Regeringsparti vil fordoble afgift på benzinslugere
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Regeringsparti vil fordoble afgift på benzinslugere

Store benzinslugende V8-motorer er ikke velkomne på de danske landeveje under den nye regering. For at begrænse salget af mindre miljøvenlige biler foreslår socialdemokraternes energiordfører, Pernille Rosenkranz Theil, at fordoble afgiften på biler, som ligger uden for energiklasse A. Det skriver Berlingske.

»I energiklasse A kan du købe en Audi A3 Cabriolet med en 2.0 liters motor. Så hvis folk er til spark i bilerne, så kan de få det. Omvendt kan man købe en syvpersoners Renault Grand, som kan rumme en tvillingeklapvogn og en kæmpefamilie, hvis man er til det. Så alle de gammeldags argumenter er bortfaldet. Jeg mener, at vi skal gå meget drastisk til værks, når man kigger på registreringsafgiften,« siger energiordføreren til avisen.

Alle partierne i Folketinget fra Dansk Folkeparti til Enhedslisten er enige om, at der er behov for at reformere afgiftssystemet, så det begunstiger mere miljørigtige biler. Spørgsmålet er dog, om partierne også er enige om metoderne.

»Vi er sådan set enige nok i, at man skal styrke de miljørigtige biler og gøre dem billigere, men det skal ske i en takt, så bilforhandlerne ikke kommer i klemme,« siger Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen.

Hvis forslaget bliver vedtaget, sådan som Pernille Rosenkranz Theil foreslår det, så vil 3.884 bilmodeller blive markant dyrere. Fri går kun 853 modeller, som i dag ligger i energiklasse A.

Læs hele historien i dagens udgave af Berlingske

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

DF, enig om højere afgifter på benzinslugere?

Arh ja selvfølgelig, mindre afhængighed af muslimsk olie.

  • 0
  • 0

Jeg var ikke klar over at Pernille Rosenkrantz Theil var medlem hos DF.
Hun virker da nærmest som om hun er en zombie der er sendt i byen af cykelpartiet. Er hun ikke blevet socialdemokrat fornyeligt ?

Jeg var heller ikke klar over at vor olie fra nordsøen var muslimsk, men Mærsk McKinney Møller sniger sig måske iført hijab til fredagsbøn i sidegade moskeerne:o)

Men ved nærmere eftertanke( olietanke :o) ) kunne man forestille sig at det var en bodsgang for tidliger tiders S _ SF fejltagelser som denne:

I september 1999 skrev daværende trafikminister Sonja Mikkelsen en kronik hvor hun prioriterede elektrificeringen af jernbanenettet højt.

Men et par måneder senere efter forhandlinger med ....SF og Enhedslisten.... bestemte daværende og nu folketingets formand ......finansminister Mogens Lykketoft med SR-regeringen...... at elektrificeringen..... skulle aflyses og derfor var DSB tvunget til at køre med ....DIESELTOG....Det var på et tidspunkt hvor dieseltog ellers var ved at forsvinde fra alle andre steder i Europa.

Nu skal man så have de spildte milliarder kradset ind......hvad man sætter til på gyngerne må man have ind på karusellen :o)

Eller hvad man sætter til på togene, skal man have ind på bilerne :o)

  • 0
  • 0

Hvad forurener mest. En bil i klasse E der kører 10.000 km om året eller en klasse A der kører 50.000 om året ?

Hvad med at halvere afgiften på biler i klasse A i stedet.

Som jeg ser problemet så er det helt forkert at en bil er megadyr i anskaffelse og koster det vilde i årlige afgifter + forsikring - men er relativt billige at køre i.

Jeg kan køre 20.000 km om året for det jeg betaler i ejerafgift+forsikring. Bilen er betalt.

Skal vi have folk til at benytte offentlig transport mere, skal det være billigt at anskaffe og eje en bil, men dyrt at køre i den. Det nytter ikke, at det er dyrere at tage det offentlig end at tage bilen.

  • 0
  • 0

Udover at gøre biler mere energieffektive handler det vel også om at få begrænset antallet af biler - ihvertfald hvis man ønsker at begrænse CO2-udledning. Kan ikke det præcise tal (og det afhænger selvfølgelig af biltype/model mv.) men mener at have hørt at det koster omkring 10-12 tons CO2 at producere en bil. Nogen der har link til data?

Så selvfølgelig skal bilerne være effektive at køre - men også gerne med lav miljøbelastning som muligt ved produktion/bortskaffelse.

  • 0
  • 0

Skal vi have folk til at benytte offentlig transport mere, skal det være billigt at anskaffe og eje en bil, men dyrt at køre i den. Det nytter ikke, at det er dyrere at tage det offentlig end at tage bilen.

Det er helt, helt rigtigt. Brugerafgifter i stedet for ejerafgifter. Men hvordan?

Mvh Søren

  • 0
  • 0

Hvordan ....sænke prisen på offentlig transport?.....vælge flere, men mindre busser der kan køre oftere i myldretiderne og have en passende størrelse til de to passagerer der i gennem snit er i hver bus mellem disse tidspunkter. Det ville også fjerne nogle arbejdsløse fra jobkøerne !

Nu var det Pernille Rosenkrantz Theils mening, som jeg hørte hende i TV her til morgen, at det de store biler blev dyrere, skulle medvirke til at de mere miljøvenlige blev billigere.....med mine fordomme om politikere, så tror jeg forslaget er relativt ....således at forstå, at de billige holder deres priser der hvor de nu befinder sig, og de forslugne får et ekstra hak opad i registreringsafgiften....det kan næppe give så meget, at det kan kompensere for en prissænkning, af de mindre forslugne....foudsat at man kunne finde et fletal.

Man skal passe på og ikke sluge forslaget råt....det kommer jo fra et parti i nød :o)

En detalje færre modeller mindre investeringer i reservdele og lagre.

  • 0
  • 0

Igen et af de her "nu fattes vi penge" indspark....
Hvad gør man så med den grønne ejerafgift?
Den er jo finansieret af dem som køber forurenende køretøjer.
Så mangler der pludselig penge i den kasse...

"- Der er så mange fede miljøbiler, at resten skal udfases, siger Pernille Rosenkrantz-Theil til Berlingske." Citat slut jp dags dato.

Der er også ufatteligt mange "fede" ting der er fremstillet på den anden side af kloden. Hvorfor bliver disse ikke også brandbeskattet ved import?
CO2 udledning er da CO2 udledning.... ! Eller det er det måske ikke..?

Mvh

  • 0
  • 0

En fordobling af af registreringsafgiften som i forvejen er nogen af de højeste i verden, er jo sygt.
Hvorfor skal man straffes ekstra fordi man ønsker sig en "fed" bil som måske ikke er verdens mest økonomiske, men kun kører få km i om året. Man kan jo i dag eje en motorbåd som sluger 50 liter i timen, som der ikke skal betales en kr for i afgift, eller bo i et dårlig isoleret hus som sluger tusindvis af liter olie om året.
Hvis de ønsker folk skal være økonomiske så drop kørselsfradraget så vil folk med tiden bosætte sig tættere på arbejde.
Og så kunne de jo starte med at skifte alle ministerbilerne ud med Ellerter,
Ministre betaler jo selvfølgelig ikke skat af ministerbilen. (så der er jo så let at pålægge os andre skatter)
Det vil også åbne op for import at ældre benzinslugere som afgiftsættes efter det årstal de først er indregistret.

Vær dog lidt realistiske.

  • 0
  • 0

Fru Theil bør lige oplyse os lidt nærmere om følgende forudsætninger:
Hvor stor en del af landets samlede energiforbrug står privatbilerne for?
Hvor stor en del af landets samlede luftforurening står personbilerne for?
Hvad vil de forventede effekter af en sådan afgiftsomlægning være?
Og hvor længe varer det, inden de slår igennem?
Jeg mener at kunne huske (en lidt ældre redegørelse), at begge andele er ret små, omkring 15%, ikke mindst for forureningsaspektet efter udbredelsen af katalysatorer/dieselpartikelfiltre. En forbedring på måske 5% af disse måske 15% vil dermed være en meget lille forbedring af totalbilledet, måske så lille, at det næppe kan måles.
Desuden skal vi lige huske på, at der internationalt er fastsat ret stramme regler for personbilernes CO2-udledning i de næste mange år - grænserne sænkes løbende i fremtiden. Så personbilernes forurening og energiforbrug vil falde pga. disse regler, også helt UDEN AFGIFTSOMLÆGNINGER!
Fru Theils forslag er dermed et slag i luften.
Men hun er jo en højtråbende politiker, der er kommet lidt i skygge, efter at hun skiftede til liste A, så hun mener nok, at hun har brug for lidt personlig profilering.
Vi kan så trøste os med, at hun er energiordfører, ikke skatte-/afgiftsordfører. Så hun bestemmer nok ikke ret meget mht. bilafgifterne.

  • 0
  • 0

Dette er et modigt udsagn Sven , i et ellers fornuftigt indlæg :o)

<<<<Vi kan så trøste os med, at hun er energiordfører, ikke skatte-/afgiftsordfører. >>>

i min krystal kugle ser jeg tvungne solpaneler,solceller, flere vindmøller, tvungne varmepumper. Lige som Ole Sohn skal vise at han er en rigtig SFer så har den gode Pernille et lignede hængeparti med at vise at hun er en partitro socialdemokrat og helt har glemt sine fortidige anakistiske tilbøjeligheder til lovbrud.

  • 0
  • 0

Jeg var ikke klar over at Pernille Rosenkrantz Theil var medlem hos DF.

Hun virker da nærmest som om hun er en zombie der er sendt i byen af cykelpartiet. Er hun ikke blevet socialdemokrat fornyeligt ?

Nej men vi andre læser videre end til overskrift...

Alle partierne i folketinger fra Dansk Folkeparti til Enhedslisten er enige om, at der er behov for at reformere afgiftsystemet, så det begunstiger mere miljørigtige biler. Spørgsmålet er dog, om partierne også er enige om metoderne.

  • 0
  • 0

Hvis cut-off bliver klasse A, så er det ikke kun store benzin-slugere man gør dyrere, så er det alle biler, der er større end et hundehus - eller har en dyr dieselmotor - som man i parantes også beskatter værdien af.

Man kunne også gøre noget andet, nemlig at lade registreringsafgiften være brændstoføkonomi målt i liter/100km gange 25%. Eller hvad der nu er omtrent provenueneutralt...

Men det bliver heller ikke rimeligt, for hvis man så køber en sjov bil, som i dag koster 1 mio (hvoraf 700.000 er afgifter), så stiger den måske til 1.500.000. Er det rimeligt, at man skal betale 500.000 mere i afgift, fordi bilen potentielt udleder mere?

Svaret er naturligvis NEJ. Hvis en bil udleder 100 gCO2/km mere end en klasse A, så bliver det til 20 tons CO2 i løbet af 200.000 km. Med en mer-afgift (ovenstående tænkte eksempel) på 500.000, så er det en pris på 25.000 pr. ton udledt CO2 = vanvid!

En skarp grænse ved klasse A vil også pludselig gøre mange stationcars 60% dyrere end deres sedan/hatchback brødre, fordi de udleder 2-5 gCO2/km mere.

Som skrevet af flere ovenfor, så bør man i stedet straffe faktisk CO2-udledning i stedet for potentiel - hvis det da overhovedet er et mål i sig selv.

Den eneste flig af fornuft i dette forslag, er det principielle i at gøre miljøvenlige biler relativt billigere afgiftsmæssigt (selvom jeg lige har argumenteret for det modsatte). Men det ville helt klart være bedre at lægge afgiften på brændslet, for det kan da være et fedt om man kører mange km i en økonomisk bil eller få i en benzinsluger! Jeg kører selv mange km i en økonomisk bil - jeg kan godt lide at køre bil.

Billigere små økonomiske biler, med lave kørselsomkostninger vil give større CO2 udledning. For mange studerende vil en leaset Chevrolet 'mega-billig' blive billigere som transportmiddel end et månedskort til offentlig transport. Især, hvis de skal hjem til familien i den anden ende af landet ind imellem. Ofte er det billigere at køre 1 person i en bil, end at tage toget, hvilket i sig selv er groteskt.

At gøre noget lovgivningsmæssigt for miljøet er godt. Dumme regler, som dette forslag, er dumt.

  • 0
  • 0

[quote]Som skrevet af flere ovenfor, så bør man i stedet straffe faktisk CO2-udledning i stedet for potentiel

  • hvilket 'man' vel i forvejen gør i kraft af brændstofafgift(er) samt 'ejerafgift'!??[/quote]
    Du betaler da ejerafgift uanset om bilen kører eller holder stille. Hvor meget CO2 udleder en bil der holder stille ?
  • 0
  • 0

... er da, at sætte registreringsafgifterne ned, så danskerne kan købe nye, brændstoføkonomiske og sikre biler - samtidig med en kraftig forhøjelse af brændstofafgifterne, der dels vil få mange til at foretrække de økonomiske biler, dels vil få alle til at betale efter det faktiske CO2-udslip.

Det er næppe et vanskeligt regnestykke, hvad satserne skal være.

  • 0
  • 0

Hvis cut-off bliver klasse A, så er det ikke kun store benzin-slugere man gør dyrere, så er det alle biler, der er større end et hundehus - eller har en dyr dieselmotor - som man i parantes også beskatter værdien af.

Helt så slemt er det ikke . Vi har en skoda superb stationcar, der er energiklasse A. Bevares den er så med en ganske lille diesel motor, men efter de første 10.000km er vores konklusion at den gør det meget godt. Vores reelle brændstofforbrug er over 20km/l

Den tilsvarende passat er lige så økonomisk og bla volvo har også i bla v50'eren en pænt økonomisk stationcar. For ikke at fremhæve octavia eller fabia i greenline udgaverne hvis pladskravene er knapt så store.

Men fælles for dem er at ikke just har mange kræfter under hjelmen. Så for folk der ønsker / har behov for at trække en rung (heste)trailer/campingvogn er det ikke lige svaret. Men ellers vil jeg mene at de fleste herhjemme ville kunne nøjes med ~100hk selv i så tung en bil hvis de lagde deres kørestil lidt om ...

Den eneste flig af fornuft i dette forslag, er det principielle i at gøre miljøvenlige biler relativt billigere afgiftsmæssigt (selvom jeg lige har argumenteret for det modsatte). Men det ville helt klart være bedre at lægge afgiften på brændslet, for det kan da være et fedt om man kører mange km i en økonomisk bil eller få i en benzinsluger! Jeg kører selv mange km i en økonomisk bil - jeg kan godt lide at køre bil.

Som reglerne er nu (efter afgiftsomlægningen i 2007) favoriseres øknomiske biler allerede meget. Vi har også en smart fortwo 0,8 diesel. Den var før afgiftsomlægningen i 2007 nærmest usælgelig i DK. Men det blev der så lavet om på. Pga den gode brændstoføkonomi får den et kæmpe fradrag i afgiften. Faktisk er afgiften i samme størrelsesorden som momsen på en såden en skrabet udgave til ~110.000kr. Dvs ca 60kkr bil og 25kkr afgift og 25kkr moms. Dvs bliver afgiften procentvis en større andel på en større/dyrere men lige så økonomisk bil.

Og du har ret i at når først bilen er anskaffet så glemmer mange de relle omkostninger ved at køre i den, men kigger kun på brændstofudgiften. Og har man bilen ser det meget billigere ud at bruge den end at bruge offenlig transport. Et billeder der ikke altid holder når man tager de andre variable udgifter med.

Jeg ser også gerne en omlægning af afgifterne, men det må ikke blive dyrere at være bilist*. Vi er mange der ikke bor hvor der findes offenlig transport.

Dernæst vil helt firkantede regler som Pernilles ikke være holdbare. Der bliver nødt til at være en graduering for at være fornuft i det. Og da CO2 udledning er den moderne måde at måle det (svarer direkte til brændstofforbruget) på kunne man nemt skrue en formel sammen for både registreringsafgifte og ejerafgift der direkte brugte dette (teoretiske) tal

Det har bare ikke samme gennemslagskraft for Pernille i overskrifterne som at kræve at afgifterne skal fordobles ...

Kunne godt tænke mig at se en oversigt over bilsalget fordelet på bogstaverne - nuværene afgifter har virker på os. Begge vores biler er A mærkede da merprisen både ved anskaffelse og i ejerafgift for at vælge en større motor gjorde at vi valgte at nøjes ...

CO2
130 g/km Skoda Superb 20,3km/l
118 g/km Smart Fortwo 22,4km/l

Og bemærk lige den meget lille forskel vi i praksis har på ovenstående biler. Bare fordi en bil i en test kan køres meget økomisk er det langt fra sikkert at det samme kan opnåes i almindeligt brug.

  • 0
  • 0

Det med at forøge brændstofafgiften duer kun i princippet.
Alle regeringer i de seneste årtier har fastholdt, at de danske brændstofpriser skal være på linje med de tyske.
Hvis brændstofpriserne i Danmark bliver væsentligt højere end i Tyskland og Sverige, vil det genere en stor grænsehandel, som ikke blot drejer sig om brændstof, men også vil medføre grænsehandel af store mængder andre varer.
Det ønsker man altså ikke.
At sætte afgiften ned på de økonomiske biler er muligvis effektivt. Men det vil gå ud over provenuet, så den går heller ikke.

  • 0
  • 0

Du betaler da ejerafgift uanset om bilen kører eller holder stille. Hvor meget CO2 udleder en bil der holder stille ?

Ejerafgiftens størrelse er afgjort udfra bilens brændstofforbrug.

  • 0
  • 0

Det gavner ikke noget at sænke prisen på offentlig transport, når vi som hernede i udkant Sønderborg reelt ikke har nogen offentlig transport, uden at vi skal bruge bilen for at komme til stoppestedet. Sæt den grønne ejerafgift ned i forhold til hvor meget bilen kører pr. liter eller, modsat, op i forhold til hvor lidt den kører pr liter.

  • 0
  • 0

@Bjarke
Denne gang overgår du dig selv i nonsens. Hvor får du dog alt det fra? Fra reptil'en?

  • 0
  • 0

Jeg synes vi skal forsøge at holde det hele så simpelt som overhovedt muligt! - hvad er det vi ikke vil have? - CO2

Hvor kommer CO2 fra? - fra afbrænding af benzin, olie og gas....

Hvad med at indføre en CO2 afgift på alle brændsler der udleder CO2 - seriøse afgifter, der betyder at vi ændrer adfærd og begynder at isolere vores huse, købe biler der kører langt på literen, hvis vi har stort transportbehov, cykler når vi ikke skal så langt, undlader at flyve til Thailand på sommerferie....

Hvis vi så styrker EU-arbejdet, kan vi sikkert få vores nabolande med på ideen, så vi slipper på uhæmmet grænsehandel

(alternativ kunne vi også lave en betalingsring langs grænsen - kun for danskere selvfølgelig ;-) ) - det sidste var selvfølgelig kun en spøj...

  • 0
  • 0

Endnu et ugennemtænkt forslag fra de nye regeringspartier!
En ændring af registreringsafgiften (op-ned eller differentieret) skaber skævheder mellem nye og gamle biler. Nogle bilister og brugtbilsforhandlere får (uretsmæssige?) gevinster eller tab, uden selv at have fortjent det. Banker og bilforhandlere, der har givet billån mod pant i biler, som mister værdi, kan få store tab.
Ændringer af sådanne afgifter kræver en overgangstid på minimum 5 år. Derimod kan en øget skat på brændstoffer indføres fra dag til dag, men de har en social slagside, men vil ligesom en højere registreringsafgift særligt ramme ejere af benzinslugende biler.

  • 0
  • 0

Jeg synes ikke du har helt ret i at det er ejere af benzinslugende blier der rammens - dem der rammes er dem der udleder CO2 - hvis du har en gammel jaguar stående i garagen til en søndagstur, men ellers cyker til stationen og tager toget på arbejde til hverdag rammes du jo ikke....

og social slagside, tja hvis man sænker prisen på offentlig transport og laver skattelettelser i bunden, så tror jeg ikke det bliver så slemt...

  • 0
  • 0

@ Arne Lund

Du bliver indklaget for DBU´s disciplinærudvalg for ikke spille efter reglerne:o)

Her på stedet går vi efter bolden og ikke efter spillerne. Vores bolde hedder argumenter. Kan du påvise at de ikke holder luft (når det nu er bolde vi snakker om)så kan du få dem byttet.

Som Groucho Marx har sagt det vil jeg sige det således: " Hvis du ikke er tilfreds med mine indlæg...så har jeg andre" ;o)

Hvis man kan regne så kan man spekulere på om Pernille har tænkt sig om og har dækning for sit udsagn hos finans og økonomiministeren, thi de store benzinslugeres kommende fravær på markedet , vil betyde langt mindre benzinindtægter og registreringsindtægter, end en omlægning umiddelbart synes at kunne give.....vi taler jo om en regering der kræver fuld dækning krone for krone for politiske tiltag :o)

Og lige en detalje det er kun de luftforurenende dieselbiler der er i Klasse A :o)

  • 0
  • 0

Det jeg mente var at en benzinslugende bil bliver dyrere ved anskaffelse pga. af den foreslåede øgede registreringsafgift, mens samme bil bliver dyrere under brug, hvis benzinafgiften øges. Jeg vil også foretrække den sidste model, der, som du skriver, giver ejeren muligheden for at spare penge og miljø ved at lade den blive i garagen, og der er samtidigt ikke de uheldige overgangsproblemer.

  • 0
  • 0

Jeg vil også foretrække den sidste model, der, som du skriver, giver ejeren muligheden for at spare penge og miljø ved at lade den blive i garagen, og der er samtidigt ikke de uheldige overgangsproblemer.

  • og den gør det tillige noget lettere at få afsat sit parcelhus i udkants-DK, nær den dansk-tyske grænse; måske skal de forvitrede tankanlæg ved 'Toffer Grenz Bazaar' opleve deres renaissance? :)
  • 0
  • 0

@Bjarke:

Her på stedet går vi efter bolden og ikke efter spillerne. Vores bolde hedder argumenter

Jeg skal sandelige love for, at du spiller efter reglerne, og bruger de fineste og mest overbevisende argumenter. Her er et par klip af dine:

Hun virker da nærmest som om hun er en zombie der er sendt i byen af cykelpartiet. Er hun ikke blevet socialdemokrat fornyeligt ?

Politikere der mangler penge er lige som løvinder....livsfarlige.....realisme er ikke deres gebet

Vi kan så trøste os med, at hun er energiordfører, ikke skatte-/afgiftsordfører

Lige som Ole Sohn skal vise at han er en rigtig SFer så har den gode Pernille et lignede hængeparti med at vise at hun er en partitro socialdemokrat og helt har glemt sine fortidige anakistiske tilbøjeligheder til lovbrud.

Hvor er bolden, Bjarke?

  • 0
  • 0

Der er så megen snak om at vi skal sænke prisen på at køre med det offentlige, og jeg kan ikke lade være med at tænke på:

  • Er der et overskud der kan dække en prissænkning?
  • Hvad koster en kørt km med det offentlige kontra privat bil
  • Hvor meget co2/km kommer der fra det offentlige kontra privat bil?
  • Skal jeg som udkantsdansker betale dobbelt for at køre i bil OG betale for busserne i hovedstaden???

@johnny - der er lidt træt af at høre om "lad os nakke billisterne" og alle skal betaler til min bus

  • 0
  • 0

Hvis regeringens forslag om at øge afgifterne på ikke energiklasse A biler vil det i praksis betyde at de fleste danskere vil købe dieselbiler. Det vil betyde at nærmiljøet i specielt KBH vil blive fuldstændigt forpestet med høje koncentrationer at NOx og partikler.
I forvejen er det mærkeligt at diselbiler favoriseres med lavere afgifter på brændstoffet, men hvis den skitserede ændring iværksættes bliver det da helt umuligt.

  • 0
  • 0

Ja det er dit problem Arne

Man må ikke genere dit hellige socialdemokrati, for så rammer man din sjæl, da du ikke kan skelne mellem partiet og dig selv og det emne der diskuteres.

Men nu er det således at at Du ikke hedder Pernille Rosenkrantz Theil der der har en noget anarkistisk fortid, der gør at man altid analyserer hvad fruen fremkommer med. Hvis du så Googler lidt på A mærkede store biler så er de alle dieselbiler, der som bekendt forurener mere end deres tilsvarende benzin ditto. Derfor min bemærkning.

  • 0
  • 0

Den offentlige transport havde sin storhedstid indtil starten-midten af 70-erne. Så fandt nogle politikere ud af, at det var en frygtelig ting, at offentlig transport skulle have statstilskud. Den skulle naturligvis betales af brugerne. Derfor har vi i dag en offentlig transport, der har skåret alle småbyerne fra, fordi der er for få betalende pasagerer der. Det har så medført, at stort set alle, der bor i landområder, er selvtransporterende. Desuden er offentlig transport nu reduceret til storbyområder og tætbefolkede områder.
For min skyld må man gerne give statstilskud til den offfentlige transport for at forbedre den. Hvis det kan reducere på privatbilismen i byområderne, er det da fint. Så kan vi, der kommer udefra, få plads til at komme fra motorvejene når vi skal ind i byerne. Så reduceres motorvejskøerne jo også.
Problemet med motorvejskøerne er jo ikke den store trafikmængde på motorvejen. Det er derimod de manglende frakørselsmuligheder, når man skal fra motorvejen. Det må være rimeligt logisk at 3-4 baner med biler, der kommer med ca. 110 km/h skal have en større række frakørselsmuligheder når farten falder til 50-60 km/h ved bygrænsen. Når de to ting ikke hænger sammen, så hober trafikken sig jo op.
Det er derfor, det går så godt på motorvejene i det meste af jylland. Der er masser af frakørsler. Det er kun i Århus-Kolding strækningen, det går galt.Da kan man næsten heller ikke komme fra motorvejen på det stykke.((Æ ow??) + lidt ironi)
Mvh.
Jan

  • 0
  • 0

Hej Bjarke

Har du ikke glemt een ting?

Dem vi stemte ind forrige gang overlod jo en mindre gæld på kr. +80 mia. ...

Som arving kan man sige Nej, men som ny regering skal man sige Ja!

Mon ikke, at der er en grund til, at blå stues tilhængere nu skal til at betale regningen?

Ps. Dette gælder ikke kun i denne debat, men i de mange andre debatter, hvor du ser Rødt, når der kommer udmeldinger fra de røde ...

  • 0
  • 0

Tre fejl ud af tre mulige - fint klaret, Bjarke.

Du starter med underlødige angreb mod Pernille RT - det gør du til mit problem???!

Jeg er ikke og har aldrig været medlem af Soc.dem - ligger langt til venstre herfor. Blev blot gal over din underlødige debatform.

Pernille RT er ikke anarkist - sådanne går ikke ind i politik - her skal man følge disciplin og partilinien - og den slags er anarkister inderligt imod.

Alle biler forurener - nogle mere end andre - dieselbiler udleder mindre CO2, men til gengæld mere HC - ingen går fri.

Mon ikke dine udfald skyldes - som Stig Per Andersen skriver - at nu skal regningen betales for VOK’s ansvarsløse adfærd i de sidste ti år, og at det må uvægerligt ramme dig og dine?

  • 0
  • 0

Hvad forurener mest. En bil i klasse E der kører 10.000 km om året eller en klasse A der kører 50.000 om året ?

Det er jo let nok at svare på.
Men prøv istedet med dette:
Hvilken bilkøber, som har brug for at køre 50.000km om året, vil købe en bil i klasse E, når vedkommende ved at den bliver dyrere, både i afgifter og i mer-forbrug ?

  • 0
  • 0

Alle biler forurener - nogle mere end andre - dieselbiler udleder mindre CO2, men til gengæld mere HC - ingen går fri.

Ja, hvis bilerne i øvrigt er ens! En lille benzinbil, der kører 25 km/L, udleder vel mindre CO2 end en stor og tung dieselbil på fossile drivstoffer? For begge ændrer det sig hvis biobrændstoffer blandes ind.
Iøvrigt mener jeg at den øgede lokale luftforurening og sygelighed, specielt i byerne, er et langt større problem end en smule tilskud af CO2 til den globale carbon omsætning (>95% naturlig), hvor den konkrete betydning for klimaet = nul! Vi kan også ophæve forskellen mellem benzin og dieselbiler ved at plante lidt mere skov og øge de grønne områder i byerne.

  • 0
  • 0

Hvis en stor tung bil BMW eller VW blue motion kører 23 km på en liter benzin, hvilket de faktisk kan, så forurener de ikke mere end en lille bil der kører 23 km, som forøvrigt også kører på fossile brændstoffer:o)

Hvorledes ændrer hvad hvis man kommer biobrændstoffer(ethanol) i benzinen og DME i dieslen ?????

Jeg er enig i at man skal øge de grønne områder i byen.

Selvfølgelig skal man det.

Man skal rydde alle husene langs hovetrafikårene, så der både bliver plads til træer og grønne områder mellem vej og boliger, samtidigt rydde så meget at trafikårene kan forsynes med parkeringspladser til byens borgeres biler og give plads til at sporvogne også kan være der samt biler, cukler og fodgængere ;o)

Se hvordan det er gjort i Fredensgade....masser af plads har man her fået da man rev Fredens Ark ned :o)

  • 0
  • 0

Bjarke dog

Jeg er enig i at man skal øge de grønne områder i byen.

Troede sq lige du havde røget christianergræs indtil det gik op for mig, at det var for. at dit automobil fik bedre forhold inde i Staden ...

  • 0
  • 0

@Stig Per Andersen - Præcis - det er lige hvad Bjarke har! Det bærer hans indlæg også præg af. Tænk sig! Den pæne mand.

  • 0
  • 0

Hvis et manglende "t" virkeligt kan muntre jer op, skal jeg da gerne med tanke på jer , lave lignede undersættelser, med helt andre bagtanker :o)

Fjollede menneske siger dumheder, kloge menneske begår dem :o)

  • 0
  • 0

Mærsks olie, bruges ikke til olie og benzin til biler. Den kommer fortrinsvis fra Norge, Golfen og Kuwait. I Danmark, bruger vi stort set ikke arabisk olie og benzin, fra andet end Kuwait. Q8 sælger benzin fra Kuwait. Shell, fra USA. Og de resterende, sælger fortrinsvis benzin fra Norge, da de enten helt, eller delsvis ejes af, eller har aftaler med Norsk Hydro. Mærsks olie, bruges kun til skibe.

  • 0
  • 0

@Hans Andersen.

Er der noget nyt i at byen leverer "gratis"parkeringspladser til sine borgere.

En københavners bil optager en plads døgnet rundt, der koster mig minimum 17 kr/t mod at han betale omkring en tusse årligt. Et beløb lig med to et halv døgns parkeringsafgift for mig. Det må da nærmest kaldes gratis parkering.

  • 0
  • 0

"Fjollede menneske siger dumheder, kloge menneske begår dem" - kinesisk ordsprog fundet på halen af en Tuborg?

Men ellers: "En københavners bil optager en plads døgnet rundt, der koster mig minimum 17 kr/t mod at han betale omkring en tusse årligt. Et beløb lig med to et halv døgns parkeringsafgift for mig. Det må da nærmest kaldes gratis parkering."
Alternativet er at tage toget ind til byen. Så slipper du endnu billigere.

  • 0
  • 0

Hej Bjarke

Se lidt op i luften og du vil se, at fra lørdag ca. kl. 17 til mandag ca. kl. 07 er det gratis at parkere i København ... (du skal helt ind til Indre by m.v.)

Kommer du forbi på søndag kan jeg endda tage dig og 4 andre med ind i Tivoli gratis ... må sq glæde dig i disse tider, hvor de røde er efter dine surt indtjente kroner ...

God weekend
Stig Per

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten