Regeringen vil slukke FM-signalet i 2021

5. april 2018 kl. 14:26107
Regeringen vil slukke FM-signalet i 2021
Illustration: fbhenrg / Bigstock.
Senest i 2021 skal FM-signalet slukkes, bebuder regeringen i sit udspil til nyt medieforlig.
Artiklen er ældre end 30 dage

Digital radio via DAB+ og netradio skal stå for danskernes samlede radioforbrug senest fra 2021, bebuder regeringen i sit udspil til et medieforlig. Dermed skal FM-båndet slukkes.

»For at fremskynde overgangen til digital radio samt skabe større radioudbud og øget mangfoldighed lukkes FM-båndet senest i 2021,« lyder den kortfattede begrundelse i regeringens pressemeddelelse, der er udsendt torsdag eftermiddag.

Læs også: DR: Radiolytning på DAB faldt med 40 pct. efter skift til DAB+

Af det samlede udspil fremgår det, at FM-nettet skal slukkes senest to år efter, at 50 pct af lytningen foregår digitalt. Det svarer til den nuværende aftale.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I dag er aftalen dog strikket således sammen, at Folketinget kan vælge at lukke nettet to år efter de 50 pct er nået. Nu ønsker regeringen sig derudover en deadline i 2021.

Læs også: Læserne: Her er hullerne i DAB-dækningen

»Sluk af FM-radio to år efter, at det er konstateret, at 50 pct. af lytningen er digital. Lukningen finder dog sted senest i 2021,« hedder det således i regeringens udspil.

Tanken om et FM-sluk har hidtil primært skabt modstand fra ejere af bilradioer, der ikke nødvendigvis modtager digital radio. Hertil kommer, at mange af de bilradioer, der understøtter digital radio, kun understøttede den gamle DAB-standard og ikke den nyere DAB+-standard, der blev indført den 1. oktober 2017.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er dog ikke givet, at forligspartierne vil gå med til de ændringer. Dansk Folkeparti har eksempelvis allerede luftet partiets uenighed i planerne.

Remote video URL

107 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
107
19. april 2018 kl. 17:17

Den eneste begrundelse er at vi kan få flere kanaler af ringe kvalitet :-(

106
11. april 2018 kl. 17:07

Skulle vi ikke heller slukke for regeringen inden 2021 ?

Du kan ikke umiddelbart slukke for regeringen. Du kan skifte kanal, eller flytte udenfor sendevidde, men at slukke helt for regeringen er vanskeligt - og formentlig kun teoretisk muligt. Måske vil du prøve det nordkoreanske sendesystem?

105
11. april 2018 kl. 16:51

Jeg synes jeg kender det.

Jeg skiftede i sin tid til DAB, fordi jeg troede det var fremtiden. Den eneste grund til at jeg nu er skiftet til DAB+ er, at jeg nu ikke ellers kan høre P1 om aftenen (med mindre jeg vil streame det fra computeren, og det kræver mere end ét tryk på én knap). I min ti år gamle bil må jeg "nøjes" med 24syv.

104
11. april 2018 kl. 08:35

Derfor bruger jeg også B&O i sommerhuset og i bilen. B&O er nemlig forsynet med en ordentlig modtager ikke det billige tunere alt for mange billig radioer er forsynet med. Der findes 100.000 af dem rundt i landet og de virker godt, så er det en skandale at nedlægge det pga nogle forkerte nykker. Stå dog frem og fortæl os hvorfor politikkere kan komme på sådanne tanker, så kan vi hjælpe dem med at oplyse om virkeligheden. En virkelighed de åbenbar tikke forholder sig til

103
9. april 2018 kl. 16:38

19. mars 2018, dagbladet.no: BBC slukker likevel ikke FM-nettet. Den britiske kringkasteren gjør helomvending og beholder både DAB og FM, backup: Citat: "...

  • Publikum ønsker valg ... Han sier at publikum er bedre tjent med en hybrid løsning med både DAB og FM. ... Hensynet til bilistene, samt det at DAB-dekningen fortsatt er ujevn i deler av landet, skal også ha vært viktige i avgjørelsen. ..."

17 March 2018, telegraph.co.uk: BBC to shelve plans to force listeners to replace their analogue radios with DAB sets, backup.

102
9. april 2018 kl. 14:27

I Bremerhaven har jeg for år tilbage opsat en alm. FM-antenne, og uden problemer modtaget dansk radio, uden dog at undersøge hvilken sender signalet kom fra. Den sønderjyske sender står i Rangstrup, ikke så langt fra Rødekro.

99
8. april 2018 kl. 22:34

@Johnny Olesen

Men ja - det sker MEGET omkring os i øjeblikket.
....
Og listen forsætter...

Tak for listen og henvisningen. Godt der sker noget i andre lande. Men der er stadig lang til at man kommer op på det niveau vi er på. Bilradio'er ser det ikke specielt godt ud i Danmark - jeg synes det er en afgørende faktor at bør være bedre udbredelse i bilpakken før man slukker.

Jeg har stadig 2 radio uden DAB+. Men da kiggende sidste år efter et anlæg med DAB+, synes jeg det var svært at finde noget som passende til min behov. Så jeg må håbe at udbuddet bliver bedre, når andre lande tager DAB+ til sig. Men jeg så helst at vi ikke slukker gør før andre større lande gør det, så udbuddet af enheder med DAB+ kan kan blive bedre, så jeg reelt får noget mere at vælge imellem.

Helst så jeg at kabel-leverendøren levere radio, men min leverandør stoppe januar sidste med det. Hvis man bor i en etage-ejendom er muligheder for at placerer en udendøres antenne ikke specielt gode, hvis man har dårlig forbindelse.

Reelt - hvad opnår vi med et slukning af FM-båndet? Man spare på drift af senderne, men der også omkostninger for borgerne. Jeg har ikke set noget om at FM-bånden står til genbrug til andet formål i modsætning til TV, hvor man skulle genbruge frekvenserne.

98
8. april 2018 kl. 17:09

Montere man fx en antenne i hvert sidespejl og evt. en på taget af bilen eller to på taget, vil man opleve en meget mærkbar bedre stabilitet i modtagelsen.

Jamen så kører jeg lige op og spørger leasing firmaet om de vil hjælpe mig med at bore huller...

Jeg kørte hjem til Belgien i nat og hørte dansk radio. Jeg havde fuld FM ned til midtvejs mellem Hamburg og Bremen. Derefter havde jeg vel 30 Km med skratten, men dog stadig lyd.

Derefter gik jeg over til streaming over 4G. Der havde jeg ikke noget i lange perioder. Når jeg endelig have lyd var kvaliteten ikke ophidsende god, men dog brugbar til en biltur.

96
8. april 2018 kl. 14:42

Men de har i årevis været dygtige til først at give medierne en optimistisk DAB nyhed for derefter at linke til direkte eller indirekte til journalistens artikel/afskrift.
Det skaber ikke nogen stor troværdighed hos undertegnede, hverken til metode eller indhold.

Lars, jeg kan hverken bekræfte eller afkræfte den påstand, men når et medie i f.eks. Tyskland beskriver hvad der er blevet besluttet hos et regeringsorgan, så er det en nyhed for mig uanset om det er en PR mand, som har gjort opmærksom på nyheden.

Det er altså mange gange sådan nyhederne finder vej til læserne. Det betyder ikke, at nyheden er forkert, sålænge journalisten har gjort sit arbejde... men den diskussion er en helt anden.

Det er med de nuværende chips fuldt muligt at bygge en radio, der ikke er dyrere, men udover DAB/DAB+ kan modtage andre og meget mere robuste transmissioner som fx DVB-T2Lite.

Og den sang har vi hørt i årevis, men Lars kan du ikke fortælle mig, hvorfor producenterne af radioer skal betale 2 dollar ekstra per radio, de producerer i Kina?

Nu er det tilfældigvis noget jeg har beskæftiget mig en hel del med og verdenen er altså ikke så sort og hvid, at man bare lige smider en DVB-T2lite chip i radioen.

Alle producenterne kan sagtens bede kineserne om at lave radioer med DVB-T2lite modtager indbygget, men det koster penge, og vil forbrugerne betale ekstra for at radioen kan afspille et format, som forbrugerne alligevel ikke kan modtage, fordi ingen senderi DVB-T2lite?

Det er ikke et teknisk problem, men når hele Europa siger DAB+, hvorfor pokker skulle producenterne dog spilde penge på DVB-T2lite?

Jeg synes det er for let, da at slynge sådan noget ud. Nørder vil ALTID have det bedste, men store idealer står for fald, når de møder den kapitalistiske markedsøkonomien. Det er fint med idealer og smart teknologi, men hvis forbruger (og dem som sælger til forbrugerne) ikke vil betale for det, så er det sgu op af bakke.

Jeg har læst lidt op på LTE broadcast, og fra og med release 12 burde alle LTE netværk kunne levere LTE broadcast. Dvs. alle de danske netværk i teorien kan levere LTE broadcast.

Rohde & Schwarz har en fremragende teknisk præsentation af mulighederne: https://www.youtube.com/watch?v=a1elnimn9vI

95
8. april 2018 kl. 11:02

Trafikradio App
Der kommer sikkert hurtigt en Trafikradio App, og så kan man jo lytte til hvad man nu gider, mens man kører bil, bare man har tændt for sin App.

Der findes i dag en APP: TrafikInfo (fra vejdirektoratet). I denne kan man gå ind og høre de seneste 3 meldinger for et givent P4 område. (APP'en kan meget andet)

Men APP'en afbryder ikke din RADIO/CD/STREAMING hvis der kommer nye meldinger.

APP'en vil gerne kende "din lokation" og med den information ved den jo også hvilken vej jeg er på så den burde kunne komme med opdateringer der specifikt var for mig. Så når jeg er på E45 ved Skanderborg i nordgående ikke får melding om Kolding.

94
7. april 2018 kl. 20:48

Det er med de nuværende chips fuldt muligt at bygge en radio, der ikke er dyrere, men udover DAB/DAB+ kan modtage andre og meget mere robuste transmissioner som fx DVB-T2Lite.</p>
<p>Til bilbrug 7 under transport er det i øvrigt meget vanskeligt at skaffe fuld dækning fra kun een antenne. Det kan skaffes en langt højere dækning overalt, hvis man anvendte to eller evt. 3-4 antenner og anvendte en såkaldt 'diversity' modtager (SIMO), hvor eksisterende chips allerede er på markedet

Men Lars - det hjælper jo ligefedt, at det er muligt at bygge sådan en radio, hvis det ikke sker. Hvor kan jeg købe en bilradio, der kan modtage DAB, DAB+ og DVB-T2Lite og understøtter diversity, og som ikke er dyrere?

T2Lite løser heller ikke de udfordringer, som bilister og andre radiolyttere vil få i tilfælde af en lukning af FM. Radioerne skal stadig skiftes ud. Går man over til T2Lite og lukker DAB+ (og FM), så bliver udfordringen endda endnu større, idet også de i dag eksisterende DAB+-bilradioer vil skulle skiftes ud.

93
7. april 2018 kl. 17:06

... linke til mediers omtale af udviklingen,

Men de har i årevis været dygtige til først at give medierne en optimistisk DAB nyhed for derefter at linke til direkte eller indirekte til journalistens artikel/afskrift.
Det skaber ikke nogen stor troværdighed hos undertegnede, hverken til metode eller indhold.

Det er med de nuværende chips fuldt muligt at bygge en radio, der ikke er dyrere, men udover DAB/DAB+ kan modtage andre og meget mere robuste transmissioner som fx DVB-T2Lite.

Til bilbrug 7 under transport er det i øvrigt meget vanskeligt at skaffe fuld dækning fra kun een antenne. Det kan skaffes en langt højere dækning overalt, hvis man anvendte to eller evt. 3-4 antenner og anvendte en såkaldt 'diversity' modtager (SIMO), hvor eksisterende chips allerede er på markedet. I en sådan modtager kombineres signalet fra hver antenne og det bedste anvendes så at sige for hver eneste delfrekvens.

Montere man fx en antenne i hvert sidespejl og evt. en på taget af bilen eller to på taget, vil man opleve en meget mærkbar bedre stabilitet i modtagelsen.

Prøv at læse/genlæse Kenneth Wenzels meget fine præsentation:https://www.slideshare.net/KennethWenzel/dvbt2-lite-next-generation-of-mobile-broadcasting

Lars :)

92
7. april 2018 kl. 16:33

Der kommer sikkert hurtigt en Trafikradio App, og så kan man jo lytte til hvad man nu gider, mens man kører bil, bare man har tændt for sin App.

87
7. april 2018 kl. 15:30

WorldDAB er det nærmeste man kommer til "Fake News" indenfor teknologi. De har en historie for, at fordreje oplysningerne og undlade at give bare i nærheden af et retvisende billede.

Det synes jeg er en ret stor overdrivelse. Hvis det er fake news, så er informationer fra Kommunernes Landsforening i samme kategori.

Worddab er en organisation, som aktivt promoverer DAB+ og derfor skal man selvfølgelig være kilde kritisk. Men en stor del af deres mediedækning er netop, at linke til mediers omtale af udviklingen, og derfor er det en fremragende side at finde oplysninger på omkring udviklingen i de enkelte lande.

85
7. april 2018 kl. 14:05

Du kan følge udviklingen på <a href="http://www.worlddab.org">www.worlddab.org</a&gt; og selvfølgelig huske på, at det er en organisation, som er sat i verden for at promovere digital radio.

WorldDAB er det nærmeste man kommer til "Fake News" indenfor teknologi. De har en historie for, at fordreje oplysningerne og undlade at give bare i nærheden af et retvisende billede.
De var godt understøttet af BBC, DR, SR og EBU's radiofolk, da de i årevis udbredte at den oprindelige DAB MP2 lydkodning var bedre end lydkvaliteten på.

Men MP2 lyd er umulig og helt umulig til stereo lyd, medmindre det anvender bitrater, der her helt udenfor DAB's muligheder. BBC teknik angav selv, at MP2 lyd kun lige kunne gå med 256 kbit/s - tll nød måske 224 kbit/s.

DAB+ anvender den nyere AAC/HE-AAC lydkodning, der kun bruger knap den halve bitrate for samme lydopfattelse hos de fleste mennesker i 'blindtest'.

Men DAB MP2 kan i praktiske chips/køberadioer kun sendes med op til 192 kbit/s og i praksis er udsendelserne helt nede på 64 kbit/s og lavere. Ofte sparer man lidt ved at sende mono eller undlade den øverste oktav.

Men målet at promovere DAB, synes for denne organisation langt vigtigere, end noget der bare lignede sandt og retvisende.

DAB uden plus er jo netop blevet historie i Danmark, men jeg har endnu ikke set tegn til, at markedsførings-sproget er blevet erstattet af god gammeldags sandfærdighed.

Lars :)

I UK anvendes fortsat DAB MP2 (MPEG 1 Level II audio) og aktuelle bitrater kan ses her:https://www.wohnort.org/dab/uknat.html

83
7. april 2018 kl. 13:05

Hvad sker der i andre lande. Sker der noget i Tyskland fx. Sverige holde igen på DAB. Er nogen tal på hvad der sker i andre lande.</p>
<p>Men udvalget af DAB radioer er desværre mindre end til FM.. der er ikke noget som presser leverandørerne....</p>
<p>Norge har slukket for FM-radio. Men når ingen større lande planlægger slukning, så lander vi i den situation vores udvalg formindskes fordi mange af større og mere afgørende lande ikke slukker for FM-båndet. Dvs vi kommer til at stå alene sammen med Norge hvis vi slukker for tidlig.

Du kan følge udviklingen på www.worlddab.org og selvfølgelig huske på, at det er en organisation, som er sat i verden for at promovere digital radio.

Men ja - det sker MEGET omkring os i øjeblikket.

  • I Holland har de udvidet DAB+ dækning og kører store kampagner for digital radio.
  • Tyskland udvider også DAB+ dækning og tilføjer flere multiplexer samt flere kanaler. Derudover er den tyske bilindustri hoppet med på DAB+ vognen.
  • Italien har forbudt salg af radioer uden digital tuner med fra medio 2019.
  • Belgien udruller et landsdækkende DAB+ net og kører kampagner for at få folk til at skifte til DAB+.
  • Østrig udruller i løbet af i år et landsdækkende DAB+ netværk.
  • 56% af den polske befolkning har nu DAB+ dækning

Og listen forsætter...

Pointen er, at mange af de andre Europæiske lande har sat foden på speederen, og det betyder, at alle radioproducenter nu har set lyset. Dvs. at DAB+ radioer fra at være en niche til markederne i Danmark, Norge, Schweiz Malta og England pludselig bliver et marked, der også inkluderer lande som Holland, Belgien, Tyskland, Italien, Østrig, Polen m.fl.

Hvis man har lidt matematik- og geografi-evner, så kan man hurtig se, at markedet er vokset ganske betragteligt, og det betyder, at producenterne nu pludselig begynder at lave ALLE deres modeller med DAB+ tuner som standard.

Så behøves man ikke være ret intelligent for at kunne regne ud, at hvis standardtuneren på ALLE radioer bliver DAB+, så bevæger radiomarkedet sig imod DAB+. Alle radioerne kan selvfølgelig stadigvæk modtage FM, men når standardtuneren er DAB+, så er det DAB+ almindelige mennesker kommer til at bruge.

Derfor er det simpelthen idioti at forsætte med at drømme om FM. DAB+ er på ingen måde perfekt, og der ER problemer med DAB+. Men disse problemer kan mange stedet løses, hvor folk er indstillet på det. Da vi gik fra analoge NMT telefoni klagede et hav af folk også over dårlige lydkvalitet og udfald - INGEN KLAGER I DAG OVER GSM!

82
7. april 2018 kl. 12:27

Spørgsmålet er, hvor længe FM forsætter med at være den mest anvendte luftbårne teknologi. Igen vil jeg minde folk om, at danskernes teknologivalg bliver dikteret af de store lande omkring os, og i løbet af ganske få år, så vil alle normale radioer være digitale radioer enten i form af DAB+ eller Internetradioer.

Hvad sker der i andre lande. Sker der noget i Tyskland fx. Sverige holde igen på DAB. Er nogen tal på hvad der sker i andre lande.

Men udvalget af DAB radioer er desværre mindre end til FM.. der er ikke noget som presser leverandørerne....

Norge har slukket for FM-radio. Men når ingen større lande planlægger slukning, så lander vi i den situation vores udvalg formindskes fordi mange af større og mere afgørende lande ikke slukker for FM-båndet. Dvs vi kommer til at stå alene sammen med Norge hvis vi slukker for tidlig.

81
7. april 2018 kl. 10:51

Det giver fuld mening for mig, at så længe vi har to teknologier til luftbåren radio, og luftbåren radio stadig er særdeles efterspurgt, så skal vi ikke lukke for den teknologi, som flertallet af lytterne af luftbåren radio faktisk anvender.</p>
<p>Dit konstruerede eksempel har ikke den del med, som jeg har markeret med fed.

Spørgsmålet er, hvor længe FM forsætter med at være den mest anvendte luftbårne teknologi. Igen vil jeg minde folk om, at danskernes teknologivalg bliver dikteret af de store lande omkring os, og i løbet af ganske få år, så vil alle normale radioer være digitale radioer enten i form af DAB+ eller Internetradioer.

Pga. vores tossede afgiftssystem, så forsøger bilbranchen desværre at krybe udenom denne udvikling så længe som muligt.

80
7. april 2018 kl. 10:48

Det er vel de færreste der vil bo i et hus hvor det roder med løse kabler permanent.</p>
<p>Hvis der virkelig skal bruges ekstern antenne til radioerne i køkkenet og på kontoret, så skal der selvfølgelig trækkes kabler pænt i væggene (som alle andre kabler i en almindelig bolig). Der skal så retableres og males bagefter.
Der skal trækkes kabler på loft der skal føres igennem 400mm loftisolering og bruddene på dampspærren skal genlukkes lufttæt.
Det vil involvere en antennemontør og en maler. Der skal bruges almindelige LK Fuga dåser.
Det får jeg ikke nogen til at gøre pænt for under 3000 for totalentreprisen.
Mine nuværende, små FM-radioer klarer sig fint med alm. teleskopantenne.

Nogle ser problemer, andre ser løsninger - og dette er et fremragende eksempel på dette.

Det er helt fair, at man mener, at at skal være snorelige og at alle former for kabler skal skjules. Den slags mennesker må så betale for at få arbejdet udført, hvis de ikke selv kan finde ud af det - alt ære og respekt for det. Nogle mennesker kan nøjes med en VW uP! mens andre insisterer på, at alt under en BMW M5 ikke er en rigtig bil. Dem med BMW'en betaler så både mere vægtafgit, højre forsikring, bruger flere penge på benzin og de får nok også flere fartbøder.

Men det ændre ikke på, at vi tale om en minimal udgift til en ekstern antenne og et par meters kabel.

79
6. april 2018 kl. 23:28

Mit opstillede scenarium skulle illustrere, at det for mig at se ikke giver mening at sige, at FM i tilfælde af, at lytningen kommer under 50%, kun skal lukkes, hvis det er EN bestemt anden platform, lytterne er flyttet over på. Det afgørende må da være, om FM bliver brugt af lytterne eller ej.

Det giver fuld mening for mig, at så længe vi har to teknologier til luftbåren radio, og luftbåren radio stadig er særdeles efterspurgt, så skal vi ikke lukke for den teknologi, som flertallet af lytterne af luftbåren radio faktisk anvender.

Dit konstruerede eksempel har ikke den del med, som jeg har markeret med fed.

78
6. april 2018 kl. 22:46

Skulle vi ikke heller slukke for regeringen inden 2021 ?

77
6. april 2018 kl. 22:40

I den situation synes jeg, det ville være relevant at overveje en lukning af både FM og DAB+, eftersom der åbenbart ikke længere er den store brug for et luftbåret medie.

Jo, ja, men nu var det jo ikke dét, der var spørgsmålet (lukning af DAB+).

Mit opstillede scenarium skulle illustrere, at det for mig at se ikke giver mening at sige, at FM i tilfælde af, at lytningen kommer under 50%, kun skal lukkes, hvis det er EN bestemt anden platform, lytterne er flyttet over på. Det afgørende må da være, om FM bliver brugt af lytterne eller ej.

...Altså når den politiske præmis er, at man skal se på spørgsmålet, når FM-lytningen er kommet under 50%. At vi så nok er enige om, at det slet ikke burde være dét, der er præmissen, er en anden historie. Man lukker jo heller ikke svømmehallen, fordi kun 49% af byens borgere benytter den.

76
6. april 2018 kl. 21:15

Så hvis vi forestiller os, at udviklingen en dag har ført til, at 1% af lytningen sker på FM, 1% på DAB+ og 98% over internettet, så skal vi stadig bevare FM, fordi de 50% digital lytning ikke er opnået? Er det det, du mener?

I den situation synes jeg, det ville være relevant at overveje en lukning af både FM og DAB+, eftersom der åbenbart ikke længere er den store brug for et luftbåret medie.

At der ad andre veje foregår 98% digital lytning, vil være et ret underligt argument for at beholde DAB+ og lukke FM.

75
6. april 2018 kl. 21:08

Det er ikke korrekt. Man er nødt til at se på den konkrete anvendelse, herunder f.eks. RDS, navigation, nødberedskab, spøgelsesbilistmeldesystemet, forsyningssikkerhed, omkostninger ved skift, lydkvalitet, hensynet til udenlandske biler uden DAB+, osv.

Når man så har set på alt det, hvad er det så i mit udsagn, der ikke er korrekt?

Det er lidt trættende at diskutere med folk, der først siger, at man tager fejl, og derefter skriver en hel masse, der ikke modsiger det, man har sagt.

73
6. april 2018 kl. 19:26

Jeg undrer mig over at så mange har problemer med modtagelsen af DAB. jeg bruger DAB+overalt i hjemmet og i bilen. Med mine radioer (IRC) virker det perfekt altid, også når jeg kører til Gedser.

Det undre også mig, men på den anden side så forstår jeg sådan set godt folks oplevelser.

Der er problemer med modtagelsen af DAB+ i visse områder, men det er altså problemer der i de fleste tilfælde kan løses med en udendørs antenne eller ved at købe radio med bedre modtageevner. Bor man f.eks. i det vestlige Rødovre, så vil man have problemer med at modtage DAB+ med en køkkenradio, der har en lille teleskop-antenne. Sådan er det bare, og så må man købe sig en radio med ekstern antenne.

Det er samme problem med DAB+ radioer i biler - i en bil er en ekstern antenne simpelthen nødvendig for at få en rimelig oplevelse af DAB+.

72
6. april 2018 kl. 18:48

Jeg må indrømme at jeg ikke har orket at læse hele denne debat, men jeg læser at nogle politikere vil spare penge ved at stoppe FM båndet. Hvad sparer man mon ved det? Hvis det er for at indføre endnu flere digitale kanaler på det bånd sparer man ikke noget.

Jeg undrer mig over at så mange har problemer med modtagelsen af DAB. jeg bruger DAB+overalt i hjemmet og i bilen. Med mine radioer (IRC) virker det perfekt altid, også når jeg kører til Gedser.

Men derfor er det stadig dumt at sløjfe FM-båndet.

71
6. april 2018 kl. 18:28

"Hvis løsningen virker i Norge, så kan vi danskere vil også gøre det samme."

Men hvorfor skulle vi dog det, når vi har et velfungerende FM-net ? Skulle vi ikke hellere bevare FM til mainstream/public service, droppe DAB og så bruge internettet til special/nichekanaler ?

70
6. april 2018 kl. 17:39

Med det ( i det mindste for radio) rigelige antal GB man får med sit mobil-abonnement, kan jeg ikke se nogen grund til, at den lille share, der hører ikke FM-sendte radioer, ikke let kan streame på deres mobil også i bilen.

Og det argument kan man så også bruge til alle dem, som ikke kan eller vil skifte til DAB+. Det er netop den løsning, som mange nordmænd har benyttet, hvor de har koblet deres smartphone til deres eksisterende bilradio via bluetooth eller bilradioen 3,5 mm audioindgang.

Hvis løsningen virker i Norge, så kan vi danskere vil også gøre det samme.

69
6. april 2018 kl. 17:38

PS! Johnny, ved du, hvordan den tekniske status er på 4G/LTE multicast ?

Tilføjer lige lidt ekstra info: Jeg mener alle nyere Qualcomm snapdragon chipsæt fra version 800 og nyere understøtter eMBMS.

Jeg kan se, at Reliance Jio tester eMBMS i øjeblikket, og da det er verdens største 4G LTE netværk (og fuldstændig rene 4G netværk), så er det spændende at følge.

Kilde: https://ultra.news/s-e/36790/reliance-jio-tests-4g-based-tv-broadcasting-technology-embms

68
6. april 2018 kl. 16:50

Så hvis vi forestiller os, at udviklingen en dag har ført til, at 1% af lytningen sker på FM, 1% på DAB+

Det er næppe noget problem, at faste radioer ikke kan omlægges til Internetadgang.

Med det gør vi ikke i biler, hvor valgene kun er mellem 4G/LTE, DAB+ eller FM.

Da meget få biler pt. har DAB+ og det er ret dyrt at købe, så vil de nuværende biler helt overvejende kun have en FM radio installeret indtil de skrottes efter 16-18 år.
Det betyder, at der forsat er omkring 50% af disse biler om 8-9 år dvs. i 2025-26 og hele 25% om 12-14 år dvs i 2029-31 Dertil kommer rigtigt mange af de biler, som købes nu og de næste år.

Her skal man huske, at der er en stor del af bilisterne, som kun hører P4, P3, P1 eller 24syv. En mindre del hører Nova, POP-FM, radio100, The Voice eller evt. en bestemt lokalradio.

For rigtigt mange er FM helt dækkende for deres behov for og ønsker til radio i bilen.

Med det ( i det mindste for radio) rigelige antal GB man får med sit mobil-abonnement, kan jeg ikke se nogen grund til, at den lille share, der hører ikke FM-sendte radioer, ikke let kan streame på deres mobil også i bilen.

Lars :)

67
6. april 2018 kl. 15:40

Må jeg foreslå de mange, der (som jeg selv) finder beslutningen om at lukke FM helt forkert, at skrive til en eller nogle få kulturordførere. De kan ret nemt findes ved at gå ind på folketingets hjemmeside, vælge medlemmer, og herefter vælge efter ordførerskab. Skriv seriøst og velunderbygget, så der er større chance for, at mailen bliver læst og reageret på.

66
6. april 2018 kl. 15:32

Radio24syv råder over 96Kbit mener jeg. Da de ligger i DR´s MUX, betaler de derfor ca. 1/12 af driftsomkostningerne.

Bemærk at det DAB sendenet NOVA sender på, er Teracoms net. Dækningen er lidt over 81% af landet. Nettet består af 26 sendere, og derfor er driftsomkostningerne noget mindre end DR´s net.

65
6. april 2018 kl. 15:20

jeg mangler at vide hvad koster det at drive FM nettet!

For DR's tre FM-kanaler kostede det 24 millioner kroner i 2015 og anslået 29 millioner i 2020.

For DR på DAB(+) er tallene 40 millioner i 2015 og anslået 59 millioner i 2020, forudsat at sendernettet udbygges mht driftssikkerhed og antallet af sendemaster.

Altså umiddelbart dyrere i kroner og øre for DAB+, men man skal dog huske, at der så også udsendes flere DR-kanaler, og at Radio 24syv indgår i tallene for DAB+, men ikke i tallene for FM. Hvis man opgør det pr. kanal, er DAB+ billigere end FM.

For Nova FM er tallene 4 millioner for FM og 3 millioner for DAB i 2015, og anslået 4 millioner for FM og 1,5 millioner for DAB+ i 2020. Altså noget billigere for DAB+ for én radiokanal.

Kilde: Side 95-96 her:https://slks.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/medier/radio_og_tv/Digital_radio/360_graders_undersoegelse_om_digital_radio_mv.pdf

Der er tilsyneladende ikke nogen tal for Radio 24syv på FM eller særskilt for Radio 24syv på DAB+.

64
6. april 2018 kl. 14:50

Vælt dog den regering og deres støtter!

63
6. april 2018 kl. 13:52

FM og DAB er de to teknologier til luftbåret lytning. Resten er over internettet og egentlig ret irrelevante for beslutningen om fremtidens luftbårne teknologi.

Det er ikke korrekt. Man er nødt til at se på den konkrete anvendelse, herunder f.eks. RDS, navigation, nødberedskab, spøgelsesbilistmeldesystemet, forsyningssikkerhed, omkostninger ved skift, lydkvalitet, hensynet til udenlandske biler uden DAB+, osv.

Hvis man kun betragter en enkelt anvendelse som "luftbåret lytning", så begår man en meget stor - og potentielt meget dyr - systemfejl.

61
6. april 2018 kl. 13:17

Mit navigationssystem i bilen suger RDS data fra FM radioen og bruger det i ruteplanlægningen. Systemet opdateres dog ikke eller kun sjældent i Danmark, men i f.eks. Tyskland er det en stor hjælp.

Så at anskaffe en add-on DAB+ radio gør det altså ikke.

Personligt vælger jeg nok at se stort på dansk FM radio når signalet forsvinder. I hovedstadsregionen er der udmærket svensk FM dækning (jeg er faktisk allerede begyndt at lytte mere til svensk radio), og sydover kommer de tyske FM stationer på ved omkring Tappernøje. Resten henter jeg så ind via podcast - hvis der absolut er et eller andet resten af familien har behov for at lytte til.

59
6. april 2018 kl. 13:09

Jens Friis skrev:

Nu er det jo ikke i sig selv nok at have en fin teknologi, hvis den er så ineffektiv /dyr, at der ikke opsættes de fornødne sendere.

De fornødne sendere var der allerede, indtil 1. oktober 2017, men Teracom valgte at spare dem væk. I sidste ende skyldes det den politiske beslutning om, at MUX1 skulle drives af en gatekeeper på kommercielle vilkår med mindst 80% dækning.

Opgaven blev vundet af Teracom, og da det skal drives på kommercielle vilkår, vælger Teracom selvsagt at gøre det så billigt som muligt, og da politikerne har givet gatekeeperen lov til at "nøjes" med 80% dækning, så bliver det selvfølgelig sådan. De sender til de 80% af landet, som er kommercielt mest attraktivt at sende til.

Det er stadig ikke teknologiens skyld - det ville have være det samme på FM, hvis man lavede sådan en model dér.

58
6. april 2018 kl. 13:05

PS! Johnny, ved du, hvordan den tekniske status er på 4G/LTE multicast ?

De kører stadigvæk demonstrationer med 4G/LTE multicast, men jeg har endnu tilgode at se et reel kommercielt projekt, hvor de benytter det i stor stil. Det har mest være event drevet, hvor brugere på et stadion har fået adgang til multicast.

Men hold øje med T-mobile i USA. De kunne muligvis være de første til for alvor at udrulle TV via multicast over 4G.

56
6. april 2018 kl. 12:59

Det betyder, at jeg kan modtage ca 15 time radio hver eneste dag uden at skulle betale ekstra.

Forudsat at du altså ikke bruger mobildata til noget som helst andet. Men folk, der hører netradio i bilen via telefonen, bruger nok også data til andet, så reelt skal man jo sørge for at købe så meget data, at man har nok til begge dele.

Der er ingen, der endnu har kunnet overbevise mig om, hvorfor jeg er interesseret i at betale et teleselskab for adgangen til at høre radio i bilen, når jeg kan tage signalet ned selv, gratis og uden forbrugsloft.

55
6. april 2018 kl. 12:43

En 4G forbindelse i bilen er ikke gratis - den koster penge

Ja, men mest nej. Udover 20 h tale/fri SMS har jeg 20 GByte/md eller 160 Gbit/md for 99 kr.

DAB+ audio anvende vel i snit ca 100kbit/s pr radiokanal. Det er 160.000.000 kbit/md /100 kbit/s = 1.600.000 sekunder/md før jeg skal betale ekstra.

Der er ca 24 x 30 x 3600 sekunder i en måned = 2.592.000 s/md.

Det betyder, at jeg kan modtage ca 15 time radio hver eneste dag uden at skulle betale ekstra.

Selv folk, der kører meget, er da ikke noget der bare ligner 15 timer i bilen alle ugens dage. Lige netop radio bruger så lidt bitrate, at det ikke er økonomien, der forhindre at streame over 4G

Men der er dog mindst to problemer ved radio over 4G:

  1. Tvivlsom 4G dækning overalt og ikke mindst over kystnært hav.
  2. Spidsbelastning i myldretid fx på/omkring en motorvej (multicast ?)

Lars :)

PS! Johnny, ved du, hvordan den tekniske status er på 4G/LTE multicast ?

54
6. april 2018 kl. 12:30

Stort set ingen biler har DAB, og slet ikke DAB+, og slet slet ikke mulighed for løbende opgraderinger, når der kommer nye DAB formater.

Sludder og vrøvl. I Norge virker trafikinformation over DAB+ fint, men det er ikke alle DAB+ adaptorer som har funktionen indbygget. Normale bilradioer med DAB+ har normalt altid funktionen indbygget.

Kilde: https://radio.no/2017/03/trafikkvarsler-pa-dab-nar-mange/

Hvis man vil have en DAB radio i bilen, så koster det er formue, og det er der ikke mange der er villige til at betale, og slet ikke med den ringe dækning vi har i Danmark.

Sludder og vrøvl. Merudgiften til en DAB+ radio en minimal på en ny bil. Vi taler om nogle få hundrede kroner for bilfabrikanten sammenlignet med en FM radio, og i det store udland kan man købe masser af bilmodeller med DAB+ som standard.

Det betyder at trafikradio forsvinder (her ligger også en teknisk udfordring i DAB systemet, som endnu ikke findes), og langt de fleste vil helt fravælge radio i bilen, og i stedet benytte sig af streaming tjenester og medieafspillere.
Som nødberedskab er DAB uanvendeligt, da det ikke virker i feks. en kælder - og det kommer det heller ikke til.

Sludder og vrøvl. Hvorfor skulle trafikradioen forsvinde, når funktionen findes i bilradioer med DAB+ tuner?

Der er forøvrigt der hinrdre, at DR f.eks. kunne opretholde én landsdækkende mono FM kanal, som kunne bruges til beredskabmeddelelser og trafikinformation. Det kunne passende være en tavs radiokanal som kun blev brugt ilt trafikinfo og RDS-data.

53
6. april 2018 kl. 12:27

DAB (+) lyder hørbart ringere end FM. Det er et teknisk tilbageskridt bestemt af ( levebrøds )politikere.

52
6. april 2018 kl. 12:08

Ja, skiftet til DAB nedsatte vort radio forbrug stort set til nul. DAB+ aflivede vor DAB radio, hvad der formentligt var formålet, så folk skulle ud og købe nyt grej og hermed støtte omsætningen i branchen, og vi skal ikke have en ny, da vi ikke brugte den gamle ret meget. Hører kun FM radio (P4) i bilen. Nå FM slukker kommer der ikke en anden radio, og det vil forringe trafiksikkerheden, at trafikmeldinger ikke kommer frem. Hvis vi i fremtiden med vold og magt skal høre et radioprogram bliver det med smartphone eller tablet. Ved Kulturministeriet overhovedet,hvad konsekvenserne er ved deres handlinger, eller sidder embedsmændene i et elfenbenstårn? Medieforliget vil sikkert aflive DR3, som er en af de bedste kanaler, ligesom man tidligere fjernede det gode nyhedsprogram i DR2 morgen, formentlig for at hjælpe TV2's Go'Morgen. DR Ultra vil sikkert også blive fjernet, selvom det er så populært blandt de unge og kan fastholde dem i flowTV. osv. Når FlowTV er ved at uddø, er det fordi politikerne har skambidt de danske kanaler. Det meste af kvalitet, folk bliver henvist til, vil i fremtiden blive på engelsk til skade for dansk sprog og kultur.

50
6. april 2018 kl. 12:06

jeg mangler at vide hvad koster det at drive FM nettet!

Det tror jeg ikke, du kan du ikke få et ærligt svar på.

Der er alt for meget politik både fra politikerne og lobbygrupper inkl. Teracom.

Teracom havde (har?) DAB sendeudstyr, som de gerne ville (vil) have solgt. Men det er næppe en samfundsøkonomisk begrundelse for mere DAB/DAB+ og da slet ikke her i Danmark.

49
6. april 2018 kl. 11:10

"For at fremskynde overgangen til digital radio samt skabe større radioudbud og øget mangfoldighed** lukkes FM-båndet senest i 2021"

Er der noget, som har skabt "mangfoldighed" i sin tid var det vel de små lokale FM stationer, der skød op overalt - men de var selvfølgelig ikke statskotrollerede.

  1. Temmelig mærkværdigt argument - lukning af lokale småstationer reducerer jo nok "mangfoldigheden" - og ikke mindst, når produktionsbudgetterne åbenbart skal reduceres.

  2. Med lukning af FM får man skovlen under autonome småstationer, og dermed kraftigere kontrol med informationen. Hvad skal man mon lægge i det på længere sigt ?

  3. DAB's notorisk ringere udbredelse og modtageevne udgør i givne situationer en reel sikkerhedsrisiko, og ønsket om afhængighed af DAB som varslingsmedie afspejler en rystende uansvarlighed og ligegladhed med den befolkning, man er sat til at servicere - og passe på - kombineret med den for politikere så karakteristiske uvidenhed om den tekniske side af det, de skalter og valter med.

Sjældent har et lovforslag være mere uigennemtænkt, og regeringen skylder faktisk befolkningen en solid undskyldning, for mere eller mindre bevidst at risikere dennes sikkerhed og velfærd i en potentiel krisesituation, åbenbart for at spille moderne og fremme en i den sammenhæng ligegyldig og mangelfuld gadget.

Det kan vist ikke blive pillet af dagsordnen hurtigt nok !!!

** "mangfoldighed" - et buzzword, som flittigt fyres af sammen med "public service" (har man overhovedet et dansk ord for dette vagt definerede fænomen), når det begynder at knibe med valide argumenter.

48
6. april 2018 kl. 11:02

Det her giver så lidt mening at det er nærliggende at tænke korruption som en forklaring. Der er jo masser af salg i nye radioer, og med en regering der kun tænker i at berige sig selv og vennerne på bekostning af alle andre, samt deres fokus på kortsigtet profit frem for det gode samfund, er det oplagt, at korruption kunne være indblandet. Eventuelt indirekte via lobbyisme, partistøtte, gode middage osv. Jeg siger ikke at det faktisk sker, men det er en oplagt forklaringsmulighed, nu hvor ingen andre forklaringer giver mening. Og regeringen udviser jo i forvejen foragt for lov og ret på adskillige områder, så mere direkte korruption ville ikke falde dem svært.

Uanset hvad har regeringen helt klart ikke befolkningens bedste med i deres overvejelser - eller i så fald vejer det meget lidt i deres regnestykke.