Rejsekort-direktør: Vælg frit mellem standere til mellem-check ind
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rejsekort-direktør: Vælg frit mellem standere til mellem-check ind

Både kontrollører og kundeservice har fortalt flere brugere af rejsekort, at de skal anvende bestemte standere på den station, hvor de skifter transportmiddel. Men den besked er forkert, slår direktøren for Rejsekort A/S, Bjørn Wahlsten, nu fast.

»Det er fuldstændigt ligegyldigt, om kunden anvender den ene eller den anden stander til 'mellem-check ind' på en station. Det er ikke kundens ansvar,« siger han.

Et mellem-check ind er betegnelsen for det check ind, der skal foretages i forbindelse med skifte af transportmiddel under en rejse, eksempelvis fra S-tog til metro. I den forbindelse har flere rejsekort-kunder fået oplyst, at de skal foretage check ind på den stander, der er tilknyttet det selskab, der skiftes til. De måtte f.eks. kun checke ind på en stander på metroperronen for at rejse videre med metroen, lød den forkerte besked.

Flere læsere har både i debatten på Version2 og i en direkte henvendelse til Ingeniøren berettet om episoder, hvor henholdsvis kundeservice og kontrollører - eksempelvis i metroen - har givet udtryk for, at det bestemt ikke er 'ligegyldigt', hvilken stander de anvender til 'mellem-check ind'.

I et konkret eksempel skifter en kunde således fra S-tog til metro på Nørreport station og tjekker ind en stander, der tilhører S-togsstationen. Efterfølgende bliver kunden kontrolleret i metroen og får at vide, at han ikke er checket korrekt ind. Han undgår en bøde, da kontrolløren, efter at have kigget på sin kontrol-terminal en ekstra gang, alligevel godt kan se, at kunden er checket ind på turen.

Ifølge kunden fortalte kontrolløren, at indcheckningen ikke er gyldig i metroen, fordi han 'brugte den forkerte stander'. Kontrolløren prøvede at forklare, at Metroselskabet kun får penge, hvis man benytter deres stander til at checke ind.

Læs også: DSB i overraskende angreb på rejsekortet: Forsinket, for kompliceret og for dyrt

Efterfølgende retter kunden henvendelse til kundeservice og får at vide, at det bestemt ikke er lige meget, hvilken stander der bliver anvendt til ‘mellem-check ind’. Det vil sige, hvis kunden skifter til eksempelvis metro, så skal der anvendes en stander knyttet til metrostationen. Det kan dog være sin sag at identificere, en sådan stander, da der ikke er synsmæssig forskel på en S-togs-stander og en metro-stander.

‘Det er korrekt, at du skal benytte en af standerne på Metroens område når du skifter fra S-tog til Metro. Grunden dertil er, at du ellers ikke vil være registreret som passager hos metroen, og risikere at få udskrevet en kontrolafgift,‘ stod der i svaret fra kundeservice.

Efter at Ingeniøren har rettet henvendelse til Rejsekort A/S, har kunden nu fået et nyt svar fra kundeservice - nemlig at den tidligere forklaring, som altså både kom fra kundeservice og fra kontrolløren, er forkert, og at det er lige meget, hvilken stander der bliver brugt til check ind på en station.

Læs også: Nu bliver rejsekort-standerne grønne og røde

I den seneste mail, som altså ifølge Rejsekort A/S skulle være den gyldige forklaring, står der blandt andet:

'Jeg skriver til dig, da du tidligere har været i skriftlig dialog med Rejsekort Kundecenter, og desværre ikke har fået et korrekt svar.'

'Når der skiftes transportmiddel, skal der altid foretages et skifte check-in på en af de check-in-standere der er på stationen. Selvom de enkelte standere varetages og vedligeholdes af de enkelte transportører, er standerne ikke er mærket, så man kan se, hvilken transportør der har ansvaret for den enkelte stander, og der stilles derfor ikke krav til, at der skal benyttes bestemte check ind standere – der skal blot benyttes en check ind-stander på den station, der skiftes på.'

Men hvorfor i alverden siger kontrollørerne og kundeservice så noget andet til at starte med? Tilsyneladende hænger det sammen med fejlinformerede medarbejdere, hvilket igen kan hænge sammen med, at kontrollørens terminal umiddelbart viser, at kunden ikke er checket korrekt ind, såfremt 'mellem-check ind' ikke er foregået på en metrostander.

»Der har været eksempler på kontrollører, der har sagt, at der ikke er tjekket korrekt ind eller, at der skal checkes ind på den korrekte stander. Det er forkert. Og det arbejdes der på at oplyse kontrollørerne om,« siger Bjørn Wahlsten og fortsætter:

»Forklaringen er, at der på første side i kontrol-terminalen står, at kunden ikke er checket ind på eksempelvis metro. Men hvis kontrolløren bladrer en side ekstra, kan man se, at kunden er checket korrekt ind.«

Læs også: Her er Rejsekortets usability-problemer

Ifølge Bjørn Wahlsten hænger den sondring mellem standere på terminalen sammen med effektivitet.

»For at gøre kontrollen effektiv, viser kontrolterminalen først, om eksempelvis en metro-kunde er checket ind på metroen. Og hvis ikke, kan kontrolløren se på næste side, om kunden er checket ind andre steder.«

Endelig påpeger Bjørn Wahlsten, at når det overhovedet er nødvendigt at foretage 'mellem-check ind' i første omgang, så er det også for at kunne beregne den korrekte pris for rejsen, eksempelvis hvis en bruger bevæger sig mellem takstområder.

»Det er vigtigt at understrege, at mellem-check ind ikke kun er noget, der bruges til den interne afregning.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg oplever dagligt, at togførene siger til folk, at de skal tjekke ind på bestemte standere. Og rigtig nok fordi der på deres terminaler står, at kunden ikke er tjekket ind.

Jeg forstår dog ikke, at det skulle give mere effektiv billetkontrol, at kontrolløren skal stå og bladre på sin scanner, for at kunne se status. Hvis det er ligegyldigt, hvilken stander folk har brugt, burde scanneren da bare sig ok. Det vil da gå noget hurtigere og være til mindre gene for kunden.
Det lyder som en software fejl, der bør rettes på scanneren - ikke noget man skal uddanne personalet til at håndtere.

  • 18
  • 0

> Endelig påpeger Bjørn Wahlsten, at når det overhovedet er nødvendigt at foretage 'mellem-check ind' i første omgang, så er det også for at kunne beregne den korrekte pris, eksempelvis i forhold til, hvor mange takstzoner en kunde har bevæget sig over.
??

Beregner man prisen efter hvad man har bevæget sig igennem?
Jeg har fået forklaret at start og slut alene bestemmer prisen (bortset fra rabat tidsrum og andet)

Altså at en tur fra Bakken til Ballerup (ind over København) koster det samme som den anden vej.
Det gør den ikke med klippekort da man her kommer længere væk fra startzonen ved at starte i Ballerup

  • 14
  • 1

Jeg har læst på rejsekortets hjemmeside, at kunden kun betaler for antal zoner mellem start og slut. Dvs. rejser du fra zonen 43 til zone 2 via hovedbanegården (zone 1), så betaler du kun 3 zoner. Med det gamle klippekort kostede det 4 zoner, da man bevæger sig gennem zone 1, som er 4 zoner fra startpunktet, men kontrolløren kan jo ikke tjekke om kunden reelt har tænkt sig at rejse videre til zone 2, hvis han bliver kontrolleret mens han er i zone 1. Det har været et af rejsekortets salgsargumenter.

Så det lyder mærkeligt, at "det også [er] for at kunne beregne den korrekte pris, eksempelvis i forhold til, hvor mange takstzoner en kunde har bevæget sig over"!

  • 12
  • 0

I fredags kørte jeg på strækningen DTU via Lyngby st. til Hovedbanen, og jeg fik jeg at vide ved buschaufføren, at jeg ikke skulle mellem-tjekind ved skifte til S-tog.

  • 1
  • 0

Hold kæft hvor amatøragtigt!

Vi har haft rejsekort i to år nu, og stadig kan de ikke selv finde ud af deres egne regler. Hvordan F*nden skal vi andre så kunne finde ud af det?????

Hvad ville Egon Olsen have sagt? Skidesprællere, hundehoveder, elendige klamphuggere ....

  • 20
  • 1

Jeg er glad bruger af rejsekortet, langt den nemmeste og billigste måde at rejse på, da jeg jo har et klippe kort der altid passer præcist til den rejse jeg er på.

Men mellem check-in en en af de irritationsmomenter som jeg ikke som bruger kan se nogen mening med, ligesom jeg finder det skammeligt at jeg ikke kan få en kvittering så jeg slipper for en slipper for en skideballe af en teknologifacist og regelrytter der bestemt ikke efterlader et indtryk at rejsekortet er til for min skyld.

Det giver mening at jeg bliver checket ind hver gang mit rejsehjemmel bliver kontrolleret, som når jeg går ombord på bussen eller der kommer en kontrollør rundt i toget, fordi her er det ikke en belastning af min tid. Hvis de enkelte selskaber gerne vil have et mere retvisende billede af hvor mange der bruger deres transport middel så kunne de bare komme rundt oftere.

Kan ikke finde noget på rejsekortets hjemmeside der underbygger at mellem check-in har noget med min pris at gøre.... med mindre jeg passere et taksområde undervejs
http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/pri...

Jo flere gange jeg skal checke ind uden opsyn jo flere muligheder er der for fejl. Både personlige fejl men også på standeren.

  • 3
  • 0

Hele historien viser at ind/ud-reglerne og minutiøse zoneberegningsalgorytmer er så forkvaklede og overkomplicerede, at selve personalet efter nøje planlagt pædagogiske kurser ikke er i stand til at give olysninger som det naive publikum kan stole på. Hele den ubehagelige følelse af at "nu træder jeg i spinaten" med dummebøder, kontrolafgifter og mod bureaukrater i "organisationen" holder mig væk fra at bruge mit personlige rejsekort. Jeg er per definition en svindler, en fjende i trafikselskabernes bevidshed. En "pain in the ass" som spørger for meget og har ikke læst side mange i brugervejledning.pdf som bør være pensum og bør findes i alle smartphones som rejse-underholdning..

  • 8
  • 1

Kan ikke finde noget på rejsekortets hjemmeside der underbygger at mellem check-in har noget med min pris at gøre.... med mindre jeg passere et taksområde undervejs

Såvidt jeg har forstået det, er det netop derfor mellem check in er relevant i forhold til korrekt prisdannelse. Jeg har forsøgt at præcisere det i teksten. Jakob - ing.dk

  • 2
  • 1

Overhovedet ikke.

Bussemanden sagde, jeg ikke behøvede at tjekke ind igen på Lyngby st., men jo skulle tjekke ud ved destinationen!!

På udvejen skulle jeg heller ikke tjekke ind igen ved skift fra tog til bus.

  • 1
  • 0

Rejsekort er ikke altid det billigste!

I god tro købte jeg Ung rejsekort, med den forventning at det gav samme rabat som Wildcard (man skal have Wildcard for at købe Ung rejsekort). Da der ikke fremgik andre priser på hjemmesiden, var dette det mest naturlige at forvente.

Efter at have gennemlæst reglerne kunne jeg konkludere at det IKKE kan betale sig. Rejsekort giver en fast rabat på 20% når man krydser takstzoner, og med rabattrin 2 opnår jeg yderligere 13%. Køber man Ung billet opnår man 50% rabat hverdage og lørdag samt 25% fredag og søndag.

Det betyder at en rejse mellem Holbæk og København koster 61,25,- fast med rejsekort (57,25,- hvis man har rabattrin 3 eller højere). Køber man derimod billet koster denne rejse 48,- mandag-torsdag og lørdag. Fredag og søndag skal man slippe 72,-.

Meeeen. Rejser man mere end 16 gange om måneden (rabattrin 3 og op) kan det pludseligt bedre betale sig at have et personligt rejsekort fredag og søndag. Dette skyldes at rabatten er begrænset på Ung Rejsekort.

Meget nemt at finde ud af. Det må jeg indrømme!

  • 4
  • 0

På udvejen skulle jeg heller ikke tjekke ind igen ved skift fra tog til bus.


Det er ellers det, der står på http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saa...

Skal du skifte transportmiddel på din rejse?
Hvis du skifter transportmiddel undervejs (fx fra bus til tog, fra tog til metro eller fra et tog til et andet), skal du checke ind, hver gang du skifter. Rejser du steder, hvor du er i tvivl om, hvorvidt rejsekort kan bruges, bør du også checke ud, hver gang du skifter.

  • 0
  • 1

At vi overhovedet kan have diskussioner i formen "Hvordan gør man...?" viser med alt for stor tydelighed, at Rejsekortet er fejldesignet. Hvor mange af den slags diskussioner har der været omkring billetter og klippekort?
Jeg forundres over at prisen ikke kan dannes på baggrund af start- og slutpunkter alene, så brugerne slipper for besværet med mellem-check og knotne kontrollanter. De interne afregninger selskaberne imellem klares jo fint allerede, også med billetter og klippekort. Det virker som om det er langt vigtigere med større præcision i denne afregning end kundeoplevelsen på rejsen.

  • 6
  • 0

Jeg bor på Christianshavn og skal til Hellerup.
Med klippekortet ét 2 zoners klip (15 Kr. og kan tage retur inden for en time fra afgang.)

Med Rejsekortet:

Skal jeg tjekke ind på Christianshavn Metro station, tjekke ud på Nørreport Metro, Tjekke ind på Nørreport S-togsperron og tjekke ud på Hellerup station?

  • eller kan jeg blot tjekke ind på Christianshavn og ud i Hellerup.

Hvad er sidstnævnte pris?
Hvor lang returtid har jeg for betalingen?

  • 3
  • 0

Skal jeg tjekke ind på Christianshavn Metro station, tjekke ud på Nørreport Metro, Tjekke ind på Nørreport S-togsperron og tjekke ud på Hellerup station?

eller kan jeg blot tjekke ind på Christianshavn og ud i Hellerup.  


Du skal (det står også her http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saa... )
- Check-ind Christianshavn Metro station.
- skift Metro til S-tog: check-ind på Nørreport ( i h t Bjørn Wahlsten) frit mellem standere på Metro og S-tog (eller Kystbanen, der dog ikke stooper frem til 21. april. på Nørreport)
- Rejseafslutning på Hellerrup: Check-ud.

Prisen er antallet zoner fra start til slut (01-> 02) 15,-kr (uden for myldretid 12,-kr)
Rejsetiden er bestemt af check-ind til check-ud 2 zoner ~ 1:00 timer (til check-ud)

Se også prisblad http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/...

  • 0
  • 1

Jeg bor på Christianshavn og skal til Hellerup.
Med klippekortet ét 2 zoners klip (15 Kr. og kan tage retur inden for en time fra afgang.)


Det er ikke helt korrekt, idet den sidste påstigning (skift S-tog til Metro på Nørreport) skal være inden for den time angivet på klippekortet. (Altså 'det sidste ben' i rejsen skal påbegyndes inden for tidsgrænsen).

Rejsekortet har sidste check-ud, som målepunkt. Desuden gælder, at hvis din 'vending' i Hellerup kan gøres inden for 30 min ( check-ud og så check-ind ved start af returrejse - > fortsat rejse) og du derfor reelt har startzone og slutzone samme sted ( Christianhavn) for denne sammenhængende rejse. bliver det til: afstand 1 zone (15,.kr (12,-kr)) hvis det sidste check-ud sker inden for en time fra første check-in
Tager det længere tid, er det tiden, der bestemmer prisen (f. eks 1:15 ~ 3 zoner) (bilag 5 i prisblad)

  • 1
  • 0

Er der en takseringsfælde hér?:

"Skal jeg tjekke ind på Christianshavn Metro station, tjekke ud på Nørreport Metro, Tjekke ind på Nørreport S-togsperron og tjekke ud på Hellerup station?"

Bliver jeg så afregnet for 2 selvstændige rejser?

Hvorimod hvis jeg:

"Skal jeg tjekke ind på Christianshavn Metro station, Tjekker ind på Nørreport S-togsperron og tjekke ud på Hellerup station?"

Kun bliver afregnet for 1 rejse?

  • 2
  • 0

skulle have været et tværfagligt projekt på en vidergående uddannelse, hvor de prøver at gøre det smarteste og billigste. Og ikke dyreste og beværligste.
Tror der er en del it-studerende, dataloger, datamatiker der kunne have fundet på noget smart..

  • 1
  • 0

Kan der laves en to fløjet folder i kreditkortstørrelse/rejsekortstørrelse som kan forklare om rejsekortet så det klart kan forstås af en 10 årig og en 60 årig.

Det blev jo gjort ganske fint og forståelig da det blev muligt at købe billet med mobilen. (Kun en fløjet. Bravo!)

Det kan jo ikke være meningen at alle skal gå ind på hjemmesiden og gennemlæse de 2 ovennævnte lange henvisninger

  • 1
  • 0

Det er ikke helt korrekt, idet den sidste påstigning (skift S-tog til Metro på Nørreport) skal være inden for den time angivet på klippekortet. (Altså 'det sidste ben' i rejsen skal påbegyndes inden for tidsgrænsen).

Bare lige for at præcisere, så er det heller ikke 100% korrekt. Det er afgangstiden ifølge køreplanen, som skal ligge indenfor stempeltidspunktet + gyldighedstiden. Så hvis toget efter køreplanen afgår 14:43 og klippekortet udløber 14:45; men toget er 50 minutter forsinket så gælder klippekortet stadigvæk.
Den går dog ikke, hvis afgangstiden skulle være 14:47, og det er 2 minutter forsinket; til gengæld, så hvis toget kommer 3 minutter før (dvs 14:44), så må man godt stå på, da man ikke kan vide om det er det forrige tog, som er forsinket, eller det næste som er for tidligt på den.

  • 0
  • 0

Jeg tjekker ind på Christianshavn Metro station og sidst tjekker ud på Hellerup station?

(Altså ingen mellem tjek på Nørreport)


Så har du i princippet ingen gyldig billet i s-toget fra Nørreport, og kan blive pålagt en afgift, hvis dit kort bliver kontrolleret.

Kan der laves en to fløjet folder i kreditkortstørrelse/rejsekortstørrelse som kan forklare om rejsekortet så det klart kan forstås af en 10 årig og en 60 årig.

Tjek ind ved rejsens start, tjek ind ved skift af transportmiddel, og tjek ud ved rejsens afslutning. Meget mere er der ikke at skrive om det.

Som en kuriositet kan nævnes, at det faktisk er børn og ældre, der er bedst til at huske at tjekke ud jf. artiklen om manglende udtjekning for nogle dage siden.

  • 0
  • 1

Såvidt jeg har forstået det, er det netop derfor mellem check in er relevant i forhold til korrekt prisdannelse. Jeg har forsøgt at præcisere det i teksten. Jakob - ing.dk

Jeg har haft rejsekort i nu over to år og det første år lavede jeg ingen "mellem check ind", dette havde rejsekortet intet problem med at udregne prisen på - det var først da diverse kontrollører fik deres scanner og derfor kunne se at jeg ikke havde lavet dette mellem check ind at jeg begyndte at gøre det..

Det er efter min bedste overbevisning kun et bureaukratisk problem om fordeling af pengene mellem DSB, Movia, Metro osv...

  • 3
  • 0

Det er efter min bedste overbevisning kun et bureaukratisk problem om fordeling af pengene mellem DSB, Movia, Metro osv...

Det burde være nok at foretage et ind-check med rejsens begyndelse og et ud-check ved rejsens afslutningen, så ville rejsekortet fremstå langt mere brugervenligt. Mellem-check er først og fremmest til for at trafikselskaberne kan få deres millimeter afregningen.

Rejsens pris kunne nok beregnes efter den mest sandsynlige rejserute mellem et start og slut punkt, og man har jo også tidsfaktoren at justerer på, hvis man vælger en større omvej end forudset af systemet.

  • 1
  • 0

Er det virkeligt korrekt, at man også kan bruge check-ud standerne til mellem-checkind.
Det ville jo være meget smart, og teknisk skulle det jo være nemt nok at holde rede i, men kan man (og hvorfor ikke)?


Nej. Selvfølgelig kun check-in standerne. Hvis du laver check-ud midt på rejsen, har du jo ingen grund til checke ud ved rejsens slutning, hvilket sandsynligvis vil medføre et massivt misbrug.

  • 0
  • 0

Jeg har haft rejsekort i nu over to år og det første år lavede jeg ingen "mellem check ind", dette havde rejsekortet intet problem med at udregne prisen på - det var først da diverse kontrollører fik deres scanner og derfor kunne se at jeg ikke havde lavet dette mellem check ind at jeg begyndte at gøre det..


Der er rejser bl.a. ved kryds at takstzoner, hvor mellem checkin er nødvendigt for at kunne beregne prisen korrekt. Men det gælder selvfølgelig ikke for alle rejser.
At det må være sådan skyldes hovedsageligt det meget lidt sammenhængende zone-system i har, og knap så meget Rejsekort, som man har forsøgt at tilpasse til det gamle, rodede takstsystem - i stedet for en gang for alle at få ryddet op i det.

  • 0
  • 0

Forstår jeg Rejskortetes regler er det således:

Foregår transporten med gummihjul behøver du ikke mellemtjek, men kan blot tjekke in ved rejsens start og udtjek ved rejsens afslutning. (Også selv om der skiftes bus undervejs)

Foregår transporten med jernhjul skal du lave mellem tjek når der skiftes mellem toglinieleverandør.

Dejligt at både månedskort og klippekort har udlignet afregningen for længst.

  • 0
  • 0

@Vagn-Ebbe Kier
Når du skriver sådan:

Foregår transporten med gummihjul behøver du ikke mellemtjek, men kan blot tjekke in ved rejsens start og udtjek ved rejsens afslutning. (Også selv om der skiftes bus undervejs)

Foregår transporten med jernhjul skal du lave mellem tjek når der skiftes mellem toglinieleverandør.

.. har du ikke forstået denne sætning i Rejseregler http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/...

4.2 Check ind, når du skifter
Hver gang du stiger ind i en bus, et tog, eller i metroen skal du checke ind. Hvis du ikke checker ind, betyder det, at du rejser uden gyldig billet, og du risikerer at få en kontrolafgift.

  • 0
  • 0

Det er rigtigt at reglerne er sådan men teknikken gør at jeg sagtens kan skifte fra et s-tog til et andet undervejs uden at tjekke ind uden at en eventuel kontrol vil afsløre noget.
Eksempelvis, jeg kører med ringbanen (linje F) og skifter på Flintholm, uden at tjekke ind, til Linje C, efter toget er kørt fra Vanløse er der kontrol - ingen problemer!

Så ja reglerne siger at man skal hver gang men sådan som systemet fungere så behøver man blot lave det ekstra tjek ind når man skifter mellem transportselskab...

  • 0
  • 0

Når vi så er ved fejlinformation, var det vist en god ide at stoppe meddelelsen i togene om at hvis man vil fortsætte tejsen skal man checke ind igen ( hørt 3 gange på en rejse fra taastrup til lyngby)

  • 0
  • 0

Det er jo ikke en fejlinformation, at man skal checke ind igen, hvis man vil fortsætte.

Begynd med at checke ind når du starter din rejse.
Check ind igen hvis du skifter transporttype, f.eks. skifter fra Metro til S-tog, S-tog til fjerntog, fjerntog til bus eller lign.
Gentag check ind igen hvis du skifter transporttype, f.eks. skifter fra Metro til S-tog, S-tog til fjerntog, fjerntog til bus eller lign.
Gentag check ind igen hvis du skifter transporttype, f.eks. skifter fra Metro til S-tog, S-tog til fjerntog, fjerntog til bus eller lign.
Når du slutter din rejse, så check ud.

Så det er da helt korrekt information

  • 0
  • 0

Ikke helt korrekt, Lasse Gagnér. Skifter man fra fjerntog til S-tog eller omvendt, beklager togfører eller togrevisor sig også over at man ikke har checket ind (selv om man har). Så det er altså muligt at se at der er skiftet transportmiddel, også selv om man ikke checker ind ved ny togtype. Også selv om det er samme selskab (S-tog og fjerntog er samme selskab)

  • 0
  • 0

Al den usikkerhed omkring check-in, gentagen check-in og endelig check-ud kunne spares væk hvis man som i alle de lande der omgiver os installerede sluser med tilhørende bom ved indgangen og udgangen fra stationerne.
Hermed ville vi slippe for diskussioner om glemt eller fejlagtig "mellem check-in" og endnu en fordel, vi ville slippe for gratister i togene og folk uden rejsehjemmel på perronerne.
Kontrollanterne i tog og metro kunne vi så ligeledes spare bort- de kunne i stedet bemande stationerne og yde en service omkring rutevalg, af og påstigning for ældre og gangbesværede etc.
Skifter man til bus - ja så forlader man jo stationen, men hvis rejsen genoptages indenfor ½ time eller så burde de være en smal sag at kæde de to rejser sammen rent datamæssigt..
Endelig er vi jo vant til at skulle enten klippe i kortet eller vise det til chaufføren når vi stiger på bussen så her er der ikke noget nyt.

  • 3
  • 0

Så det er altså muligt at se at der er skiftet transportmiddel, også selv om man ikke checker ind ved ny togtype. Også selv om det er samme selskab (S-tog og fjerntog er samme selskab)

Det er først blevet samme selskab i løbet af 2013 med tilbagevirkende kraft til 1/1-2013. Så det er spørgsmålet om rejsekort har ændret noget i denne forbindelse eller om det stadigt virker som det er to forskellige selskaber... Men det har været to forskellige selskaber da man udrullede systemet...

  • 0
  • 0

DSB First og DSB fjerntog var to forskellige selskaber, men DSB fjerntog dækker også regionaltog og lyntog, som jeg mener hele tiden har været samme selskab.

Det er heller ikke afgørende, for Metro og DSB er også to forskellige selskaber, og her er det også lige gyldigt om man tjekker ind det ene eller det andet sted. Der står heller ikke på Rejsekort-standerne hvilken en stander der er til hvad, så det kan- og bør passagererne ikke bekymre sig om. Rejsekort-udstyret (kontrollørens terminal) bør tydeligt vise de reelle forhold. Det kan ikke være meningen at kontrolløren skal bladre til en anden side for at se hvad der er korrekt. Og det mener jeg er en designfejl.

  • 0
  • 0

Jeg snakkede om S-tog ift. fjern og dermed DSB S-tog A/S som var et 100 % datterselskab af DSB fra 1999 - 2012, dette betyder at der skulle laves en seperat afregning til S-tog... Men ja regionaltog, IC og Lyn har været samme selskab hele tiden.

Men ja det er en designfejl man glemte vel at tænke over at nogle kunne være så frække at bruge en stander der ikke tilhørte det rette selskab....

  • 0
  • 0

Jeg har kontaktet Metro Service, på baggrund af at jeg modtog en mail fra en Metro tog-passager, der havde set et af de indslag i TV Lorry, hvor jeg blev interviewet. Passageren, der også benytter Rejsekort, havde også haft nogle ubehagelige oplevelser med Metro tog-kontrollører, som mente at det kunne koste bøde at benytte et Metro tog efter at have checket ind på en Rejsekort terminal hos en anden operatør.

I sit svar skriver Metro Service, at de, endnu engang, vil indskærpe for personalet at check ind kan foretages på en hvilken som helst Rejsekort terminal, uanset operatør.

http://hrasmussen.dk/2014/02/01/rejsekort-...

  • 0
  • 0

Fordi jeg brugte forkert scanner på Vanløse station , fik jeg en påtale af metro billet kontrol , men da jeg forklarede ham om denne artikel og Ekstrabladets , benægtede han det og jeg bad ham stoppe med at lyve . Og læse sin manual Hvordan kan man ansætte personale der ikke kender deres egne regel ændringer ?

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten