Regeringen vil reducere vejtransportens CO2-udledning med 9 procent

Illustration: Tomas Bertelsen/Scanpix

Klimarådet foreslog 1,5 mio. elbiler, mens støttepartierne De Radikale, Enhedslisten og SF vil have en million. Men nu har regeringen spillet ud med 500.000 el- og hybridbiler på vejene i 2030 (og 1. mio i 2035).

Målet med regeringens vejtransportudspil er at reducere CO2-udledningen fra vejtrafikken med 1 mio. ton frem mod 2030, skriver Skatteministeriet i en pressemeddelelse.

Det er under en tiendedel af vejtrafikkens samlede udledning, som i 2017 blev opgjort til lidt mere end 11 mio. tons. Alligevel er ministeren begejstret:

»Det er helt afgørende, at vi får en markant omstilling af både den lette og den tunge transport, hvis vi skal nå den målsætning, som et bredt flertal af Folketinget står bag. Det kræver, at vi tør bruge alle midler,« siger transportminister Benny Engelbrecht i pressemeddelelsen.

Regeringens midler

Ambitionen om de 500.000 el- og hybridbiler i 2030 blev offentliggjort tidligere i dag. Med udspillet er der dog også lagt op til en indsats overfor den konventionelle biltrafik.

Regeringen foreslår blandt andet at indføre en vejafgift for lastbiler, således at lastbilerne skal betale en kilometerbaseret CO2-afgift. Samtidig skal der indføres et nyt CO2-fortrængningskrav på tværs af brændstofstyper.

På den måde håber regeringen at kunne presse en grøn udvikling igennem for både for den samlede biltrafik og i for lastvognstrafikken.

»Det skal derfor være slut med, at bilafgifterne forhandles fra år til år. Bilejerne og branchen har krav på stabile og trygge vilkår, som de kan stole på mange år frem. Derfor lægger regeringen op til, at der bliver indført et mere enkelt afgiftssystem, som ud over at sikre flere grønne biler på vejene også sikrer tryghed for bilejerne og bilbranchen de næste mange år«, siger skatteminister Morten Bødskov.

På det internationale plan, lover regeringen desuden at arbejde for, at EU fremlægger planer for en udfasning af fossildrevne biler, samt at EU tillader at forbyde salg af benzin- og dieselbiler.

Allerede i aften bliver forhandlingerne med de andre partier indledt. Udspillet er en del af regeringens målsætning om at reducere Danmarks samlede CO2-udledning med 70 procent i 2030.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Totalt uambitiøst. Det svarer til at man I 2007 ville have at 15 % af befolkningen ville have en smartphone i 2017. Jeg vil vove den påstand at der vil kører min. 500.000 elbiler rundt i Danmark i 2030 selv hvis man bibeholder de nuværende regler og sætter mørklægningsgardiner på styrehuset. En elbil er en bedre bil end en benzin eller diesel på næsten alle parametre.

  • 20
  • 10

Regeringen foreslår blandt andet at indføre en vejafgift for lastbiler, således at lastbilerne skal betale en kilometerbaseret CO2-afgift.

Mon ikke udgiften skubbes over på forbrugerne i form af højere priser på varer...? Dette nok i bedste fald. I værste fald betyder det, at transportsektoren forsøger at presse priserne på kørsel yderligere ned (lønninger til lastbilchauffører og køre-hviletidsbestemmelser).

  • 7
  • 8

Altså den det der numbers game, er vel uinteressant? Det interessante må være klimaeffekten?

Dermed bliver det også et spørgsmål om, hvilke biler elbilerne "fortrænger". Bliver det mikrobiler, der bruger 500 liter benzin om året, eller bliver det SUV'er, der kører 40.000 kilometer om året, og brænder 3.000 liter benzin af på det? Og bliver salget alligevel snart fuldstændig domineret af elbiler, fordi de ender med at være en bedre "deal" end fossilbiler?

Og er det i øvrigt ikke den totale klimaeffekt fra alt vi laver i Danmark, der er interessant? Hvis det giver mere økonomisk mening at hente klimaffekten i eksempelvis landbruget indtil 2030, jamen så lad os da gøre det?

Det er som om der har bredt sig en stemning af, at hvis vi bare får godt gang i elbilerne, er klimaudfordringen løst? Men skal vi ikke lytte til de økonomer der siger, at der er billigere indsatsområder nu, og at elbilerne i øvrigt nok skal blive konkurrencedygtige af sig selv?

  • 26
  • 1

.....når man i bagklogskabens skærende klare lys skal vurdere resultatet i 2030.

Man får "ihvertilfald" brug for en god forklaring når det erkendes, at godt nok har vi måske fået anskaffet os 500000 biler.

Men CO2 promillen som Mauna Loa har målt siden 1960 vil givet være vokset, som om intet var hændt.

  • 8
  • 17

Og er det i øvrigt ikke den totale klimaeffekt fra alt vi laver i Danmark, der er interessant? Hvis det giver mere økonomisk mening at hente klimaffekten i eksempelvis landbruget indtil 2030, jamen så lad os da gøre det?

Men problemet er, at i alle sektorer reagerer regeringen som i transportsektoren: "vi kan ikke gøre noget her, så de andre sektorer må holde for..."

Det er som om regeringens "jeg er rød før jeg er grøn" holdning har handlingslammet den fuldstændigt. Gad vide hvordan den nære fremtid ser på denne regering, når det koster de lavtlønnede 10 fold mere i tabt livskvalitet, fordi den nuværende regering ikke turde tage de beslutninger der skulle til at at reducerer udledningerne i tide:

  • Ingen CO2 afgift på flybrændstof
  • Ingen forhøjelse af priserne på fossilbrændstof
  • Ingen CO2 afgift på på kød
  • ......

Vi ved at vi ikke kan fortsætte vores nuværende levevis, og der er ikke et teknisk fix der kan løse alle udfordringerne. Der skal også en vis grad af omlægning af livsstil til. Hvis vi starter nu behøver den ikke at være voldsom. Hvis vi venter bliver den omlægning voldsom.

  • 15
  • 8

Power to X i stor stil hvor X er benzin, diesel og flybrændstof.

Så kan vi stadig tanke for hver 700 km. uden at tænke på en ladestander og en el infrastruktur der ikke findes.

Det kræver måske at politikerne giver afkald på nogle af deres kære afgiftskroner fra bilisterne, således at pengene kan investeres i Power to X.

Jeg giver gerne 2 kroner mere pr. liter for grøn benzin.

  • 8
  • 17

En elbil er en bedre bil end en benzin eller diesel på næsten alle parametre.

Min bil har en nypris på 400.000kr. Stationcar, 1600kg anhænger, over 600km rækkevide.

Der er intet på markedet der kan hamle op med det, det der kommer tætest på er en Tesla X. Et monster der vejer 800-900kg mere end min bil og koster næsten det dobbelte i indkøb.

Jeg kan plante mange træer for næsten 400.000kr merpris for en Tesla X.

En model Y kunne også gøre det, men det virker som om den er lidt forhastet, har ikke lyst til at være prøveklud for første generation Tesla modeller.

  • 15
  • 19

Ja lastbil afgiften bliver spændende at se hvordan den skal skrues sammen. Naturligvis vil den ikke nedsætte tranportbehovet så der bliver kørt ligeså meget som der plejer. Men erhvervet kommer til at betale og vil selvfølgelig sætte det på fragtraterne. Det er uklart om udenlandske lastbiler bliver opkrævet og om transittrafik bliver.

  • 3
  • 0

Min bil har en nypris på 400.000kr. Stationcar, 1600kg anhænger, over 600km rækkevide.

Der er intet på markedet der kan hamle op med det, det der kommer tætest på er en Tesla X. Et monster der vejer 800-900kg mere end min bil og koster næsten det dobbelte i indkøb.

Jeg kan plante mange træer for næsten 400.000kr merpris for en Tesla X.

En model Y kunne også gøre det, men det virker som om den er lidt forhastet, har ikke lyst til at være prøveklud for første generation Tesla modeller.

Min (el)bil kostede 430.000, kan trække 1000kg og kører 600km på en ladning.

For at kompletere sammenligningen kører min bil 7 km på 1 krone i energi, årlige serviceomkostninger er 0 kr til obligatoriske serviceeftersyn, jeg har 4 års garanti på bilen og 8 år på motor og drivsystem.

Hvad er dine omkostninger til energi, obligatorisk årlig service? og hvad er din garantiordning?

  • 18
  • 7

JA TAK til handlekraftige politikkere der kan og vil mere en skåltaler ! 9 % co2 reduktion jo et latterligt ambitionsniveau !! I øvrigt - diesel og benzin partikler dræber og giver div sydomme. Ud over at det frarøver folks gode liv så koster det også fælleskassen penge . Mon der er irenget deres i forvejn fejlprogramende bereginger .

  • 7
  • 5

Jeg kan ikke se hvad forskellen er på generelle CO2 afgifter og de foreslåede vejafgifter for lastbiler. Det giver da stadigvæk den sociale skævvridning, som vores regering vil undgå, når denne afgift bliver en fordyrelse af de varer der transporteres.

  • 4
  • 0

Hvis vi starter med at holde os for øjet hvad målet er nemlig reducerer forureningen af kulbrinter, C0 og CO2, samt partikelforurening. Når man hører disse foreslag tænker man blot, har der være en ingeniør til stede i rummet med en faglig viden, for dette der foreslås hænger desværre ikke samme, og er ren politisk ønsketænkning. Det tangere næsten en evighedsmaskine det der foreslås desværre. Problemet er man glemmer hvor strømmen skal komme fra og hvor meget der skal bruges og hvordan den skal komme frem. De elblier vi har i dag er ikke løningen på vores udforinger, Ikke at de bliver bedre og bedre, men sålænge vi er afhængig af batterier og strømmen skal føres ind i byen i mængder, der for københavn er fuldstændig urealistisk løser det ikke noget. At man kan løse det i små byer hjælper jo intet når halvdelen af Danmark bor i 5 byer. Ingen af de 5 byer vil kunne stille et EL-net tilrådighed der vil kunne løse problemet. Ud over det, er der EL installationskrav, der ikke vil være mulig at løse i ældre byggeri. Når man anklager politikerne for at være uambitiøse så er jeg enig, men ikke fordi at det der foreslås ikke er nok el-biler, men fordi det de foreslår aldrig vil løse noget, og ikke kan gennemføres. Det vil sige når virkeligheden rammer politikerne om 5 år har vi tabt 5 år. P2X er det der ser mest lovende ud i dag og batterier til opsamling af bremseenergi og så skal vi bare finde ud af hvordan vi skal lave alt den strøm vi har brug for, uden vi skal brænde noget af, da træ er en miljø katastrofe uden lige. Det bedste at brænde er metan, men politisk nok møg, da Rusland er hovedeleverandør og CO2 jo er et biprodukt. Plus skal man have styr på metan, da det som jeg lige husker på stående fod, er 800 gange være end CO2, som drivhusgas. Med andre ord, det er glimrende der vilje hos politkerne, men der skal også være viden, og det mangler i stor stil, hvorfor det de foreslår, er at spilde en masse penge og tid uden at det løser noget. Om 5 år uanset hvor meget de hæver priserne på benzin/diesel biler vil de være lige så meget i brug, da den løsning der opstilles ikke løser noget og er fuldstændig umulig at få til at lykkes. Dette er katastrofen, at det mål vi ønsker løst, kun bliver forværet af løsnigner der opstilles af vores politiker.

  • 6
  • 12

Gad vide hvordan den nære fremtid ser på denne regering, når det koster de lavtlønnede 10 fold mere i tabt livskvalitet, fordi den nuværende regering ikke turde tage de beslutninger der skulle til at at reducerer udledningerne i tide:

Det er netop disse forhold som regeringer er meget bevidste om. Afgifterne må ikke ramme alt for socialt skævt og "koste de lavtlønnede 10 fold mere i tabt livskvalitet".

  • 3
  • 3

Vejafgifter på lastbiler må automatisk føre til forøgede priser på varer i vores butikker. Altså en afgift der rammer os alle.

Naturligvis! Så kan man anskue det således, at vi vil køre mindre til butikkerne, fordi vi så ikke får råd til at købe helt så meget som nu, på grund af de dyrere varer. Det har jo også en miljømæssig effekt. Men hov, - vi kunne jo også bare hæve momsen. Vi får råd til mindre, - mindre kørsel.

  • 0
  • 6

Ligemeget hvor man kommer, hvor specielt entreprenør dieselbiler og maskiner, store som små, holder stille i halve til hele timer, kører motoren i tomgang......brændstofudgiften trækkes jo fra på skattebilletten.

Men mange andre steder kan standsede lastbiler varevogne mødes med kørende motorer.

  • 2
  • 2

Vil vores regering virkelig noget i denne sag, så er det på tide at indrette os så vi kan transportere størstedelen af vores godstransport via jernbanerne. Kun der kan det bliver på el. På havet flytter man jo næsten alt gods via containere. Sådan kan landtransport også ske. Det kræver at der på alle stationer er vigespor med en containerkran og at der så er en vognmand knyttet til hver station, som har en el-bil, der kan klare "det sidste stykke vej" til forretning/forbruger. Vh Mogens

  • 1
  • 5

Mogens Bülow skrev:

Det kræver at der på alle stationer er vigespor med en containerkran

Eller ihvertfald på nogen stationer. Som også skal være elektrificerede selvfølgelig. Det kunne være interessant at se en CO2-gennemregning af denne model for indenrigsgodstransport i forhold til fuldelektrificerede indenrigslastbiler.

For international godstrafik (langdistance) er det langt mere oplagt at have mere elektrisk jernbane og mere omlæsning, synes jeg.

  • 0
  • 0

Jeg kan ikke se hvad forskellen er på generelle CO2 afgifter og de foreslåede vejafgifter for lastbiler. Det giver da stadigvæk den sociale skævvridning, som vores regering vil undgå, når denne afgift bliver en fordyrelse af de varer der transporteres.

Du fokuserer meget på afgiftens betydning for varens pris i butikken. Men helt så enkelt er det vel ikke?

Lastbiler får trafikken til at glide langsommere, hvilket alle formentligt har opdaget. Sådan en lastbil, der futter rundt i myldretiden kan jo trække en hale af bilister, som måske skal bruge 2 minutter ekstra af deres tid på det pjat; er det 30 bilister, med en timeløn på 350 kroner, giver lastbilens "rejse" andre bilister en trængselsomkostning på 350 kroner. Havde lastbilen kørt udenfor myldretiden, havde den ikke kostet de andre bilister nær så meget tid.

GPS-baserede kilometerafgifter, giver mulighed for at beskatte lastbiler hårdere, når de er meget i vejen for de andre trafikanter, og på den måde mindske spildtiden på vejene, fordi lastbilerne så vil have et økonomisk incitament til at undgå de mest belastede vejstrækninger og tidspunkter. Gjort rigtigt, kan sådan en afgift derfor tjene sig selv hjem, og mere til, når man husker, at tid er penge.

Det interessante er derfor, om politikerne har tænkt sig at udforme de kilometerafgifter fornuftigt eller ej? I økonomsprog skal den øjeblikkelige kilometerafgift præcist modsvare lastbilens øjeblikkelige omkostning for samfundet, hvis afgiften skal gøre os så "rige" som muligt. Det kan man naturligvis ikke opnå i virkeligheden, men det skal ligne....

  • 1
  • 0

Min (el)bil kostede 430.000, kan trække 1000kg og kører 600km på en ladning.

For at kompletere sammenligningen kører min bil 7 km på 1 krone i energi, årlige serviceomkostninger er 0 kr til obligatoriske serviceeftersyn, jeg har 4 års garanti på bilen og 8 år på motor og drivsystem.

Hvad er dine omkostninger til energi, obligatorisk årlig service? og hvad er din garantiordning?

Vi bevæger os lidt langt væk fra miljø topic. Jeg har ikke ofret penge på en service aftale på min 10 år gamle bil og garantien er også udløbet. Jeg gav 4000kr. for sidste service, det var inklusiv udskiftning af defekt benzintryks regulator til 350kr. Kun 750kr af service havde noget med benzinmotoren at gøre, resten var bremseservice, viskerblade, kabinefilter og andet, som elbiler også kræver. Et lignende service på en elbil, vil derfor stadig have kostet 3250kr.

Det jeg prøvede at komme frem til var, at min bil til 200.000kr giver mig 200.000kr i overskud til at udskifte et gasfyr, vinduer, efterisolering som alt er fra 80erne. Så er der stadig penge tilovers, til at udvide solvarme anlæget eller montere solstrøm på huset. Disse ændringer kan give langt mere for klimaet, end udskiftning af min bil. Venter stadig på at nogle tager sig sammen, til at lave Ethanol af affald, til at tanke bilen, det hjælper ikke på CO2, men partikel og sod udledningen skulle være noget lavere.

  • 6
  • 4

Fossil-personbilerne bidrager kun marginalt til den danske CO2-emission, og en overgang til batteribiler, opladet på det danske elnet, vil i bedste fald kun give et fald på 0,7% i det nationale regnskab. Og det vil koste statskassen 50 milliarder i tabte skatteindtægter, og forringe borgernes mobilitet og arbejdsmarkedsflexibilitet. Det danske elnet har jo ikke en særligt lavt CO2-emission, sådan som f.eks. Norge eller Sverigs hvor vandkraften og kernekraften er til rådighed som elkraft-magasin. Adskillige politikere, specielt de der henregner sig til en slags socialister, vil bare have forbudt biler mest muligt - alternativt gjort det så dyrt og besværligt at transportere sig selv, at det stopper. Nogle politikere tror at Den Kollektive Trafik har lavere emission end den private. Men det passer jo ikke. DSB`s nye el-lokomotiver er da glimrende, men de kører altså på det danske net, og deres CO2-emission i forhold til diesel er næppe større end personbilernes. Og en fossil-personbil har faktisk kun en CO2-emission på rundt 10% mere end en batteribil, og de reelle forhold for tog er næppe anderledes. De der tvivler kan jo selv skaffe sig data hvis de har en bekendt med en batteribil der lades op pr. måler. Jeg har gjort det, og resultatet: Batteridriften sparer rundt 10% på sammenlignelige biler. Resten er propaganda fra bilhadernes loge.

  • 5
  • 13

Et relevant spørgsmål er også hvad skal benzinen koste hvis det skal ændre vaner.

Min biltur til+fra arbejde er 40 km, og koster ca. 20 kr i benzin. Men hvis jeg tænker over hvor meget det skulle koste før jeg vil vælge en anden transportform - så skal det nok over 100 kr/dag. Det vil svare til at benzinen skulle koster mere end 50 kr/Liter hvis jeg skulle ændre vaner !

Så før vi ser polittikerne lave noget i den størrelsesorden, så er vi stadig et fossilt samfund.

  • 4
  • 1

en fossil-personbil har faktisk kun en CO2-emission på rundt 10% mere end en batteribil

Det er så bizart at komme med sådan en påstand på et ingeniør site.

Co2 udledningen bare på at fremstille en liter benzin er tæt på tilsvarende udledning for en elbil der kører samme afstand, som en benzinbil kan køre på en liter. Det er nok ikke et tilfælde at begge de to danske raffinaderier er naboer til transformerstationer.

  • 10
  • 0

Min biltur til+fra arbejde er 40 km

Har du overvejet en el-cykel, en Speed pedelic med 350 watt der hjælper op til 45 km/t ?

Eller måske bare en almindelig El25 cykel? Vi har anskaffet en og den der pendlede 10 km i bil, cykler nu ligeså hurtigt som bilturen. Cykelstierne i området er gode, der er nogle genveje og en 1/3 del lyskryds.

Personligt synes jeg de Speed pedelics ALT for dyre, ift. at en EL45 scooter kan købes for 13.000,-

  • 2
  • 0

Hej.

Jeg har aldrig stemt på parteiet Venstre og jeg er ikke nødvendigvis enig i Venstres synspunkter indefor persontransport. Men regeringen bør lave et transport-aftale, som ikke kun omfatter partier i rød blok men også Venstre i blå blok. Ved at få sådan en bred aftale med partier i både blå¨og rød blok er der håb om en langtidsholdbar, langvarig aftale, der ikke laves om, når blå blok igen kommer til magten.

500.000 såkaldte "grønne" biler i 2030 er for lidt. Det bør være mindst 750.000 såkaldte "grønne" biler. For at hjælpe denne proces på vej bør staten give et tilskud på 50.000 kr ved køb af elbiler, der koster under ca. 450.000 kr.

De store, tunge, dyre elbiler med store batterier bør derimod være dyrere via flere afgifter. Det bliver jo - efter min mening - aldrig optimalt at køre rundt i elbiler, der kan veje op til ca. 2½ tons med eller uden fører. Folk bør hellere vælge en Tesla 3, der vejer betydeligt mindre end disse store tunge elbiler.

Der bør lægges 2 kroner mere i afgift på 1 liter benzin og 2 kr ekstra i afgift på 1 liter diesel fra 1 januar 2022.

Og så bør det gøres mere attraktivt at bruge kollektiv trafik, cykler, elcykler m.m.

Venlig hilsen Jan, Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed

  • 1
  • 4

....Bare en Honda 125 ccm motorcykkel der nemt kører 60 km/l. Der ingenting fylder på parkeringspladsern

Den er desværre pålagt omtrent den samme registreringsafgift i kroner og øre som en skrabet Up! og koster det samme i årlig ejerafgift. Ydermere koster parkering det samme som en bil, "takket" være at man nu betaler med en app. Motorcykler ses ikke som et seriøst transportmiddel i Danmark. Ydermere er det forbudt at overhale, hvis der ikke er plads til en bil, og "filtering" som er standard procedure ved lyskryds i f.eks . England, kan herhjemme koste bøde og klip. I København anlægges knivskarpe kantsten som midterstriber, så det at køre udenom hele rækken af stillestående biler for at holde forrest i lyskrydset, er nu en yderst riskabel affære. Til gengæld kan man køre hvor man vil med elektriske løbehjul, skateboards og monowheels, uden lys, effektive bremser og ansvarsforsikring.

Tyskerne har i år indført 125 cc på bilkørekort med et kursus på 4 teoretiske og 5 praktiske lektioner á 90 minutter, blot man er mindst 25 år og har haft bilkørekort i 5 år Ydermere er motorcykler på 125cc og mindre fritaget for ejerafgift og som alle køretøjer er der kun moms, og ingen registreringsafgift.

https://www.adac.de/verkehr/rund-um-den-fu...

  • 4
  • 0

Min biltur til+fra arbejde er 40 km, og koster ca. 20 kr i benzin. Men hvis jeg tænker over hvor meget det skulle koste før jeg vil vælge en anden transportform - så skal det nok over 100 kr/dag. Det vil svare til at benzinen skulle koster mere end 50 kr/Liter hvis jeg skulle ændre vaner !

Så før vi ser polittikerne lave noget i den størrelsesorden, så er vi stadig et fossilt samfund.

Det er selvfølgelig een måde at anskue tingene - men har du undersøgt, hvad denne tur ville koste i en elbil?

Hvis du 'tanker el', direkte fra hanen, uden abonnement osv, vil turen koste ca 10 kr. Med en abonnementsordning, snakker vi omkring 4 kr.

Men det er først når benzinomkostningen runder 100 kr, at du vil foretrække at betale 10kr eller derunder?

  • 3
  • 1

her ser du jo 'elegant' bort fra kapitalomkostningerne ved (hypotetisk) anskaffelse af el-drevent ekvipage samt fra diverse ulemper, som fortsat er knyttet til 'ellerterne', især hvis man ikke har råd til flere motorkøretøjer i husstanden!

Ligesom du kan finde eksempler på kapitalomkostninger, der er langt fra hinanden, når man sammenligner BEV og ICE, kan jeg finde eksempler, der ikke er.

Men nu kommenterede jeg blot på indlægget, der mente at drivmiddelsomkostningerne skulle øges en faktor 5, før vedkommende ville ændre vaner. Jeg påpegede at det allerede er en faktor 5 billigere at køre el end benzin.

Du vil vel gerne medgive at break-even for kapitalomkostninger+drivmiddelsomkostninger i sammenligningen mellem fossil og el, ligger et sted før turen på benzin koster 25x turen på el?

  • 2
  • 1

....Bare en Honda 125 ccm motorcykkel der nemt kører 60 km/l. Der ingenting fylder på parkeringspladsern

Alle der har rejst til de fleste andre store byer i Europa (for ikke at tale om Asien) kender til myriader af knallerter og motorcykler, som transporterer millioner af folk smidigt igennem trafikken.

Her i lille Danmark eksisterer der en særegen had mod disse transportmidler, og det skinner igennem i lovgivningen. Det værste er nok at de bevæger sig hurtigere igennem trafikken, OG DET HAR JEG IKKE MULIGHED FOR I MIN BIL - ish. Og det HADER danskeren, så DET skal forbydes!

  • 0
  • 2

. . . . . Batteribilen er en bombe under velfærdssamfundet - fordi: Dansk CO2-emission i 1990 var på 62 mill. tons. I 2018 var det 34,5 mill. tons, en reduktion på 55%. Folketingets målsætning er en reduktion på 70 % af 1990, altså ned til 18,6 mill tons. Der udledes således stadig ca. 26 mill. tons for meget, lidt afhængigt af udviklingen 2019-2020. Kilde: Data, tabeller, statistikker og kort Energistatistik 2018. I bestræbelserne tales der meget om overgangen til batteribiler som selve redningen af planeten Jorden. Men den holder ikke. I 2018 udledte den samlede vejtransporten i Danmark, til erhverv, kollektiv trafik, godstrafik og privat kørsel på diesel og benzin i alt 18 mill tons CO2. Så hvis vi alle bare bliver hjemme og går over til 100% selvforsyning på egen matrikel og dropper al kommunal personlig service passer regnskabet og Folketingets mål er nået. Men det er ikke løsningen, for køres skal der, til jobbet, med gods og varer og rundt til oplevelserne. En batteribil der lader op på det danske elnet reducerer kun CO2-udledningen med rundt 1/3-del i forhold til fossilbiler, idet CO2-emissionen i 2018 fra det danske elnet var 308 gram pr. KWh uanset den meget hype omkring vindmøllerne. En konkret og målt sammenligning af en Peugeot Tepee HDI Diesel og en Mercedes Benz B200 Electric Drive med samme køremønster dokumenterer, at dieselbilens CO2-emission pr. 100 km er 14.000 gram, og Mercedesens på elnettet er 9.000 gram. Dertil kommer, at Mercedesen på batterier også forårsager 700 gram kulslagger o.a. til deponi og 0,01 gram kernekraftaffald pr. 100 km, hvilket jo alt andet lige taler til forsvar for den rene svovlfrie dieseldrift i et land der har afsværget kernekraften. Så en total overgang til batteribiler vil kun reducere CO2-emissionen med 6 mill tons, og statskassen vil gå glip af 50 milliarder i skatter og afgifter og vores transport vil stige i pris med mindst 50% da batteribiler er dyre, så rigtigt mange bliver nok nødt til at holde sig hjemme. Dette tilsammen er faktisk en lodret trussel imod hele velfærdssamfundet og ”Den Danske Arbejdsmarkedsmodel” der netop forudsætter arbejdskraftens mobilitet. Så batteribiler er ikke svaret på Folketingets CO2-målsætning. Den gør os kun fattigere og vil gøre et indhug i velfærdssamfundets fundament. Derimod kan en målrettet satsning på den tunge trafiks overgang til brintdrift og e.fuels fra vindenergien og en bedre udnyttelse af møllerne ved at oprettet fjernvarmeenergilagre drevet af ren vindkraft-el i perioder med kraftig blæst uden tvivl skabe resultatet, også uden at velfærd og økonomi sættes over styr.

  • 1
  • 7

Du vil vel gerne medgive at break-even for kapitalomkostninger+drivmiddelsomkostninger i sammenligningen mellem fossil og el, ligger et sted før turen på benzin koster 25x turen på el?

men da nærmer vi os (med stormskridt) Klimakommissionens 'argument', som Holger Skjerning highlightede for en halv snes år siden:

De vil lægge 50 mia. kr pr år i afgifter på olie/kul/gas. En slags CO2-afgift. Det er helt fint, MEN.... denne afgift medregnes, når prisen for de fossile sammenlignes med prisen for VE (især vindmøller). DERVED bliver prisen for VE den samme som for kul !!! - Og konklusionen: VE kan altså betale sig!!!! - Kald det bare svindel, for det er svindel!

https://ing.dk/artikel/hovedpunkter-i-klim...

Ombyt selv 'VE' med 'elbiler'! :)

  • 0
  • 6
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten