Regeringen vil slukke FM-signalet i 2021
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Regeringen vil slukke FM-signalet i 2021

Illustration: fbhenrg / Bigstock

Digital radio via DAB+ og netradio skal stå for danskernes samlede radioforbrug senest fra 2021, bebuder regeringen i sit udspil til et medieforlig. Dermed skal FM-båndet slukkes.

»For at fremskynde overgangen til digital radio samt skabe større radioudbud og øget mangfoldighed lukkes FM-båndet senest i 2021,« lyder den kortfattede begrundelse i regeringens pressemeddelelse, der er udsendt torsdag eftermiddag.

Læs også: DR: Radiolytning på DAB faldt med 40 pct. efter skift til DAB+

Af det samlede udspil fremgår det, at FM-nettet skal slukkes senest to år efter, at 50 pct af lytningen foregår digitalt. Det svarer til den nuværende aftale.

I dag er aftalen dog strikket således sammen, at Folketinget kan vælge at lukke nettet to år efter de 50 pct er nået. Nu ønsker regeringen sig derudover en deadline i 2021.

Læs også: Læserne: Her er hullerne i DAB-dækningen

»Sluk af FM-radio to år efter, at det er konstateret, at 50 pct. af lytningen er digital. Lukningen finder dog sted senest i 2021,« hedder det således i regeringens udspil.

Tanken om et FM-sluk har hidtil primært skabt modstand fra ejere af bilradioer, der ikke nødvendigvis modtager digital radio. Hertil kommer, at mange af de bilradioer, der understøtter digital radio, kun understøttede den gamle DAB-standard og ikke den nyere DAB+-standard, der blev indført den 1. oktober 2017.

Det er dog ikke givet, at forligspartierne vil gå med til de ændringer. Dansk Folkeparti har eksempelvis allerede luftet partiets uenighed i planerne.

Lad i stedet alle de nye kanaler som ingen lytter til køre via internettet, som alligevel er den løsning de fleste bruger både hjemme og på farten.

Så kan man beholde det udmærket fungerende FM bånd, som jeg også kan høre på min 50 år gamle B&O radio i sommerhuset og i den integrerede radio med ratkontrol i min bil fra 2016, som selvfølgelig ikke har DAB eller på min DAB køkken radio som ikke har DAB+ og derfor kun kan bruges til FM lytning. Heldigvis har jeg da også en touchPC i køkkenet, så man kan køre det man vil der.

  • 70
  • 1

Jeg synes stadig ikke det giver mening:

Hjemme hos mig kan jeg i hvert hjørne af huset inclusive kælder få en hvilken som helst FM radio til at virke. Hvis jeg prøver med DAB vil den allernådigst sige noget, hvis jeg på 1. sal holder den helt hen til vinduet.

Det fungerer simpelthen ikke i en nødsituation, hvor man er overladt til at holde sig indendøre og evt. gemme sig i kælderen uden strøm etc.

En anden ting er, at garvede radiofolk stadig kan finde ud af at strikke en nødradio sammen af komponenter fra skrotkassen.- Det er dælme besværligt op i mod internet, DAB, DVB etc, som alle er digitale.

Envidere er problemet ved alle digitale tjenester, at de enten virker (signal nok) eller slet ikke. En analog FM radio, vil langsomt degraderes, men man kan få noget ud af det langt op i støjniveau, og man er klar over, hvad der sker.

Sidst har FM formatet overlevet i mange år, og derfor kan alle radioer fra de sidste 60+ år modtage dagens FM, og der er således meget stor sandsynlighed for, at folk har en kompatibel radio.

De digitale formater bliver ændret med 2-3'års mellemrum, hvorfor gamle apparater sandsynligvis ikke kan anvendes i en nødsituation.

Hvis vi skrotter FM, vil vi også se et massivt ressourcespild i form af kasserede radioer.

Hvorfor beholder vi ikke bare FM til det vi har i dag og så supplerer med Internettet for at sikre diversiteten. Hvorfor skal vi bøvle med DAB+(+...) og kun få et begrænset udvalg, når de to andre teknologier fungerer fint og kan give det hele. Det er muligt at der skal fokuseres lidt mere på multicasting i Internettet, men ellers er det vel lige til.

Bevar FM og suppler med de andre tjenester efter behov.

  • 85
  • 0

Det bliver så et farvel til luftbåren radio generelt herfra... det bliver for dyrt og besværligt, og jeg gider ikke se på en fast DAB->fm-sender i cigaret-tænderen - det bliver for grimt at have siddende. 99% af tiden kører radioen alligevel over bluetooth til mobilen, som kører musik og andet on-demand over til radioen via nettet.

  • 25
  • 0

Af hensyn til Putin-frygten er Danmark nød til at fastholde FM-båndet til beredskabsmeddelelser under russernes snarligt kommende angreb. Skriv derfor fortsat FM-drift ind i næste forsvarsforlig, og Trump blir så glad over Danmarks økonomisk dokumenterede forsvarsvilje...

  • 35
  • 1

"Gå indendørs, luk døre og vinduer, stands ventilationen og tænd for Danmarks Radio!"

I tilfælde af en situation hvor man er afhængig af, at kunne lytte til beredskabsmeldinger ved hjælp af en batteriradio, er man ilde stedt med DAB.
Den holder ikke mere end max 1/20 af den tid en FM-transistorradio gør.

Regeringen og Folketinget må, når man ser på iveren efter at købe nyt militært isenkram, anse konflikt for muligt.
Hvordan mener "man" så den del af befolkningen der kun har FM eller ikke batterier nok til en DAB-radio skal modtage beredskabsmeddelelser i tilfælde af større og længerevarende strømsvigt?

  • 44
  • 1

Fremgang på digitale kanaler, hvor der er over 50% lyttere på FM.
DAB tæller ca. 20%, Net og Kabel ca. 12%
Så hvor er tilslutningen til DAB?
Bliver Net og Kabel lagt oveni DAB for at smukke DAB med lånte fjer?
Hvornår lukkes FM i resten af Europa? USA? Asien? Afrika?
Hvordan med evalueringen i 2022?

  • 11
  • 1

I dele af Skanderborg er dækningen på dab elendigt. Gør man noget ved de sorte dab huller inden man lukker for fm.

Radioen i bilen kan ikke skiftes til en med dab så der må jeg jo bare skifte bilen....

Virker trafik radio på dab? Altså det der hedder TP (RDS?) på min FM radio.

  • 5
  • 0

Bliver Net og Kabel lagt oveni DAB for at smukke DAB med lånte fjer?

Nej, det har hele tiden heddet, at man ville tage spørgsmålet om FM-sluk op igen, når 50% af lytningen sker "på digitale platforme" (altså ad andre veje end FM og AM). Man har aldrig sagt, at det skulle være, når 50% af lytningen sker på én bestemt digital platform (f.eks. DAB).

Jeg tror dog kun, at "almindelige" radiokanaler medregnes - altså ikke f.eks. Spotify.

...Og nej, jeg går heller ikke ind for en lukning af FM.

  • 5
  • 0

Nu er det langt lettere at opretholde/genopbygge FM sendere efter nedbrud end at være sikker på at dr.dk, tv2.dk eller internettet som helhed virker til de mange. Det kræver meget mere der virker, end af få FM sendere i luften.

DAB+ duer ikke til beredskab, hvis landet stander i våde.

Lars :)

  • 23
  • 0

Kan dere som er fornuftige og skjønner idiotiet i å legge ned FM, se til deres naboland Norge , her er radiolytting i fallende kurve rett ned , selv om BAD+ mafiaen teller med dem som lytter via internett for at lyttertallene enda skal se bra ut . Norge er uten beredskap via radio, det er ingen veimeldinger,utfall i mottak ,selv i byene, ingen klarer holde radioene med batterier for en tur på fjellet i tilfelle de er heldige og får inn et signal. Det ligger i politikken til Mediakonsernene bak at alle lokalradioer skal tvinges i kne, her i Norge ble lokalradioer som sender på FM i de 4 største byene bøtelagt for å ikke ha gått over til BAD+ Norge er pr i dag det eneste landet i verden som har lagt ned FM . Motstandere av FM nedleggelse foren eder. Kan anbefale FB gruppen : (Nei til tvangsinnføring av Dab!! https://www.facebook.com/groups/1092412062...

  • 31
  • 0

De har tatt til fornuften som Sverige som også har lagt BAD på is , fremtiden er streaming via internett , og å fremme dårligere lydkvalitet , for å presse inn en mengde kanaler uten innhold via BAD+ for at sendingene liksom skal bli digitale og hva med miljøperspektivet alle radioer som kommer bli skrotet , for at noen i den tåke bakgrunnen skal tjene penger på å selge nye BAD+ brannfeller , har vært lfere tilfeller av selvantennelser i disse radioer.

  • 9
  • 1

Er DAB+ så færdigudviklet at vi ikke skal ud i en udskiftning af millioner af modtagere om alt for få år?

  • 16
  • 1

DAB bygger på en meget gammel transmissions-teknologi udviklet som et forskningsprojekt sidst i 1980'erne. Viden dengang var meget beskeden, og man forsøgte at vælge simple løsninger som kunne udføres med den chipteknologi der dengang i ca 1988 kunne bruges i forbrugerelektronik.

Siden blev der omkring 2005 - pludseligt og lidt panikagtigt - påklistret et ekstra lag fejlrettelseskoder og tilladt HE-AAC lydkodning. Dermed skabt DAB+, hvor den totale kapacitet af en DAB MUX blev reduceret med 1/12 (fra 1152 til 1056 kbit/s). Den bedre lydkosning HE-AAC eller AAC er imidlertid langt bedre end DAB's MP2 lyd især ved de lave bitrater, som DAB/DAB+ kræver-

DAB+ blev lavet i hast, da den svenske kulturminister Leif Pagrotsky havde stoppet udbygningen af DAB i Sverige med udgangen af 2005.

Udover i Storbritannien, Danmark og Norge, har DAB kun opnået ringe udbredelse. Bl.a. har Sveriges daværende kulturminister Leif Pagrotsky (S) i 2005 stoppet udbygningen af DAB-sendernettet.[13] Derfor følte WorldDMB.org sig endeligt tvunget til at igangsætte et projekt, der skulle rette nogle af de mest indlysende fejl ved DAB-standarden. 3. november 2006 annoncerede WorldDMB den nye standard DAB+.[14] I 2015 blev det i Sverige besluttet ikke at opgradere fra DAB til DAB+. Derimod vil landet beholde FM-radio og supplere med webradio.
https://da.wikipedia.org/wiki/Digital_Audi...

DAB+ løser imidlertid ikke en hel række alvorlige problemer, som man ret længe har kendt løsningen på.

Der var meget længe fokus på at bevare 'alle de' DAB radioer, som var solgt. Men disse radioer kunne alligevel ikke modtage DAB+ og er derfor nu alligevel røget ud eller modtager FM radio.

Lars :)

  • 16
  • 0

Kan dere som er fornuftige og skjønner idiotiet i å legge ned FM, se til deres naboland Norge , her er radiolytting i fallende kurve rett ned ,

Hej Knut

Faktisk har Norge slukket for DAB(+) ?:

Typisk DAB-bortforklaring:

Dårlig dekning og mange utfall for DAB i sør:
Citat: "...
Han skriver videre i en epost at årsaken til at Lyngdals Avis fikk mye dårlig mottak kan være monteringen av radioen. – Resultatene kan også tyde på at antennen er mangelfullt jordet eller at det ikke er optimal kontakt mellom antenne og mottaker – selv om installasjonen er gjort av et verksted, sier Hox.
...
De aller fleste lokalradioene slipper unna kritikken, rett og slett fordi at lytterne fortsatt kan høre lokalradio på FM [ ! ]
..."

08 MARS 2018, DAB-sendingen er stoppet

09.03.2018, Skrinlegger DAB-prosjekt i Finnmark.

  • 3
  • 0

Lad i stedet alle de nye kanaler som ingen lytter til køre via internettet, som alligevel er den løsning de fleste bruger både hjemme og på farten.


Claus Bruun har fået 35 Thump UP på at være Rasmus Modsat.
Det er da godt nok en stor kontrast til det danske folketings beslutning.

Min løsning er: En lille DAB+ tuner som er fastgjort til min gamle B&o transistorradio.
Forbundet til AUX porten. Særdeles god lyd og nemt og overskueligt programvalg.
Den lille DAB+ tuner har også FM samt en mp3 afspiller. Så radioen er på den måde bedre end en ny. Hvor mange Thumb UP får jeg for denne enkle og brugbare tekniske løsning ?

  • 1
  • 32

DAB og FM har de de store BauerMedia/MTG/nrk forlatt det er riktig , i tillegg har de presset frem at lokalradioer i store byene ikke får sende på FM da det er konkurransvridende for de store som presser frem innhold via BAD+ både lydbilde og programinnhold.
Det er alltid kundens feil at det er så dårlig dekning og utfall , de har kjøpt for billig radio eller feilmontert antennen, de har tilogmed reist landet rundt på en forkynnelsereise for å "lære" folket hvor fortreffelig systemet virket, alltid til ukjent tid og sted i tilfelle de skulle møte motstandere av tvangsinnføringen.

  • 8
  • 1

Det er så ærgerligt, at nu har AM... og FM kørt utallige år, så kom DAB, som blev lukket efter få år og udskiftet med DAB+.. som de fleste ikke har mulighed for at sætte i deres bil... det minder lidt om samme ting man gjorde da man valgte TV kanaler skulle sendes digitalt.. få år efter skiftede man igen format og alt udstyr kunne smides i skraldespanden, er der slet ikke nogen "greenpeace folk" der har råbt over det spild af udstyr der er hver eneste gang man skifter.. eller kassere et format? Jeg gad godt kende begrundelsen for at lukke FM totalt?... hvis alt alligevel kan køres over Internettet, er det vel ikke så vigtigt at få flere kanaler fri i FM båndet?

  • 10
  • 1

Afløseren for DAB+ ER HER ALLEREDE.
Det hedder streaming/Internet.

Det har bedre dækning end DAB+.

Det er billigere.

Der er langt større udvalg af programmer.

Der er langt større udvalg af devices. De fleste forbrugere har allerede de mest nødvendige devices (smartphone) og kan tilvælge f.eks. Bluetooth højttalee.

Lydkvaliteten kan være bedre (det er et frit marked, så lydkvalitet vil blive udbudt i så god kvalitet som forbrugerne vil have).

Det virker bedre - og billigere - i biler.

Så luk DABx helt. DABx er lige så relevant som en diskette.

Så sparer vi alle en formue og bliver bedre stillet end i dag.

FM opretholdes til forbrugere uden internet samt til brug ved strømudfald og kriser.

Hvem har hvilke ulemper ved den model?

  • 23
  • 3

Er der nogen her der ved hvilke argumenter politiske FM-modstandere/DAB+-tilhængere har for så åndsvag en beslutning?

Og hvad siger de pågældende politikere til ovenstående argumenter om f.eks. beredskabsradio og om radioudskiftning for flere milliarder?

  • 18
  • 0

DAB+ har lavere indendørs dækning, da der sendes ved mere end dobbelt frekvens, med ca 25 % af sende effekten for FM. Effektbesparelsen herved indgik som en væsentlig faktor i Business Casen ved indførelsen af DAB i slut 90-erne.

Effektbesparelsen, og mulighed for flere kanaler, for DR var de tyngengde argumenter for indførelsen af DAB i Dk. Frekvensomlægninger har siden muliggjort flere FM kanaler, så de flere kanaler er nu en realitet, efter sidste udbud af lokalkanaler.

DAB har på ingen måde været en publikumssucces, med ca 20 % DAB lyttere.

Bilradioer skal ikke udskiftes til 2 mia+ kr, hvis der sikres 4G dækning i bilerne. Det vil også have andre fordele, og vil være billigere for hele samfundet.

  • 18
  • 0

Og ringe udbredelse som ingen har glæde af,,,,,, selvfølgelig kun for atDR kan presse flere af deres ligegyldige kanaler ud i "æteren" til glæde for hvem, når DAB dækningen ikke som FM når alle steder hen.
FM har været en glæde siden det kom frem og trafik advarslerne i bilradioernem som kommer hvor man end er, kan så ikke nå alle hvis og når DAB lortet kommer frem som vi kender det.

I en krigssituation hvad så? Alle der har en bil har FM og stort set alle der har en radio har en FM modtagelse.......hvorfor i alverden skal vi have noget, som ingen der har radioer vil have, bare fordi en mastodont som DR synes at det kunne vær opportunt, at vi alle skal bløde kassen for at de kan få flere ligegyldige kanaler at genere os med....kære politikere tænk jer om.

  • 10
  • 4

så kom DAB, som blev lukket efter få år og udskiftet med DAB+.. som de fleste ikke har mulighed for at sætte i deres bil... det minder lidt om samme ting man gjorde da man valgte TV kanaler skulle sendes digitalt.. få år efter skiftede man igen format og alt udstyr kunne smides i skraldespanden,

Jo, ja, DAB havde vi nu dog i 15 år (2002-2017), så det er ikke helt sammenligneligt med tv, hvor man sendte i MPEG-2 i blot 6 år.

Det, der hidtil har haft allerkortest levetid, er vel formaterne for internetstreaming. Først var det RealAudio, der var de facto-standard, så blev det WMA, og så MP3 og AAC. Der er vist ikke mange, der streamer i RealAudio eller WMA i dag.

  • 1
  • 0

>> Bliver Net og Kabel lagt oveni DAB for at smukke DAB med lånte fjer?

Nej, det har hele tiden heddet....  

Det er vel mere rigtigt at skive:

Ja, det gør, men det har hele tiden heddet....

Jeg erindrer også, at der stod noget om "også i biler", men kan ikke lige finde teksten.

Lars :)

Det er jo i sidste ende en strid om ord. Som sagt går jeg ikke ind for en lukning af FM, men hvis præmissen er, at spørgsmålet om lukning af FM skal tages op, når over 50% af lytningen sker på digitale platforme, så giver det da god mening at medregne alle digitale platforme. Det handler jo om, om der lyttes på FM eller ikke på FM. I den sammenhæng er det ligegyldigt, hvad vej der så lyttes ad i stedet for.

  • 1
  • 0

Det er fint nok med DAB hvis det virkede. Er ubrugeligt her i Thy hvor jeg bor.
Har selv en Pioneer topmodel med navigation og DAB i min bil. Første gang jeg ville teste DAB funktionen holdt jeg i min kælder garage og kunne ikke få det til at virke??? Da der ganske simpelt ingen DAB signal er i min kælder, så fik kørt bilen ud på vejen hvor jeg kunne fange nogle stationer.
Men der er alt for mange huller i dækningen her i området. Som gør at DAB reelt er ubrugeligt og jeg kun bruger FM

En af mine venner har en halv år gammel Octavia med original monteret DAB og udvendig antenne, og jo den har en smule bedre modtagelse end i min bil hvor den sidder på forruden. Men modtagelsen er stadig ikke god nok til at man kan køre på job og høre DAB hele vejen uden udfald.

  • 12
  • 0

Men det er jo ikke teknologiens skyld.

Nu er det jo ikke i sig selv nok at have en fin teknologi, hvis den er så ineffektiv /dyr, at der ikke opsættes de fornødne sendere.

Jeg HAR prøvet DABx i både bolig og bil. Både hos mig selv og hos familie.
Det virker bare ikke stabilt.

I boliger kan det nok afhjælpes med udvendige antenner og så træk af antennekabel rundt hvor man gerne vil have en radio.
Hvad kommer det til at koste?
Det kommer så ikke til at ske.

I bil har jeg haft udfald hver dag, og oplever klart bedre dækning med min smartphone med 4g.
For kun 5-10.000 ekstra kan jeg måske opnå bedre DABx i bilen?
Det kommer så ikke til at ske.

Mine - og andres - erfaringer er jo baseret på det opsatte sendenetværk.
Hvis man skal give os bedre erfaringer må man vel opsætte de fornødne ekstra master.
Men det kan måske være så dyrt, at DABx så bliver langt dyrere for broadcasterne end FM+Internetradio. Det vil jo ikke se så pænt ud i en rapport.

  • 9
  • 0

Jeg synes da, at det fungerer ganske glimrende i bilen. På DR's kanaler har jeg reelt ikke udfald nogen steder.


Jeg vil gerne indrømme at jeg ikke har testet med DR. Nu hører jeg GoNova som år efter år bliver kåret som danmarks bedste morgenshow, og hvis jeg ikke kan høre det uden mange udfald. Så virker DAB i mine øjne ikke.

Men ja det kan løses ved at skrue op for sendestyrken og sætte flere master op. Så vi får en 100% dækning, som man bør kunne forvente i et lille fladt land som danmark, og som FM tilbyder.

  • 5
  • 0

De fleste bilradioer kan vel stadig køre AM, kvaliteten er godt nok mest velegnet til tale, men optimalt til trafik og beredskab meddellelser, køber vi en DAB+ så har den ofte kun en lille overstyret højtaler, så kvaliteten er åbenbart ikke vigtig.

  • 5
  • 1

Stort set ingen biler har DAB, og slet ikke DAB+, og slet slet ikke mulighed for løbende opgraderinger, når der kommer nye DAB formater.
Hvis man vil have en DAB radio i bilen, så koster det er formue, og det er der ikke mange der er villige til at betale, og slet ikke med den ringe dækning vi har i Danmark.
Det betyder at trafikradio forsvinder (her ligger også en teknisk udfordring i DAB systemet, som endnu ikke findes), og langt de fleste vil helt fravælge radio i bilen, og i stedet benytte sig af streaming tjenester og medieafspillere.
Som nødberedskab er DAB uanvendeligt, da det ikke virker i feks. en kælder - og det kommer det heller ikke til.

  • 14
  • 0

Hvis man vil have en DAB radio i bilen, så koster det er formue, og det er der ikke mange der er villige til at betale, og slet ikke med den ringe dækning vi har i Danmark.
Det betyder at trafikradio forsvinder (her ligger også en teknisk udfordring i DAB systemet, som endnu ikke findes), og langt de fleste vil helt fravælge radio i bilen, og i stedet benytte sig af streaming tjenester og medieafspillere.
Som nødberedskab er DAB uanvendeligt, da det ikke virker i feks. en kælder - og det kommer det heller ikke til.

Jeg er den glade ejer af en 4 år gammel Citigo, DAB radio i den er muligt, men det var så dyrt da jeg købte bilen at det blev fravalgt da jeg købte bilen.

Det samme skete med fruens bil, en Fabia. Der skulle en anden radio i end den der var i fra fabrikken og et DAB modul. Radioen alene kostede 5000 kr. og DAB modulet over 2000 kr. Dertil kom lønninger til at udskifte radioen og montere antennen.

Til sammenligning sælger Skoda en 2 kops espresso maskine med taske til 1800 kr.

At der så heller ikke er RDS på DAB og heller ikke på streaming radio. Det er for os der bruger motorvejen hver dag et kæmpe problem. Men DR burde jo kunne lave en knap på deres APP så jeg kunne vælge Trafik meddelser til for mit område, lige meget hvilken kanal jeg lytter til. Den service kunne de jo så udbyde til andre stationer.

  • 9
  • 0

"Gå indendørs, luk døre og vinduer, stands ventilationen og tænd for Danmarks Radio!"

Præcis. Radioens hovedformål er i min optik at kunne give information til borgerne i en nødsituation. FM er et enkelt system, som ikke er afhængigt af at alt i landet ellers fungerer - stik modat DAB!

I tilfælde af en situation hvor man er afhængig af, at kunne lytte til beredskabsmeldinger ved hjælp af en batteriradio, er man ilde stedt med DAB.
Den holder ikke mere end max 1/20 af den tid en FM-transistorradio gør.

Mine forældre havde en transistorradio. Jeg kan huske at den fik nye batterier én gang i løbet af min barndom.
For et par år siden købte min mor en DAB-radio til at stå i køkkenet. To dage efter sagde hun til mig, at der var noget galt med den, fordi nu kunne den ikke spille længere. Batterierne var bare flade.
Hun havde godt nok også haft den tændt uafbrudt, men det er tilstrækkelig dokumentation for mig om, at til beredskabsmeddelelser er DAB komplet uanvendeligt.

  • 12
  • 0

Jeg har 7 veteranbiler/youngtimerbiler.
Hvilke fuskerløsninger skal jeg benytte for fortsat at kunne høre radio under kørslen?
Jeg vil både af økonomiske årsager og for at bevare det tidstypiske look ikke skifte alle de velfungerende bilradioer ud til noget moderne bras.

  • 6
  • 1

Hvem har hvilke ulemper ved den model?


Streaming holder ikke.
Jeg kørte igennem tyskland for et par dage siden og ville streame DR med tune in. Det var kun 2 gange jeg havde 4G signal til mere end 5 minuter før jeg havde en længere periode med udfald. FM kan man lytte til også hvis der er et svagere signal. Til gengæld var der dejligt stille i bilen i lange perioder.

  • 4
  • 0

Det her giver så lidt mening at det er nærliggende at tænke korruption som en forklaring. Der er jo masser af salg i nye radioer, og med en regering der kun tænker i at berige sig selv og vennerne på bekostning af alle andre, samt deres fokus på kortsigtet profit frem for det gode samfund, er det oplagt, at korruption kunne være indblandet. Eventuelt indirekte via lobbyisme, partistøtte, gode middage osv. Jeg siger ikke at det faktisk sker, men det er en oplagt forklaringsmulighed, nu hvor ingen andre forklaringer giver mening. Og regeringen udviser jo i forvejen foragt for lov og ret på adskillige områder, så mere direkte korruption ville ikke falde dem svært.

Uanset hvad har regeringen helt klart ikke befolkningens bedste med i deres overvejelser - eller i så fald vejer det meget lidt i deres regnestykke.

  • 10
  • 0

"For at fremskynde overgangen til digital radio samt skabe større radioudbud og øget mangfoldighed** lukkes FM-båndet senest i 2021"

Er der noget, som har skabt "mangfoldighed" i sin tid var det vel de små lokale FM stationer, der skød op overalt - men de var selvfølgelig ikke statskotrollerede.

1) Temmelig mærkværdigt argument - lukning af lokale småstationer reducerer jo nok "mangfoldigheden" - og ikke mindst, når produktionsbudgetterne åbenbart skal reduceres.

2) Med lukning af FM får man skovlen under autonome småstationer, og dermed kraftigere kontrol med informationen. Hvad skal man mon lægge i det på længere sigt ?

3) DAB's notorisk ringere udbredelse og modtageevne udgør i givne situationer en reel sikkerhedsrisiko, og ønsket om afhængighed af DAB som varslingsmedie afspejler en rystende uansvarlighed og ligegladhed med den befolkning, man er sat til at servicere - og passe på - kombineret med den for politikere så karakteristiske uvidenhed om den tekniske side af det, de skalter og valter med.

Sjældent har et lovforslag være mere uigennemtænkt, og regeringen skylder faktisk befolkningen en solid undskyldning, for mere eller mindre bevidst at risikere dennes sikkerhed og velfærd i en potentiel krisesituation, åbenbart for at spille moderne og fremme en i den sammenhæng ligegyldig og mangelfuld gadget.

Det kan vist ikke blive pillet af dagsordnen hurtigt nok !!!

** "mangfoldighed" - et buzzword, som flittigt fyres af sammen med "public service" (har man overhovedet et dansk ord for dette vagt definerede fænomen), når det begynder at knibe med valide argumenter.

  • 7
  • 0

Ja, skiftet til DAB nedsatte vort radio forbrug stort set til nul. DAB+ aflivede vor DAB radio, hvad der formentligt var formålet, så folk skulle ud og købe nyt grej og hermed støtte omsætningen i branchen, og vi skal ikke have en ny, da vi ikke brugte den gamle ret meget. Hører kun FM radio (P4) i bilen. Nå FM slukker kommer der ikke en anden radio, og det vil forringe trafiksikkerheden, at trafikmeldinger ikke kommer frem. Hvis vi i fremtiden med vold og magt skal høre et radioprogram bliver det med smartphone eller tablet.
Ved Kulturministeriet overhovedet,hvad konsekvenserne er ved deres handlinger, eller sidder embedsmændene i et elfenbenstårn?
Medieforliget vil sikkert aflive DR3, som er en af de bedste kanaler, ligesom man tidligere fjernede det gode nyhedsprogram i DR2 morgen, formentlig for at hjælpe TV2's Go'Morgen. DR Ultra vil sikkert også blive fjernet, selvom det er så populært blandt de unge og kan fastholde dem i flowTV. osv.
Når FlowTV er ved at uddø, er det fordi politikerne har skambidt de danske kanaler. Det meste af kvalitet, folk bliver henvist til, vil i fremtiden blive på engelsk til skade for dansk sprog og kultur.

  • 7
  • 0

Stort set ingen biler har DAB, og slet ikke DAB+, og slet slet ikke mulighed for løbende opgraderinger, når der kommer nye DAB formater.

Sludder og vrøvl. I Norge virker trafikinformation over DAB+ fint, men det er ikke alle DAB+ adaptorer som har funktionen indbygget. Normale bilradioer med DAB+ har normalt altid funktionen indbygget.

Kilde: https://radio.no/2017/03/trafikkvarsler-pa...

Hvis man vil have en DAB radio i bilen, så koster det er formue, og det er der ikke mange der er villige til at betale, og slet ikke med den ringe dækning vi har i Danmark.

Sludder og vrøvl. Merudgiften til en DAB+ radio en minimal på en ny bil. Vi taler om nogle få hundrede kroner for bilfabrikanten sammenlignet med en FM radio, og i det store udland kan man købe masser af bilmodeller med DAB+ som standard.

Det betyder at trafikradio forsvinder (her ligger også en teknisk udfordring i DAB systemet, som endnu ikke findes), og langt de fleste vil helt fravælge radio i bilen, og i stedet benytte sig af streaming tjenester og medieafspillere.
Som nødberedskab er DAB uanvendeligt, da det ikke virker i feks. en kælder - og det kommer det heller ikke til.

Sludder og vrøvl. Hvorfor skulle trafikradioen forsvinde, når funktionen findes i bilradioer med DAB+ tuner?

Der er forøvrigt der hinrdre, at DR f.eks. kunne opretholde én landsdækkende mono FM kanal, som kunne bruges til beredskabmeddelelser og trafikinformation. Det kunne passende være en tavs radiokanal som kun blev brugt ilt trafikinfo og RDS-data.

  • 0
  • 0

En 4G forbindelse i bilen er ikke gratis - den koster penge

Ja, men mest nej. Udover 20 h tale/fri SMS har jeg 20 GByte/md eller 160 Gbit/md for 99 kr.

DAB+ audio anvende vel i snit ca 100kbit/s pr radiokanal.
Det er 160.000.000 kbit/md /100 kbit/s = 1.600.000 sekunder/md før jeg skal betale ekstra.

Der er ca 24 x 30 x 3600 sekunder i en måned = 2.592.000 s/md.

Det betyder, at jeg kan modtage ca 15 time radio hver eneste dag uden at skulle betale ekstra.

Selv folk, der kører meget, er da ikke noget der bare ligner 15 timer i bilen alle ugens dage.
Lige netop radio bruger så lidt bitrate, at det ikke er økonomien, der forhindre at streame over 4G

Men der er dog mindst to problemer ved radio over 4G:
1. Tvivlsom 4G dækning overalt og ikke mindst over kystnært hav.
2. Spidsbelastning i myldretid fx på/omkring en motorvej (multicast ?)

Lars :)

PS! Johnny, ved du, hvordan den tekniske status er på 4G/LTE multicast ?

  • 0
  • 0

Det betyder, at jeg kan modtage ca 15 time radio hver eneste dag uden at skulle betale ekstra.

Forudsat at du altså ikke bruger mobildata til noget som helst andet. Men folk, der hører netradio i bilen via telefonen, bruger nok også data til andet, så reelt skal man jo sørge for at købe så meget data, at man har nok til begge dele.

Der er ingen, der endnu har kunnet overbevise mig om, hvorfor jeg er interesseret i at betale et teleselskab for adgangen til at høre radio i bilen, når jeg kan tage signalet ned selv, gratis og uden forbrugsloft.

  • 1
  • 2

PS! Johnny, ved du, hvordan den tekniske status er på 4G/LTE multicast ?

De kører stadigvæk demonstrationer med 4G/LTE multicast, men jeg har endnu tilgode at se et reel kommercielt projekt, hvor de benytter det i stor stil. Det har mest være event drevet, hvor brugere på et stadion har fået adgang til multicast.

Men hold øje med T-mobile i USA. De kunne muligvis være de første til for alvor at udrulle TV via multicast over 4G.

  • 0
  • 0

Jens Friis skrev:

Nu er det jo ikke i sig selv nok at have en fin teknologi, hvis den er så ineffektiv /dyr, at der ikke opsættes de fornødne sendere.

De fornødne sendere var der allerede, indtil 1. oktober 2017, men Teracom valgte at spare dem væk. I sidste ende skyldes det den politiske beslutning om, at MUX1 skulle drives af en gatekeeper på kommercielle vilkår med mindst 80% dækning.

Opgaven blev vundet af Teracom, og da det skal drives på kommercielle vilkår, vælger Teracom selvsagt at gøre det så billigt som muligt, og da politikerne har givet gatekeeperen lov til at "nøjes" med 80% dækning, så bliver det selvfølgelig sådan. De sender til de 80% af landet, som er kommercielt mest attraktivt at sende til.

Det er stadig ikke teknologiens skyld - det ville have være det samme på FM, hvis man lavede sådan en model dér.

  • 2
  • 0

Mit navigationssystem i bilen suger RDS data fra FM radioen og bruger det i ruteplanlægningen.
Systemet opdateres dog ikke eller kun sjældent i Danmark, men i f.eks. Tyskland er det en stor hjælp.

Så at anskaffe en add-on DAB+ radio gør det altså ikke.

Personligt vælger jeg nok at se stort på dansk FM radio når signalet forsvinder. I hovedstadsregionen er der udmærket svensk FM dækning (jeg er faktisk allerede begyndt at lytte mere til svensk radio), og sydover kommer de tyske FM stationer på ved omkring Tappernøje.
Resten henter jeg så ind via podcast - hvis der absolut er et eller andet resten af familien har behov for at lytte til.

  • 2
  • 0

FM og DAB er de to teknologier til luftbåret lytning. Resten er over internettet og egentlig ret irrelevante for beslutningen om fremtidens luftbårne teknologi.

Det er ikke korrekt. Man er nødt til at se på den konkrete anvendelse, herunder f.eks. RDS, navigation, nødberedskab, spøgelsesbilistmeldesystemet, forsyningssikkerhed, omkostninger ved skift, lydkvalitet, hensynet til udenlandske biler uden DAB+, osv.

Hvis man kun betragter en enkelt anvendelse som "luftbåret lytning", så begår man en meget stor - og potentielt meget dyr - systemfejl.

  • 3
  • 0

jeg mangler at vide hvad koster det at drive FM nettet!

For DR's tre FM-kanaler kostede det 24 millioner kroner i 2015 og anslået 29 millioner i 2020.

For DR på DAB(+) er tallene 40 millioner i 2015 og anslået 59 millioner i 2020, forudsat at sendernettet udbygges mht driftssikkerhed og antallet af sendemaster.

Altså umiddelbart dyrere i kroner og øre for DAB+, men man skal dog huske, at der så også udsendes flere DR-kanaler, og at Radio 24syv indgår i tallene for DAB+, men ikke i tallene for FM. Hvis man opgør det pr. kanal, er DAB+ billigere end FM.

For Nova FM er tallene 4 millioner for FM og 3 millioner for DAB i 2015, og anslået 4 millioner for FM og 1,5 millioner for DAB+ i 2020. Altså noget billigere for DAB+ for én radiokanal.

Kilde: Side 95-96 her:
https://slks.dk/fileadmin/user_upload/doku...

Der er tilsyneladende ikke nogen tal for Radio 24syv på FM eller særskilt for Radio 24syv på DAB+.

  • 3
  • 0

Radio24syv råder over 96Kbit mener jeg. Da de ligger i DR´s MUX, betaler de derfor ca. 1/12 af driftsomkostningerne.

Bemærk at det DAB sendenet NOVA sender på, er Teracoms net. Dækningen er lidt over 81% af landet. Nettet består af 26 sendere, og derfor er driftsomkostningerne noget mindre end DR´s net.

  • 2
  • 0

Må jeg foreslå de mange, der (som jeg selv) finder beslutningen om at lukke FM helt forkert, at skrive til en eller nogle få kulturordførere. De kan ret nemt findes ved at gå ind på folketingets hjemmeside, vælge medlemmer, og herefter vælge efter ordførerskab. Skriv seriøst og velunderbygget, så der er større chance for, at mailen bliver læst og reageret på.

  • 3
  • 0

Så hvis vi forestiller os, at udviklingen en dag har ført til, at 1% af lytningen sker på FM, 1% på DAB+

Det er næppe noget problem, at faste radioer ikke kan omlægges til Internetadgang.

Med det gør vi ikke i biler, hvor valgene kun er mellem 4G/LTE, DAB+ eller FM.

Da meget få biler pt. har DAB+ og det er ret dyrt at købe, så vil de nuværende biler helt overvejende kun have en FM radio installeret indtil de skrottes efter 16-18 år.
Det betyder, at der forsat er omkring 50% af disse biler om 8-9 år dvs. i 2025-26 og hele 25% om 12-14 år dvs i 2029-31
Dertil kommer rigtigt mange af de biler, som købes nu og de næste år.

Her skal man huske, at der er en stor del af bilisterne, som kun hører P4, P3, P1 eller 24syv.
En mindre del hører Nova, POP-FM, radio100, The Voice eller evt. en bestemt lokalradio.

For rigtigt mange er FM helt dækkende for deres behov for og ønsker til radio i bilen.

Med det ( i det mindste for radio) rigelige antal GB man får med sit mobil-abonnement, kan jeg ikke se nogen grund til, at den lille share, der hører ikke FM-sendte radioer, ikke let kan streame på deres mobil også i bilen.

Lars :)

  • 4
  • 0

PS! Johnny, ved du, hvordan den tekniske status er på 4G/LTE multicast ?

Tilføjer lige lidt ekstra info: Jeg mener alle nyere Qualcomm snapdragon chipsæt fra version 800 og nyere understøtter eMBMS.

Jeg kan se, at Reliance Jio tester eMBMS i øjeblikket, og da det er verdens største 4G LTE netværk (og fuldstændig rene 4G netværk), så er det spændende at følge.

Kilde: https://ultra.news/s-e/36790/reliance-jio-...

  • 0
  • 0

Med det ( i det mindste for radio) rigelige antal GB man får med sit mobil-abonnement, kan jeg ikke se nogen grund til, at den lille share, der hører ikke FM-sendte radioer, ikke let kan streame på deres mobil også i bilen.

Og det argument kan man så også bruge til alle dem, som ikke kan eller vil skifte til DAB+. Det er netop den løsning, som mange nordmænd har benyttet, hvor de har koblet deres smartphone til deres eksisterende bilradio via bluetooth eller bilradioen 3,5 mm audioindgang.

Hvis løsningen virker i Norge, så kan vi danskere vil også gøre det samme.

  • 0
  • 6

"Hvis løsningen virker i Norge, så kan vi danskere vil også gøre det samme."

Men hvorfor skulle vi dog det, når vi har et velfungerende FM-net ?
Skulle vi ikke hellere bevare FM til mainstream/public service, droppe DAB og så bruge internettet til special/nichekanaler ?

  • 8
  • 0

Jeg må indrømme at jeg ikke har orket at læse hele denne debat, men jeg læser at nogle politikere vil spare penge ved at stoppe FM båndet. Hvad sparer man mon ved det? Hvis det er for at indføre endnu flere digitale kanaler på det bånd sparer man ikke noget.

Jeg undrer mig over at så mange har problemer med modtagelsen af DAB. jeg bruger DAB+overalt i hjemmet og i bilen. Med mine radioer (IRC) virker det perfekt altid, også når jeg kører til Gedser.

Men derfor er det stadig dumt at sløjfe FM-båndet.

  • 4
  • 0

Jeg undrer mig over at så mange har problemer med modtagelsen af DAB. jeg bruger DAB+overalt i hjemmet og i bilen. Med mine radioer (IRC) virker det perfekt altid, også når jeg kører til Gedser.

Det undre også mig, men på den anden side så forstår jeg sådan set godt folks oplevelser.

Der er problemer med modtagelsen af DAB+ i visse områder, men det er altså problemer der i de fleste tilfælde kan løses med en udendørs antenne eller ved at købe radio med bedre modtageevner.
Bor man f.eks. i det vestlige Rødovre, så vil man have problemer med at modtage DAB+ med en køkkenradio, der har en lille teleskop-antenne. Sådan er det bare, og så må man købe sig en radio med ekstern antenne.

Det er samme problem med DAB+ radioer i biler - i en bil er en ekstern antenne simpelthen nødvendig for at få en rimelig oplevelse af DAB+.

  • 2
  • 0

En udendørs Triax DAB antenne med koster 179 kroner og 10 meter kabel koster 35 kroner inkl. stik.

Tror du ikke du vil kunne overleve den udgift?

Det er vel de færreste der vil bo i et hus hvor det roder med løse kabler permanent.

Hvis der virkelig skal bruges ekstern antenne til radioerne i køkkenet og på kontoret, så skal der selvfølgelig trækkes kabler pænt i væggene (som alle andre kabler i en almindelig bolig). Der skal så retableres og males bagefter.
Der skal trækkes kabler på loft der skal føres igennem 400mm loftisolering og bruddene på dampspærren skal genlukkes lufttæt.
Det vil involvere en antennemontør og en maler. Der skal bruges almindelige LK Fuga dåser.
Det får jeg ikke nogen til at gøre pænt for under 3000 for totalentreprisen.
Mine nuværende, små FM-radioer klarer sig fint med alm. teleskopantenne.

  • 5
  • 0

Det er ikke korrekt. Man er nødt til at se på den konkrete anvendelse, herunder f.eks. RDS, navigation, nødberedskab, spøgelsesbilistmeldesystemet, forsyningssikkerhed, omkostninger ved skift, lydkvalitet, hensynet til udenlandske biler uden DAB+, osv.


Når man så har set på alt det, hvad er det så i mit udsagn, der ikke er korrekt?

Det er lidt trættende at diskutere med folk, der først siger, at man tager fejl, og derefter skriver en hel masse, der ikke modsiger det, man har sagt.

  • 1
  • 0

Så hvis vi forestiller os, at udviklingen en dag har ført til, at 1% af lytningen sker på FM, 1% på DAB+ og 98% over internettet, så skal vi stadig bevare FM, fordi de 50% digital lytning ikke er opnået? Er det det, du mener?


I den situation synes jeg, det ville være relevant at overveje en lukning af både FM og DAB+, eftersom der åbenbart ikke længere er den store brug for et luftbåret medie.

At der ad andre veje foregår 98% digital lytning, vil være et ret underligt argument for at beholde DAB+ og lukke FM.

  • 3
  • 0

I den situation synes jeg, det ville være relevant at overveje en lukning af både FM og DAB+, eftersom der åbenbart ikke længere er den store brug for et luftbåret medie.

Jo, ja, men nu var det jo ikke dét, der var spørgsmålet (lukning af DAB+).

Mit opstillede scenarium skulle illustrere, at det for mig at se ikke giver mening at sige, at FM i tilfælde af, at lytningen kommer under 50%, kun skal lukkes, hvis det er EN bestemt anden platform, lytterne er flyttet over på. Det afgørende må da være, om FM bliver brugt af lytterne eller ej.

...Altså når den politiske præmis er, at man skal se på spørgsmålet, når FM-lytningen er kommet under 50%. At vi så nok er enige om, at det slet ikke burde være dét, der er præmissen, er en anden historie. Man lukker jo heller ikke svømmehallen, fordi kun 49% af byens borgere benytter den.

  • 0
  • 1

Mit opstillede scenarium skulle illustrere, at det for mig at se ikke giver mening at sige, at FM i tilfælde af, at lytningen kommer under 50%, kun skal lukkes, hvis det er EN bestemt anden platform, lytterne er flyttet over på. Det afgørende må da være, om FM bliver brugt af lytterne eller ej.


Det giver fuld mening for mig, at så længe vi har to teknologier til luftbåren radio, og luftbåren radio stadig er særdeles efterspurgt, så skal vi ikke lukke for den teknologi, som flertallet af lytterne af luftbåren radio faktisk anvender.

Dit konstruerede eksempel har ikke den del med, som jeg har markeret med fed.

  • 3
  • 0

Det er vel de færreste der vil bo i et hus hvor det roder med løse kabler permanent.

Hvis der virkelig skal bruges ekstern antenne til radioerne i køkkenet og på kontoret, så skal der selvfølgelig trækkes kabler pænt i væggene (som alle andre kabler i en almindelig bolig). Der skal så retableres og males bagefter.
Der skal trækkes kabler på loft der skal føres igennem 400mm loftisolering og bruddene på dampspærren skal genlukkes lufttæt.
Det vil involvere en antennemontør og en maler. Der skal bruges almindelige LK Fuga dåser.
Det får jeg ikke nogen til at gøre pænt for under 3000 for totalentreprisen.
Mine nuværende, små FM-radioer klarer sig fint med alm. teleskopantenne.

Nogle ser problemer, andre ser løsninger - og dette er et fremragende eksempel på dette.

Det er helt fair, at man mener, at at skal være snorelige og at alle former for kabler skal skjules. Den slags mennesker må så betale for at få arbejdet udført, hvis de ikke selv kan finde ud af det - alt ære og respekt for det. Nogle mennesker kan nøjes med en VW uP! mens andre insisterer på, at alt under en BMW M5 ikke er en rigtig bil. Dem med BMW'en betaler så både mere vægtafgit, højre forsikring, bruger flere penge på benzin og de får nok også flere fartbøder.

Men det ændre ikke på, at vi tale om en minimal udgift til en ekstern antenne og et par meters kabel.

  • 0
  • 4

Det giver fuld mening for mig, at så længe vi har to teknologier til luftbåren radio, og luftbåren radio stadig er særdeles efterspurgt, så skal vi ikke lukke for den teknologi, som flertallet af lytterne af luftbåren radio faktisk anvender.

Dit konstruerede eksempel har ikke den del med, som jeg har markeret med fed.

Spørgsmålet er, hvor længe FM forsætter med at være den mest anvendte luftbårne teknologi. Igen vil jeg minde folk om, at danskernes teknologivalg bliver dikteret af de store lande omkring os, og i løbet af ganske få år, så vil alle normale radioer være digitale radioer enten i form af DAB+ eller Internetradioer.

Pga. vores tossede afgiftssystem, så forsøger bilbranchen desværre at krybe udenom denne udvikling så længe som muligt.

  • 0
  • 2

Spørgsmålet er, hvor længe FM forsætter med at være den mest anvendte luftbårne teknologi. Igen vil jeg minde folk om, at danskernes teknologivalg bliver dikteret af de store lande omkring os, og i løbet af ganske få år, så vil alle normale radioer være digitale radioer enten i form af DAB+ eller Internetradioer.


Hvad sker der i andre lande. Sker der noget i Tyskland fx. Sverige holde igen på DAB. Er nogen tal på hvad der sker i andre lande.

Men udvalget af DAB radioer er desværre mindre end til FM.. der er ikke noget som presser leverandørerne....

Norge har slukket for FM-radio. Men når ingen større lande planlægger slukning, så lander vi i den situation vores udvalg formindskes fordi mange af større og mere afgørende lande ikke slukker for FM-båndet. Dvs vi kommer til at stå alene sammen med Norge hvis vi slukker for tidlig.

  • 2
  • 0

Hvad sker der i andre lande. Sker der noget i Tyskland fx. Sverige holde igen på DAB. Er nogen tal på hvad der sker i andre lande.

Men udvalget af DAB radioer er desværre mindre end til FM.. der er ikke noget som presser leverandørerne....

Norge har slukket for FM-radio. Men når ingen større lande planlægger slukning, så lander vi i den situation vores udvalg formindskes fordi mange af større og mere afgørende lande ikke slukker for FM-båndet. Dvs vi kommer til at stå alene sammen med Norge hvis vi slukker for tidlig.

Du kan følge udviklingen på www.worlddab.org og selvfølgelig huske på, at det er en organisation, som er sat i verden for at promovere digital radio.

Men ja - det sker MEGET omkring os i øjeblikket.

  • I Holland har de udvidet DAB+ dækning og kører store kampagner for digital radio.
  • Tyskland udvider også DAB+ dækning og tilføjer flere multiplexer samt flere kanaler. Derudover er den tyske bilindustri hoppet med på DAB+ vognen.
  • Italien har forbudt salg af radioer uden digital tuner med fra medio 2019.
  • Belgien udruller et landsdækkende DAB+ net og kører kampagner for at få folk til at skifte til DAB+.
  • Østrig udruller i løbet af i år et landsdækkende DAB+ netværk.
  • 56% af den polske befolkning har nu DAB+ dækning

Og listen forsætter...

Pointen er, at mange af de andre Europæiske lande har sat foden på speederen, og det betyder, at alle radioproducenter nu har set lyset. Dvs. at DAB+ radioer fra at være en niche til markederne i Danmark, Norge, Schweiz Malta og England pludselig bliver et marked, der også inkluderer lande som Holland, Belgien, Tyskland, Italien, Østrig, Polen m.fl.

Hvis man har lidt matematik- og geografi-evner, så kan man hurtig se, at markedet er vokset ganske betragteligt, og det betyder, at producenterne nu pludselig begynder at lave ALLE deres modeller med DAB+ tuner som standard.

Så behøves man ikke være ret intelligent for at kunne regne ud, at hvis standardtuneren på ALLE radioer bliver DAB+, så bevæger radiomarkedet sig imod DAB+. Alle radioerne kan selvfølgelig stadigvæk modtage FM, men når standardtuneren er DAB+, så er det DAB+ almindelige mennesker kommer til at bruge.

Derfor er det simpelthen idioti at forsætte med at drømme om FM. DAB+ er på ingen måde perfekt, og der ER problemer med DAB+. Men disse problemer kan mange stedet løses, hvor folk er indstillet på det. Da vi gik fra analoge NMT telefoni klagede et hav af folk også over dårlige lydkvalitet og udfald - INGEN KLAGER I DAG OVER GSM!

  • 0
  • 2

Du kan følge udviklingen på www.worlddab.org og selvfølgelig huske på, at det er en organisation, som er sat i verden for at promovere digital radio.

WorldDAB er det nærmeste man kommer til "Fake News" indenfor teknologi. De har en historie for, at fordreje oplysningerne og undlade at give bare i nærheden af et retvisende billede.
De var godt understøttet af BBC, DR, SR og EBU's radiofolk, da de i årevis udbredte at den oprindelige DAB MP2 lydkodning var bedre end lydkvaliteten på.

Men MP2 lyd er umulig og helt umulig til stereo lyd, medmindre det anvender bitrater, der her helt udenfor DAB's muligheder.
BBC teknik angav selv, at MP2 lyd kun lige kunne gå med 256 kbit/s - tll nød måske 224 kbit/s.

DAB+ anvender den nyere AAC/HE-AAC lydkodning, der kun bruger knap den halve bitrate for samme lydopfattelse hos de fleste mennesker i 'blindtest'.

Men DAB MP2 kan i praktiske chips/køberadioer kun sendes med op til 192 kbit/s og i praksis er udsendelserne helt nede på 64 kbit/s og lavere. Ofte sparer man lidt ved at sende mono eller undlade den øverste oktav.

Men målet at promovere DAB, synes for denne organisation langt vigtigere, end noget der bare lignede sandt og retvisende.

DAB uden plus er jo netop blevet historie i Danmark, men jeg har endnu ikke set tegn til, at markedsførings-sproget er blevet erstattet af god gammeldags sandfærdighed.

Lars :)

I UK anvendes fortsat DAB MP2 (MPEG 1 Level II audio) og aktuelle bitrater kan ses her:
http://www.wohnort.org/dab/uknat.html

  • 2
  • 0

WorldDAB er det nærmeste man kommer til "Fake News" indenfor teknologi. De har en historie for, at fordreje oplysningerne og undlade at give bare i nærheden af et retvisende billede.

Det synes jeg er en ret stor overdrivelse. Hvis det er fake news, så er informationer fra Kommunernes Landsforening i samme kategori.

Worddab er en organisation, som aktivt promoverer DAB+ og derfor skal man selvfølgelig være kilde kritisk. Men en stor del af deres mediedækning er netop, at linke til mediers omtale af udviklingen, og derfor er det en fremragende side at finde oplysninger på omkring udviklingen i de enkelte lande.

  • 0
  • 1

Der kommer sikkert hurtigt en Trafikradio App, og så kan man jo lytte til hvad man nu gider, mens man kører bil, bare man har tændt for sin App.

  • 1
  • 3

... linke til mediers omtale af udviklingen,

Men de har i årevis været dygtige til først at give medierne en optimistisk DAB nyhed for derefter at linke til direkte eller indirekte til journalistens artikel/afskrift.
Det skaber ikke nogen stor troværdighed hos undertegnede, hverken til metode eller indhold.

Det er med de nuværende chips fuldt muligt at bygge en radio, der ikke er dyrere, men udover DAB/DAB+ kan modtage andre og meget mere robuste transmissioner som fx DVB-T2Lite.

Til bilbrug 7 under transport er det i øvrigt meget vanskeligt at skaffe fuld dækning fra kun een antenne. Det kan skaffes en langt højere dækning overalt, hvis man anvendte to eller evt. 3-4 antenner og anvendte en såkaldt 'diversity' modtager (SIMO), hvor eksisterende chips allerede er på markedet. I en sådan modtager kombineres signalet fra hver antenne og det bedste anvendes så at sige for hver eneste delfrekvens.

Montere man fx en antenne i hvert sidespejl og evt. en på taget af bilen eller to på taget, vil man opleve en meget mærkbar bedre stabilitet i modtagelsen.

Prøv at læse/genlæse Kenneth Wenzels meget fine præsentation:
https://www.slideshare.net/KennethWenzel/d...

Lars :)

  • 2
  • 0

Det er med de nuværende chips fuldt muligt at bygge en radio, der ikke er dyrere, men udover DAB/DAB+ kan modtage andre og meget mere robuste transmissioner som fx DVB-T2Lite.

Til bilbrug 7 under transport er det i øvrigt meget vanskeligt at skaffe fuld dækning fra kun een antenne. Det kan skaffes en langt højere dækning overalt, hvis man anvendte to eller evt. 3-4 antenner og anvendte en såkaldt 'diversity' modtager (SIMO), hvor eksisterende chips allerede er på markedet

Men Lars - det hjælper jo ligefedt, at det er muligt at bygge sådan en radio, hvis det ikke sker. Hvor kan jeg købe en bilradio, der kan modtage DAB, DAB+ og DVB-T2Lite og understøtter diversity, og som ikke er dyrere?

T2Lite løser heller ikke de udfordringer, som bilister og andre radiolyttere vil få i tilfælde af en lukning af FM. Radioerne skal stadig skiftes ud. Går man over til T2Lite og lukker DAB+ (og FM), så bliver udfordringen endda endnu større, idet også de i dag eksisterende DAB+-bilradioer vil skulle skiftes ud.

  • 4
  • 1

Trafikradio App
Der kommer sikkert hurtigt en Trafikradio App, og så kan man jo lytte til hvad man nu gider, mens man kører bil, bare man har tændt for sin App.

Der findes i dag en APP: TrafikInfo (fra vejdirektoratet). I denne kan man gå ind og høre de seneste 3 meldinger for et givent P4 område. (APP'en kan meget andet)

Men APP'en afbryder ikke din RADIO/CD/STREAMING hvis der kommer nye meldinger.

APP'en vil gerne kende "din lokation" og med den information ved den jo også hvilken vej jeg er på så den burde kunne komme med opdateringer der specifikt var for mig. Så når jeg er på E45 ved Skanderborg i nordgående ikke får melding om Kolding.

  • 1
  • 0

Men de har i årevis været dygtige til først at give medierne en optimistisk DAB nyhed for derefter at linke til direkte eller indirekte til journalistens artikel/afskrift.
Det skaber ikke nogen stor troværdighed hos undertegnede, hverken til metode eller indhold.

Lars, jeg kan hverken bekræfte eller afkræfte den påstand, men når et medie i f.eks. Tyskland beskriver hvad der er blevet besluttet hos et regeringsorgan, så er det en nyhed for mig uanset om det er en PR mand, som har gjort opmærksom på nyheden.

Det er altså mange gange sådan nyhederne finder vej til læserne. Det betyder ikke, at nyheden er forkert, sålænge journalisten har gjort sit arbejde... men den diskussion er en helt anden.

Det er med de nuværende chips fuldt muligt at bygge en radio, der ikke er dyrere, men udover DAB/DAB+ kan modtage andre og meget mere robuste transmissioner som fx DVB-T2Lite.

Og den sang har vi hørt i årevis, men Lars kan du ikke fortælle mig, hvorfor producenterne af radioer skal betale 2 dollar ekstra per radio, de producerer i Kina?

Nu er det tilfældigvis noget jeg har beskæftiget mig en hel del med og verdenen er altså ikke så sort og hvid, at man bare lige smider en DVB-T2lite chip i radioen.

Alle producenterne kan sagtens bede kineserne om at lave radioer med DVB-T2lite modtager indbygget, men det koster penge, og vil forbrugerne betale ekstra for at radioen kan afspille et format, som forbrugerne alligevel ikke kan modtage, fordi ingen senderi DVB-T2lite?

Det er ikke et teknisk problem, men når hele Europa siger DAB+, hvorfor pokker skulle producenterne dog spilde penge på DVB-T2lite?

Jeg synes det er for let, da at slynge sådan noget ud. Nørder vil ALTID have det bedste, men store idealer står for fald, når de møder den kapitalistiske markedsøkonomien. Det er fint med idealer og smart teknologi, men hvis forbruger (og dem som sælger til forbrugerne) ikke vil betale for det, så er det sgu op af bakke.

Jeg har læst lidt op på LTE broadcast, og fra og med release 12 burde alle LTE netværk kunne levere LTE broadcast. Dvs. alle de danske netværk i teorien kan levere LTE broadcast.

Rohde & Schwarz har en fremragende teknisk præsentation af mulighederne: https://www.youtube.com/watch?v=a1elnimn9vI

  • 0
  • 0

Montere man fx en antenne i hvert sidespejl og evt. en på taget af bilen eller to på taget, vil man opleve en meget mærkbar bedre stabilitet i modtagelsen.

Jamen så kører jeg lige op og spørger leasing firmaet om de vil hjælpe mig med at bore huller...

-

Jeg kørte hjem til Belgien i nat og hørte dansk radio. Jeg havde fuld FM ned til midtvejs mellem Hamburg og Bremen. Derefter havde jeg vel 30 Km med skratten, men dog stadig lyd.

Derefter gik jeg over til streaming over 4G. Der havde jeg ikke noget i lange perioder. Når jeg endelig have lyd var kvaliteten ikke ophidsende god, men dog brugbar til en biltur.

  • 1
  • 0

@Johnny Olesen

Men ja - det sker MEGET omkring os i øjeblikket.
....
Og listen forsætter...


Tak for listen og henvisningen. Godt der sker noget i andre lande. Men der er stadig lang til at man kommer op på det niveau vi er på. Bilradio'er ser det ikke specielt godt ud i Danmark - jeg synes det er en afgørende faktor at bør være bedre udbredelse i bilpakken før man slukker.

Jeg har stadig 2 radio uden DAB+. Men da kiggende sidste år efter et anlæg med DAB+, synes jeg det var svært at finde noget som passende til min behov. Så jeg må håbe at udbuddet bliver bedre, når andre lande tager DAB+ til sig. Men jeg så helst at vi ikke slukker gør før andre større lande gør det, så udbuddet af enheder med DAB+ kan kan blive bedre, så jeg reelt får noget mere at vælge imellem.

Helst så jeg at kabel-leverendøren levere radio, men min leverandør stoppe januar sidste med det. Hvis man bor i en etage-ejendom er muligheder for at placerer en udendøres antenne ikke specielt gode, hvis man har dårlig forbindelse.

Reelt - hvad opnår vi med et slukning af FM-båndet? Man spare på drift af senderne, men der også omkostninger for borgerne. Jeg har ikke set noget om at FM-bånden står til genbrug til andet formål i modsætning til TV, hvor man skulle genbruge frekvenserne.

  • 2
  • 0

I Bremerhaven har jeg for år tilbage opsat en alm. FM-antenne, og uden problemer modtaget dansk radio, uden dog at undersøge hvilken sender signalet kom fra. Den sønderjyske sender står i Rangstrup, ikke så langt fra Rødekro.

  • 1
  • 0

19. mars 2018, dagbladet.no: BBC slukker likevel ikke FM-nettet. Den britiske kringkasteren gjør helomvending og beholder både DAB og FM, backup:
Citat: "...
- Publikum ønsker valg
...
Han sier at publikum er bedre tjent med en hybrid løsning med både DAB og FM.
...
Hensynet til bilistene, samt det at DAB-dekningen fortsatt er ujevn i deler av landet, skal også ha vært viktige i avgjørelsen.
..."

17 March 2018, telegraph.co.uk: BBC to shelve plans to force listeners to replace their analogue radios with DAB sets, backup.

  • 1
  • 0

Derfor bruger jeg også B&O i sommerhuset og i bilen.
B&O er nemlig forsynet med en ordentlig modtager ikke det billige tunere alt for mange billig radioer er forsynet med.
Der findes 100.000 af dem rundt i landet og de virker godt, så er det en skandale at nedlægge det pga nogle forkerte nykker.
Stå dog frem og fortæl os hvorfor politikkere kan komme på sådanne tanker, så kan vi hjælpe dem med at oplyse om virkeligheden. En virkelighed de åbenbar tikke forholder sig til

  • 2
  • 0

Jeg synes jeg kender det.

Jeg skiftede i sin tid til DAB, fordi jeg troede det var fremtiden. Den eneste grund til at jeg nu er skiftet til DAB+ er, at jeg nu ikke ellers kan høre P1 om aftenen (med mindre jeg vil streame det fra computeren, og det kræver mere end ét tryk på én knap). I min ti år gamle bil må jeg "nøjes" med 24syv.

  • 2
  • 0

Skulle vi ikke heller slukke for regeringen inden 2021 ?

Du kan ikke umiddelbart slukke for regeringen. Du kan skifte kanal, eller flytte udenfor sendevidde, men at slukke helt for regeringen er vanskeligt - og formentlig kun teoretisk muligt. Måske vil du prøve det nordkoreanske sendesystem?

  • 3
  • 0

Jeg savner stadig en velunderbygget begrundelse? DAB dækker som mobilnettet og FM dækker over det hele. Nordmændene fraråder.

  • 1
  • 0