Regeringen vil give fordele til plug-in hybrider, der overskrider CO2-grænse
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Regeringen vil give fordele til plug-in hybrider, der overskrider CO2-grænse

Illustration: Toyota

Lavemission eller ej: Alle Plug-in hybridbiler får grønne fordele, selvom flere af modellerne i dag ikke lever op til definitionen på lavemissionsbiler.

Regeringen vil gøre det muligt for kommunerne at give lav- og nulemissionskøretøjer rabat i forbindelse med parkering, og køretøjerne skal desuden have lov til at bruge busbanerne til at køre i. Sådan lyder det i klima- og luftudspillet, som regeringen præsenterede i oktober og som nu er ved at blive udmøntet i konkrete lovforslag.

Lavemissionsbiler er ifølge regeringens egen definition biler, der udleder maksimalt 50 gram CO2 pr. kilometer. Men Ingeniøren har tidligere beskrevet, at adskillige plug-in hybridbiler overskrider denne emissionsgrænse.

Læs også: Plug-in-hybrider og dieselbiler er i praksis lige grønne

Alligevel får disse plug-in hybrider de samme fordele, som hvis de havde været lavemissionsbiler. Det svarer Skatteministeriet i en mail til Ingeniøren.

»Regeringens klima- og luftudspil gælder alle plug-in hybridbiler og elbiler. Der differentieres altså ikke mellem plug-in hybridbiler, der udleder over eller under grænsen på 50 gram CO2 pr. kilometer,« lyder det i svaret til Ingeniøren.

Ikke målrettet

Den manglende skelnen mellem plug-in hybridbiler gør, at den grønne effekt vil være svagere. Sådan lyder det fra Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet.

»De biler, som man giver fordele til, vil man få flere af i en eller anden grad. Hvis der gives fordele til de plug-in hybridbiler, der overskrider grænsen for lavemission, vil dette ikke være lige så målrettet i forhold til klimaeffekten,« siger Mogens Fosgerau.

Læs også: Adskillige plugin-hybridbiler overskrider CO2-grænsen for lavemission

Behov for en emissionsgrænse

Hos Klimarådet mener man, at der bør være en emissionsgrænse for, hvornår plug-in hybridbiler kan nyde godt af fordele i form af afgiftslettelser eller lignende.

»Det er klart, at der findes plug-in hybrider, hvor batteriet og dermed den grønne "plug-in"-del er ret lille. Med en konkret grænse kan man sikre sig mod, at producenter kan lægge en lille elektrisk motor i, bare for at få lov til at kalde den for en plug-in hybrid. Det er jo vigtigt, at vi kun fremmer biler, der rent faktisk er grønne,« siger Niels Buus Kristensen.

Hvordan en sådan emissionsgrænse præcist skal ligge har Klimarådet endnu ikke en præcis definition for.

Læs også: Plug-in-hybrider og dieselbiler er i praksis lige grønne

I mailen fra Skatteministeriet pointeres det, at de fleste plug-in hybridbiler på det danske marked skønnes at være omfattet af definitionen fra udspillet. Desuden skriver ministeriet, at man i fremtiden forventer, at alle plug-in hybridbiler kommer til at ligge under grænsen på grund af den teknologiske udvikling.

Ingeniøren har tidligere været i kontakt med Transport-, Bygge- og Boligminsiteriet spørgsmålet vedrørende fordele til plug-in hybrider, som ikke lever op til lavemissionskravet. Her var svaret, at det vil blive afklaret i forbindelse med den konkrete implementering.

Tænker om man kunne oprette en grøn og hvid papegøjeplade.
Disse skal have et nedslag i registreringsafgiften (og/eller andre fordele som nævnt i artiklen), og må til gengæld ikke genere emmisioner inden for bygrænsen.

  • 3
  • 3

Disse skal have et nedslag i registreringsafgiften (og/eller andre fordele som nævnt i artiklen), og må til gengæld ikke genere emmisioner inden for bygrænsen.

Og hvem skulle så kontrolere det? Og hvordan? Det synes ikke særligt praktisk? Enhver foranstaltning og regel bør ideelt set være meget klar, simpel og nemt implementeret. Og det ved jeg så godt at politikere og DJØFer slet ikke retter sig efter. Nærmest tværtimod (de vil gerne have ting at lovgive om og administre, da de øger deres betydning og status).

Det ervel nærmest umuligt at finde en enkel måde at administrere plugin-hybrider på afgiftsmæssigt. Da deres miljøprofil er 100% bestemt af den enkeltes kørselsmønsteret, og kan gå fra 100% fossilbil til 100% elbil.
Hvad man kunne gøre var at sige, at da de reelt stort set ikke har nogen fordel fremfor elbiler, andet end de rent psykologiske for folk der ikke er vant til at køre elbil, så kunne man vælge at behandle dem som fossilbiler.
Dermed vile Danmark også bringe sig i front med den uundgålige udfasning af hybrid-biler, og undgå investeringer i denne kortvarige overgangsteknologi, der af bilfabrikkerne er designert til at forsinke elbils indfasningen.

  • 16
  • 3

Dermed vile Danmark også bringe sig i front med den uundgålige udfasning af hybrid-biler, og undgå investeringer i denne kortvarige overgangsteknologi, der af bilfabrikkerne er designert til at forsinke elbils indfasningen.

Dersom batterier fortsetter å være dyre, tunge og gi store CO2-utslipp under produksjon, kan plug-in-hybrider med ca 20 kWh batterier og ca 90% andel fossilfri kjøring også være en god løsning flere tiår fremover! Men utviklingen går motsatt vei (billigere, lettere, CO2-fri produksjon), så overgang til rene elbiler er bare et spørsmål om timing!

  • 4
  • 2

Dette er vel bare et udtryk for hvor tilbagestående DK er på dette område.
I UK har regeringen lige besluttet at alle plugin hybrider ikke mere kan regnes for lav emission og derfor ikke modtage grants som lavemission. Fremover er det alene rene BEV's der kan modtage grants.

Denne regering har gjort alt hvad den kunne for at føre en så sort politik som muligt. Siden sommeren har man så greenwash'et sig selv med de mest håbløse udspil. Håbløse fordi de skal se grønne ud men reelt ikke ændrer noget som helst.

Man skulle tro at regeringens medlemmer planlægger at deres efterkommere skal bo på en anden planet end den som de aktuelt hærger med deres greenwash'ede sorte politik.

@Ketill.
Jeg kunne stadig godt tænke mig at se CO2 regnskabet for produktion af EV batterier der bliver lavet på energi fra solceller. Denne udledning sammenholdt med regnskabet over den mængde CO2 der udledes ved udvinding, transport og rafinering af diesel/benzin. Husk at indregne den udvindingsmetode med el opvarmning af borebrønden der nu er på tegnebrædtet.

  • 8
  • 1

Don't rock the boat now, plug-in hybrider kunne ellers være en glimrende løsning for os gamle, der ikke rigtig kan vænne os af med, der er noget der siger drrnnn-drrnnn ude under hjelmen. Driftsøkonomien i forhold til rene elbiler, skal jo nok lægge loft over både antal og milage

  • 3
  • 0

Don't rock the boat now, plug-in hybrider kunne ellers være en glimrende løsning for os gamle, der ikke rigtig kan vænne os af med, der er noget der siger drrnnn-drrnnn ude under hjelmen. Driftsøkonomien i forhold til rene elbiler, skal jo nok lægge loft over både antal og milage

Våde drømme om elbilens overherredømme inden for få år, vil ingen ende tage.
Resultatet af at begrænse plugin hybriden, bliver et øget CO2 udslip fra transporten og mere støj og emmisioner i byerne.
Som der står i artiklen, er der ikke rigtigt nogen der har styr på forudsætningerne for undersøgelserne, så man kan ikke konkludere noget entydigt.

Der heller ikke taget højde for at plugin hybrider i 2019 typisk vil have 50-100% mere batterikapacitet end i 2017.

I en dansk kontekst, skal folketinget bare have styr på elafgiften til opladning af elbiler/plugin hybrider, forhåbentlig uden binding til en operatør.
Med 10- 13 kWh batterikapacitet der typisk kommer i 2019 plugin hybrider, og en elpris under 0,9kr/kWh, så skal det nok få danskerne til at sætte deres plugin hybrider til opladning.

Jeg køre selv elbil, og ser ikke umiddelbart at jeg har behov for en plugin hybrid, men jeg må bare konstatere at på trods af en attraktiv prissætning på elbiler idag i DK, så går den stadig ikke ind hos hr og fru danmark.

Ser man på salget globalt, så er det samme historie.

Ingen af de etablerede bilfabrikker producere elbiler i et styktal der rigtigt rykker noget, og ser vi bort fra kineserne, så er det kun Tesla der for alvor producere styktal der er værd at snakke om.

Og når så Tesla nævnes, så går det hele i selvsving om at i 2018 ville de sælge 500.000 styk, men hvorfor holder her. Salget af Tesla er steget ekspotienelt og det vil sikker fortsætte.

Men prøv at se på Tesla S og Tesla X.
salget af disse modeller er mindre i 2018 end i 2017, så Teslas totale salg i 2018 lander nok under 300.000.

Model 3 til 35.000$ har vi også til gode at se, ligesom at det massive føderale tilskud i USA på 7.500$ bliver halveret januar 2019 for helt at forsvinde når året er omme.
Tesla model 3 sælger godt Californien, men der får køberne incl. det føderale tilskud også 11.000$ i tilskud.
Det er måske en af forklaringerne hvorfor model 3 er den bedste sælgende bil i sin klasse.

Så jeg spørger bare.
Når nu ingen af os skal køre i plugin hybrider, de eltablerede bilproducenter ikke ser ud til at producere væsentlige stykantal elbiler de næste 5 år, og Tesla's billigste elbil koster 45.000$ i USA Og formodentlig en del mere i Europa.

Betyder det så ikke, at vi i det store hele bare fortsætter på ICE de næste 5 år?

I min optik er det væsentlige at få flyttet så mange km over på el som overhoved muligt.
Om en del af disse elektriske drevne biler også har en ICE drivlinie, er fint nok med mig.

  • 4
  • 2

Denne regering har gjort alt hvad den kunne for at føre en så sort politik som muligt.

Og du mener ikke den kunne bliver mere sort?

Regeringen er nok flok tøsedrenge, der ikke har evnet at vise vejen frem, og de pynter sig i den grad med lånte fjer, men efter min mening står vi vel bare stille på stedet.
Dog tror jeg ikke, der er mange steder i verdenen, hvor elbiler bliver tilgodeset så meget som i DK, og det afgiftregime er indført af denne regering sammen med det øvrige folketing.
Norge er måske lige undtagelsen, men hov, de har kun haft råd til massive tilskud til elbilen, pga. FY HADADA olie indtægter.

  • 3
  • 2

Norge er måske lige undtagelsen, men hov, de har kun haft råd til massive tilskud til elbilen, pga. FY HADADA olie indtægter.

Tilskuddene er ikke så massive! Danmark og alle andre land kunne ha klart det samme!

I 2007 ble det betalt inn 70,35 milliarder norske kroner (NOK) i bilavgifter, i 2018 17 milliarder mindre (regnet i 2018 kroner). Det meste av denne reduksjonen kom fra mindre direkte kjøpsavgifter på grunn av lavere CO2-utslipp fra fossilbilene (og nullutslippfra elbilene). Med ca 50.000 elbiler solgt per år er tapet i avgifter fra elbiler ca 5 milliarder NOK.

I en overgangsperiode kan nok de fleste land subsidiere en overgang til elbiler. Hvis man prioriterer det!

  • 4
  • 0

Tja, man må tage sig til hovedet!
Mon ikke, der er nogle kreative bilfabrikker, der i givet fald finder ud af at lave et "Dansker-kit": Dvs. sætte et ladestik til standardbatteriet og en 100W motor på et baghjul. Så bliver ALLE nye biler "plug-in hybrider"... ;-)
Jeg kan naturligvis godt se pointen med "rigtige" plug-in hybrider; men hvis man vil præmiere for "grønhed", skal der være mening i det. Som almindelig forbruger ville det også være rart med en bedre opgivelse af forbrugstal. Der er jo alligevel ingen der tror på (?), at en BMW i8 går 55,8km/l ved blandet kørsel eller at et 2300kg lokum som Porsche Cayenne Hybrid ca. 30km/l (med mindre det er til bageren og tilbage igen)? Ok, det er ikke just biler til den almindelige forbruger, men overdrivelse fremmer forståelsen... ;-)

I min optik skal der (snart!) også bruges tid på det intelligente elnet. For jeg har svært ved at se pointen i elbiler, hvis de alle skal lades med strøm i spidsbelastningsperioderne, når folk kommer hjem fra arbejde... Det bliver vel nærmest pr. default strøm fra traditionelle kraftværker, når vi ikke kan sprede/udsætte forbruget (og på sigt også flytte noget grøn strøm via bilbatterierne)?!?

  • 1
  • 0

De biler, der ikke holder disse grænser, skal slet ikke på vejen. Så enkelt er det. De skal holde standarden ab fabrik, ellers er det ab fabrik. Jeg troede faktisk, det var det, man havde EU på.

Jeg ser det modsatte. En lobby af europæiske fabrikker stritter voldsomt imod; men så må der jo køre de biler, som er helt i orden.

Man kan ikke kontrollere alle biler undtagen, man fx maler dem ternede. Mer er det lige biler, kunne man godt give dem mindre motorer, så de kørte længere på literen og aldrig kunne køre mere, end man må.

Igen en sag for at EU kan gøre reeel nytte,

  • 3
  • 0

"Og hvem skulle så kontrolere det? Og hvordan? Det synes ikke særligt praktisk? "

Det skal de samme gutter som kontrolerer om du er beruset eller om der gemmer sig nogen bag i en gulpladebil. hvis du overtræder tager de pladerne.

jeg synes da det er en helt enkel regel, som alle kan forstå, og som er en hybridbil nærmest er designet efter.

  • 0
  • 1

Ro på - hvilke potentielle fordele handler det om?
Ud fra artiklen er der tale om at kommuner kan give rabat på parkering og kan tillade at visse, nærmere definerede kategorier af biler må køre i busbaner, hvor 'almindelige' biler ikke må køre.
Mht. parkering kan der vel så kun være tale om kommunale parkeringspladser. Jeg tvivler på at Q-Park og andre tilsvarende firmaer har nogen som helst interesse i at lade el-, hybrid-, eller plugin-hybrid-biler slippe billigere for parkering end benzin- og dieselbiler.
Og med hensyn til kørsel i busbaner - findes der i dagens Danmark strækninger, hvor el-biler må køre i busbaner? Jeg spørger lidt af uvidenhed, for jeg har ikke set det nogen steder. De busbaner, jeg møder jævnligt, er spærret for personbiler vha. sporviddebegræsning (grav i midten). Det er ret effektivt ... og nok rimeligt svært at lave om, så lige præcis el-personbiler kan passere uden at personbiler med andre fremdriftsmidler også kan passere.

  • 0
  • 1

Niels Buus Kristensen fra Klimarådet siger: "Med en konkret grænse kan man sikre sig mod, at producenter kan lægge en lille elektrisk motor i, bare for at få lov til at kalde den for en plug-in hybrid."
Fabrikanterne vil næppe udvikle specielle biler til et så latterligt lille marked som det danske, så sådan en fare består reelt ikke.
"Danskerbiler" er aldrig set på anden måde end ved at afmontere udstyr - ikke udvikle teknisk forskellige modeller. Og så har der været en opfindsom dansk industri til at ombygge personbiler til varebiler.

  • 1
  • 1