Rederier sætter ny kurs: Skibe skal skifte til nye brændstoffer, sol og sejl

PLUS.
Den svenske skibsbygger Wallenius Marine har designet et oceangående transportskib til biler kaldet Oceanbird. Der er plads til 7.000 biler om bord, og en krydsning over Atlanten vil tage 12 dage – mod 8 dage for dagens transportskibe. Oceanbird vil reducere CO2-emissionen med 90 procent. Fremdriften kommer fra faste, 27 meter høje vinge-sejl. I hårdt vejr, eller når Oceanbird skal sejle under broer, kan sejlene trækkes ned som et teleskop, så højden bliver reduceret til 15 meter. Illustration: Wallenius

De fleste af fremtidens store skibe vil stadig have gigantiske stempelmotorer i maskinrummet. Men løsninger baseret på autonomi, bæredygtige brændstoffer, vind og sol skal gøre skibene klimavenlige.

Der er noget under opsejling i skibsindustrien. Efter mere end 100 år med fossile brændsler i de store dieselmotorer er der udsigt til, at klimabevidsthed og grønne løsninger snart gør deres indtog. Det
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.