Regeringen skrotter kørselsafgifter for lastbiler

Regeringen dropper at indføre kilometerbaserede kørselsafgifter for lastbiler. De har ellers været planlagt, siden de blev vedtaget af den borgerlige regering i 2009.

Den form for roadpricing er imidlertid alt for dyr at besværlig at indføre i forhold til størrelsen af indtægterne til statskassen. I en pressemeddelelse skriver skatteminister Holger K. Nielsen (SF), at regeringen i løbet af 2012 har 'foretaget en række indgående analyser' af, hvordan kørselsafgifterne kan indføres.

De viser, at kørselsafgifter 'indebærer markante omkostninger til henholdsvis etablering og løbende administration. Omkostningerne vedrører bl.a. investeringer i det tekniske udstyr i forbindelse med afgiften, såsom de betalingsbokse, der skal sidde i alle lastbiler, og de kontrolporte, der skal opstilles. Derudover kommer den løbende drift af ordningen.'

Derfor konkluderer Holger K. Nielsen, at de 'administrative omkostninger' er så høje, at de ' ikke står mål med de fordele, som afgiften medfører'.

»Kørselsafgiften er overordnet set baseret på et sundt princip om, at forureneren betaler. Omvendt må vi bare erkende, at afgiften, som det ser ud lige nu, bliver meget dyr at implementere og administrere - både for statskassen og for virksomhederne. Vi står simpelthen ikke med en holdbar model,« siger ministeren i sin pressemeddelelse.

Han skynder sig at tilføje, at regeringen ikke slukker lyset helt for kørselsafgifter, også kaldet roadpricing, på de danske veje. Det kan komme, hvis erfaringer fra udlandet 'reducerer drifts- og udviklingsomkostningerne til et mere acceptabelt niveau'.

Pressemeddelelsen nævner ikke, at Tyskland i årevis har haft et lignende system med kørselsafgifter for lastbiler i drift.

Den forrige regering ville også indføre roadpricing for personbiler, men det blev droppet inden regeringsskiftet. Nu står det klart, at personbiler heller ikke kommer til at betale kilometerafgifter under den nuværende regering, når systemet ikke kommer til at fungere for lastbiler.

Holger K. Nielsen holder dog en lille dør på klem for, at det senere kan komme på tale med roadpricing også for personbiler.

»Vi skal hele tiden se på, om der udvikles teknologiske løsninger, som betyder, at det giver mening at overgå til kilometerbaserede kørselsafgifter. Det gælder i forhold til lastbiler, men det gælder også i forhold til personbiler. Regeringen vil fastholde sin interesse i, hvilke muligheder der kan realiseres,« siger han.

Ifølge skatteministeren hænger de droppede kørselsafgifter også sammen med, at erhvervslivet skal slippe for nye afgifter.

»På den måde skal beslutningen om ikke at indføre kørselsafgifterne for lastbiler selvfølgelig også ses i sammenhæng med, at der er brug for at styrke erhvervslivets rammevilkår,« siger Holger K. Nielsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

.... at kørselsafgifter 'indebærer markante omkostninger til henholdsvis etablering og løbende administration......

Jeg synes der er en generel tendens til, at alle nye ordninger "lige kræver et nyt IT system, og en ekstra omgang administrativt personale". I stedet for at stille opgaven til embedsværket, beder politikerne embedsmændene om at komme med forslag, og så kan man vel ikke fortænke bureukraterne i at stille forslag til embedsværkets udvidelse.

Det er rart at opleve en politiker, der tager en selvstændig stilling.

  • 0
  • 0

Det er da flot at drage den konklusion som han gør. Respekt for det. Det var da ellers ret oplagt, uanset den reelle grund, at høste frugten som "vi vil ikke bebyrde erhvervslivet mere lige nu" i stedet for at indrømme at det blev for dyrt og klodset.

Så mangler vi bare at de også dropper eValg :-)

  • 0
  • 0

Jeg deler Top Gears indstilling til Roadpricing, så denne nyhed er da i den grad en god nyhed - Der sidder nok en embedsmand et sted på borgen der dælme ikke skal have en sort sladreboks i hans Audi A6..

  • 0
  • 0

Det blev så enden på den grønne del af trafikforliget fra folketingsåret 2008/2009. Først blev roadpricingen efter lang tids debat skudt ned, idet man forventede 35-40 mia i anlægsudgifter samt 1 mia til årlig drift. Dertil kom alle boksene i køretøjerne. Kun et parti var imod og har heldigvis fået ret.

Kørselsafgifter til lastbiler fortsatte dog med bemærkninger om, at det var billigt og nemt at indføre. Igen viste det sig forkert.

Desuden er det ret indlysende, at det blot ville medføre tab af danske arbejdspladser og transporten blot ville overgå til udenlandske aktører, der næppe vil overholde diverse regler nidkært.

Fornuften har således sejret.

Dermed er man tilbage til den grønne del af trafikforliget, som fuldstændigt blev "kørt af sporet" med roadpricing. Den eneste løsning må være brug af brændstofafgiften, det er en løsning, som anvendes i forvejen og er utrolig enkel. Men det skal afstemmes med vores konkurrenter. En direkte brændstofafgift er den mest grønne model, idet den ikke bare tager hensyn til en teknisk måling på et køretøj, men tager hensyn til ekvipagen med både køretøj og fører.

Men et godt løftebrud fra regeringen - igen - de må være godt mætte, med alle de kameler, de har slugt på 16 måneder.

  • 0
  • 0

Efter lange overvejelser har jeg besluttet at komme vore betrængte politikere til undsætning med et forslag, som har følgende fordele:

  1. Det er 100 % retfærdigt.
  2. Det vil give en miljøgevinst som er lige så stor eller større end det forslag der nu er droppet.
  3. Det kræver INGEN investeringer, og næsten ingen administrationsomkostninger, udover hvad der allerede eksisterer.
  4. Det medfører ingen mulighed / risiko for offentlig "snagen" i hvor og hvornår folk kører.

Forslaget lyder i al sin enkelthed: Forhøj de nuværende brændstofafgifter til et niveau som giver den ønskede miljøgevinst / provenueøgning.

Så vil der være en direkte lineær sammenhæng mellem hvor meget folk kører, og hvor meget de betaler. Startafgiften er 0, hvis man lader bilen stå betaler man ikke en krone. Der skal ikke installeres nogen spionbokse i folks biler. Der vil oven i købet være en stærk tilskyndelse til at folk skifter deres biler ud med mere økonomiske modeller / begynder at køre ordentligt.

Faktisk er den eneste ulempe jeg kan komme på, at det nok vil øge grænsehandelen en smule. Uha, hvor forfærdentligt hvis nogle enkelte skulle få en fordel i forhold til andre. Det passer sig nok ikke i vores socialkammeratiske paradis ?

Som rosinen i pølseenden skænker jeg dette forslag til regeringen og Det Danske Folk helt gratis og uegennyttigt !

Hvor svært kan det være ?

  • 0
  • 0

Kan man ikke bare koble sig på det tyske LKW-Maut?

Det er færdigudviklet og bør "nemt" kunne udvides med 10% og så dække Danmark også. Klart, der er nogle investeringer i porte og lignende, men det må da være noget nemmere at købe port nummer 451 end at købe port nummer 1. Hvis tyskernes system giver overskud, må bør man også kunne få det danske system til at give overskud.

  • 0
  • 0

den gik heller ikke ........ det ser ud til at det eneste man kan klare at dunke underklassen. Betalingsring , kørselsafgifter m.fl. er det lykkes lobbyisterne at tale dem fra.

  • 0
  • 0

Man kunne også sælge køretilladelser , for.eks. 50.000 kr.-100.000 pr bil ,årligt. Det ville også begrænse forureningen , og så kunne vi spare på vejbyggeriet , få folk på cyklerne . nu vi er igang med at tæve fattigrøvene , så kan de få en spark mere.

  • 0
  • 0

Lastbilmafiaen vandt endnu engang over de folkevalgte politikere og regeringen sprang endnu engang fra et valgløfte, til skade for chauffører og andre ufaglærte lavtløns medarbejdere. Regeringen ville med sit forslag til en transport afgift på 1.50 Kr. pr. kilometer for lastbiler over 12 tons, have skabt flere lokale arbejdspladser, hvilket vil være et stort plus for miljøet og for den lokale økonomi i de enkelte kommuner. Transport afgiften er stort set økonomineutral for den enkelte vare, men kan betyde at det kan betale sig at fremstille produkter, tættere på forbrugsstedet, der bliver lidt flere penge til lokalproducenten og medarbejderne, når varerne ikke skal køres ind over store afstande, med dertil hørende transport afgift. Ved en større lokal produktion vil medarbejderne ikke skulle transportere sig så langt frem og tilbage på arbejde, hvilket betyder mindre forurening, stres og bedre økonomi, for familierne. Forældre vil få mere tid til deres børn og mindske behovet for børneinstitutionernes lange åbningstider. At arbejdsgiverne og visse borgmestre protesterer imod transportafgiften, kan kun skyldes manglende visioner og uvilje imod at sprede produktionen, til skade for de store etablerede virksomheder, der ofte oven i købet ikke betaler skat i Danmark eller kun en meget lille del af det lokalproducenten vil betyde for samfundsøkonomien.

  • 0
  • 0

Det piner Holger K ikke at få lov at indføre denne skat, det er jo en skat på private virksomheder, og er det noget venstrefløjen ikke kan lide, så er det private virksomheder....

Imellemtiden er der bare sket det, at virkeligheden så småt er begyndt at banke på, en virkelighed med arbejdspladser der fosser ud af landet - og hvem skal man så malke for skattekroner.

Burde de have ros for ikke at indføre en ny afgift alligevel?? Det siger jo en del. Men fint nok, så mangler de bare, topskatten, PSO-afgiften, NOx-afgiften, Registreringsafgiften og et HAV af andre afgifter - sæt igang !

  • 0
  • 0

Bortset fra samfundet ikke har brug for flere afgifter, så er modellen med forhøjet afgift på brændstof enkel og retfærdig, og et eksisterende afgiftssystem kan anvendes uden nogle ekstraomkostninger og nye IT systemer.

  • 0
  • 0

Jeg kan ikke se, hvordan man får bedre miljø ved at lægge afgifter på lastbilerne, der jo som bekendt transporterer ALT, hvad befolkningen skal bruge af fornødenheder i dagligdagen. Skal vi tilbage til oksekærrerne?

Det vil give meget bedre miljø, hvis man begrænsede den unødige persontransport.

Danmark har ikke råd til at miste flere arbejdspladser.

  • 0
  • 0

God ide med de oksekærrer. Kombineret med en ny fedtafgift på levende okser til trækbrug, får vi løst alle vores financielle problemer - og nedsat hastigheden på vejene.

  • 0
  • 0

Hvis vi kun ønsker den renere luft, så forurener et Mæersk Tankskib mere end alle Danmarks køretøjer tilsammen, uden regulering. Altså først de lave frugter (politikerjargon) Heavy Fuel- lig Bunkerolie før bank til vores lastbiler på land, hvor nu udtrykket administrationen bliver for dyr, og dette vrøvl bærer nu afgiften til papirkurven. Når man nu forstår, momsregnskab hver 3 mdr, og i dette regnskab står opført hvor mange liter Diesel der er indkøbt, og når lastvognen i snit kører 3 km/l er regnskabet overkommeligt. Afgifter smadrer samfundet, Finn Bjerrehave Vig

  • 0
  • 0

Når man nu forstår, momsregnskab hver 3 mdr, og i dette regnskab står opført hvor mange liter Diesel der er indkøbt, og når lastvognen i snit kører 3 km/l er regnskabet overkommeligt.

Der er jo netop en del afgifter, der betales proportional med brændstofforbruget. Så vi [b]har[/b] jo allerede kørselsafgifter.

  • 0
  • 0

Det er nu tredje eller fjerde gang politikerne vedtager og igen opgiver kørselsafgifter!! Og grunden er den at de hver gang har vedtaget noget uden at ane hvad de har vedtaget. Og de har ikke nuancerede argumenter når kritikken kommer - for den vil der jo altid være. Der er mange ulemper ved kørselsafgifter men også mange fordele. Jeg har ved flere lejligheder opfordret politikerne i at iværksætte projektet/undersøgelser, så de har et godt grundlag for at tage stilling. Så har de også argumenterne for ikke at række hænder op og sige "undskyld" så snart kritikker rejser sig. Men det har alle politikerne stort set afvist....! De vil hellere tage beslutninger på et uoplyst grundlag !!! Vi må nu håbe Trængselskommissionen kan anvise en robust vej til at kunne få etableret at beslutningsgrundlag. Men det kræver investeringer i større demoprojekter og det vil jeg håbe der nu omsider kan bevilges.

  • 0
  • 0

Jeg må siges at være skuffet over at eneste man kan komm eop med både fra politiker side og ingeniør side er afgifer, må siges at være ensport og ide forladt. Hvad med at gøre alternativerne så meget mere tillokende at det kan svare sig for virksomhederne at skifte? F.eks at udbygge jernbanen og gøre den konkurence dygtig gør det intersant at få direkte eller meget tæt på adgang til jernbanen. UDEN at smide afgifter på. Eneste afgifter gør er at fylde i statskassen og jo flre penge der er i den jo flere underlige ting bliver de brugt til og skærened evner de ikke så vi får bare flere afgifter ( for vores eget bedste naturligvis....)

  • 0
  • 0

Mon ikke bare det i stedet betyder højere priser for varerne, og at kunderne vil søge en anden transportmulighed?

Af og til kan man ikke bare flytte en produktion, når der er mange andre faktorer der spiller ind end bare hvor tæt på den er på slutbrugeren. Det er især et problem for højteknologi.

Lokal produktion giver bedst mening for fødevarer.

I stedet burde transporten gøres billigere, så der kan blive større motivation for at flytte varer over danske grænser og derigennem få flere i arbejde.

  • 0
  • 0

Lastbilers kørselsafgift lod til at være konstant 1,5kr/km, så de kan vel bare aflæse kilometertælleren en gang om året, eller er det for simpelt. Udlandskørsel kan så blive lidt besværligt, men det kan vel løses også på en enkel måde. I øvrigt vil det også kræve at udenlandske biler i Danmark på en eller anden måde betaler, ellers flytter alle vognmandsforretninger vel bare ud. Så kan miljøministeren prale med at danske lastbiler ikke mere sviner i Danmark.

  • 0
  • 0

Det vil give meget bedre miljø, hvis man begrænsede den unødige persontransport.

Eller den unødvendige godstransport - f.eks. grøntsager fra Thailand og Kina, æbler og pærer fra Sydamerika --- og kildevand på flaske fra udlandet, når vi selv har frisk vand i hanerne.

Det er godt med flere leverandører og dermed konkurrence, men underligt at man kan købe bornholmsk mælk i Sønderjylland, og sønderjysk mælk på Sjælland - jeg tror miljøet ville have gavn af, at den bornholmske mælk blev læsset af på Sjælland, og vi selv beholdt vor mælk her i Sønderjylland :-)

Jeg ved godt at det i nogle tilfælde er "gratis" at tage gods med retur, da bilen ellers skulle køre tom tilbage. Men hvis mælkebilen fra Bornholm tager til Sønderjylland med mælk, og tager mælk tilbage til til Sjælland havde det været bedre om den stoppede på Sjælland første gang den passerer øen.

Er der nogle der har et kvalificeret gæt på hvor meget vi kunne spare på godstransporten ved at købe mere lokalt?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten