Rejsekort-direktør: Vi troede, at vi kunne løse alt med et big bang

Arbejdet med at give danskerne elektroniske billetter med det såkaldte rejsekort har gjort direktøren for Rejsekort A/S, Bjørn Wahlsten, mere ydmyg og politikerne på Christiansborg rasende.

Nu står det nemlig klart, at danskerne må vente yderligere et år, før rejsekortet bliver landsdækkende, og der er brug for mellem 200 og 300 millioner kroner ekstra til udviklingen.

Arbejdet med Rejsekortet har vist, at Danmark er fyldt med så mange rabatordninger og taktsystemer, at det har været umuligt at rulle det ud i hele Danmark på en gang. Nu kommer det til at ske i bidder.

Vi har spurgt direktør i Rejsekort A/S, Bjørn Wahlsten, om, hvorfor danskerne endnu engang skal vente på det fælles billetsystem.

»Vi har nået den klare erkendelse, at vi er nødt til at rulle systemet ud i mindre bidder. Vi var lidt naive og troede, at vi kunne klare det hele i ét Big Bang. Men på baggrund af det pilotprojekt, vi har kørt mellem Taastrup og Roskilde, samt de råd vi har fået fra Holland, hvor de har stået med samme udfordring, har vi nu besluttet at implementere systemet langsommere.«

»De 1100 kunder, der tester systemet, har haft mange spørgsmål, og det skal vi kunne tage os af. Medarbejderne skal også geares ordentligt, og generelt er vi blevet lidt mere ydmyge. Desuden skrev vi i sin tid, at det mest optimistiske scenarium hed 2009 for de selskaber, der havde tilmeldt sig på det tidspunkt.«

Hvad skal den kvarte milliard kroner bruges til?

»Vi har fået et finansieringsbehov, fordi vi ikke bliver landsdækkende med det samme, og i den periode får vi ikke indtægter ind til drift, som vi havde regnet med. Derfor beder vi ejerne om at låne nogle penge, som bliver betalt tilbage, når vi har dem. De vil enten komme fra aktier eller ejerne direkte. Vi har indtil nu betalt en halv milliard kroner til vores leverandører, men de ekstra penge er altså til drift, mens vi ruller ud over landet.«

Er teknikken helt på plads?

»Vi har hele systemet, der kører på det, vi kalder version 4, i øjeblikket. Det kan regne priser fra A til B uanset kombinationer af transportmidler. Det har leverandørerne gjort perfekt. Vi er nu i gang med at fastlægge detaljerne omkring version 5 sammen med vores leverandører. Vi vil have state of the art og ikke nødvendigvis det, vi beskrev i kravspecifikationen i 2002. Der er sket noget, siden vi formulerede de 3.600 krav i den.«

*Hvad skal det så kunne? *

»Version 4 har en indbygget rabatordning, som fungerer fint i pilotområdet. Vi ser også på en bonusfunktion i kortet og en tredjepartsunderstøttet månedskortfunktion for f.eks. studerende og pensionister. Vi har skubbet de ting, fordi vi ville have basisfunktionerne til at fungere først.«

»Vi skal også kunne udvikle på kortet over de næste 15 år, hvor vi drifter systemet, og vi skal finde ud af, hvordan vi får det koblet til Skåne, men det kommer på plads i 2011.«

Hvad er udrulningsplanen?

»Vi har en pilotrute kørende nu mellem Taastrup, Roskilde og Holbæk. I løbet af året bliver piloten mod Odsherred og Kalundborg på Vestsjælland. I slutningen af 2010 bliver Movia Syd koblet på, det vil sige Sydsjælland, Lolland-Falster og Møn.«

»Vi går formentlig også snart i gang med pilotforsøg i Nordjylland og Sønderjylland, men her har vi ingen tidsplan endnu. Desuden håber vi, at Midttrafik, Fynbus og Bornholms trafikselskab hopper på i løbet af 2010. De er ikke med endnu, fordi de først ville se det virke.
I løbet af 2012 skulle vi gerne være landsdækkende, hvis alle tilslutter sig.«

Hvornår får vi det til København?

»Vi kan ikke sige endnu, hvornår vi udruller i København, eller i hvilke bidder det bliver. Når vi når hertil, vil vi gerne have så mange medarbejdere som muligt frigivet til det, da det er et omfattende område.«

Fakta om Rejsekortet

Rejsekortet er et plastickort, der i fremtiden skal kunne bruges i alle busser, tog og metro. Kortet skal selv beregne zoner og give rabatter, jo mere man bruger kortet.

Selve Rejsekortsselskabet Rejsekort A/S blev til i 2003, og to år senere blev leverandøren East-West valgt som partner. East-West består af Accenture og franske Thales.

Rejsekortet indeholder en RFID-chip, som aflæses på få centimeters afstand til en kortlæser, som enten er placeret i bussen eller på perronen. Når der 'bippes' ind på ruten, bliver transaktionen lagt på kortet og aflæseren, og om aftenen afleverer busserne data til en central server over Wifi. IBM hoster 80-90 servere til formålet.

Der kan lægges penge ind på kortet ved at 'tanke op' på togstationen med sit dankort. Desuden vil der blive tale om en form for abonnementsaftale, hvor kortet automatisk bliver tanket op fra netbanken, når det er ved at være tomt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vi er nu i gang med at fastlægge detaljerne omkring version 5 sammen med vores leverandører. Vi vil have state of the art og ikke nødvendigvis det, vi beskrev i kravspecifikationen i 2002. Der er sket noget, siden vi formulerede de 3.600 krav i den.

Det er interessant. Det betyder i praksis at den økonomiske aftale er ophævet, at prisen kan stige uden begrænsninger. Det kunne være interessant at vide hvad der har ændret sig så man er nødt til at ændre specifikationen.

  • 0
  • 0

igen skal en flok amatøre fra lille Danmark stille specielle krav om noget de ikke har en skid forstand på ! Køb hyldevarer og tilpas dem samt deres rabat systemer ! Det kunne tænkes at div. danske firmaers bonus/rabat systemer var dumme og ikke softwaren ! Det bliver sgu dyrt at købe billetter når det engang kommer op og køre i 2025 eller senere ! I Hong Kong kan det gøres, der køre stort set hele Danmarsk befolkning med offentlige transportmidler hver dag ! det samme i Singapore og nu har jeg kun taget de små lande ! Der må da være en der får kommission af den endelige pris !! som her i Thailand hvor alt skal skrues op i pris for at de korrupte kan få mere ud af det, som her for nylig da man købte 4.000 bybusser der skal køre på naturgas for 2.5 Millioner kroner stykket, og det er ikke busser med nogen form for luksus !! så er de betalt !

  • 0
  • 0

Det skal blive spændende at se hvor mange komponenter fra rejsekortets systemdesign, der kan genbruges til at indføre regeringens højt besungne intelligente roadpricing-ordning i Danmark i 2016.

  • 0
  • 0

Det skal blive spændende at se hvor mange komponenter fra rejsekortets systemdesign, der kan genbruges til at indføre regeringens højt besungne intelligente roadpricing-ordning i Danmark i 2016.

Det burde faktisk kunne bruges, med brobis/langdistance RFID tag og læser-skriver. Kompleksiteten ligger i skrivning til tag'en. Takstsystemet burde fungere uden problemer.

  • 0
  • 0

Det er interessant. Det betyder i praksis at den økonomiske aftale er ophævet, at prisen kan stige uden begrænsninger.

Det kan være der lagt optioner ind til ikke tænkt nyudvikling. Specielt det er over en kontrakt på 15 år

Det kunne være interessant at vide hvad der har ændret sig så man er nødt til at ændre specifikationen.

Når man se specifikationer af IT-systemer så kan det godt være detaljeret krav som viser sig ikke at være relevant. Og der kan komme nye funktioner/produkter som ikke blev tænkt på den gang. Der er også kommet erfaringer fra ligne projekter i udlandet.

  • 0
  • 0

"tredjepartsunderstøttet månedskortfunktion" lyder sejt..I det lokale storcenter kan jeg så købe et kort der virker til alle butikker i centeret, endda selvom der skulle være rabat...gad vide hvor lang tid de brugte på at lave det system.

  • 0
  • 0

Det kan være der lagt optioner ind til ikke tænkt nyudvikling. Specielt det er over en kontrakt på 15 år

Ja, der er helt klart lavet aftaler om det, beregnet til efter at systemet er idriftsat, men det her er inden systemet er færdigudviklet.

Når man se specifikationer af IT-systemer så kan det godt være detaljeret krav som viser sig ikke at være relevant. Og der kan komme nye funktioner/produkter som ikke blev tænkt på den gang. Der er også kommet erfaringer fra ligne projekter i udlandet.

Muligvis, men jeg er ikke overbevist. Specificationen var alt inclusive også med Øresundstakstsystemet, det eneste der ikke var taget højde for var internationale billetter (SMART). Det eneste jeg kan se som problem er HW, at den ikke kan leve op til responstiderne, fx hvis ti kunder skal igennem kortscanningen, hvor mange 'minutter' tager det, med den software der skal udføres for hver scanning? Hvis det ikke kan gøres hurtigere, som situationen er nu og Rejsekort stadig ønsker systemet, har de måske givet køb på krav, for at få det. Jeg så et eksempel på TV og det tog alt for lang tid til at det kunne bruges i myldretiden.

  • 0
  • 0

"tredjepartsunderstøttet månedskortfunktion" lyder sejt..I det lokale storcenter kan jeg så købe et kort der virker til alle butikker i centeret, endda selvom der skulle være rabat...gad vide hvor lang tid de brugte på at lave det system.

Det lyder dyrt, hvad det betyder er et godt spørgsmål, da der både var månedskort og selvfølgelig krav om billettyper for fx pensionist og studerende i forvejen. Hvad forskellen så er på rabatordning og bonusfunktion er også interessant. Rabatordningen gjorde det billigere jo mere du brugte kortet. Betyder bonusfunktionen at du kan tjene penge på at bruge kortet?-)

  • 0
  • 0

[quote]Det kan være der lagt optioner ind til ikke tænkt nyudvikling. Specielt det er over en kontrakt på 15 år

Ja, der er helt klart lavet aftaler om det, beregnet til efter at systemet er idriftsat, men det her er inden systemet er færdigudviklet.[/quote] De har en version som virker som tiltænkt - den er bare ikke rullet ud til brugerne endnu. Den proces med at rulle ud til brugerne er blevet undervurderet. Men det forhindre ikke at kigge på næste version. Og bliver et livende IT system nogensien færdig?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten