Regningen for Femern-tunnelen passerede sidste år 4,6 milliarder

Regningen for Femern-tunnelen passerede sidste år 4,6 milliarder

Ny opgørelse viser, nøjagtig hvor mange penge der allerede er brugt på Femern-tunnelen.

4,6 milliarder kroner. Så meget havde den danske stat allerede ved udgangen af 3. kvartal sidste år brug på Femern-tunnelen.

Det viser et notat, som det statslige projektselskab Femern A/S har udarbejdet for Transportministeriet, efter at Ingeniøren for længe siden havde bedt om en officiel opgørelse over udgifterne til et af danmarkshistoriens største infrastrukturprojekter.

Ifølge notatet har Danmark fået udbetalt i alt godt 1,5 milliarder kroner i EU-støtte. I den støtteperiode, som udløb med udgangen af 2015, var Femern-tunnelen nemlig tildelt maksimal støtte. Det betyder, at EU har dækket 50 procent af projekteringsomkostningerne og 30 procent af anlægsarbejderne. Dem har der allerede været nogle af, bl.a. på havnen i Rødby.

I den støtteperiode, som startede ved årsskiftet, dækker EU langt mindre end ventet og ventes kun at give en støtte på 4,4 milliarder kroner.

Afholdte udgifter til kyst-til-kyst-forbindelsen

Opgjort pr. 3. kvartal 2015 Millioner kroner (løbende priser)
Aktiverede projektomkostninger 3.748
Aktiverede finansieringsomkostninger 16
Samlede brutto-omkostninger 3.764
EU-tilskud 1.364
Netto-omkostninger 2.400

Afholdte udgifter til landanlæg

Opgjort pr. 3. kvartal 2015 Millioner kroner (løbende priser)
Aktiverede projektomkostninger 858
Aktiverede finansieringsomkostninger 7
Samlede brutto-omkostninger 866
EU-tilskud 260
Netto-omkostninger 605

Samtidig viser opgørelsen, at jernbanen mellem Ringsted og Nykøbing Falster bliver lidt billigere, end Ingeniøren ved hjælp af kilder tæt på projektet skønnede i en artikel for nylig.

Læs også: Politisk finte: Danmark bruger 13 milliarder på Femern-forbindelse før tysk godkendelse

Den ventes at koste 6,9 milliarder kroner mod de 7,5 milliarder kroner, som skønnet lyd på.

Til gengæld er den forventede pris for det sidste stykke jernbane fra Nykøbing F. til tunnelen dyrere, end vi skønnede, nemlig 2,6 milliarder kroner mod vores bud på 2 milliarder kroner. Samlet betyder det, at prisen på at opgradere jernbanen fra Ringsted er, som vi skrev, 9,5 milliarder kroner.

Samlede omkostninger til Femern-forbindelsen

Projekt Milliarder kroner (2015-priser)
Kyst-til-kyst-forbindelsen ved byggestart primo 2020 52,6
Jernbane Ringsted-Nykøbing F. 6,9
Jernbane Nykøbing F.-Holeby 2,6
Landanlæg i alt 9,5

Den væsentligste forskel på de to jernbanestrækninger er, at det brede flertal bag Femern-tunnelen har sagt god for at opgradere fra Ringsted til Nykøbing F, inden Tyskland har udstedt en miljøgodkendelse.

Læs også: Femern-overraskelse: Pendlerne i Østdanmark får nu jernbane til 7,5 milliarder kr.

Resten af jernbanen til Holeby bliver først sat i gang, når Tyskland har sagt god for tunnelbyggeriet.

Danmark har i henhold til statstraktaten lov til at betale sine landanlæg, i praksis jernbanen fra Ringsted, med indtægter fra Femern-tunnelen, fordi den danske stat også finansierer hele gildet.

De tyske skatteydere skal derimod punge ud til en ny jernbane fra Bad Schwartau nord for Lübeck til Puttgarden.

Femern A/S har i øvrigt afvist at udarbejde en mere detaljeret opgørelse over, hvad de enkelte dele af tunnel-projektet forventes at koste.

'Det er ikke muligt for nuværende at gå i detaljer med de forskellige hovedaktiviteter i budgettet, da der pågår kontraktforhandlinger med entreprenørerne både hos Femern A/S og Banedanmark. Disse ventes afsluttet i løbet af foråret,' lyder begrundelsen.

Endelig har Femern A/S udarbejdet en oversigt over de forventede udgifter frem til byggestart, som ventes at finde sted i 2020.

Omkostninger frem til byggestart (2020) Milliarder kroner (2015-priser)
Femern kyst-kyst 2009-2019 6,4
EU-støtte 1,3
Nettoomkostninger kyst-kyst 2009-2019 5,1
Landanlæg 2009-2019 3,6
EU-støtte (faktiske priser) 0,3
Nettoomkostninger Femern landanlæg 2009-2019 3,3

Som det ses, omfatter den ikke den samlede pris for jernbanen fra Ringsted til Nykøbing F. Det skyldes, at dele af arbejdet på strækningen først bliver afsluttet efter 2020. Det vil dog blive foretaget, uanset om den tyske miljøgodkendelse falder i 2020, senere eller slet ikke. Det sidste er der dog ingen, som tror på.

Læs også: Topjurister: Fundamentet for dansk Femern-beslutning er rendyrket spådomskunst

Kommentarer (3)

Citat: "Danmark har i henhold til statstraktaten lov til at betale sine landanlæg, i praksis jernbanen fra Ringsted, med indtægter fra Femern-tunnelen, fordi den danske stat også finansierer hele gildet"

Danmark har dog valgt den nye Storstrømsbro til 4 mia. kroner ikke skal finansieres via Femernforbindelsen, den betales af statskassen.

  • 2
  • 0

Hvorfor forberedes Køge - Næstved banen (en del af Lille Syd) ikke for dobbeltspor når den nu alligevel forberedes for elektrificering (nye broer etc)? Den skærer et hjørne af strækningen Næstved - Ringsted - Køge, så den vil formodentlig blive brugt af transitgodstog, og regionaltrafikken på den må formodentlig blive noget i retning af den på Holbæk - Roskilde (samme afstand fra København) som for nylig fik dobbeltspor?

  • 1
  • 0

Hvorfor forberedes Køge - Næstved banen (en del af Lille Syd) ikke for dobbeltspor når den nu alligevel forberedes for elektrificering (nye broer etc)?

@ Torsten Pedersen

Fordi man hellere vil have en ny jernbane ned langs Sydmotorvejen fra Køge Nord til Nordfalster. Af samme grund udbygger man kun Sydbanen til 200 km/t. Skal der bygges en egentlig højhastighedsbane, vil man hellere bygge nyt, og lægge alt trafik ud til motorvejen hvor der i forvejen er støj.

Projektet har dog en negativ samfundsøkonomi på 10 mia. kroner med den forventede trafik. Derfor afventer man den faktiske trafikudvikling.

En ny jernbane fra Nordfalster til Midtlolland med en ny tunnel under guldborgsund til en dobbeltsporet højhastighedsjernbane er også overvejet.
Indtil videre ser det også ud til det projekt må afvente trafikken er vokset.

  • 2
  • 0