Regeringen skal betale erstatning for at droppe Togfond-elektrificering
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Regeringen skal betale erstatning for at droppe Togfond-elektrificering

Det kommer til at koste at droppe elektrificeringen af jernbanen til Struer og Frederikshavn. Netop de projekter lægger regeringen op til at droppe, fordi en prognose viser, at olieindtægterne fra Nordsøen langtfra bliver så høje, som tidligere spået.

Men kontrakten om at elektrificere 1.300 kilometer dansk jernbane blev allerede indgået sidste år. Den har en værdi på 2,8 milliarder kroner og gik til Per Aarsleff og Siemens. En del af de 1.300 kilometer er strækningerne mellem Vejle og Struer samt Aalborg og Frederikshavn.

Læs også: OVERBLIK: Disse projekter fra Togfonden vil Venstre skrotte

Banedanmark oplyser til Jyllands-Postens erhvervsmedie, Finans, at byggeriet på de to strækninger endnu ikke er startet. Derfor er det muligt at trække sig ud af kontrakterne - men det kommer til at koste.

'Kontrakten giver mulighed for at tage projekter ud med passende varsel. De økonomiske konsekvenser heraf vil dog bero på en konkret forhandling,' skriver Banedanmark til Finans.

Aarsleff: Det har konsekvenser

Heller ikke Per Aarsleff vil sige, hvad det koster at hive strækningerne ud af en kontrakt, der allerede er indgået.

»Hvis det viser sig, at man dropper strækningerne, må vi selvfølgelig sætte os ned og forhandle om det. Det er klart, at det vil have konsekvenser,« siger Thomas Mollerup, der er administrerende direktør for Aarsleff Rail, til Finans.

Læs også: Togfonden rundbarberet: Østjyder går glip af deres svar på S-toget

Siemens ønsker ikke at udtale sig til erhvervsmediet, og Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er også tavs.

Ifølge Finansministeriet mangler der 15,5 milliarder kroner i skatteindtægter fra Nordsøen for at kunne betale Togfondens projekter til i alt 28,5 milliarder kr. Venstre har spillet ud med at droppe projekter for i alt 21 milliarder kroner, men regeringspartiet er ikke selv en del af aftalen om Togfonden. Den står rød blok sammen med Dansk Folkeparti bag.

Illustration: MI Grafik

Kære partier som står bag Togfonden!

Nu må I tage jer sammen og leve op til jeres ansvar.
I havde flertal før valget, og I har flertal efter valget.
I har forpligtiget hinanden til via Finansloven at finde pengene til Togfonden, hvis de ikke kommer fra Nordsøolien.
I må sætte jer sammen med regeringen, og støve pengene op. Der skal gives og der skal tages, men alt andet er jo totalt håbløst.

  • 26
  • 2

Citat:
"Ifølge Finansministeriet mangler der 15,5 milliarder kroner i skatteindtægter fra Nordsøen for at kunne betale Togfondens projekter til i alt 28,5 milliarder kr. Venstre har spillet ud med at droppe projekter for i alt 21 milliarder kroner, men regeringspartiet er ikke selv en del af aftalen om Togfonden. Den står rød blok sammen med Dansk Folkeparti bag"

Altså er der 28,5 - 15,5 = 13 mia. kroner i Togfonden.

Regeringen vil gennemføre 28,5 - 21 = 7,5 mia. kroner.

Altså er der 13 - 7,5 = 5,5 mia. kroner yderligere at forhandle om.

Men det er værd at lægge mærke til, at der også for den nye Vejlefjordbro med videre allerede er afholdt udgifter i millionklassen (opkøb af ejendomme, miljøundersøgelser), så flere erstatningssager kan være på vej.

  • 7
  • 1

(Lidt overskriftfluekn......)
At antyde det er "regeringen" der skal til lommeulden, er en sandhed med nogen elastik. Rent faktisk er det vores allesammens fælleskasse og dermed en (lille) andel af mine penge.

  • 16
  • 0

Og dermed takke partierne bag togfonden for, at underskrive kontrakter før der er 100% sikkerhed for finansieringen. Kontrakterne kunne have været prioriteret. Hastværk er lastværk.

  • 16
  • 5
  • Ifølge Finansministeriet mangler der 15,5 milliarder kroner i skatteindtægter fra Nordsøen for at kunne betale Togfondens projekter til i alt 28,5 milliarder kr. Venstre har spillet ud med at droppe projekter for i alt 21 milliarder kroner.

Der mangler 15,5 mia. men man vil droppe projekter til 21 mia.
Hvad vil Vensre bruge de resterende 5,5 mia. til?
Skattelettelser eller flere motorveje?
Eller en reserve man kan fodre DF med, for at få dem til at bryde forliget?

De 15,5 mia. er et teoretisk tal basseret på en given, og hidtil uoplyst oliepris. På sigt kan olieprisen sagtens stige igen, ellers kunne man lade togfonden løbe over længere tid.

Men det hele handler om Venstres krig mod kollektiv trafik.

  • 18
  • 11

Der er penge i togfonden til at betale for elektrificering til Struer og Frederikshavn, resten er politisk spin fra regeringens side.

Aha!? Hvad så med resten? Partierne bag "togfonden" bør aktivt tage del i ansvaret for deres problem. Det er for billigt at side på hænderne og lade andre tage ansvaret for at finde pengene. Det er som at en flok går på en dyr restaurant og stikker af fra regningen, idet regningen fedtes af på den næste 'gæst'.

  • 8
  • 9

Der mangler 15,5 mia. men man vil droppe projekter til 21 mia.
Hvad vil Vensre bruge de resterende 5,5 mia. til?
Skattelettelser eller flere motorveje?
Eller en reserve man kan fodre DF med, for at få dem til at bryde forliget?

@ Bo Leth Andersen

Hvis du havde fuldt lidt med, ville du vide Venstre ikke kan fjerne penge fra et forlig de ikke selv er med i.

Skattesænkninger for de penge er således ikke en mulighed. Desværre, staten stjæler ellers rigeligt fra borgerne.

Jeg giver Jan C. Damgaard ret, parterne bag Togfonden skal holde op med at sidde på hænderne, og komme i gang med at forhandle med regeringen.

Men det gider de nok ikke. 4 år med SR-regering var en stor løgn overfor togpendlerne; var det ikke 40% billigere kollektiv trafik skulle blive før valget i 2011?
Togfonden er blot endnu en løgn.

  • 6
  • 9

Bent: Togfonden er ikke en løgn. Det fremgår jo tydeligt af, at den i det hele taget bliver opfattet som et problem, og at der allerede er indgået en del kontrakter om arbejdet.

Finansieringen kunne selvfølgelig ikke komme helt på plads, eftersom modellen med fonden betyder, at man ikke ved, om der er under- eller overskud, når regningen skal betales. Men det er der taget højde for i forliget, og der er heldigvis rigeligt med penge at tage af, eftersom et underskud på Nordsø-olien forårsaget af lave energipriser modsvares af et større overskud i næsten alle andre grene af samfundet. Man skal altså bare have vilje til at høste noget af gevinsten.

Og nej, staten 'stjæler' ikke fra borgerne - mærkværdigt udtryk at bruge om skat, som trods alt findes i de fleste lande, og hvor Danmark ligger langt nede på listen over civiliserede landes skattetryk. Både mål på de direkte skatter og målt på samlede skatter og afgifter.

  • 7
  • 6

Det må vel være partierne bag togforliget og ikke den nuværende regerings opgave at finde de penge der mangler.

Hvis jeg låner penge af kreditforeningen til at bygge et nyt hus og det viser sig at pengene ikke slår til kan jeg vel ikke kræve at kreditforeningen låner mig flere penge

  • 3
  • 2

Tallet 15,5 mia. er i sig selv en del af regeringens spin, ingen kender oliepriserne fremover og man kan forlænge togfondens løbetid.

@ Bo Leth Andersen

Ja, Togfonden skal jo i forvejen "kun" finansieres med olieindtægter 20 år efter den efter planen skulle stå færdig.

Man kan forlænge den i 100 år til, så bliver der også råd til en Kattegatforbindelse. Eller 1.000 år til, så bliver der råd til 10 nye bycykler til København i Morten Kabell-standarden, du ved, dem som ikke virker.

Men er det ikke på tide at se realiteterne i øjnene, sætte tærring efter næring, og holde op med at smide regninger i børneværelset?


Man skal måske tænke lidt på, at om 30 år når oliebeskatningen slipper op er der ikke (meget) mere olie at beskatte i Nordsøen. Produktionen er allerede kraftigt på vej ned, bl.a. på grund af det droppe Hejre-projekt, og fordi olieselskaber har trukket sig fra den danske del af Nordsøen på grund af beskatningen. Detaljer!

  • 7
  • 4

Partiet Venstre og den smalle regering afvikler Danmark i stedet for at udvikle. Trist men sandt. Jeg håber at Per Aarsleff tager sig godt betalt for den brudte aftale.

  • 5
  • 6

Ja, Togfonden skal jo i forvejen "kun" finansieres med olieindtægter 20 år efter den efter planen skulle stå færdig.

Man kan forlænge den i 100 år til, så bliver der også råd til en Kattegatforbindelse. Eller 1.000 år til, så bliver der råd til 10 nye bycykler til København i Morten Kabell-standarden, du ved, dem som ikke virker.

"Togfonden" (eller skulle man måske hellere kalde den olie-fonden/indtægterne)... de bliver afløst af en større regning fremover når olien slipper op.
Staten genforhandlede fornyligt (vist SR regeringen?) for at få højere skatter - som modydelse for de forhøjede skatter forhandlede olieselskaberne hjem at staten skulle stå for en større del af oprydningen efterfølgende...
http://finans.dk/artikel/ECE4603702/Staten...

40 mia kroner er vist statens andel for oprydning iflg. den artikel...

Måske noget af tog/olie-fonden skulle spares op til det fremover? og måske lidt hurtigere end om 20 år...

Men det er jo danske politikeres trademark - høst indtæger nu og her og skub regningen til næste hold politikere/børnene... Vi har bla. også store problemer med demografien - og det at de ældre ikke har sparet op til folkepension i staten men finansierer det over skatten (og til en mindre generation af børn at betale nu)... og det oven i manglende opsparing af olie-indtægter til oprydning, dobbelt-brug til tog, osv....

  • 1
  • 3

Hvorfor hænger man fast i gammel teknologi med dyre kørerledninger?
De fleste af vores lokomotiver kører jo allerede på el, hvor strømmen genereres via diesel motor.
Lav nogle tilpas koret kørerledninger, hvor man lader batterier op, som vogn no 1 er fyld op med.
Alle ventetider bruges til opladning.
Hvis man vil have mere energi, så kunne vogn no 2 være fyldt med brændselsceller.
Og ja en lille gasmotor/generator, kunne også bidrage på de meget lange strækninger.
Alt modulæt opbygget, hvor man vælger moduler efter behov.
Se her hvordan det kan lade sig gøre:
http://www.tu.no/artikler/industri-her-kjo...
http://www.tu.no/artikler/forskning-glem-v...

  • 1
  • 7

Der er skrevet flere artikler om, at man ikke lader en samfundvæsenlig infrastruktur afhænge af om man får en indtægt eller ej.

Er investering væsentlig og samfundsmæssig rentabel, så bliver udgiften budgetteret over finansloven og ditto indtægten.

Så det halvhjertede reklamestunt "Togfonden" står sos'erne selv helt på mål for.....

  • 8
  • 2

Det kræver at vi opfinder nye tog.
Køreledninger er nok gammel, men ikke gammeldags teknologi. Man kan køre 574,8 km/h under øreledninger. Effekter på 20-25 MW er ikke noget problem.
Alle stor jernbane administrationer i Europa bygger nye baner med køreledninger. All teknologi er noget der er i markedet.

  • 4
  • 0

Man kan ganske vidst køre op til 578,8 km/t under køreledninger, men ikke i regulær drift. Generelt lader det til, at hastigheder på meget
over 320 km/t forårsager uforholdsmæssigt meget slid på køreledningerne, ifølge japanske forsøg(fasttrack 360), og derfor ikke er en god idé. I hvert fald ikke før vi får udviklet en anden type køreledninger. Løsningen er dog næppe brændselsceller eller batterier, men snarere Maglev-tog, hvis man alligevel skal højere op end 320 km/t.

  • 1
  • 1

Man kan ganske vidst køre op til 578,8 km/t under køreledninger, men ikke i regulær drift. Generelt lader det til, at hastigheder på meget
over 320 km/t forårsager uforholdsmæssigt meget slid på køreledningerne, ifølge japanske forsøg(fasttrack 360), og derfor ikke er en god idé. I hvert fald ikke før vi får udviklet en anden type køreledninger. Løsningen er dog næppe brændselsceller eller batterier, men snarere Maglev-tog, hvis man alligevel skal højere op end 320 km/t.

@ Nicholas Ipsen

Fuldstændigt korrekt.

Og fuldstændigt ude af trit med de visioner vi har i Danmark, ude af trit med de midler vi har, ude af trit med de ressourcer vi vil bruge på kollektiv trafik og ude af trit med hvad et lille land bør gøre med hensyn til kollektiv trafik.


Vi er et lille land, naboerne er det 2.300 km. lange Sverige, det 88 millioner mennesker store Tyskland og det olierige Norge med håb om hurtige forbindelser til Europa.

Vi skal forbinde de norske, svenske og tyske net. Ikke oprette et nyt net som ikke kan koordineres med vores naboers. Derfor må Tyskland og Sverige nødvendigvis gå forrest, og vi følge efter.

Vi skal så drage den store fordel, at vi er porten til Skandinavien.

  • 1
  • 1