Reaktioner på Kattegatbro: Hvad nu med alle de andre vejprojekter?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Reaktioner på Kattegatbro: Hvad nu med alle de andre vejprojekter?

Linjeføringen, som den er tegnet i den fulde rapport, der omfatter både jernbaneforbindelse og motorvej. Illustration: Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen

Knap havde transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i bedste sendetid præsenteret regeringens og Dansk Folkepartis idé om at bygge en Kattegatforbindelse udelukkende til biler, førend reaktionerne væltede ind.

Læs også: Blå blok vil bygge Kattegat-broer uden tog: Bilisterne kan betale dem på 32 år

Over for TV 2 vurderer trafikforsker Harry Lahrmann, at en Kattegatforbindelse uden en jernbane vil gå hårdt ud over DSB.

»Min vurdering vil være, at DSB klart kommer til at miste kunder. Der vil komme rigtig meget kollektiv trafik i form af busser og samkørsel på sådan en forbindelse,« siger Harry Lahrmann til TV 2 og fortsatte.

»Det har vist sig de senere år, at fjernbusser netop har taget markedsandele fra DSB på Storebælt, og det er klart, hvis der lige pludselig kommer sådan en genvej for fjernbusserne, så vil det bare blive værre.«

Det Økologiske Råd er på bølgelængde med Aalborg-forskeren.

»Regeringen toner rent flag. Den vil prioritere hurtig bilforbindelse over Kattegat, mens den hele tiden søger at sabotere hurtig jernbaneforbindelse i form af timemodellen,« siger sekretariatsleder i Det Økologiske Råd Christian Ege i en pressemeddelelse.

Lastbilerne kommer hurtigere frem og skaber vækst

Helt omvendt er reaktionen fra Danmarks vigtigste erhvervsorganisationer, her først Dansk Industri:

»Det vil give nogle effekter, ikke bare i form af sparet rejsetid. Det vil også være godt for institutioner, universiteter og vidensmiljøer. Det vil være en gigantisk vækstmotor,« siger branchedirektør Michael Svane fra DI Transport til Danmarks Radio.

Læs også: Nyt Kattegat-regnestykke bygger på misvisende tal

Han ville gerne have haft plads til togene på broerne over Kattegat.

»Men man kan sige, at den teknologiske udvikling med selvkørende biler og bus-løsninger stadig vil kunne dække det kollektive trafikbehov,« siger Michael Svane til DR.

I Dansk Erhverv fremhæver transportchef Jesper Stenbæk, at lastbilerne vil komme hurtigere frem.

»Vi får højere aktivitet og skal bruge mindre tid på at komme over til hinanden. Det sparer penge og giver en positiv effekt for samfundet,« siger han til Danmarks Radio.

S: Hvad med havnetunnelen i København?

Oppositionen er bekymret for blå bloks planer om at asfaltere hele vejen fra Røsnæs over Samsø til Hov.

Både de Radikale og Socialdemokratiet vil gerne have jernbanen med. De Radikales transportordfører, Rasmus Steenberg, kalder ifølge Jyllands-Posten sågar vejbroen »tudetosset«, mens Rasmus Prehn fra Socialdemokraterne fortæller Danmarks Radio om sin bekymring for, at havnetunnelen i København risikerer at blive nedprioriteret.

Tunge suk langt fra Christiansborg

Langt væk fra Christiansborg udløser det kunstige åndedræt til Kattegatbroen også tunge suk.

I Nordjylland melder venstremanden Preben Bang Henriksen ud, at han ikke ville stemme for en Kattegatforbindelse, før byggeriet af en tredje Limfjordsforbindelse er sat i gang.

»Jeg har fuld forståelse for de nordjyder, der undrer sig over udmeldingen, uden at tredje Limfjordsforbindelse samtidig omtales. Med den belastning, der er på tunnelen allerede i dag, så må en ny Limfjordsforbindelse naturligvis prioriteres,« siger han til TV 2 Nord.

I Nordsjælland var Gribskov-borgmester Anders Gerner Frost hurtig til at konstatere, at broplanerne ikke måtte udskyde planerne om at forlænge Hillerødmotorvejen.

»Vi har efter et årelangt slid fået regeringen til at tage de første skridt i retning af at gøre noget ved trafikproblemerne på Hillerødmotorvejens forlængelse. Nu må det arbejde ikke blive blæst af banen af et mega-dyrt nyt prestige-projekt,« siger han i en pressemeddelelse.

Molslinjen: Den debat kommer hvert andet år

Den virksomhed, som bliver hårdest ramt af en Kattegatforbindelsen, Molslinjen, er derimod ikke videre bekymret.

»Molslinjen synes, at vi på mange måder allerede har etableret en godt nok sejlende bro mellem Sjælland og Aarhus med over tre millioner passagerer om året. Politikerne skal naturligvis vurdere, hvordan samfundet bedst bruger sine milliarder. I mellemtiden gør vi det, vi er bedst til. Resten forholder vi os til hvert cirka hvert andet år, hvor debatten om en mulig fast Kattegat-forbindelse kommer op til overfladen,« siger direktør Carsten Jensen til branchemediet Standby.

Finansminister Kristian Jensen (V) er heller ikke skræmt af milliardudgifterne til planern.

»Der er for det første et stykke vej, før vi har et klart beslutningsgrundlag. Og for det andet er der en prioriteringsdiskussion af, hvad man vælger at prioritere af de mange områder, hvor det presser sig på, at der bliver investeret i infrastruktur,« siger han til Ritzaus Bureau.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det vil godt nok være tosset at bygge en bro fra "Sjælland Odde - over Samsø - og videre til Djursland."
Sig efter mig: "Røsnæs, Samsø, Hov."

  • 9
  • 2

"De Radikales transportordfører Rasmus Steenberg kalder ifølge Jyllands-Posten sågar vejbroen »tudetosset«, "

OK, hvor vil de radikale finde de 42 milliarder kroner en jernbaneforbindelse skal have i statstilskud og så alligevel ikke hænge sammen økonomisk?

Kan vi få lidt konstruktiv tænkning fra de radikales side?

En bilforbindelse alene er selvfinansierende (Læs: Ingen penge fra statskassen), det er hele pointen. Hvorfor så ikke bygge den?

En jernbaneforbindelse skal have statstilskud på 42 mia. kr. - 1,5 gange hvad hele Togfonden er budgetteret til, et forlig de radikale er med i, men den kan de radikale jo heller ikke finde penge til.

  • 15
  • 14

OK, hvor vil de radikale finde de 42 milliarder kroner en jernbaneforbindelse skal have i statstilskud og så alligevel ikke hænge sammen økonomisk?


Det er da nemt nok fjern vejdelen, så er projektet endnu billigere.

En bilforbindelse alene er selvfinansierende (Læs: Ingen penge fra statskassen), det er hele pointen. Hvorfor så ikke bygge den?

Hvorfor skulle en jernbanebro ikke kunne financiere sig selv, det er da klart at regeringen siger at en jernbane ikke kan betale, når "O B O" hader tog og andet offentlig transport.

En jernbaneforbindelse skal have statstilskud på 42 mia. kr. - 1,5 gange hvad hele Togfonden er budgetteret til, et forlig de radikale er med i, men den kan de radikale jo heller ikke finde penge til.

Jeg tror ikke på det da det er en gang luft fra "O B O" fordi en jernbanebro sagtens kan betale sig selv.

  • 3
  • 7

En broløsning, men med tunnel under Samsø ville gøre mig en smule mere positivt stemt. Det vil bevare Samsø kulturelt og naturmæssigt, og vil feks forhindre en massiv støjforurening fra en tværgående motorvej.

  • 5
  • 5

DSB kan vel godt få sin del af kagen, ved at tilbyde elektriske DSB busser mellem København og Århus.
Måske de kan køre i kolonne 2 eller 3 styk, på samme måde som lastbiler kan.
Så har man kollektiv trafik, der kører elektrisk, blot ikke på skinner.

  • 11
  • 1

Præcis. Som sædvanlig underprioriteres støjplagen. Rigtigt mange har valgt Samsø som en helle, hvor man kan være i fred og ro, hvis man har behov for at være et sted med ingen, eller i alt fald lav støjbelastning.

  • 1
  • 4

Det er som om nogle menesker har DSB på hjernen, langt de fleste mennesker lever helt fint uden ..den sidste gang jeg tog dsb til Kastrup var jeg ved komme for sent fordi de var forsinket..så det gør jeg aldrig mere , nu flyver jeg fra Aalborg ..og hvis jeg skal til København tager jeg hellere bussen end og først skal til by med en banegård ..hvorfor skal alt fremskridt afhænge af en jernbane der kun kører til de store byer og som endnu færere bruger..det er da fint med en jernbane men det må kunne lade sig gøre og lave andre tiltag her landet uden dsb skal have veto..

  • 8
  • 6

Det er en afledningsmanøvre fra OBO´s side, for at aflede hans manglende evner,til at få tyskerne til at godkende Fehmarn forbindelsen.

Han mangler evnen til at sondre. Der er adskillige andre væsentlige projekter, der har sukket efter starttilladelse. De er næsten alle nævnt i de ovenstående indlæg , men de flytter ikke blikket fra Fehmarn som Kattegatbroen kan gøre det . Kattegatbroen hører til det absolut sidste projekt der skal søsættes.

  • 9
  • 9

Nu, hvor flere har nævnt andre vigtige projekter.... Vil jeg i al fredsommelighed (for femte gang) foreslå, at vi først bygger en dæmning og sluse mellem Hundested og Rørvig.
Den løser et sikkerhedsproblem, hvor Kattegat-forbindelsen blot er luksus.
Denne dæmning vil forhindre, at hele Isefjorden og Roskilde fjord sikres imod de næste storme og oversvømmelser. Altså: Frederiksværk, Holbæk, Frederikssund, Jægerspris, Jyllinge, Roskilde, - foruden Rørvig og Hundested, da dæmningen forventes at ligge nord for de to byer.
Den nødvendige vandudskiftning i fjordene sikres ved at lade vandet stige f.e.s. en meter, før slusen lukkes. -Vanddybden er på den største del af dæmningen kun 3-3,5 meter.
På dæmningen anlægges en vej - og evt. videreføring af togforbindelsen fra Hundsted til Nykøbing.
Det bør være langt vigtigere end en ekstra vej til/fra Jylland. Mols-linjen fungerer perfekt.

  • 5
  • 5

Enig Holger fint med en dæmning

En Kattegatbro er et luxusprojekt.
Saglig Tyge Vind foreslog også for mange år siden en dæmning, ikke bare til transport men en elkraft installation som Rance i Frankrig.

  • 1
  • 7

Et alternativ til en bro kun for biler behøver jo ikke være en bro med biler og tog, det kan også være slet ikke at bygge en bro...

@ Søren Kristensen

Er det år 2018 og Kattegatforbindelsen vi taler om, eller er det år 1918 og en fast forbindelse over Lillebælt vi drøfter?

Selvfølgelig skal vi bygge en bro hvis der er trafik nok til den er selvfinansieret.

Vi kan også bygge en jernbaneforbindelse selvom driftsøkonomien er negativ, blot samfundsøkonomien er positiv. Politisk er det dog en svær manøvre, forbi man så netop skal prioritere i projekterne.

  • 8
  • 2

Hvad skal vi med en togforbindelse mere over Storebælt, når DSB ikke engang kan tilbyde en forbindelse over land i otte måneder?

Hvor lang tid tager det dig der bor på Sjælland, at komme via Kbh-H eller hvor du stiger på, og så til Århus, eller omvendt? Fra hoveddør til hoveddør. Hvis der alternativt var en drone-bil eller drone-helikopter der hentede dig på din hjemmeadresse, kunne det så gå hurtigere og mere smertefrit? Prisen skal selvfølgelig være attraktiv, subsidier medregnet. Er togenes tid ikke ved at være forbi?

  • 3
  • 1

De, der beslutter flere broer og tunler og motorveje, glemr vist tit, at når "tilbagebetalingstiden" - og den forlængede tilbagebetalingstid er gået, så er broer og motroveje klar til renovering og vedligeholdelse.
Storebæltsbroen er vist allerede repareret et par gange, og også en enormt dyr Kattegatforbindelse skal vedligeholdes 20 år efter.
Og vi har ikke råd til at reparere de enorme kloaksystemer under byerne. Pris: vist 50 mia kr.

  • 3
  • 4

så vi kan slippe af med kaptajn Haddock på antabus?
Havde vi en transportminister, der kunne sin metier, så ville han også vide, at der er mange andre steder i landet, hvor der skal sættes ind for at løsne op for flaskehalse. Fx to nye spor i Kastrup, endnu en niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg for at adskille person- og godstog, udfletning ved Ringsted for at undgå krydsningskonflikter, flaskehals ved Lillebælt, manglende dobbeltspor Tinglev-Padborg, elektrificering, signaler der virker, to nye spor gennem Røret, udbygning af København H, genindsættelse af nattog til det sydlige udland osv.
Men vi er jo desværre belemret med en biltosset minister, der ikke aner hvordan togtrafikken fungerer. Hva' pokker nu kører han jo selv rundt i en minister-BMW.

  • 0
  • 4

så vi kan slippe af med kaptajn Haddock på antabus?

Det er svært at tage dit indlæg seriøst når du starter med sådan en perfid kommentar.

Det er klart at de lokale politikere bruger taletiden til at snakke om lokale projekter, men det værd at adskille noget der er lokale ønsker og noget der er en samfundsmæssig gevinst i større skala.

Dernæst er al den snak om stakkels DSB virkelig trættende fordi det virker som om vi skal holde togtrafikken oven vande med alle midler. Ministeren er så liberal som man kan være i det politiske danmark, så selvfølgelig arbejder han ikke for solidarisk understøttede togskinner.

Det kræver store investeringer at udbygge kapaciteten på skinnerne uden at vi ved om der kommer flere passagerer af den grund. Hvis der kører flere busser over kattegat, vil der være mindre behov for togsæder og dermed mere ledig kapacitet på de eksisterende skinner.

Jeg tror at vi skal indse at togdriften er på et passende niveau i danmark og i stedet prøve at arbejde mod en mere effektiv persontrafik på vejene. Jeg ser den simpelthen ikke blive mindre i fremtiden.

  • 4
  • 0

Ronnie Petersen
En politiker, der som Ole Birk Olesen fyrer yderst nedladende bredsider af mod halvdelen af menneskeheden - kvinderne - fortjener ikke andet end, det jeg skrev. Og det var endda i den milde ende. Her er hvad han skrev for et par år siden på http://www.voxliberalis.dk/jeg-anklager-kv...
1. Jeg anklager kvinder for grundlæggende at være uden moral og ære
2. . Jeg anklager kvinder for af samme grund (anklage nummer 1) at være ude af stand til at opbygge og opretholde en levedygtig menneskelig civilisation
3. Jeg anklager kvinder for at være i deres følelsers vold og uden tilstrækkelig kontakt med deres forstand
4. . Jeg anklager kvinder for at være ude af stand til at bestyre magt med moderation
5. Jeg anklager kvinder for at være uærlige om, hvad de i virkeligheden foretrækker i forholdet mellem mænd og kvinder, når det handler om ”ligestilling
6. Jeg anklager kvinder for at være tryghedsnarkomaner
7. Jeg anklager til sidst kvinder for at være jantelovsdyrkere i ethvert spørgsmål, hvor mænd er dygtigere end kvinder.

  • 2
  • 4

Hvor længe har du været gift Arne, siden du ikke kan forstå, hvad der skrives i OBO artiklen?

Det er da en betragtning fra hans side, som du indgående skulle tænke over, fremfor kun at fremhæve afsnitsoverskrifterne, for at fremstille ham som idiot og kvindehader....for det er han netop ikke !
Men sandheder er ilde hørte selv om de her i OBO´s artikkel er generelle, så kan de nemt erindres blandt os der ofte har været nødt til at sætte foden ned når nogen af punkterne i afsnittene bliver for utrerede.

Læs dem igen når du bliver pensionist Arne:)

For omvendt lever du sammen en kvinde uden at have oplevet detaljerne der beskrives, så ....!

OBO er bestemt ikke min kop the, men at føre en nøgten artikkel på den måde som du gør det
er ikke fair ...........det er ret forbudt helt og præcist at udtrykke hvad man kunne mene om den slags bagvaskelse her på stedet.

Jeg vil opfordre alle ,at læse dit link til hans artikkel og og læse den hele også prologen og spørge sig selv om, hvad den har at gøre med den brodiskussion vi har her på stedet. andet at svine en person til med antydningen om at han skulle være moralsk dubiøs.

Herefter komme OBO´s egen indledning til artiklen:

""Damefrokosten kan, på denne solrige torsdag, præsentere deres første mandlige gæsteblogger – Ole Birk Olesen. Læs hans – man fristes til at sige – modige indlæg nedenfor.

Af Ole Birk Olesen

Her følger syv grove generaliseringer om kvinders ”mørke” sider. De færreste af dem har jeg videnskabeligt belæg for, de er blot rodfæstede overbevisninger i mit sind, formet af 37,5 års jordeliv sammen med kvinder og sammen med andre mænd, der lever sammen med kvinder, og har fortalt mig om det.""

Så læs artiklen og bliv klogere både på OBO og Arne Lund.

  • 2
  • 2

Jeg er gift- har holdt sølvbryllup, og har været pensionist i nogle år. Er der flere personlige oplysninger du vil have?

Mht. hvad mit sidste indlæg har med en brodiskussion at gøre - ikke spor, men jeg reagerede på Ronnie Petersen, der havde taget anstød af, at jeg kaldte Ole Birk for kaptajn Haddock på antabus.
Går ud fra, at nuværende eller tidligere læsere af Tintin, ved hvad det betyder: At manden er lige så rablende, som Haddock ville være, hvis ikke han fik sin daglige pægl whisky.

For - hånden på hjertet, Bjarke - kan du se nogen fornuft i forslaget om en Kattegatbro i tider som disse med klimaforandringer med meget mere, herunder kravet om, at nedbringe trafikkens CO2- og partikeludslip betydeligt. Oveni kommer så Ole Birks og regeringens nedsættelsen af registreringsafgiften, og forringelserne af den kollektive trafik.

Ole Birk mener jo ikke, at miljøhensyn hører under ham. Er det ikke både ansvarsforflygtigende og rablende? Og langt værre, end at jeg kalder ham kaptajn Haddock pga. hans ubådsskæg.
(Undskyld Haddock, at jeg kom til at sammenligne dig med Ole Birk).

Hvorfor bliver du og Ronnie Petersen ikke forarget over Ole Birks mere end ligegyldige holdning til miljøet, i stedet for at hidse jer op over mit ordvalg? Er det fordi det er lettere, at skyde på budbringeren, end på den, der fraskriver sig sit politiske ansvar?

Og endelig mht. det du tolker som ironi i forbindelse med Ole Birks syv teser om kvinderne. Med årene er jeg blevet mere end træt, at den danske ironi, og "at det er bar' for sjov". Ironi kan være fint nok, men jeg kan se en hel generation - de 30-50-årige - der excellerer i bliv-mig-fra-livet-ironi. Som ikke er for fastholdere, og som mener, man bare kan gør grin med alt og alle.
Hvad denne ironi førte med sig, så vi med Jydepottens infame Muhammed-tegninger.

PS: Jeg har læst Ole Birks "morsomme" bemærkninger - ikke kun overskriften. Og jeg må sige, at jeg også her blev træt af hans testosteron-nonsens, forklædt som morsomheder og ironi.
Gør du ikke?

Kan vi nu begynde at diskutere broen?

  • 2
  • 1

Principielt er jeg enig med dig om, at behovet for en Kattegatbro er et luxus problem.

Men som jeg har skrevet et andet sted her i trådene, mener jeg at indslaget om en Kattegat bro er en afledningsmanøvre fra OBO`side, for at man ikke skal bemærke, at han ikke kan få afklaret en godkendelse af Fehmarn forbindelsen inden et valg.
LA har rigeligt med valgløfter, der ikke har kunnet indfries, så kunne de feje Fehmarn ind under gulvtæppet indtil et valg var overstået, var det noget de gerne så :)

  • 2
  • 1

Fint, så er vi tilbage ved det egentlige, og kan fx forholde os til en vision jeg nylig fandt fra FRi - Foreningen af Rådgivende Ingeniører, der i 00'erne fremsatte en vision for hvordan Danmark kunne se ud omkring 2040, og især hvilken infrastruktur, der skal anlægges for at imødekomme såvel kravene om vækst, mobilitet som hensynet til miljø og ressourcer.

I 2040 vil vi have to millionbyer: Øresundsregionen og Det Østjyske bybånd (Hovedgade E 45) fra Randers til Kolding. De to metropoler vil blive forbundet med et tæt net af veje og højhastighedsbaner, herunder en Kattegatbro til både tog og biler. Pendlingen vil blive markant forøget, og det vil ikke være ualmindeligt, at bo i fx Roskilde og arbejde i Århus. Med hurtige forbindelser vil rejsetiden komme ned på en times tid på de fleste hovedstrækninger. Dette stiller betydelige udfordringer til vækst i transportbehovet, og etablering af en langt mere udbygget transportinfrastruktur.

Det er jo realiseringen af denne vision, som Ole Birk Olesen lægger op til med at re-lancere Kattegatbroen. Jeg tror gerne, at han har opbakning hos mange, der gerne ser DK omdannet til ét stort pendlerområde. Men så skal vi også i meget god tid gøre os klart, hvad konsekvenserne heraf vil blive.
Der vil bl.a. ske det, som er sket flere steder i landet, hvor der er anlagt motorveje og broer. Først flytter virksomhederne tættere på de nye trafikanlæg, siden følger arbejdskraften efter. Dette mønster har vi set i Salling og på Mors, på Langeland, og i de senere år også på Lolland.

Resultatet er en mærkbar affolkning i "baglandet", og denne vil selvsagt blive forstærket, hvis der anlægges en Kattegatbro - som om Lars Løkkes strukturdeform ikke var slem nok.

Hvilke konsekvenser en Kattegatbro vil få for såvel lokaliseringen af arbejdspladser som bosætningen, for de stedse tyndere befolkede "yderområder", og for den kollektive trafik - heller ikke det spilder det trafikpolitiske flertal mange tanker på.
Temmelig ildevarslende - for ikke at sige - hvis jeg må? - rablende.

  • 0
  • 0

Ja man skal tænke sig om og undgå at forhaste sig.

For man skal ikke lave en ny"fingerplan" og heller ikke panik udflytte alle statsetater ud på Jens Tyndskidsmarker, hurtigere end kvalifikationerne kan følge med, som er den nuværende regerings panik reaktion på trængselsproblemerne , der er forårsaget af kommunalpolitikerne på Københavns rådhus, der gerne ser Christiania udvidet til at omfatte hele københavn, til at værer en cykelby, kun for københavnerne, selv om den er landets hovedstad :)

  • 0
  • 0

I 2040 vil vi have to millionbyer: Øresundsregionen og Det Østjyske bybånd (Hovedgade E 45) fra Randers til Kolding. De to metropoler vil blive forbundet med et tæt net af veje og højhastighedsbaner, herunder en Kattegatbro til både tog og biler. Pendlingen vil blive markant forøget, og det vil ikke være ualmindeligt, at bo i fx Roskilde og arbejde i Århus. Med hurtige forbindelser vil rejsetiden komme ned på en times tid på de fleste hovedstrækninger. Dette stiller betydelige udfordringer til vækst i transportbehovet, og etablering af en langt mere udbygget transportinfrastruktur.


Med den fordyrelse af projektet som en jernbane vil betyde er det spørgsmålet om man ikke burde undlade jernbanen.
Nogle hurtigbusser mellem Århus og Kalundborg eller helt til København og tog over Fyn med 200 km/H må kunne dække behovet for transport mellem de 2 bycentre.
Brug istedet pengene på at udrette og måske øge antallet af spor mellem København og Fredericia.
En øget kapacitet vil mindske generne ved sporudskiftning og godstog vil ikke genere hurtigtog. En bedre / billigere og klart bedre brug af skatteborgernes penge.

  • 1
  • 2

Der vil bl.a. ske det, som er sket flere steder i landet, hvor der er anlagt motorveje og broer. Først flytter virksomhederne tættere på de nye trafikanlæg, siden følger arbejdskraften efter. Dette mønster har vi set i Salling og på Mors, på Langeland, og i de senere år også på Lolland.


Jeg prøver at forestille mig en tilsvarende udvikling ved Kattegatbroen. Jeg ser sælsomme ting.

Resultatet er en mærkbar affolkning i "baglandet", og denne vil selvsagt blive forstærket, hvis der anlægges en Kattegatbro - som om Lars Løkkes strukturdeform ikke var slem nok.

Men baglandet til Kattegatbroen er jo Kattegat? Er det den truede bestand af havmænd og havfruer du er bekymret for?

  • 0
  • 0

Nej Torsten Pedersen - så gumpetungt skal det ikke forstås. Med "baglandet" mener jeg det, der udenfor trekanten København-Lillebælt-Århus-København. En proces, der flere steder er godt i gang: Sydvestsjælland, dele af Fyn, Syd- og Vestjylland, og de dele af Nordjylland, der ligger for langt væk fra Aalborg.
Der er tale om en "udvikling", som fx har været i gang i flere år i lande med højhastighedsbaner, Nordfrankrig, hvor der kun er vækst i de byer, hvor TGV'erne stopper - og så fremdeles.

  • 0
  • 0

Ja Arne, men franskmænd er anderledes end vi og andre europæere, de elsker deres små landsby samfund.
Sammenlign dem med resten af Europa med samme befolkningstal--- Tyskland.
Paris, Marsielles, Lyon, Bordeaux plus en række halvstore andre byer Macon, Besanson, Mulhouse, Strassburg , Montpellier og Toulouse og det er så det. Hvor vi har Hamburg, Hannover, Kiel,Berlin, Dresden , Bremen, Bonn, Düsseldorf, Papenburg, Køln. Nürnberg
Kassel, Göttingen , München, Stuttgart, Mannheim alle med en millon indbyggere eller derover.

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten