Rederi: Ingen oplyste os om farerne ved brandfarlig gødnings-last
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rederi: Ingen oplyste os om farerne ved brandfarlig gødnings-last

PLUS.
Det tog over to uger, før den giftige røg holdt op med at strømme ud fra MV Chesire. Illustration: Skibsregisteret på Isle of Man

Rederiet Yara kræver op til 185 millioner kr i erstatning efter et skib fyldt med 40.000 ton kunstgødning er brændt.

Bulkskibet MV Chesire blev den 5. august 2017 lastet med 40.000 ton kunstgødning på Yaras anlæg på Herøya ud for Porsgrunn. Nogle dage senere stod skibet i brand syd for Gran Canaria. Det viste sig at være en kemisk reaktion – en såkaldt dekomponering – i lasten med ammoniumnitratbaseret kunstgødning,

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

der var skyld i branden. Skibet blev nægtet at lægge til land, og det tog flere uger, før den giftige røg holdt op med at stige op fra skibet. Nu skændes norske Yara med Bibby Transport, som ejer skibet, med befragteren og med en række forsikringsselskaber om regningen efter den kemiske reaktion. Sagen er netop startet i Oslo tingrett og skal pågå frem til midten af december. Kræver op t...