Regeringsudvalg: Universiteterne skal bruge mere teknologi i undervisningen
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Regeringsudvalg: Universiteterne skal bruge mere teknologi i undervisningen

Formand for Universitetsudvalget, Agnete Gersing, præsenterede mandag udvalgets anbefalinger. Udvalget anbefaler blandt andet, at undervisning fremover skal tænke teknologi ind i universitetsundervisningen. Illustration: JH Jens Hasse/Chili foto & arkiv

Fremover skal universiteterne hive teknologi op af hatten, når de studerende skal undervises.

Universiteterne skal anvende relevante digitale teknologier i undervisningen, fordi teknologi kan styrke de studerendes faglige niveau. Sådan lyder én af 37 nye anbefalinger fra regeringens universitetsudvalg, som mandag fremlagde sin rapport. Udvalget er sat i verden for at styrke universitetsuddannelserne i Danmark og består af repræsentanter fra blandt andet universiteter, ministerier og erhvervslivet.

Anbefalingen lyder i sin helhed:

»Mange undervisere på universiteterne anvender kun it i undervisningen i mindre grad eller bruger det slet ikke. Tekniske kompetencer og pædagogisk/didaktisk viden i forhold til brug af it er en barriere for nogle undervisere. Udvalget anbefaler derfor, at universiteterne udbreder brugen af de digitale teknologier, der har dokumenteret effekt og kompetenceudvikler underviserne, så de kan udnytte nye undervisningsredskaber.«

Hos DTU har de allerede tiltag på skrivebordet. DTU’s rektor Anders Overgaard Bjarklev, der er en del af universitetsudvalget, er positiv stemt overfor at optimere teknologibrug på landets universiteter.

Læs også: DTU-rektor: Vi lader os ikke diktere

»Vi elsker teknologi på DTU. Vi bruger det allerede i meget stor omfang i vores uddannelser. Vi er i gang med en omlægning, der betyder, at vi kommer til at bruge endnu mere teknologi især i uddannelsesmæssig sammenhæng,« fortæller Anders Overgaard Bjarklev.

Tracking giver klogere studerende

DTU har et konkret tiltag, der skal gøre deres ingeniører dygtigere:

Har du kloge venner, som stiller dig udfordrende spørgsmål, bliver du selv klogereAnders Overgaard Bjarklev

»Vi er meget opmærksomme på samarbejde mellem de studerende. Et tiltag er, at man kan tracke, hvilke studerende der får mest muligt ud af at arbejde sammen.«

Tracking af de studerende bliver et tilvalg, som studerende kan vælge at deltage i for at få bedst mulig udbytte af undervisningen.

»Når du sidder i et auditorium, kan du bede studerende svare på spørgsmål under interaktiv undervisning, hvor studerende via smartphone eller laptop giver svar til forelæseren,« siger rektoren.

Trackingen bruges til at finde ud af, hvem der vil have mest ud af at arbejde sammen. Det er en effektiv måde at udvikle studerendes faglige ståsted på, fortæller Anders Overgaard Bjarklev:

»Ved at monitorere studerendes faglige egenskaber, kan vi se: Ole og Ulla, I skal sætte jer sammen, fordi i har forskellige kompetencer. Ole er rigtig dygtig til kodning, og Ulla kan analysere tal. Det viser, hvordan studerende bedst komplementerer hinanden. Det giver bedre undervisning og bedre udbytte for den enkelte. Jeg ser rigtig mange spændende muligheder i det her,« siger Anders Overgaard Bjarklev.

»Rigtig meget tyder på, at studerendes eksamensresultater hænger sammen med, hvem de snakker og arbejder sammen med. Har du kloge venner, som stiller dig udfordrende spørgsmål, bliver du selv klogere,« mener rektoren.

Dansk Industri: Vi anbefaler digitale tilbud i undervisningen

Erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI), som er repræsenteret i universitetsudvalget, mener at teknologi bør indgå som et aktivt redskab i undervisningen:

»Det handler om at gøre uddannelserne tidssvarende ift. arbejdsmarkedet, der venter på den anden side. Det er et spørgsmål om at forbedre uddannelserne og gøre dem effektive, og det kan man gøre ved at bruge teknologi,« siger chefkonsulent Rasmus Dahl.

DI peger på, at der findes prominente danske virksomheder, der tilbyder læringssystemer og læringsteknologier, der angiveligt kan forbedre udbyttet af undervisningen:

»Det vil være en stor fornøjelse, hvis universiteterne bliver opmærksomme på at inddrage den slags teknologi i deres daglige undervisning. Flere danske virksomheder er helt fremme: Clio Online, Ordbogen.dk og Area9 er eksempler på virksomheder, der tilbyder adaptive systemer, der tilpasser sig den studerendes niveau. Sådan nogle systemer er rigtig gode som supplement til traditionel undervisning,« siger Rasmus Dahl.

Studerende: Teknologi er nyttig, når det bruges korrekt

Teknologi er vigtig. Men det skal bruges i de rigtige sammenhænge, mener formanden for Polyteknisk Forening Lars Holm:

»Som udgangspunkt er det rigtig fedt, at man kan bruge nogle teknologiske redskaber, hvor det giver mening, men det er vigtigt, at man ikke bruger teknologi for teknologiens skyld. Jeg synes nødvendigvis ikke, man lærer matematik ved alle mulige fancy teknologiske redskaber. Matematik kalder mere på tavleundervisning,« argumenterer de DTU-studerendes formand.

Uddannelsesministeren bakker op

Uddannelses og forskningsminister Søren Pind (V) er ikke en del af udvalget, men er begejstret for mere teknologi i undervisningen.

»Udvalgets anbefaling, om at vi indarbejder det digitale mere i samtlige studier, er spændende. Det ville være en stor og omvæltende ting at gøre, noget der vil farve hele generationer fremover,« udtaler han til Ritzau.

Jeg har undervist på universitetsniveau i snart 20 år. Jeg har benyttet alle former for undervisningsmidler, og vender altid tilbage til de ikke-IT baserede, simpelthen fordi de virker bedst. Mine studerende lærer langt mere af at lukke for computeren og lægge den væk i undervisningen. Meget mere! Prøv at spørge dem!

Det er simpelthen lodret forkert det udvalget kommer med. Der er så mange udtalelser i denne artikel, der bærer præg af en bagudskuende tilgang til undervisning. Det er virkelig trist. Særligt hvis ellers dygtige og kompetente undervisere skal tvinges til at benytte IT, der ikke har den effekt flere af disse rådgivere forestiller sig. Vi bliver allerede nu tvunget til at afholde eksaminer digitalt, og den negative effekt på indlæringen er åbenlys.

Mig bekendt findes der ingen digitale undervisningsmidler, der har nogen dokumenteret effekt på hverken de studerendes indlæring, eller på mine kompetencer som underviser. Jeg vil lige gentage, at jeg har prøvet de fleste, inklusive clickers, fjernundervisning, og dataanalyse mm.

Clickers kan benyttes til quiz-lignende forståelsestests af de studerende, men de er kun relevante i undervisning med mere end 30 studerende, og her er effekten meget lille. Det er meget svært og tidskrævende at formulere tests til meget komplekse emner, og det er typisk her de kunne have en effekt. Har du under 30 studerende kender du dem godt nok til at vide hvor de er indlæringsmæssigt.

At sætte folk sammen på baggrund af kompetenceanalyser er naivt. De studerende skal lære at arbejde sammen med medstuderende, der helt fundamentalt tænker anderledes end dem selv. Det kan simpel dataanalyse overhovedet ikke kvalificere. Der skal kvalitative udviklingsforløb i spil, for de studerende skal også udvikle deres egen selvforståelse samtidig.

Det er fint med anbefalinger fra erhvervslivet, men det ville klæde erhvervslivet også at forstå, at vi faktisk anbefaler mange forskellige ikke-IT baserede tilgange til samarbejde og læring i deres organisationer. Særligt indenfor innovation og organisationsudvikling går vi mere og mere over imod mere materielle former for mediering.

Det er simpelthen for unuanceret det her Søren Pind. Prøv at lytte til nogle af de meget dygtige og kompetente undervisere, der gør et rigtig godt stykke arbejde - helt uden brug af IT.

mgh

  • 15
  • 0

Kan kun være helt enig med dig P.H: Egne erfaringer viser at IT nemt bliver et lag af extra støj i undervisningen i stedet for at fremme forståelsen. Den vigtigste faktor for at de studerende får udbytte af undervisningen er en vidende og engageret underviser som kan skabe interesse og begejstring for emnet. Det er desværre typisk for erhvervs-politikere og teknologisk forblændede politikere at man tror at mennesker er et produkt som bare skal køres igennem et avanceret teknisk system for så at komme ud i den anden ende som et "forædlet" produkt. Der findes da afgrænsede opgaver som med fordel kan varetages med anvendelse af IT-teknik, men det er helt uden hold i virkeligheden at tro at det hele bliver bedre hvis vi bare pålægger underviserne at bruge "mere tidsvarende teknologi"
Citat: "Det handler om at gøre uddannelserne tidssvarende ift. arbejdsmarkedet, der venter på den anden side. Det er et spørgsmål om at forbedre uddannelserne og gøre dem effektive".
Ak ja - bare giv samlebåndet mere fart på - og så kan vi selvfølgelig også spare noget mere, hvilket vil øge profitten.

  • 7
  • 0