Regeringen ser nu på alternativ finansiering af bioethanolfabrik
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Regeringen ser nu på alternativ finansiering af bioethanolfabrik

På et møde fredag i Erhvervs- og Vækstministeriet er en bred kreds af partier blevet enige om at arbejde for at finde nye muligheder for finansiering af udviklingen af det store bioethanolprojekt Maabjerg Energy Center (MEC), ved Holstebro. Det skriver flere medier.

Læs også: Stort bioraffinaderi i Maabjerg skrottet

Mødet kom i stand, efter at flere partier havde udtrykt ønske om at finde penge til at realisere bioethanol-projektet ved Holstebro og dermed kreere de omkring 1.000 arbejdspladser, som projektet hævder at kunne skabe.

Parterne bag projektet, Maabjerg Energy Concept, meldte torsdag i sidste uge ud, at de ville droppe projektet til 2,2 mia. kroner på grund af manglende finansiering.

Læs også: Bio-partnerskab: Regeringen må til lommerne, hvis biosektoren skal skabe job

Konkret fordi regeringen havde nægtet projektet at anvende kommunal lånegaranti.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) siger til TV2 Midtvest:

»Vi vil fra regeringens side se på, om der er yderligere finansieringsmuligheder fra europæisk side, men også fra dansk side. Det kan for eksempel være pensionskasser«, siger han.

Læs også: Omstridt bioethanolfabrik udskydes tre år

Venstres energiordfører Thomas Danielsen siger til Energiwatch, at partierne vil finde det nødvendige finansieringsbehov på 1,6 mia. kr. ved at række ud til en række forskellige aktører. Det gælder de to nuværende aktionærer – Dong Energy og Novozymes – som allerede lagt 100 mio. kr. hver i projektet.

Læs også: Dong Energy-direktør ærgerlig over, at bioethanol-projekt må droppes

Men også EU-fonde, danske pensionskasser og de to kommuner, Holstebro og Struer, som ejer Vestforsyning og Struer Forsyning, vil blive afkrævet flere penge.

Ifølge Thomas Danielsen er de to gange 100 mio. kr. fra de to store selskaber nemlig kun et ‘symbolsk beløb', når man ser det i forhold til projektets samlede størrelse på godt 2 mia. kr:

Læs også: Energistyrelsen slår fast: Andengenerations biobrændstof behøver støtte

»Der er en bred politisk opfattelse af, at det er ikke nok. Man vil have, at de, der investerer i projektet, gerne må vise, at de tror på det,« siger han til Energiwatch.

En statsgaranti, som tidligere har været nævnt i debatten, er Venstres energiordfører dog meget afvisende overfor.

Læs også: SF vil hjælpe trængt bioraffinaderi i gang

Partierne skal efter planen mødes for at diskutere finansiering af Maabjerg projektet igen i løbet af november.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det ville da give mere mening at satse på flere elbiler? I stedet for at bruge så mange penge på noget som i bedste fald kan kaldes for 1 midlertidig løsning? I værste fald erstatning for olie- og gaskogerne.

  • 11
  • 2

Forskellen er at vi kan alle bruge bioethanol i dag mens elbiler er et stykke ude i fremtiden før de kan være et reelt alternativ for alle og da staten ikke producer biler, eller andre her i landet gør så giver det vel god mening at at satse på noget alle kan få gavn af inden for en kort tid horisont.

  • 4
  • 0

Forskellen er at vi kan alle bruge bioethanol i dag mens elbiler er et stykke ude i fremtiden før de kan være et reelt alternativ for alle og da staten ikke producer biler, eller andre her i landet gør så giver det vel god mening at at satse på noget alle kan få gavn af inden for en kort tid horisont.

@Jesper
Jeg synes ikke det giver god mening at investere så store beløb med så ringe resultat.
Vi er nød til - også her - at se på hvordan vi anvender vores økonomiske ressourcer.
Jeg synes f.eks. heller ikke at det giver god mening at støtte biogasanlæg med ca 3 kr./m3, når gassen ex afgifter koster mindre end støtten.
Mht. El-biler, så er der allerede mange modeller på markedet, ja de er forholdsvis dyre og har for kort rækkevidde til de er interessante for alle. Men de er et reelt alternativ for flere og flere.

  • 6
  • 1

" I alt er der tale om nyinvesteringer på 2,2 mia. kr. (ekskl. moms, 2013-priser), hvoraf de 1,8 mia. kr. er i ethanolanlægget."

Hvorfor kan noget som folk derude på landet selv klarede for 100 år siden ikke lade sig gøre i dag uden statsstøtte :-)

  • 0
  • 3

Nu er flyindustrien horribelt langsomt til at sætte C02 kvoter på sig selv, men på et eller andet tidspunkt kommer det også ser jeg ingen vej uden om bio ethanol. Her vil det jo være fint at have noget know how vi kan eksportere. Det kan vi jo kun få ved at bygge et anlæg.

  • 3
  • 0

Bioethanol koster omkring 2-3 kr/liter fra 1. generation fabrikker. Fra sukkerroer omkring 2 kr/liter

Med 77 mill liter/år og et ethanolanlæg til 1.8 milliarder kr. - og med råvareomkostninger på omkring 50-80% af ethanolprisen - så vil man aldrig kunne få en fornuftig afbetaling på anlægget. Vi snakker om 20-40 års rentefri afbetaling !!

Umiddelbart lyder det mere til at dette dyre projekt måske hellere skulle starte op som et pilotanlæg i en stærkt reduceret skala, før at det skal til at konkurrere med 1. generationsanlægene.

  • 1
  • 0

Men det er der jo ikke lagt op til politisk. Der har de forskellige teknologier samme tidshorisont. Vel mest fordi de ikke kan / vil tage stilling endnu. Så udelader det negative omkring politikere og sorte penge.
Der ligger allerede noget på bordet, det ændrer jo ikke rigtig ved at vi stadig taler om 1 overgangsfase til noget der er potentielt bedre for miljøet (sol og vind).
Jeg håber at inden for 10 år så ville man ikke have nøde at bruge det stads til iblanding i brændstoffet. At der er elektriske køretøjer til rådighed, og dertil mangfoldig forøgelse af afgifter på fossile brændstoffer for at tilskynde til at købe nye elektriske køretøjer.
Fremtiden er svær at spå om. Elektriske køretøjer har længe døjet med problemer som man burde have fokuseret mere på at løse end at tale om nox grænser, CO2 grænser for biltrafik, og om der bør være 1 motorvej her (valgfrit sted).

Ville det være bedre at have flere dieselbiler kørende på rapsolie? Det er da vist noget af det tidligste biodiesel vi har haft, men er det blevet anerkendt som værende bæredygtigt i den brede befolkning eller blandt politikerne? Har det været sundt for motorerne i længden? Hvorfor skal benzin kæmpe med de udfordringer som primært findes i diesel? Skift hele lortet ud over de næste 10 - 15 år til elektricitet i stedet og vi er ude over de problemer som der er med udledninger af farlige stoffer som man er så bange for.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten