Regeringen dropper alle planer om roadpricing

Regeringen dropper alle planer om roadpricing

Det største og mest ambitiøse tiltag i VK-regeringens 'grønne transportplan' er faldet til jorden. En kilometerafgift for personbiler bliver aldrig til noget, fastslår transportministeren.

Under et samråd i Folketingets trafikudvalg tirsdag eftermiddag spurgte Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, hvilken kilometertakst regeringen egentlig havde tænkt sig at pålægge bilisterne i det system til roadpricing, som regeringen i årevis har lovet at ville indføre.

Og til det spørgsmål gav transportminister Hans Christian Schmidt (V) et klart svar:

»Projektet er bortfaldet,« konstaterede ministeren.

Den planlagte kilometerafgift for personbiler bliver ikke til noget.

Det var dog på ingen måde et kursskifte, som ministeren syntes at beklage.

»Det var lige fra begyndelsen en forudsætning, at den danske model for roadpricing skulle etableres efter den model, som hollænderne på daværende tidspunkt var i gang med at opbygge. Men hollænderne valgte helt at opgive deres eget projekt, og regeringen vil ikke selv gå i gang med at opbygge et dansk system,« sagde Hans Christian Schmidt.

I den første samlede plan for grøn transport, 'Bæredygtig transport - bedre infrastruktur', fra december 2008 er de såkaldte grønne bilskatter det første og vigtigste punkt. Kurven for CO2-udledningen fra transportsektoren skulle knækkes, og GPS-baseret roadpricing var - sammen med indførelsen af biobrændstoffer - et af nøglepunkterne i indsatsen. Dengang skrev regeringen:

'Ved at lade kørselsafgiften variere i forhold til tid og sted vil det være muligt at reducere trængslen i myldretiden og på de mest belastede vejstrækninger. Det vil ikke mindst få effekt i de største byer, hvor kørselsafgifter vil mindske støj og luftforurening. Samtidig skal det være billigere at køre på steder, hvor der er god plads på vejene'.

Bilisternes udgifter til den nye afgift skulle modsvares af en tilsvarende reduktion af kørselsafgifterne, så det blev meget billigere at købe en ny bil, men altså dyrere at bruge den. Samlet set måtte roadpricing-ordningen ikke betyde øgede indtægter til statskassen.

Det var oprindeligt regeringens plan at fremsætte lovforslag allerede i folketingssamlingen 2009-2010, således at GPS-baseret roadpricing kunne indføres for personbiler allerede i 2015. Denne tidsfrist blev dog aldrig overholdt, da det hurtigt stod klart, at det hollandske projekt var gået i stå.

Det er fortsat regeringens ambition at indføre en kilometerafgift for lastbiler.

Formelt ligger regeringens arbejde med kørselsafgifter hos skatteministeren og dermed slet ikke hos Hans Christian Schmidt. Den nuværende skatteminister har ikke officielt erklæret regeringens roadpricing-ambitioner for døde. Daværende skatteminister Troels Lund Poulsen (V) sagde til Jyllands-Posten i december, at roadpricing ikke var lagt i graven, men udskudt og tidligst kunne blive en realitet om 10-12 år.

Kommentarer (28)

roadpricing findes allerede gennem brandstofafgiften.
Kører du i en forslugende bil betaler du mere end hvis du kørte i en bil der går langt på literen.

Samtidig er der større kørsels fradrag i nogle ukants kommuner, hvor der også er mindre trængsel.

Vi har allerede et system som kan udbygges.....

Vi skal IKKE til at have flere afgifter på samme kilometer - og samtidig betale i dyre domme for at blive opkrævet afgiften, det virker jo nærmest som en dobbel dummert.

Nedsæt eller fjern kørsel fradraget for stærkninger hvor man ønsker at dæmpe trafikken, med de penge kan man så hæve fradraget i ukants danmark - Hvor der er plads til biler, og bussen ikke kører reglmæssigt.

Problem løst.

  • 0
  • 0

/Nedsæt eller fjern kørsel fradraget for stærkninger hvor man ønsker at dæmpe trafikken, med de penge kan man så hæve fradraget i ukants danmark - Hvor der er plads til biler, og bussen ikke kører reglmæssigt./

Enig lidt henad vejen, dog vil jeg ændre det til at det skal være på de steder hvor der er mulighed for minimum 30 minutters drift med offentlig transport.

  • 0
  • 0

Der burde slet ikke være kørselsfradrag på en eneste kilometer i Storkøbenhavn, så kunne det måske få nogen til, at tage toget der ind.
Hvis der self. blev bygget flere P+R anlæg ved udkants stationerne.

  • 0
  • 0