Redder Tesla Model 3 elbilen?
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Redder Tesla Model 3 elbilen?

Analyse: Reservationerne er væltet ind hos Tesla, efter at lavprismodellen Model 3 blev præsenteret i sidste uge. Og måske er Model 3 virkelig elbilen, vi har ventet på. Men Tesla skal holde tungen ualmindeligt lige i munden, hvis kvalitet og levering ikke skal skuffe de mange potentielle købere.

Det er, som om vi forbrugere ikke rigtig lytter, når det gælder elbiler. Vi ved jo godt, at 90 procent af vores daglige kørsel kan klares med en elbil, og vi ved også, at de er billige i drift. Men vi køber ikke ret mange af dem.

Verdens mest solgte elbil kommer fra Nissan, og i december 2015 rundende salget af deres Leaf de 200.000 eksemplarer. En ny version med lidt længere rækkevidde skal nok holde salgsdampen nogenlunde oppe, indtil en ny og bedre model kommer på markedet. Men en kæmpe succes kan man vel ikke kalde Nissan Leaf. I USA er der i alt solgt 89.000 Leaf’s - til sammenligning solgte Ford alene i 2015 næsten 900.000 af deres model F150: en pickup, der kører rundt regnet 8 km/l benzin.

Nu har mere end 325.000 forventningsfulde bilkøbere - og det stiger time for time - så indbetalt reservationsgebyret på 1.000 dollars (i Danmark rundet op til 10.000 kr.) for Teslas nyeste Model 3. Ingen af dem har siddet i bilen endsige kørt den. Specifikationerne er kun delvist kendt, og leveringstidspunktet ligger flere år ude i fremtiden. Prisen i USA er sat til 35.000 dollars, hvilket er cirka halvdelen af Teslas to øvrige modeller, men stadig et godt stykke over prisen for en Nissan Leaf (cirka 30.000 dollars i USA).

Foto: Tesla Motors

Hvad med prisen?

Der har været lidt diskussioner omkring de danske priser, som endnu ikke er officielle. Optimisterne tror på omkring 300.000 kr. Personligt vil det overraske mig, hvis prisen er under 400.000, og jeg tror, at 450.000 er mere realistisk, når bilen endelig lander i carporten.

Det er nok noget overdrevet at kalde Model 3 for Teslas 'Folkevogn', men det må indrømmes, at 35.000 dollars er en væsentlig mere spiselig pris end de 90.000 dollars, man for eksempel skal lægge for en Model X. Men prisen bygger også på en skrøbelig forudsætning, og den ligger i Nevada.

For lad os lige få tallene på plads: Tesla har i dag allerede kapacitet til at bygge flere en 100.000 styk af deres Model S på den eksisterende fabrik i Fremont, Californien, men salget er begrænset til omkring 50.000 sidste år og omkring 80.000 i 2016. Model 3 skal dog ikke bygges her, men på en helt ny fabrik i Reno, Nevada. Her skal der også bygges batterier, og tilsammen skal der, hvis salget går, som Elon Musk forventer, rulle 500.000 nye biler ud af dørene i 2020.

Læs også: Tesla præsenterer deres nye Model 3

Tesla skal med andre ord tidoble produktionen på bare fire år. Det skal ske på en fabrik, som endnu ikke er færdig, og med en teknologi, der, i hvert fald når det gælder batteriet, stadig befinder på udviklingsstadiet. Ikke fordi Tesla ikke kan lave holdbare og velfungerende batterier i dag, men fordi fabrikkens batteri-afdeling forventer at kunne reducere prisen med op til 30 procent, hvilket ud over skaleringsfordele indbefatter ny kemi i batterierne.

Oven i det skal der opbygges et net af underleverandører. For eksempel har Tesla hidtil købt hele rat-stammen med rat og stilke fra Mercedes.

Det koster at være først

Der er derfor ingen tvivl om, at det vil koste at være 'first mover', både hvis man er Tesla, og hvis man køber en af deres biler. Den amerikanske forbrugerorganisation Consumer Reports advarer da også mod at hoppe først på vognen. Det gør de med alle nye bilmodeller, men mon ikke der er lidt ekstra skepsis, når det gælder en så voldsom opskalering?

Men lad os lige vende tilbage til fabrikken i Reno. Når den står færdig, vil det være verdens største bygning - ikke i volumen, her er det stadig Boeings samlehal i Everett, som tager prisen, men i bebygget areal. Endnu er der 'kun' blevet bygget en fabrikshal på 74.000 m2. Men det skal med tiden mangedobles.

Læs også: Flyvefærdig Tesla X præsenteret på motorshow

Produktionen er allerede i gang, men det er ikke elbiler, som ruller ud. I stedet er det Teslas Power-walls, som jo er en batteripakke til opsamling af el fra solceller. Selve produktionen af batterier til elbiler skulle først gå i gang i slutningen af 2016.

Kryds fingre for, at alt går godt

Der skal derfor virkelig krydses fingre for, at produktionen af Model 3 kommer til at gå glat og, at kunderne ikke bliver skuffede. Ikke fordi elbilens fremtid afhænger af Tesla, men fordi Tesla med en lavprismodel virkelig kan skubbe udviklingen i den rigtige retning. Hidtil har de store bilproducenter nærmest ignoreret, at der blev solgt måske 100.000 elbiler hvert år. Men hvad nu, hvis det stiger til 500.000 styk om året? Så vil de andre også have elbiler med lang rækkevidde, og hvad kan det så ikke føre til? Måske ligefrem konkurrence og ikke bare al det fedtspilleri, vi hidtil har set fra både tyske og amerikanske producenter.

Elon Musk har tidligere vist, at hans projekter kan gå fra drømme til virkelighed. Se bare på SpaceX-landingen af Falcon-9 raketten på en flydende platform i fredags. Det var virkelig imponerende, og så glemmer vi lige et øjeblik, at de fire første gange, man forsøgte, gik det galt. Lad os håbe, at Model 3 lander sikkert første gang.

Se den nyeste video af gigafabrikken i Reno

Kommentarer (72)

Oplysningen "Model 3 skal dog ikke bygges her, men på en helt ny fabrik i Reno, Nevada" er helt ny for mig.

Fabrikken i Kalifornien er jo lige blevet voldsomt fornyet, og Tesla Motor's gigafabrik i Nevada er allerede i drift og øremærket udelukkende til batterier.

Så hvad er det for en ny fabrik i Nevada?

Forresten, med 50.000 solgte biler i 2015, så vil 500.000 producerede biler i 2020 kræve en tidobling ikke over 4 men over 5 år, hvilket kræver en årlig vækstrate på 60%. I de sidste par år har den årlige vækstrate været 50%, så det skal gå endnu stærkere. Hvis de holder Model 3 rimeligt simpel, så går det måske.

  • 10
  • 0