Regeringen lancerer revideret fingerplan: Inddrager dele af de grønne kiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Regeringen lancerer revideret fingerplan: Inddrager dele af de grønne kiler

Pressemødet blev afholdt i Høje Taastrup, i nydelige produktionslokaler på DISA Industries A/S, for at illustrere at planen også handler om erhverv. Illustration: Niels Møller Kjemtrup

Med 80 forslag fra kommunerne og en række af regeringens visioner præsenterede regeringen i dag udspillet »Danmarks hovedstad – Initiativer til styrkelse af hovedstadsområdet«. Det skal imødekomme nogle af de udfordringer, København står overfor frem mod 2030 – primært ved at revidere femfingerplanen med »Fingerplan 2019«.

Planen kommer omkring mobilitet, erhvervsliv, stormflodssikring og omlægning af grønne områder. Desuden skal den gøre det muligt for hovedstaden, at optage 200.000 nye beboere mod 2030.

Ingeniøren har tidligere beskrevet andre af de visioner, som udgør Regeringens plan. Herunder Avedøre Holme og Lynetteholmen og forundersøgelse af motorvej i Ring 5.

Læs også: Ny transportplan: Regeringen vil udvide københavner-motorveje

Lover samme grønne areal – men noget af det flyttes rundt

Ifølge regeringens plan er visionen »At hovedstadsområdet har en førende position i Nordeuropa med hensyn til grønne områder, bylivskvaliteter og klimasikring,« som der står i planen.

Til lejligheden har Regeringen lovet at imødekomme 80 forslag fra hovedstadsområdets kommuner. Mindst 14 af de 80 forslag, som Regeringen imødekommer, omfatter inddragelse af areal fra fingerplanens grønne kiler. Initiativerne vil eksempelvis gøre areal med fritidsboliger til helårsbeboelse, anlægge nye boliger, udlægge nye erhvervsområder, etablere solenergi og varmelagringsanlæg og udvide bebyggelse ved stationer.

Miljø- og fødevareminister, Jakob Ellemann-Jensen (V) understregede ved pressemødet, at natur og miljø er vigtigt for byen, og at naturen i byens grønne kiler vil blive bibeholdt med Fingerplan 2019, da det er afgørende for, at København er et attraktivt sted af bo samt bibeholder en »førende position i liveability«.

Grønne områder fra fingerplan inddrages

Den oprindelige fingerplan fra 1947 var et forsøg på at sikre en koordinering af hovedstadens vokseværk. København skulle vokse ud i fingre, med S-bane i midten af hver finger og grønne områder mellem fingrene.

»Der bruges areal i kilerne, men for hvert område som inddrages, vil der blive afsat areal af samme størrelse i hovedstadsområdet, så hektar for hektar vil der ikke blive mindre grønne områder,« siger Erhvervsminister Rasmus Jarlov (Kons.)

Ifølge Erhvervsministeren, vil dette ske parallelt og samtidigt med at areal i de grønne kiler inddrages. Placeringen er dog endnu ikke udpeget.

Et af initiativerne, som skal sikre dette, er at man vil udpege 400 hektar, eller fire kvadratkilometer til nye grønne kiler i hovedstadsområdet. Der endnu ikke sat penge af til udspillet.

»Det her er ikke et udspil, som resten af landet kommer til at betale for – faktisk vil det kunne betale for sig selv.« siger Erhvervsminister Rasmus Jarlov (Kons.)

Illustration: Erhvervs- og Vækstministeriet
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det var fantastisk da jeg første gang opdagede Københavns grønne kiler.
Lige pludselig, midt inde i dyb bymæssig bebyggelse, dukker der grønne områder op.
Man må håbe at de ikke bliver omlagt, så grønne områder bliver lagt længere væk fra byområderne.
Det forekommer derfor glædeligt når der for Albertslund vedkommende står "Ønsket om større reduktioner i grøn kile imødekommes ikke (7)
https://prodstoragehoeringspo.blob.core.wi...

  • 9
  • 1

Helt grellt er det, da disse "reservationer" var tiltænkt transportkoridor for (gods)bane og vej.
Er der nogen der virkelig tror på at der kommer nogen erstatning til de områder der inddrages? Hint: Hvor længe sidder løftegiverne? Hvad er løfterne egentlig værd?
Hvad er almenets vel? Er det ikke noget vi bør stemme om? Som ved en folkeafstemning i forbindelse med de valg vi alligevel skal traske hen til i år?

  • 6
  • 0

Jeg indrømmer gerne, at jeg er for doven til at læse planen. Men jeg undrer mig over en ting fra artiklen:
Hvordan skaffer man 400 ha nye grønne områder til erstatning af de gamle ?

Jeg kan se to veje:
A. Man finder et bebygget areal på 400 ha og river bygningerne ned.

B. Man tager et eksisterende grønt areal, som ikke indgår i fingerplanen, og inkluderer dette areal i fingerplanen.

A lyder usandsynlig.

B lyder som demagogi - resultatet bliver jo et nettotab af grønt areal, selv om man får det til at se ud, som om den samlede mængde af grønne arealer er bevaret.

  • 9
  • 0

Regeringen lancerede i dag et storstilet hovedstads-udspil. Planen er endnu ikke finansieret..

Begge fløje hælder kæmpe projekter (der er uden jordforbindelse) op af skuffen, og smider dem ud til medierne, som jo i mangel af andet gladelige præsenterer hvis vi får magt som agt, så vil vi bruge dine penge til, .... helt som om flæsket er noget virkeligt ;)

Jeg har endnu ikke set et eneste af alle de skjønne projekter, som alle dem med de dybe lommer, vil står bag, vil betale og evt. tage skraldet for, samt uden at det koster borgerne (dem derude) en krone.

Få nu det valg overstået, så tager vi lige det der kasseeftersyn, og derefter kan alle projekterne puttes derhen, hvorfra de kom - skuffen.

  • 3
  • 0

Hvorfor er der ikke medtaget en højhastighedsjernbane så vi kan få alt det svenske og norske togtrafik udenom København og Lufthavnen ?

  • 3
  • 2
  • og hvor har du tænkt dig, at en sådan højhastighedsbane skal placeres? Mulighederne er jo ikke så mange: Enten via Helsingobrg-Helsingør ned gennem velhavernes Nordsjælland - og de siger " absolut nej". Eller også via Øresundsbroen og CPH.
    Er der en tredie mulighed, jeg har overset?
  • 3
  • 0

Det går vist ikke. Der bor fx. en tidl. partiformand og udenrigsminister lige midt i Transportkorridoren, så...
"vi" må finde på noget andet. men hvad?

  • 0
  • 0