • 0

Det var da en ualmindelig dårlig bemærkning, synes jeg.

Jeg udtaler mig som betalende passager. For naturligvis betaler jeg min billet. Og gør det med enddog meget stor glæde. Min ytring handler derfor ikke om hvor vidt det er i orden at være gratist eller ej, men derimod hvordan de betalende passagerer mødes. Og ja, der er alvorlige problemer på visse fronter.

Dem der kontrollerer billetter, arbejder for alle os der betaler hvergang, selvfølgeligt. Alle der ikke har en gyldig billet, skal have en afgift i toget eller bussen.

Meget enig! :-)

  • 0
  • 0

Men desværre er det ofte spild af tid og penge at uddele bøder til folk der ikke har nogen billet. De har nemlig heller ikke penge at betale bøden med. Ej heller penge at betale for hærværk og evt. brugstyverier. Så vi lader dem gå fri, det er trods alt billigere end at at spærre dem inde eller lave nogle ordentlige børnehaver.

  • 0
  • 0

Men desværre er det ofte spild af tid og penge at uddele bøder til folk der ikke har nogen billet. De har nemlig heller ikke penge at betale bøden med. Ej heller penge at betale for hærværk og evt. brugstyverier. Så vi lader dem gå fri, det er trods alt billigere end at at spærre dem inde eller lave nogle ordentlige børnehaver.

Der er mange spændende problemstillinger i forbindelse med at drive offentlig transport. Herunder de problemer du nævner som handler om hvordan brugerne opfører sig.

Vender man i stedet blikket mod udbyderen af offentlig transport ser man helt andre typer af problemer. Herunder hvordan udbyderen af offentlig transport egenlig opfører sig over for sine kunder. Der er der så sandelig også mange spændende problemstillinger. Til forskel fra brugernes opførsel er der blot ikke på samme måde et formaliseret system der slår til med det samme. I stedet handler det om lange klageveje, påstand mod påstand og typisk også journalistiske kampagner, før alvorlige problemer kan udbedres.

Netop derfor er det journalistiske fokus på Rejsekortet vigtigt.

Min pointe er blot at det er langt fra de eneste problemer med den service der udbydes. Tilmed når man udelader at se på kvaliteten af selve transportydelsen.

  • 0
  • 0

En af debatdeltagerne mener, at det er en uloeselig gaade, at det omtalte system nogensinde er blevet godkendt. Jeg har svaret : De mennesker, som har godkendt systemet kunne ikke i deres vildeste fantasi finde paa at benytte offentlig transport. De har gennem det meste af deres liv benyttet bil, saa de har INTET overblik over offentlig transport.

  • 0
  • 0

[quote] Og dog så alligevel, fordi der blandt billetkontrollører (ingen nævnt, ingen udeladt) findes så tvivlsomme typer at man oprigtigt kan komme i tvivl om hvem de egenlig arbejder for og hvad deres egenlige hensigt er.

Det var da en ualmindelig dårlig bemærkning, synes jeg. Dem der kontrollerer billetter, arbejder for alle os der betaler hvergang, selvfølgeligt. Alle der ikke har en gyldig billet, skal have en afgift i toget eller bussen. Så kan vedkommende hvis han/hun synes den er uretfærdig, prøve sin sag hos det trafikselskab der udstedte afgiften. Personligt bliver jeg mere "pissed" når en kontrollør bruger fremgangsmåden, bring det i orden til næste gang, overfor en medpassager. Niks, lav den afgift, og lad den blive prøvet overfor tredjemand. Når jeg betaler dyre billetter hvergang, så skal andre da gøre det samme. Prøv en gang hvis hver x antal kunde i et supermarked fik lov til at betale halv pris, fordi han ikke havde flere penge med. Sikke en ballade resten af køen ville gøre.[/quote]

  • 0
  • 0

[quote] Og dog så alligevel, fordi der blandt billetkontrollører (ingen nævnt, ingen udeladt) findes så tvivlsomme typer at man oprigtigt kan komme i tvivl om hvem de egenlig arbejder for og hvad deres egenlige hensigt er.

Det var da en ualmindelig dårlig bemærkning, synes jeg. Dem der kontrollerer billetter, arbejder for alle os der betaler hvergang, selvfølgeligt. Alle der ikke har en gyldig billet, skal have en afgift i toget eller bussen. Så kan vedkommende hvis han/hun synes den er uretfærdig, prøve sin sag hos det trafikselskab der udstedte afgiften. Personligt bliver jeg mere "pissed" når en kontrollør bruger fremgangsmåden, bring det i orden til næste gang, overfor en medpassager. Niks, lav den afgift, og lad den blive prøvet overfor tredjemand. Når jeg betaler dyre billetter hvergang, så skal andre da gøre det samme. Prøv en gang hvis hver x antal kunde i et supermarked fik lov til at betale halv pris, fordi han ikke havde flere penge med. Sikke en ballade resten af køen ville gøre.[/quote] Elendig kort redigeringstid!

Jeg var nu meget godt tilfreds da en kontrollør ventede kulant med at stikke sit "grimme" hoved frem i S-toget for en måneds tid siden. Min kone og jeg tog hver sin nedgang til perronnen. Hun havde en cykel med, og jeg skulle i kiosken. Elevatoren virkede ikke, og da hun og jeg endelig kom ned på perronnen fra hver sin ende var toget flyttet til den modsatte perron, hvor det allerede holdt. I panikken glemte vi begge at klippe. Jeg styrtede ud på næste station og klippede for mig selv, og forstod ikke at min kones kommentar "4 klip" betød at hun også havde glemt det. Vi diskuterede åbenbart denne misforståelse så højlydt og letforståeligt, at kontrolløren først rejste sig da min kone var stået ud - hun stod ud ved første fornuftige station at cykle hjem fra - og jeg kørte videre på min gyldige rejsehjemmel. Tak for det, kontrollør!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten