Regeringen: Vi vil gå efter en helt grøn transportsektor
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Regeringen: Vi vil gå efter en helt grøn transportsektor

Illustration: Vejdirektoratet

»Regeringens ambition er en helt grøn transportsektor, og vi er parate til at sætte handling bag ordene.«

Det sagde energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) usædvanligt klart, da han på et samråd torsdag, indkaldt af Socialdemokratiet, skulle forklare, om regeringen nu også er klar til handle i praksis – efter at samme minister i sommer slog fast, at klimaforandringerne er alvorlige, og at de kræver øjeblikkelig handling.

Læs også: Transportminister gentager: Transport- og klimapolitik er to forskellige ting

Ministeren ville ikke løfte sløret for konkrete initiativer i regeringens kommende klimaplan, men ville dog godt dele nogle af de tanker, som regeringen gør sig.

»Vi vil lægge maksimalt pres på bilindustrien og stille skrappere CO2-krav i EU til nye biler frem mod 2030; vi vil forberede infrastrukturen til de mange elbiler, som vi tror vil komme, og så er det muligt, at vi i en kort årrække skal sænke afgifterne for elbiler,« sagde han.

»Vi spiller ud i efteråret med en klimaplan. Det er tids nok til, at vi kan leve op til vores målsætninger i 2030,« siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt fra Venstre. Illustration: www.jeppebnielsen.com

Tidshorisonten til forskel

Det var i modstrid med, hvad hvad ministeren blev citeret for sidst i august i Børsen, hvor han hverken ville fjerne registreringsafgiften på elbiler eller forlænge fastfrysningen af en lav afgift på 20 pct, som udløber til nytår:

»Men dér talte jeg om den langsigtede politik – ikke om, hvad der kan blive nødvendigt på den korte bane,« forklarede han samrådsindkalderen Jens Joel fra Socialdemokratiet, der undrede sig over forskellen på de to udtalelser.

Læs også: Ingen afgiftslettelser på elbiler i energiforlig

Den kommende klimaplan skal reducere klimapåvirkningen fra landbrug, transport og energiforbrug i bygninger. Det er de såkaldte ikke-kvoteomfattede områder, som EU har stillet krav til.

Landbruget undtages

Men det stod også klart, at regeringen ikke vil pålægge landbruget yderligere byrder for at sikre en CO2-reduktion i denne sektor:

»Vi ønsker ikke at stille dansk landbrug i en situation, hvor de mister konkurrenceevne, for så flytter produktionen til udlandet. Vi skal i stedet satse på forskning og udvikling af klimavenlige løsninger i landbruget, som vi allerede har givet 90 mio. kroner til,« sagde Lars Christian Lilleholt.

Læs også: Skrivebordsøvelse kan klare 80 procent af Danmarks klimamål i 2030

Og så vil regeringen for alvor inddrage fangst og lagring af CO2, forklarede ministeren på samrådet.

Det skal ske, fordi man ikke mener, at man kan nå i mål med et lavemissions-samfund uden at inddrage disse teknologier, og regeringen varsler en konference netop om CO2 fangst og -lagring i efteråret.

Hvornår klimaplanen kommer, og hvor ambitiøs den vil være – det blev man ikke meget klogere på ved at lytte til samrådet.

Klimaplan i skuffen længe

Ministeren indrømmede, at man hele tiden sideløbende med energiudspillet har haft en klimaplan liggende, men at diskussionerne tog lang tid, og at man endnu ikke er færdig. Derfor vil regeringen først spille ud med en klimaplan i efteråret.

Læs også: DF i håndbremsevending om bilafgifter: Nu bliver små biler dyrere og store billigere

Hvad angår målet med klimaplanen, så er det stadig meningen, at den skal sørge for, at Danmark når sit EU-mål på de ikke kvoteomfattede områder i 2030. Hvilket vil sige en reduktion på 39 pct. i forhold til udledningen i 2005. Det fælles mål er 30 pct., men i løbet af sommeren har EU diskuteret, om målet skulle strammes til 40 pct.

Læs også: Energidebat: Skal landbruget tvinges ind i klimakampen?

»Vi er klar til at arbejde for et mere ambitiøst mål i EU! For nok så mange nationale tiltag gør det ikke alene, « sagde energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V).

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

af ing.dk tjener et par millioner på denne målrettede valgannonce, der i øvrigt kun har de læseres interesse, som har selvnomineret sig til Darwin grand prix i selvkørende biler.

Hvad med et 2% "omprioriteringsbidrag" på minister-, folketings- og journalist honorarer?

I øvrigt mener jeg, at Løkke % Co. gør hvad de kan for, at diskvalifisere sig til det kommende valg.

  • 19
  • 8

var meget, meget interessant igår.

Det gælder naturligvis også herværende Motorblog fra igår eftermiddags ;-)

Jeg så WW2 i farver (netflix) igår og i forgårs. Kors hvor har danskerne glemt meget siden 1945!

Måske er det OK, at journalister har en svag årlig lønstigning, hvert år, hvis:

  • no more fake news

Ikke noget at gange frekvens med antal kerner, for at finde antal instruktioner per sekund! Det har aldrig virket sådan.

Så for eksempel min 3,6 G Hz i7-7700 med 4 kerner kan ikke levere 14,4 GIPS!

  • 0
  • 6

Måske har jeg misforstået artiklen, men hvoraf fremgår det at regeringen påstår:
"Vi vil gå efter en helt grøn transportsektor" ?

Konkret kan jeg kun finde et ønske om skrappere krav til CO2 udledning fra biler, og flygtige løfter om afgiftsfritagelser for elbiler. (den har vi aldrig hørt før)

  • 14
  • 1

Der er snart valg.
Poltikerne er som køkken sælgere. låger og skuffer

Pøblen magter detsværre ikke at se meget længere end:

'Se vi giver bling bling gaver' & 'se hvor gode vi siger vi er'

  • 4
  • 2

....er der ingen der kan have til denne udmelding.

Ved udgangen af 2015 blev afgiftfritagelsen af elbiler sløjfet og en gradvis indfasning af registreringsafgiften indført. Begrundelsen var at der ikke var "råd" til fortsat at afgiftfritage elbilerne.
I september 2017 er der så pludselig råd til at nedsætte registreringsafgiften på alle biler fra 180% til 150%.
Senere blev man nødt til at lave et indgreb og fastfryse afgiften på elbiler på 2016 niveau (20%) indtil udgangen af 2018, hvorefter den stiger til 40% i 2019. Det skal så nok blive lavet om igen for der bliver ikke solgt elbiler i DK med den afgift.
Disse beslutninger set samlet står tilbage som Lykke regeringens totale mangel på retning i forhold til den grønne omstilling. Det var så tåbeligt langt ude, at det stadig gør mig vred!
Nu fornemmer regeringen at det nok er smart at mene noget "grønt" og ændrer igen retning for at behage og tale folk efter munden.
Husk, at når det kommer til stykket er særligt LA og DF kolde overfor den grønne omstilling. De vil langt hellere give milde gaver i form af skattelettelser og ældre checks. Er det retningen du ønsker for danmark skal du endelig stemme på blåt ved næste valg.

  • 16
  • 4

Og det skal sammenholdes med at man netop indførte udligningsafgift for dieselbiler for at kunne finansiere afgiftsfritagelsen. Med det antal elbiler der er solgt siden denne blev indført har de vist rigeligt med penge stående på den konto. Mener at have læst at det årligt drejer sig om 750mio i indtægt. Men dem har vores kære politikere vel glemt alt om.
Dvs. drop afgift på elbiler (Tesla skatten som den vel med rette kan kaldes - i dag betaler elbiler der koster under 300.000 reelt ikke afgift pga. fradrag), og indfør også gerne det tilskud på 50.000,- som der har været snak om. Og lav også gerne lovgivningen sådan at det kun gælder elbiler. Ikke dieselbiler som kan komme op på en kunstigt forbrug på 66km/l fordi de får monteret et 8kWh batteri - plugin hybrider. Disse biler er kommet langt nok ned i pris pga. den generelle afgiftnedsættelse.

  • 5
  • 6

Nej - de kan bare starte med at bruge de 750mio til det de var tiltænkt. Eller for min sagt skyld droppe denne udligningsafgift igen - nu da den ikke anvendes til formålet.

  • 6
  • 3

Dvs. drop afgift på elbiler (Tesla skatten som den vel med rette kan kaldes - i dag betaler elbiler der koster under 300.000 reelt ikke afgift pga. fradrag), og indfør også gerne det tilskud på 50.000,- som der har været snak om.


Der er vel kun rimeligt at jævne folk i jævne biler slipper for at blive afgiftsvoldtaget?

Og ja afgiften blev indført fordi luksus bilen Tesla solgte for godt og på bekostning af luksus fossilbrændere.

Men afgiftsfrie elbiler indtil 300.000 kr og så stigende procentssats i afgifter på elbiler der koster mere end 300.000 vil være fint.

Måske 10% afgift pr påbegyndt 25.000,- over 300.000,-
Så får vi også presset producenterne til at få prisen på elbiler bragt ned.

Genindførsel af 180% satsen for alle fossilbrændere, og en sats på 150% for alle hybrider.

  • 3
  • 4

hvad der blev lovet omkring at den ikke ville blive ændret - kan jeg kun sige at man skal aldrig stole på staten - de skal nok finde metoder, hvormed de svindler folk og løber fra deres ord, men samtidigt vha. af en gang ordgejl frasiger sig ansvaret, som alle kan se er deres - undt. hvis man er en led jurist, som kan tjene på det.

  • 3
  • 2

Jævne folk der kører i jævne biler - der opfylder 100% af 90% af jævne folks behov - de kører fortsat i fossilbrændere. For de nuværende elbiler - der er til at betale - opfylder ikke 100% af kørselsbehovet.
Elbiler er derfor - desværre - stadig kun et realistisk valg for en beskeden minoritet.


Hvis folk kunne droppe deres OCD og andre tvangstanker om at en bil skal kunne køre 150km/t i 4 timer holde stille i 5 minutter og derefter gentage vandvidskørslen.

Og faktisk satte sig ned og kiggede på hvordan de i virkeligheden benyttede deres bil/biler
Så er det ikke en beskeden minoritet af eksisterende vognpark der kan skiftes ud med en elbil.

Selv inden sænkelsen af afgiften fra 180% til 150% kunne man få ret meget fossilbrænder med krog for under 300.000,- hvis man er i stand til at droppe sin OCD om at bilen skal være ego-booster.

Nåh ja. Det er da klart. Producenterne indretter deres udvikling og produktion efter det store Danmarks afgiftsregler. Eller noget. :-(


Det er historisk bevist at producenterne prissætter biler, identiske modeller, til Danmark til lavere priser end i andre lande.

Dertil kan afgiften jo ensrettes i EU.
Der skal nok komme en form for 'fossil-straf' derfra, den vil komme i takt med at Tysk og Fransk automobil industri får taget sig sammen og sat gang i elbils produktionen.

Du/Vi kan hyle og skrige nok så meget om fossilbilens eneste fordel.
Elbilen kommer, og det helt uagtet hvor meget der hyles.
Så hvorfor ikke benytte vores afgiftssystem til at fremskynde processen?

  • 5
  • 4

Landet er beriget med en transportminister, der mener, at han kun skal få (vej)trafikken til at køre, og at miljøet ikke er hans bord. Ren Trump!!
Regeringen skærer 241 mio kr. ud af Banedanmarks budget for vedligehold af banestrækninger. Pengene skal i stedet ødes på en udvidelse af E45 (Randers-Kolding).
Det viser hvor lidt der er om fraserne om "den brændende platform" og hvad energiministeren ellers kan få sig selv til at sige uden at skamrødme.

  • 2
  • 5

@Michael Mortensen
Skal vi køre fordelingspolitik på elbilprisen – eller skal vi beskatte efter samfundsøkonomien (miljøpåvirkning)?
Jeg mener det sidste.
Derfor skal vi ikke beskatte elbiler med lang rækkevidde (dyrere) progressivt på basis af prisen.
Det giver kun fordelingspolitisk mening og skader udbredelsen af elbilerne.

  • 2
  • 0

...at tommelfingrene på ingeniøres hænder vender nedad :)

Mangel på tillid til egne evner, må være på et lavpunkt nu om dage, når facts kan give nedad vendte tommelfingre :)

Det er for let, at at anvende tommelfingrene anonymt. Et kort indlæg med : "Uenig eller enig" ville være mere passende, så man kunne notere sig om det var bevidst stalking.

  • 2
  • 5

Mangel på tillid til egne evner, må være på et lavpunkt nu om dage, når facts kan give nedad vendte tommelfingre :)


Facts? At vi på grund af mangelen på atomkraft ikke har elektricitet om natten, når vinden ikke blæser?

Bor du i en jordhule uden elektricitet, så du er nødt til at gætte på, om der på et givet tidspunkt er elektricitet ude i samfundet? I så fald ser det ud til, at du gætter forkert og burde orientere dig lidt bedre, før du forveksler dine gætterier med facts.

  • 6
  • 1

Hej.

Politikerne kan eventuelt gøre 2 bestemte VW Golf modeller - og lignende biler - lidt eller meget billigere via lavere afgifter eller fradrag. De 2 Golf-modeller kører ikke på el men på benzin. De kører 23-24 km / liter benzin i FDM tests. Deres officielle / teoretiske forbrug er dårligere end de 23 -24 km pr liter benzin.

Samtidig med at man gør disse biler billigere, kan man gøre andre benzin/diesel-biler med højt brændstof-forbrug betydelig dyrere via mere afgift. Derudover kan politikerne sørge for, at der ikke bliver lagt alt for mange afgifter på elbiler.

Men elbiler og andre personbiler løser ikke hele problemet m.h.t. høj CO-2-udledning fra persontransport. Der er MANGE personbiler, hvor der kun sidder 1 person i. Det er i min verden ikke bæredygtigt, grønt eller optimalt at køre rundt i store og tunge elbiler, hvis man kun sidder en person i.

En del mennesker - som f.eks mig selv - behøver ikke en tung personbil, hvor der jo kan sidde 4-5 personer i. Jeg kan nøjes med et mindre fartøj.

Flere eller alle af de kommende fartøjer, som jeg skriver om nu, har desværre problemer med trafiksikkerheden. Det er ihvertfald bekymrende at læse om de uheld, der sker på nogle af disse fartøjer.

Måske er det en god ide, hvis staten giver tilskud på 25 % af købsprisen eller fjernelse af moms ved køb af 2-hjulede EL-scootere/knallerter uden kabine, der kan køre ca. 30 km / timen eller 45 km / timen.

Politikerne kan give et tilskud på 5.000 kr eller et tilskud på 25 % af købsprisen eller fjernelse af moms på de almindelige 2-hjulede elcykler. Om de super hurtige elcykler også bør have samme fordele har jeg ingen mening om.

Og så kan politikerne give et tilskud på 15.000 kr eller tilskud på 25 % af købsprisen eller fjernelse af moms ved køb af en bestemt type kabine-scooter, der kan køre ca. 25 km / timen, ca. 30 km / timen eller ca. 45 km / timen. Denne type findes i en lille størrelse og en stor størrelse. Og der er stor forskel på hvor meget de vejer. Jeg linker her til en model, der er af denne type. I en eller flere af modellerne er der sikkerheds-sele. Der er plads til 2 personer i flere af dem, men man må vist ikke være to personer i dem alle

https://www.google.dk/search?q=f%C3%B8nix+...:

En el-kabinescooter er MINDRE grøn en en almindelig cykel. Og en bestemt kabine-scooter er meget tung. Den høje vægt på denne kabine-scooter kan måske betyde et relativ højt energi-forbrug. Og hvis man får cyklister over i en kabinescooter, betyder det jo en større CO-2-udledning.

Men en el-kabinescooter kan være MERE grøn end mange personbiler, hvor der kun sidder en person i. Så ved at fjerne moms eller give tilskud ved køb af el-kabinescootere kan man måske mindske belastningen med CO-2 fra persontransport. Og det er rart at man ikke skal bruge styrthjelm i en el-kabine-scooter.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 0