Regeringen vil kræve dronekørekort til private

Illustration: MI Grafik

Droner bliver nu skrevet ind i luftfartsloven med forslag om, at alle droneejere skal tage 'dronekørekort'. Samtidig bliver det tilladt at flyve de helt små droner under 250 g i byerne, hvor droneflyvning i dag er bandlyst for private.

Sådan lyder regeringens forslag til en opdatering af de danske droneregler, der netop er sendt i høring.

Læs også: Trafikstyrelsen: Ikke meget at stille op mod droner ved lufthavne

Dronekørekortet er dog ikke nær så krævende, som det bevis, professionelle skal tage for at flyve over byerne. Kørekortet, i loven kaldet et dronetegn, kan erhverves online ved at bestå en teoretisk prøve om de gældende droneregler, fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget.

‘Da bestemmelserne i forslaget retter sig mod en meget bred brugerkreds, der rækker ud over den traditionelle luftfartsbranche, er det dog fundet hensigtsmæssigt at sikre, at føreren har et grundlæggende kendskab til regler om flyvning med droner. Dette basiskendskab kan sikres ved, at der stilles krav om, at føreren af en drone erhverver sig et såkaldt dronetegn eller lignende,’ skriver Transport og Bygningsministeriet i llovforslagets bemærkninger.

Læs også: Formodet drone i nærkollision med Lufthansa-fly

Dronetegnene vil dog ikke være registreret i en central database, fremgår det videre af forslaget. I stedet vil det blot være et krav, at tegnet kan fremvises til politiet på forlangende. Selv om det er et nyt krav til dronepiloter, ser transport- og bygningsministeren det derfor som en mere lempelig dronelov end tidligere, lod han nyhedsbureauet Ritzau forstå onsdag morgen.

Det er også vurderingen fra ministeriet i lovens bemærkninger:

‘Generelt vurderes risikoen ved flyvning med mindre fritidsdroner på et par kilo uden for bymæssigt område at være lav. Børn og unge vil med et dronetegn kunne flyve relativt frit,’ hedder det i bemærkningerne.

Læs også: Droneregler på vej i EU - om et par år

Få droner får flyvetilladelse i byerne

Dronekørekortet, det såkaldte dronetegn, vil gælde både droner over og under bagatelgrænsen på 250 g. I byerne vil tegnet dog kun give tilladelse til flyvning med droner under bagatelgrænsen.

Bagatelgrænsen på 250 g har været omtalt gennem længere tid og er fastsat efter et princip om, hvilken vægt en drone skal have, for at sandsynligheden for at gøre alvorlig skade ved et styrt bliver for stor.

Læs også: Forsker: 250 gram bør være grænsen for fri droneleg

Det er imidlertid meget få af danskernes hobbydroner, der lovligt kan flyves i byen fremover. For eksempel vejer de udbredte Phantom-droner fra DJI alle omkring 1 kg allerede inden kameraet monteres. Det samme gælder lignende droner i samme klasse.

De seneste par år er mikrodroner blevet mere populære, men hovedparten af dem er fortsat kun beregnet til indendørs brug. Det er dermed meget få typer droner, der reelt kan komme på vingerne over de danske byer næste år.

En hurtig gennemgang af dronerne i en af landets største elektronikkæder viser, at kun seks af 17 forhandlede modeller vejer under 250 g og dermed kan blive tilladt at flyve i byen. Det er typisk droner til indendørs brug, som typisk ikke har kamera om bord.

Lovforslaget er i høring frem til den 12. januar. Herefter skal lovforslaget behandles i Folketinget.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Bemyndigelsen påtænkes endvidere anvendt til at tillade flyvning over særligt følsomme naturområder med mikrodroner.."

Det kan være uheldigt. Mikrodroner har typisk ingen "return-to-home" funktion, og hvis de flyver i følsomme naturområder, vil der uvægerligt være en procentdel som går tabt. Disse droner er så relativt små, at en stor del af nedfaldne eller bortfløjne droner vil ligge i naturen og skabe et miljøproblem. Alle droner løber tør for strøm på et tidspunkt, og så lander de ret pludseligt. De kan også blive grebet af vinden, og ført uden for brugerens (og den billige radio's) rækkevidde.

Så vil det være langt bedre at sikre, at dronerne har GPS samt "return to home" funktion, og eventuelt krav om at dronen skal være nem at finde hvis den må nødlande. Eventuelt krav til mindste radio-rækkevidde på 250 meter.

  • 5
  • 5

Er der samme slags regler for drager? - Altså dem i snor - Som bestemt også vil kunne slå en rude i stykker, give en rift, eller hvad det er man frygter "legetøjs"-dronerne gør.

Mvh.

  • 7
  • 3

Jeg hørte om PARC i P1s "Harddisken" og som radioamatør kom jeg til at tænke på hvordan en drone hvor man har fjernet batterierne og i stedet strømforsyner den via en ledning skal karakteriseres. Er det en drage eller er det en drone ? Og hvilke regler gælder for sådan en indretning ? http://www.lifehacker.com.au/2015/06/parc-...

  • 2
  • 0

Blot til orientering, så hedder det også et "speedbådskørekort", så det er altså ikke første gang man kan få kørekort til noget uden hjul :-)

Bedre kendt som et duelighedsbevis.

Nej, speedbådskørekort er en meget skrabet udgave af et duelighedsbevis og kan vist sammenlignes med et knallertkørekort, hvor et duelighedsbevis nærmere kan sammenlignes med et bilkørekort i forhold til undervisningens omfang og pensum.

http://www.fritidssejler.dk/Uddannelser/Si... og http://www.fritidssejler.dk/Uddannelser/Si...

Mvh Anders, med duelighedsbevis og sejlbåd.

  • 3
  • 0

Citat fra artiklen: "Kørekortet, i loven kaldet et dronetegn, kan erhverves online ved at bestå en teoretisk prøve om de gældende droneregler, fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget."

Skal det forstås som om at selve prøven aflægges online? Bemærkningerne synes jeg ikke er klare om det er prøven, eller den teoretiske viden der kan klares via nettet...

Jeg synes ikke en prøve aflagt via nettet er meget værd - hvordan sikrer man at det er den rette person som besvarer spørgsmålene, og ikke en hjælper ved siden af?

Umiddelbart synes jeg en prøve via nettet blot er giver myndighederne mulighed for at sige at "du kender reglerne, så derfor slår vi til med hammeren hvis du overtræder dem."

  • 3
  • 2

Legetøjsdroner for store som for små hobbyfolk er kommet for at blive. Også dem over 250g med GPS og kamera. Da de formentlig anskaffes for at bruge kameraet, er en regel om, at de skal være 150m fra "alting" ikke særlig operationel. Den regel vil derfor blive overtrådt. En mere ansvarsgivende regel om, at det er pilotens ansvar ikke at genere nogen, vil derfor være mere brugbar. Tænk f.eks. på svæveflyvere og andre småfly. De er trods alt noget tungere og farligere. Her er det pilotens ansvar at flyve forsvarligt.

  • 2
  • 1

Fin ide med et lille dronetegn, men den med at flyve i byerne forstår jeg ikke lige.

Normalt må man jo kun flyve på egen grund og ikke ind til naboen, hvilket blir lidt svært i byerne. Selv små droner under 100 gram har kamera og hele molivitten ombord, og blir hele tiden mindre og lettere, og dermed nærmest usynlige og dermed også lydløse blot 50 meter oppe. En lille Hubsan på godt 50 gram er totalt usynlig for andre end ejeren blot 30 meter oppe. Hvor er al snakken om overvågning blevet af?

  • 2
  • 1

Hvorfor spilde hinandens tid og penge på dronekørekort? Reglerne er jo ganske enkle for privatpersoner OG ganske restriktive !! Sund fornuft og anstændig opførsel er vel dybest set det der skal til.

  • 3
  • 0

så er det svært samtidig at påstå at man ikke har kendskab til loven

Er der da nogle situationer i dag, hvor man kan slippe for ansvar/straf på grund af manglende kendskab til gældende lovgivning? Det tvivler jeg meget stærkt på at der er.

En mere ansvarsgivende regel om, at det er pilotens ansvar ikke at genere nogen, vil derfor være mere brugbar

Absolut enig.

Jeg vil endda vove den påstand at hvis man vedlægger en simpel informationsfolder til alle droner solgt herhjemme - legetøj såvel som hobby og professionelt, så vil de fleste problemer (tænkte såvel som reelle) med droner blive minimeret mest muligt og endda med en minimal indsats.

Selv dem som køber en kina-drone på postordre vil før eller siden falde over en sådan informationsfolder.

Under 250g får du ikke de nødvendige sensorer for at lave Return to home

Er du sikker på det? og hvor længe vil det i så fald vare? Hvis SDU mener at kunne få en "dronenummerplade" ned under 10 gram for GPS modtager, processor og modem, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle kunne presse resten sammen tilsvarende.

Her er en buildlog for en hjemmebygget 120' på omkring 180 gram RTF. At tilføje ~45 gram i form af en APMmini flightcontroller og en GPS enhed er ikke urealistisk og vil muliggøre autonom flyvning incl. RTH.

  • 1
  • 0

Der er på DR's hjemmeside fra 24.12. en flot optagelse af Frue kirkes snoede spir på Christianshavn. En optagelse der i henhold til gældende og forventelige regler er klart ulovlig. Vil DR blive sagsøgt for det? Vil andre dronepiloter blive sagsøgt og dømt for ulovlige optagelser, der ikke krænker nogen? Det vil i så fald blive dagligdags arbejde for politi og retsvæsen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten