Regeringsplan: Kommuner overtager ansvaret for regional trafik
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Regeringsplan: Kommuner overtager ansvaret for regional trafik

Illustration: Aarhus Letbane

Alt, hvad der ikke har med sundhed at gøre, skal flyttes fra regionerne til kommunerne og staten. Det fortæller statsminister Lars Løkke Rasmussen, som netop har præsenteret regeringens nye sundhedsreform.

Det indebærer, at kommunerne overtager regionernes ansvar for den regionale bustrafik, privatbanetrafikken og det fulde ejerskab af de regionale trafikselskaber.

»Trafikselskaberne overtager regionernes rolle med at planlægge den regionale trafik under direkte ansvar over for kommunerne, som fremover finansierer den regionale trafik. Kommunerne overtager den fulde styring af trafikselskaberne,« lyder det i regeringens udspil.

Letbane på kommunale hænder

Herunder altså også ejerskabet af Aarhus letbane, som i dag ejes af Region Midtjylland og Aarhus Kommune, efter at staten købte sig ud af sin ejerandel på 47 procent af projektet med en ekstrabevilling på 330 millioner kroner.

Hos Aarhus Letbane har man imidlertid endnu ikke fået noget at vide om skiftet i ejerskabet.

Læs også: Kattegatbro uden tog: Hvad med en selvkørende superbus eller en monorail?

»Der er endnu tale om et forslag, som vi ikke kender detaljerne i. Derfor ved vi p.t. ikke hvilke mulige konsekvenser, det kan få for ejerskabet af Aarhus Letbane,« skriver kommunikationschef Jens Velling til Ingeniøren.

Odense Letbane er i forvejen ejet af Odense Kommune.

Ikke klarhed om hovedstadsområdet

Regeringens udspil konkretiserer ikke, hvad der skal ske med den del af den kollektive trafik, der i dag hører til Region Hovedstaden. Herunder ejerskabet af Hovedstadens Letbane, som efter planen bliver ejet af Region Hovedstaden og 11 kommuner, når staten trækker sig ud af projektet umiddelbart efter færdiggørelsen.

Læs også: Staten køber sig en enkeltbillet ud af Københavns første letbane

»I Hovedstadsområdet gælder særlige trafikale forhold. Regeringen vil inden længe fremlægge et selvstændigt udspil om organiseringen af den kollektive trafik i Hovedstadsområdet,« lyder det i regeringens udspil.

Ingeniøren har spurgt Hovedstadens Letbane, Transportministeriet, Statsministeriet og Region Hovedstaden om ejerskabet af den kommende letbane i Ring 3, men har endnu ikke fået svar.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Centralisering igen. Hvad er udfaldet? Afprioritering af alt udenfor kanten af de større byer. Større segregering i befolkningen. Afdemokratisering og afmagt for handling for den enkelte borger.

  • 10
  • 6

Sammenhæng
At overføre reginal trafik til de enkelte kommuner kan vist kun give dårligere offentlig trafik, især på tværs af kommunegrænserne.

  • 25
  • 0

Men nu står der ikke ret meget om, hvordan de evt. vil tvinge kommunerne til at samarbejde (eller overser jeg noget), men måske noget i samme retning som de 21 sundhedsfællesskaber?

Der er i forvejen oprettet trafikselskaber de fleste steder, tænker jeg? Ejerskabet af disse bliver velsagtens så fordelt mellem kommunerne de dækker. Hvilken forskel det så vil betyde i praksis, kan man så spekulere over. I forvejen er der nok nogle modstridende interesser der skal tilgodeses i trafikselskaberne.

  • 3
  • 0

Vi kan roligt regne med, at kommunerne af økonomiske grunde vil suboptimere offentlig trafik.

Der er en betydelig risiko for buslinier, som ender ved kommunegrænsen.

  • 5
  • 2

Der er nu intet nyt i, at der evt. kommer fælleskommunale trafikselskaber; det har vi haft tidligere og med god succes.
Det står dog klart, at vi bør have et Folketingsvalg meget snart og inden Løkke ødelægger de regionale og kommunale strukturer fuldstændig.

  • 10
  • 1

Kommunerne har generelt vist, at de ikke kan forvalte den kollektive trafik så den lever op til passagerernes og lokalsamfundenes behov. Det er talrige eksempler på, hvordan en busrute nedlægges/forringes hvis politikerne står og mangler et par mio kr. i et budgetforlig. Busserne har ikke den samme opmærksomhed som skoler, ældre og daginstititioner (ikke at jeg dermed mener at disse tre områder altid fungerer tilfredsstillende!).
At give den kollektive trafik tilbage til kommunerne vil fremme kommuneegoismen, hvor mange kommuner vil være ligeglade med hvad de sker i nabokommunen. Nogle eksempler her fra Nordsjælland:
Da kommunaldeformen blev indfaset i 2007 benyttede Hillerød kommune lejligheden til at fjerne tilskuddet til en række oplandsbusser, der bl.a. forbandt det store opland med Hieerød Sygehus og byens mange uddannelsesinstitutioner. De rejsende, der hidtil kunne komme frem med direkte forbindelser, skal nu skifte 2-3 gange undervejs.
Mellem Rungsted Kyst og Hillerød kørte linie 375R, Den passerede gennem Fredensbog Kommune, uden at standse noget steds. Fredensborg ville ikke betale 0,8 mio kr. for dét, og da hverken Hillerød eller Hørsholm kommuner ville overtage beløbet, så ophørte bussen med at køre. Ingen af de kommunale genier kunne åbenbart finde på, at etablere et stoppestede i Fredensborg Kommune.
Linie 200S kørte gennem 8 kommuner på Københavns vestegn. Da der skulle etableres et nyt stoppested på Avedøre Holme, sagde nogle af de nordlige kommuner, at det ville de ikke være med til - det var jo ikke deres borgere, der benyttede stoppesedet.

Thorning-regeringen tog initiativ til at rydde op i Løkkes kaos, og vedtog, at busser, der kørte i mere end to kommuner, de skulle lægges over til regionenerne. Kommunerne blev naturligvis stiktossede, men de havde jo selv ødelagt mulighederne for at varetage opgaven forsvarligt.

Og så er vi tilbage til tiden før valget i 2011 - mere magt til de kommuner, der ikke er i stand til at samarbejde.

Igen er her et tilfælde, hvor den ene hånd ikke aner, hvad den anden foretager sig. Trafikministeriet har i de seneree år udfoldet store bestræbelser på at få trafikselskaberne, togoperatørerne mv. til at samarbejde - det har de nemlig heller ikke været særlig gode til. Der var alt for mange små kongeriger, der skulle passes. Nu går regeringen så imod sin egen politik, når den splitter busruter og lokalbaner op i kommunale ansvarsområder. Gak-gak, men kun hvad der kan forventes af en politiker som Lars Løkke, der begyndte sin karriere i et bet' landsogn (Græsted-Gilleleje): Småt var det, småt skal det fortsat være.
Hele sundhedsudspillet viser, at Lars Løkke vil være statsminister for enhver pris, og her er han åbenbart villig til at ofre dele af sit eget parti, for at tilfredsstille Frikadellepartiet, der så til gengæld skal sikre Lars Løkke endnnu en valgperiode.
Konklusion: Hele øvelsen her skyldes, at Løkke for enhver pris vil genvælges - koste, hvad det koste vil. Taber Løkke valget, da er han færdig som gårdsanger.

  • 8
  • 5

Her har vi Nordjyske Jernbaner, som er fælleskommunalt. Fornuftig drift og høj kundetilfredshed.... endda med et fungerende "det nye signalsystem".

  • 2
  • 0

nordjyske jernbaner er korrekt fælleskommunalt: de ejes af nordjyllands trafikselskab, der igen ejes af kommunerne i regionen samt af region nordjylland; en ikke helt uvæsentlig aktør ift de øvrige.

  • 0
  • 0