Regeringen planlægger at bygge et væld af nye veje. Knap halvdelen af pengene til nye investeringer, 47 mia. kr., skal ifølge regeringen gå til at sikre “gode veje til hele landet og til at afhjælpe trængslen der, hvor danskerne holder i kø”.
De her veje vil regeringen bygge: • Anlæg af Frederikssundsmotorvejens 3. etape fra Tværvej til Frederikssund Herunder veje, regeringen mener “afhjælper trængsel”: • Udvidelse af E45 Østjyske Motorvej mellem Aarhus S og Aarhus NFakta om regeringens udspil om fremtidens infrastrukturinvesteringer, Danmark fremad:
• Anlæg af motorvej på Rute 54 mellem Næstved og Rønnede
• Anlæg af Kalundborgmotorvejens 3. etape fra Regstrup til Kalundborg
• Øget kapacitet på Rute 15, Herning-Ringkøbing
• Udbygning af motorvejen nord om Herning på Rute 18
• Ombygning af kryds på E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
• Opgradering af Rute 26 til motortrafikvej mellem E45 og Søbyvad syd om Lading Sø
• Anlæg af vejforbindelse til Stevns
• Øget kapacitet på Rute 34 mellem Haderup og Skive N
• Øget kapacitet på Rute 26 mellem Skive N og Hanstholm
• Ombygning af kryds ved Rute 11 og 26 ved Thisted
• Opgradering af Rute 11 mellem Korskroen og Varde
• Udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland
• Udbygning af Rute 15 mellem Bale og Tåstrup
• Opgradering til 2+1 vej mellem Ålbæk og Skagen
• Udvidelse af E45 Østjyske Motorvej mellem Vejle og Skanderborg S
• Ombygning af tilslutningsanlæg på E45 Nordjyske Motorvej mellem Aarhus N og Randers N
• Udvidelse af E20 Fynske Motorvej syd om Odense
• Udvidelse af E45/E20 ved Kolding
• Øget kapacitet på Motorring 3 ved København
• Udvidelse af Ring 4 ved København (nordlig)
• Udvidelse af Motorring 4 ved København (sydlig)
• Udvidelse af Hillerødmotorvejens forlængelse til motorvej
• Udvidelse af Øresundsmotorvejen
• Udvidelse af Hillerødmotorvejen fra Motorring 3 til Ring 4
• Udvidelse af Hillerødmotorvejen fra Ring 4 til Farum
• Befæstede nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev
»Regeringen er opmærksom på, at der flere steder i landet er kritisk trængsel blandt andet som følge af, at der i mange år ikke er blevet investeret i vejnettet. Det gælder eksempelvis på E45 og på ringforbindelserne omkring København. Det vil være en prioritet for regeringen, at en udbygning af vejnettet her sker hurtigst muligt,« lyder det i udspillet, som blev præsenteret torsdag.
Øger ikke, men reducerer heller ikke CO2
De mange investeringer i veje er ikke med til at øge transportens CO2-udledning, fastslår regeringen, som ifølge planen har beregnet klimaeffekten og de samfundsøkonomiske effekter af udspillet, som går under navnet “Danmark fremad”.
»Med regeringens oplæg til prioriteringer er der tale om et udspil, som – i modsætning til tidligere planer – ikke samlet set forventes at øge transportens udledning af CO2, og hvor investeringerne i nye infrastrukturprojekter samtidig giver en samfundsøkonomisk gevinst på mere end 20 mia. kr«.
I forbindelse med præsentationen af planen ved Novo Nordisk i Kalundborg, som ifølge regeringen skal have en ny motorvejsforbindelse, gav finansminister Nicolai Wammen (S) udtryk for, at han fandt CO2-balancen i udspillet rimelig.
»Jeg synes, der er en rigtig fin balance i den samlede plan, vi lægger frem, hvor vi både skal investere i veje og kollektiv trafik. Vi vil for første gang nogensinde have en stor infrastrukturplan, som er i CO2-balance. Faktisk er der en lille gevinst,« siger ministeren.
Det samlede CO2-regnskab for planen giver ifølge finansministeren en lille CO2-gevinst på cirka 30.000 tons. Den forrige regerings plan havde et lille minus i den forkerte retning, mener han.
Vil ikke blande sig i, hvad danskerne transporterer sig i
Regeringen lagde i forbindelse med præsentationen ikke skjul på, at man med planen ikke agter at påvirke danskernes valg af transportform. Væk er både miljøzoner til personbiler og den trængselsafgift, Kommissionen for grøn omstilling af personbiler har foreslået. I forhold til klima sætter regeringen sin lid til, at elbilerne i sig selv i høj grad skal bringe Danmark i mål med klimaambitionerne på transportområdet.
»Jeg tror også, man må være åben og sige, at den vigtigste transformation vi kommer til at se, i forhold til de investeringer vi laver i for eksempel veje, er, hvilke biler der kommer til at køre på vejene. Derfor var det helt afgørende vigtigt, at vi fik lavet aftale med en række af Folketingets partier, der betyder, at vi frem mod 2030 har ambitionen om en million grønne biler. Hvis vi kombinerer den ene million elbiler med massive investeringer i kollektiv trafik, og gør det nemmere og bedre at cykle, så opnår vi de grønne gevinster,« siger Nicolai Wammen.
Regeringen ønsker frem til 2035 at anvende 105,8 mia. kr. til nye infrastrukturinvesteringer. Hertil kommer yderligere ca. 55 mia. kr. til at færdiggøre allerede igangsatte projekter samt eksisterende vedligehold. Endvidere reserveres 12,7 mia. kr. til etablering af en vej- og metrobetjening af Lynetteholmen.
Der undersøges samtidig en model, hvor den nødvendige infrastruktur til projektet kan finansieres af Lynetteholmprojektets fremtidige indtægter.
Hvad den kollektive trafik angår, holder regeringen fast i de gældende forlig om Togfonden DK og Bedre og billigere kollektiv trafik. Regeringen lægger derfor op til, at der reserveres midler inden for rammen til offentlige investeringer, der muliggør de resterende prioriteter i Togfonden samt til initiativer målrettet bedre og billigere kollektiv trafik.
Regeringen vil også nedsætte et takstudvalg, som skal komme med anbefalinger til, hvordan priserne i den kollektive transport i højere grad kan understøtte en overflytning af passagerer fra bilen og over i den kollektive transport og andre CO2-venlige transportmidler, hvilket i det her tilfælde er cykling og gang. Ambitionen er, at takstudvalget skal præsentere en omlægning af takststrukturen, som bidrager til reduktionen i CO2-udledningen.
Men regeringen har ikke et mål om at få færre til at vælge bilen, understreger indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek (S) på pressemødet torsdag.
»Vi vil sikre, at Danmark hænger bedre sammen, uanset hvilken transportform man bruger. Målet er, at vi skaber mulighed for vækst i hele landet, uanset hvilken transportform man bruger, og uanset hvor det er i landet«.
Ikke meget mere til cyklisme
I den forrige regerings 10-årige infrastrukturplan blev der blot afsat 0,7 procent af de samlede investeringer på 112,7 milliarder kroner, selvom cykelture udgør 14,5 procent af alle ture og 10 procent af den samlede daglige rejsetid, lyder det i en forskningsartikel, vi tidligere har omtalt.
Regeringen vil øge cyklismens andel, men kun en smule. Regeringen ønsker således at afsætte en samlet pulje på 2 mia. kr. til investeringer i cykelfremme og cykelinfrastruktur, altså blot få procent af den samlede sum.
Derudover lægger regeringen op til, at de såkaldte ”stærekasser” (stationære ATK-enheder) skal gøres permanente. Regeringen ønsker i et samarbejde med kommunerne at udvide brugen af stærekasser i hele Danmark. Regeringen vil afsætte 700 mio. kr. til en intensiveret indsats for at begrænse antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken.
Opdateret med kommentarer fra indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek (S) og finansminister Nicolai Wammen kl. 13.30.
