Regeringen udskyder sin store udlicitering af togdriften
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Regeringen udskyder sin store udlicitering af togdriften

DSB København H hovedbanegården tog dobbeltdækker perron IC3

Regeringen udskyder sine storstilede planer om at udbyde S-togene og landets hovedstrækninger og dermed udsætte DSB for konkurrence på de vigtigste dele af den danske togdrift. Det fremgår af finansloven, som blev fremlagt torsdag.

Regeringen lægger op til at spare på kontraktbetalingen til DSB. Den skal barberes ned med 16 procent i 2020 (622 millioner kroner) og 21 procent i 2021 (829 millioner kroner).

Samtidig får DSB fred til at køre togene i resten af den periode frem til 2024, som kontrakten med staten dækker.

»DSB leverer fortsat den kundebetjening, der er aftalt i den gældende kontrakt om jernbanetrafikken,« hedder det i finansloven.

Det betyder også, at der ikke bliver skåret ned på den service, som passagererne kan forvente.

Oplæg til udliciteringer

Sidste år afleverede regeringen ellers et debatoplæg, der lagde op til langt flere udliciteringer af den danske togdrift.

Samtidig lod transportminister Ole Birk Olesen forstå, at det skulle ske hurtigst muligt. I Berlingske Tidende, som ministeren lod få nyheden først, stod der »i løbet af få år«.

Med forslaget til finanslov er den ambition nu foreløbig udskudt til gengæld for, at DSB leverer besparelser til statens budget.

Besparelserne flugter med den konsulentrapport, som Ole Birk Olesen byggede sit debatoplæg på. I sektoranalyse for jernbanen, som rapporten hedder, konkluderer firmaerne Struensee & Co. og McKinsey, at DSB kan trimme mellem 600 millioner og en milliard kroner ud af sit budget inden 2020.

I den lave ende

Regeringens besparelse er altså i den lave ende af intervallet. DSB havde mulighed for at kommentere alle konsulenternes betragtninger og scenarier og udgav i den forbindelse en særlig organisationsanalyse om konsekvenserne for den statslige togoperatør.

I foråret pointerede DSB-direktør Flemming Jensen over for flere medier, at statsbanerne i 2030 kan køre helt uden statstilskud. Til den tid kan indtægter fra billetterne betale alle omkostninger, lovede han.

DSB har altså længe forberedt den spareplan, som regeringen nu fører ud i livet på finansloven, hvilket dog ikke forhindrede kritikken fra passagerorganisationer, opposition og fagforeningen Dansk Jernbaneforbund i at hagle ned over transportministeren torsdag.

Konsulenter rådede til at vente

Samtidig er det værd at hæfte sig ved, at konsulenterne på det kraftigste frarådede at udlicitere togdriften før 2024. Det skyldes ikke hensynet til DSB's kontrakt, men de mange projekter på jernbanen. Både de nye signaler, elektrificeringen og indkøbet af nye eltog skal være på plads, før det giver mening at bringe konkurrenter til DSB ind.

Alligevel besluttede politikerne i juni at udlicitere nogle få af DSB's strækninger, nemlig jernbanen mellem Struer og Vejle samt Svenborgbanen. Den aftale står ved magt, selv om de store togudliciteringer foreløbig lader vente på sig, pointerer flere transportordførere over for Ingeniøren.

Der er således heller ikke tale om, at staten sparer hele beløbet på 622 millioner kroner i 2020, påpeger Transportministeriet i et skriftligt svar til Ingeniøren. En del af beløbet vil blive sendt videre til de togoperatører, som vinder de to strækninger.

»I det identificerede effektiviseringspotentiale på 621,8 mio. kr. i 2020 på regeringens forslag til Finansloven for 2018 er der således taget højde for, at denne trafik ikke længere køres af DSB. Besparelsen på 621,8 mio. kr. baserer sig altså alene på statens udgifter til DSB's togtrafik,« skriver ministeriet i en mail.

Selv om regeringen nu ikke længere lægger op til hurtigt at fjerne S-togene og intercitytogene fra DSB, så kan det ske ved et senere politisk forlig. Imidlertid har netop Ole Birk Olesen været Christiansborgs største fortaler for udlicitering på jernbanen.

DSB ønsker ikke at udtale sig om finansloven eller de besparelser, som selskabet skal gennemføre.

Tog
Kommentarer (1)

Som sagtens kunne være i løbet af efteråret?

At der rettes i den eksisterende kontrakt er ikke ensbetydende med, at der ikke skal rettes mere i det. Eksempelvis når DSBs materiel situation bliver endnu værre, og der vil være behov for at reducere antallet af kørte tog endnu mere, end man gjorde, da kontrakten blev lavet i 2014.

  • 2
  • 0