Regeringen i kovending: Timemodellen er nu til forhandling
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Regeringen i kovending: Timemodellen er nu til forhandling

Timemodellen skulle sikre at det i fremtiden tog en time at rejse fra København til Odense, fra Odense til Aarhus og fra fra Aarhus til Aalborg. Illustration: DSB/Jens Hasse/Chili Foto

Så sent som i slutningen af januar bekendte Socialdemokratiet sig utvetydigt til Togfondens såkaldte timemodel, da partiet præsenterede en ny infrastrukturplan.

Men nu er svaret mindre entydigt.

I forbindelse med, at transportminister Benny Engelbrecht (S) for få dage siden meldte ud, at han vil have et samlet og opdateret overblik over alle Banedanmarks løse ender, spurgte Ingeniøren, om han stadig arbejder aktivt for indførelsen af timemodellen.

I et skriftligt svar er der nu i stedet lagt op til, at timemodellen er et »perspektiv«, som vil indgå i forhandlinger.

»Et serviceeftersyn vil give os ro i maven og sikre en plan for, hvordan vi kommer i mål med alle de vigtige projekter, der er i gang på jernbanen, ligesom det vil bane vejen for de kommende forhandlinger om en infrastrukturaftale og en videreudvikling af fremtidens jernbane – herunder i forhold til perspektiverne i den såkaldte timemodel«, lyder det fra Benny Engelbrecht.

DF trak sig fra vigtige investeringer

I regeringspartiets infrastrukturplan fra 30. januar i år, bekender partiet sig ellers til »en fuld gennemførelse af Togfonden«, som blandt andet vil betyde en »rejsetid på en time mellem København-Odense, Odense-Esbjerg, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg«.

Men over for Ingeniøren går Benny Engelbrecht nu ikke længere end at slå fast, at passagervækst i blandt andet Sverige viser, at »jernbanen fortsat har potentiale til at levere et større bidrag til at løse trængselsudfordringerne«.

»Og de målsætninger, som er i Togfonden, om at sikre en mere stabil drift og hurtigere transport mellem landsdelene, er derfor fortsat vigtige for regeringen. Det gælder blandt andet muligheden for at udnytte jernbanens potentiale i forhold til at sikre hurtig transport af mange mennesker mellem de større byer i landet«, lyder det fra ministeren.

I februar meldte DF, at partiet ville trække sig fra forliget om Togfonden, fordi de ikke ville være med til fondens såkaldte fase to, der blandt andet indebærer investeringer for omkring otte milliarder i en togbro over Vejle Fjord og helt ny bane fra Skanderborg syd til Aarhus, som er en forudsætning for at realisere timemodellen.

Sidste år blev der vedtaget en bred politisk aftale om at købe 150 eltog til 11 milliarder kroner. De skal erstatte IC3 og IC4, som DSB begynder at udfase i 2024. De nye tog er i udgangspunktet ikke højhastighedstog, som timemodellen forudsætter.

I aftalen er dog en option på kun at indkøbe 90 tog. Dermed kan partierne bag Togfonden på et senere tidspunkt købe højhastighedstog.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

hvad der har forhindret, at det først er nu, at der er behov for et serviceeftersyn. Som det fremgår af ministeriets nyhed så skal:

"Serviceeftersynet [skal] tilvejebringe et samlet opdateret overblik og en samlet plan for de mange igangværende projekter og gennemførelsen af den forudsatte togtrafik. "

Hvorfor har det ikke været en del af ministerets almindelige portefølje?

  • 4
  • 0

Men over for Ingeniøren går Benny Engelbrecht nu ikke længere end at slå fast, at passagervækst i blandt andet Sverige viser, at »jernbanen fortsat har potentiale til at levere et større bidrag til at løse trængselsudfordringerne«.

Og det har slet ikke slået politikerne at det nok har mere med prisen at gøre, end om togene afgår kl. hel fra de store byer - i Skåne er billetprisen op til tre gange lavere end på denne side af Øresund.

  • 17
  • 0

Det kunne også være de tænker således:
En Kattegatbro vil, i altfald hvad gælder relationen Kbh - Århus, gøre Vejle Fjord broen overflødig. En ny bane mellem Horsens og Hasselager ved Århus vil, hvis ikke den fremtidige bane mellem Kattegatbroens brofæste og Hasselager tænkes ind i dens forløb, kunne bruges til at gøre jernbane over broen suboptimal.
Dvs. at Kattegatbro nu træder frem af skyggerne som en reel mulighed.

  • 3
  • 2

Det kunne også være de tænker således:
En Kattegatbro vil, i altfald hvad gælder relationen Kbh - Århus, gøre Vejle Fjord broen overflødig.

Jernbane over Kattegat løser ikke problemerne over Vestfyn, Lillebælt og i det Østjyske.


Eller dem i den københavske Metro eller S-banen eller ... Til gengæld giver den mellem en og halvanden time hurtigere forbindelser mellem København og Østjylland. Ny bane på Vestfyn giver 5 - 10 minutters besparelse.

Dvs. at Kattegatbro nu træder frem af skyggerne som en reel mulighed.

Så må vi få skubbet jernbanedelen af Kattegatforbindelsen over i skyggerne på ny!

Altså ikke.

  • 1
  • 0

Så det, kan man så mene, er mindre idiodisk. :-)

Til gengæld så videreudvikler man servicen i Skåne, så man ikke skal påtvinges en, og stort set kun en (dårligt virkende) løsning:

Den 14 december säger vi hejdå till Jojo-kortet och vår gamla app Reseplaneraren. Efter det behöver du aldrig tänka på hur du ska få bäst pris. Oavsett hur du väljer att betala – i appen, med betalkort eller med andra sätt – kostar det lika mycket. Det är en av poängerna med vårt nya biljettsystem. Här har vi samlat all fakta!

Hittills har du, som haft Jojo-kort, fyllt på din reskassa och sedan rest upp pengarna. Men vi tycker inte att du ska pengar stående på ett kort hos oss. I stället dras betalning när du köper din biljett – oavsett om det är en enkelresa i stan eller en längre dagstur till Danmark. Senare i höst kan du blippa ditt betalkort direkt på kortläsaren när du reser med stadsbussen.

Så altså i Skåne er man allerede i gang med at implementere noget bedre til gavn for passagererne!

  • 2
  • 0

I stället dras betalning när du köper din biljett – oavsett om det är en enkelresa i stan eller en längre dagstur till Danmark. Senare i höst kan du blippa ditt betalkort direkt på kortläsaren när du reser med stadsbussen.

Så altså i Skåne er man allerede i gang med at implementere noget bedre til gavn for passagererne!


Tja, det kræver så registrering af betalingskort, men ændrer ikke på, at skulle have papirbillet på tog og blippa (bank)kortet (trådløst) ved enhver busrejser, hvorefter kvitteringen kun findes på kontoudtog. Og hvordan er det så lige for børn og unge uden bankkonto?

  • 1
  • 2

Nej. Man afregner på selve betalingskortet. Men der er enhedstakt på bybusserne, så det ret simpel setup.


Hvis man har et sådant. Ellers kan man bruge Skånetrafikens nya kort.
Det betyder, at børn (fra 7 år) skal have et debetkort, '30-dagarsbiljetten' i app eller have billetten (aktiveret) på Skånetrafikens nya kort.
Her findes fakta om Hejdå Jojo:
https://www.skanetrafiken.se/sa-reser-du-m...

  • 0
  • 2

Det er en ærgerlig nyhed, hvis timeplanen - eller lignende - ikke længere skal være en ambition i den danske kollektive trafik. Kender man schweizernes ITF - Integraler Taktfahrplan, så forstår man vigtigheden i, at rejsetiden mellem knudepunkterne bringes ned til lige knapt en time. Konceptet findes også på regionalt plan i Tyskland, her er det dog også ambitionen at indføre det på forbundsplan, kaldet Deutschlandtakt.

Et par artikler om Taktfahrplan på tysk:

Wikipedia (der er videre forbindelse til artikler på bl.a. engelsk, fransk og svensk)

Zukunft Mobilität

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten