Regeringen vil betale tyske myndigheder for hurtigere behandling af Femern-ansøgning
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Regeringen vil betale tyske myndigheder for hurtigere behandling af Femern-ansøgning

For at minimere forsinkelsen af Femernforbindelsen melder den danske regering nu ud, at man er parat til at betale vejdirektoratet i Slesvig-Holsten for at ansætte flere sagsbehandlere, så de så hurtigt som muligt kan miljøgodkende byggeriet af tunnelen. Det fortæller Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, i dag til Børsen.

»Vores tilbud er at bruge af EU-midlerne til ekstra kapacitet til sagsbehandlingen. Hvis det kan hjælpe med 100 i stedet for 50 sagsbehandlere, så kan vi hjælpe på den måde fra dansk side,« siger transportordføreren til avisen.

Læs også: Femern-selskab klar til den store tyskeksamen: 150 specialister bag 14.000 siders svar

EU-Kommissionen bevilgede i 2015 4,4 mia. kr til Femernforbindelsen. Pengene gives til Danmark, som finansierer forbindelsen, men nu vil regeringen altså bruge nogle af pengene på fremskynde miljøgodkendelsen i Tyskland.

Ole Birk sår tvivl om tyske myndigheders evner

I december meddelte transportministeren i Slesvig-Holsten, Reinhard Meyer, at miljøgodkendelsesprocessen ville blive mindst et halvt år forsinket. Det fik i februar transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at skrive til sin tyske kollega i Berlin, Alexander Dobrindt, at han var bekymret for, om myndighederne i Slesvig-Holsten havde kapaciteten til at forhindre yderligere forsinkelser.

Læs også: Ole Birks bøn til tysk kollega: Er der alternative måder at godkende Femern-tunnelen på?

‘Yderligere forsinkelser i plangodkendelsesprocessen vil efter min opfattelse rejse alvorlig tvivl om de slesvig-holstenske myndigheders evne til at leve op til målene i statstraktaten. Dette har potentiale til at bringe hele Femern Bælt-projektet i fare på grund af den vedvarende usikkerhed med hensyn til den tyske plangodkendelsesproces,’ stod der i brevet.

I dag skal Ole Birk Olesen mødes med Reinhard Meyer i København. Den slesvig-holstenske minister forventes at fremlægge en ny tidsplan for godkendelsesprocessen, hvor der er indgivet 12.600 klager.

Berlin må på banen

Ole Birk Olesen lagde i brevet op til, at han gerne ville have den tyske forbundsregering på banen, hvis godkendelsesprocessen blev forsinket endnu mere.

‘Baseret på tidligere erfaringer er der risiko for, at de slesvig-holstenske myndigheder vil meddele yderligere forsinkelser. Hvis det sker, vil jeg gerne mødes med Dem hurtigst muligt for at drøfte, om der er alternative måder til at opfylde vores fælles traktat på.’

Næppe bestikkelse men danske myndigheder ville blive fornærmede, hvis en bygherre foreslog, at han betalte for en accelereret sagsbehandling af hans byggesager. Jeg frygter, at regeringens forslag vil give bagslag. Regeringen viser igen, at den ikke forstår almindelig moral og god opførsel.

  • 7
  • 12

Tja en sjov tanke. Hvis det var vejdirektoratet i dk, der skulle godkende sagen, så havde regeringen jo bare ansat nogle flere for at få det gjort hurtigere. Nu er det jo nærliggende at tænke bestikkelse, hvorfor??

  • 4
  • 3

Ja, det er ganske morsomt. Det må være meget tæt på bestikkelse, bortset fra, at det bliver gjort i fuld offentlighed. Daværende, nu afdøde byggekonge Bøje Nielsen, fik en temmelig lang fængselsstraf da han tilbød Københavns stadsingeniør 600.000 (tror jeg nok) for at fremme en sagsbehandling. Så det minder da lidt om hinanden :-)

  • 4
  • 7

ja, men hvis bestikkelsen sker i statsligt regi, så er den god nok og velsignet, forstå det, hvo kan?
Hvad med, om man tog den lidt med ro og lod tingene ske i den rækkefølge, som det nu engang vil ske,- hvorfor ræse afsted( der må være nogen, der har kapital i klemme og indflydelse til toppen).
For min skyld må det hellere end gerne vare nogle år endnu, da selve behovet(for os danskere) jo aldrig er blevet rigtigt belyst.....men som alt andet statsligt, så går det ad H... til og koster en masse unødvendige penge.

  • 2
  • 9

Forslaget er ganske rigtigt usædvanligt. Jeg synes nu ikke man kan kalde det bestikkelse - forudsat de ansatte sagsbehandlere får lov til at behandle indsigelserne uden indblanding fra Femern A/S og den danske regering.

Selve situationen er usædvanlig - mon ikke også i forhold til almindelige tyske forhold? Over 12.000 indsigelser hvoraf mange er lavet ud fra en skabelon fra en hjemmeside. Det kalder altså på lidt alternativ tænkning. Selv om mange af indsigelserne er ens skal de stadig læses, kategoriseres, arkiveres, besvares, ...

  • 14
  • 0

... at "For at minimere forsinkelsen af Femernforbindelsen melder den danske regering nu ud, at man er parat til at betale vejdirektoratet i Slesvig-Holsten for at ansætte flere sagsbehandlere, så de så hurtigt som muligt kan miljøgodkende byggeriet af tunnelen" er det mest bekymrende i ovenstående artikel. Regeringen antager åbenlyst at uanset hvad indsigelserne går på, så vil byggertiet blive godkendt. Tal lige om magtfuldkommenhed.

  • 5
  • 6

Femern-forbindelsen er godt for svensk industri, der kan transportere deres var hurtigere til central Europa, og den er god for tysk industri, der kan eksportere lettere til Sverige, men jeg ser ingen fordele for Danmark. Tværtimod! Tusinde af biler vil kør over Sjælland hver dag, og yderligere øge presset på de proppede veje, så det virker tåbeligt at betale tyskerne for en hurtige sagsbehandling. Lad endeligt tyskerne trække tiden ud så meget som muligt.

  • 9
  • 10

... ville få godkendelserne hurtigere på plads, ved at den danske stat vedtog ikke at godkende Nordstream gasrøret før end godkendelsen af problemerne vedrørende Fehmarn forbindelsen. Det ville tage mindre end 10 minutter for Schröder at få vækket den tyske regering.

  • 12
  • 2

Bestikkelse er normaltvis ikke noget man er fuld offentlig omkring. Bestikkelse forudsætter vel også modtageren får noget ud af det, hvilket ikke rigtigt kan siges i denne sammenhæng, med mindre flere ansatte er et mål i sig selv.

God forretningssans kunne måske også være en forklaring, det er entreprenørtilbud og EU-tilskud for milliarder som der gambles med, hvis projektet bliver yderligere forsinket.

Jeg går ud fra hele forligskredsen bag Femernforbindelsen skal godkende løsningen, forligskredsen tæller også SF, A, RV og DF. Kort fortalt alle partier i Folketinget på det tidspunkt forliget blev til, undtagen Ensomhedslisten.

  • 4
  • 1