Regeringen vil skærpe miljøzoner: Udledningen af partikler skal sænkes med en fjerdedel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Regeringen vil skærpe miljøzoner: Udledningen af partikler skal sænkes med en fjerdedel

Illustration: leaf / BigStock

Den samlede udledning af sodpartikler fra dieseldrevne køretøjer skal reduceres med 25 procent gennem skærpede miljøzonekrav i landets fem største byer.

Sådan lyder et nyt element i regeringens klima- og luftudspil.

Regeringen vil give de fem største byer i Danmark mulighed for at stille større krav til, hvor meget dieselbusser og -lastbiler må forurene i byernes miljøzoner. Derudover vil varebiler også blive omfattet af reglerne for partikeludledning.

»Det er noget, som virkelig vil kunne mærkes – ikke mindst i myldretiden,« siger miljøminister Jakob Ellemann-Jensen (V) i en pressemeddelelse.

Trinvise stramninger

De skærpede krav skal gennemføres ved løbende stramninger frem mod 2025. Første trin er i 2020, hvor varebiler skal have leve op til Euro 4-normen, hvorimod busser og lastbiler skal køre efter Euro 5. Ældre køretøjer må fortsætte med at køre i miljøzonerne, hvis de har et partikelfilter monteret.

»Det er naturligvis sådan, at effekten vil være størst, hvis kravene skærpes hurtigt. Det første trin vil ikke have den store effekt, da de fleste køretøjer allerede vil opfylde kravet i 2020,« vurderer Steen Solvang Jensen, der er seniorforsker ved DCE, Nationalt Center for Miljø og Energi under Aarhus Universitet.

Han tilføjer, at effekten af de skærpede miljøzonekrav i højere grad vil komme med stramningerne i 2022 og 2025, hvor der kræves Euro 6.

Ikke det mest effektive scenarie

DCE, Nationalt Center for Miljø og Energi under Aarhus Universitet, har tidligere i år undersøgt fem mulige scenarier for skærpede miljøzoner og effekten af dem.

Ifølge Steen Solvang Jensen lægger regeringens forslag sig mest op ad undersøgelsens scenarie E, der også fokuserer på både dieselvarebiler og tunge dieselkøretøjer.

Der er dog afvigelser, såsom at regeringens stramninger skal ske gennem trinvise stramninger frem mod 2025, men umiddelbart mener seniorforskeren, at man godt kan sammenligne de to forslag.

Af de fem mulige tiltag i DCE-undersøgelsen lå scenarie E i midten med hensyn til, hvor meget partikelforureningen blev reduceret (25 procent). Scenariet havde den næststørste reduktion for NOx-forurening (11 procent).

Resultaterne fra DCE's undersøgelse kan læses her.

Personbiler er ikke omfattet

Af DCE's undersøgelse fremgår to scenarier, der også stiller krav til personbiler. Af disse scenarier fremgår det, at man kunne reducere partikelforureningen med op til 64 procent med et forbud mod samtlige dieselkøretøjer til og med Euro 4-normen.

Dette manglende fokus på personbiler har fået Det Økologiske Råd til at kritisere udspillet.

»Det er absurd, at man bevidst vælger ikke at stille krav til den del af transporten, der udgør det største problem i forhold til luftforureningen i byerne, nemlig dieselbiler,« siger Jeppe Juul fra Det Økologiske Råd i en pressemeddelse.

Desuden mener rådet, at kravene til den tunge transport er for slappe, og at man hurtigere burde indføre krav om at køre i transportmidler, der lever op til de nyeste Euronormer, hvis man vil undgå, at de kravene bliver effektløse.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Via retrofit med SCR og partikelfilter kan Euro V effektivt opgraderes til Euro VI. Luftpakken har bevist dette på Movia-busserne - det første retrofitprojekt i verden, som havde Euro VI som mål. Busserne har kørt siden slutningen af 2015.
Siden da er der intet sket med skærpede miljøzoner i DK - før nu: Forslag fra regeringen om juli 2022 fra regeringen.
I mellemtiden har Sverige indført miljøzoner, der kræver Euro VI (eller opgraderede Euro V'er) fra 2020 - dvs. 2.5 år før tiltaget i DK.
(http://urbanaccessregulations.eu/countries...).
Implementering på køretøjsflåder begynder snart og retrofit-godkendelserne er på plads.

Mange af de relevante køretøjer til en DK-zone når at "dø" inden sommeren 2022. Start noget tidligere - og få en større effekt.
Der er sovet i timen i DK...

  • 6
  • 3

Vildt at der først stilles krav om filter på Euronorm 3 for varebiler i 2020. På det tidspunkt vil Euronorm 3-varevogne være ca. 18 år gamle, så spørgsmålet er, hvor mange der er tilbage?

Det er usandsynligt, at dette forslag vil have en effekt, for der vil ikke være nogle af de køretøjer, som man stiller krav til, på vejene.

  • 1
  • 0

Personbiler var så ikke med i denne omgang. Men det kommer de nok.
Spørgsmålet er dog, køber man en ny diesel eller benzin bil i dag, hvor længe går der så inden den rammes af sådan et forbud?

Altså er det nu man skal købe en el-bil, som dog ikke har aktionsradius nok til at køre til i hvert fald københavn. Måske nok Århus.

  • 1
  • 3

Enig
Og det lidt specielle angående Euro 5 varevogne (= store biler) er også:
Oplæg til miljøzonen for Euro 5 varebiler er et "OK" helt frem til 2025. Herefter må den kun køre zonen, hvis den får eftermonteret et partikelfilter ! ? !
Det ser ud til, at man har glemt, at Euro 5 varebiler (dem, der godkendes i samme klasse som biler) er født med partikelfilter men til gengæld har et udtalt NOx/NO2-problem, som kravene til miljøzonen reelt burde tage sig af.

Hvis man følger bare en lille smule med i debatten i Tyskland, så ved man, at der slet ikke tales om partikler i forhold til Euro 5'ere - men NOx.

  • 1
  • 0

Kjeld Flaprup siger at elbiler ikke har aktionsradius til at koere I Kbh. Jeg ved ikke hvormeget en typisk koebenhavner koerer om dagen men Opel Ampera E og den nye Leaf er begge over 400 km raekkevidde og har L3 opladningshastighed. Det burde raekke for de fleste
, hva'?

  • 4
  • 1

Opel Ampera E og den nye Leaf er begge over 400 km


Det rækker ikke til København. En stor fejl når man ser på rækkevidde er at den udregnes ved 100 Km/t, men jeg gider altså ikke køre så langsomt på motorvejen.
Derfor skal de nok justeres ned til 350 Km, og så er det endda ikke blevet vinter endnu.

Så skal der trækkes 10% fra i batteri slid. De tal jeg har set viser at der tabes 10% indenfor de første 2 år, men derefter ser det ud til at stabilisere sig omkring 90% af ny kapacitet.

  • 1
  • 2