Rasende opposition: Regeringen flygter fra roadpricing-aftale i panik
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rasende opposition: Regeringen flygter fra roadpricing-aftale i panik

Det er ren panik, når regeringen ikke tør indføre roadpricing herhjemme.

Sådan lyder det fra den socialdemokratiske trafikordfører Magnus Heunicke, dagen efter at regeringen meldte klart ud, at danske bilister ikke inden for en overskuelig årrække kommer til at betale en afgift for hver kilometer asfalt, de lægger bag sig.

»Regeringen tør ikke lave noget om, som er så vigtigt for de danske bilister,« siger han med henvisning til »regeringens dårlige meningsmålinger«.

Oppositionen beskylder nu regeringen for at løbe fra aftalen om at indføre kørselsafgifter. (Foto: BMW)

»Nogen vil vinde, og nogen vil tabe på roadpricing, men samfundet som helhed bliver vinder,« mener Magnus Heunicke.

Han understreger, at der står i det forlig om grøn transport, som et bredt flertal i Folketinget indgik sidste år, at regeringen inden sommerferien skal fremlægge et grundlag for beslutningen om at indføre roadpricing.

Skatteminister: Kun roadpricing med GPS-system

I stedet fastslog skatteminister Troels Lund Poulsen (V) i går, at regeringen kun vil indføre kørselsafgifter, hvis det sker med et altomfattende, GPS-baseret system. Det er faldet til jorden i Holland, og da Danmark ikke vil gå forrest med at indføre, hvad der bliver historiens største it-projekt, bliver det ikke til noget.

»Regeringen lever mildest talt ikke op til sit ansvar. Vi har et forlig om grøn transport, hvor roadpricing er et helt centralt element,« påpeger Magnus Heunicke.

»Det er ikke relevant at vente på, at den mindste bivej i Viborg kan komme med. Vi vil indføre betalingsringe omkring de store byer nu,« fastslår den socialdemokratiske ordfører.

Den radikale partiformand, Margrethe Vestager, fremhæver, at de udskudte kørselsafgifter ikke harmonerer med det politiske forlig.

»Der står ikke noget i forliget om, at systemet skal være fancy og højteknologisk,« siger hun.

»Det her er ikke bare noget med nogle penge i statskassen. Det handler om, hvorvidt vi skal blive ved med at finde os i partikelforurening og i trængsel omkring byerne. Det berører vores alles hverdag,« tilføjer hun.

Ifølge Margrethe Vestager udestår der nu et kæmpe problem med at nedbringe CO2-udslippet fra de danske biler, som udgør en stadig stigende del af den danske klimaforurening.

»Jeg har stor respekt for, at der kan komme noget op, som har ændret forudsætninger for forliget. Men så må regeringen fremlægge nogle bedre forslag til at nedbringe CO2-udslippet og respektere sine forligsparter så meget, at den indkalder til en ny drøftelse,« siger hun.

De radikale har fremlagt sit eget forslag til en lavteknologisk kørselsafgift, der kan indføres med det samme.

SF: Nu sker der ikke en bønne mere

SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, kalder det på kant med forliget om grøn transport, når regeringen foreløbig aflyser dansk roadpricing for andet end lastbiler.

»Vi har ikke skrevet noget i forliget om, hvordan den kørselsafgift skal indføres. Vores holdning er, at vi skal i gang. Vi ved, at bompenge kan lade sig gøre. Vi skal have en betalingsring omkring København, men det har regeringen afvist,« siger hun.

»Nu sker der ikke en bønne mere. Vi får ikke løst trængselsproblemet. Vi får kun folk over i den kollektive trafik, hvis de presses, og kørselsafgifter er det eneste rigtige at indføre,« konkluderer SF-ordføreren.

Jeg mangler i den grad nytænkning omkring den lovgivning der foretages i Danmark.
Politikerne forsøger at lovgive sig ud af udfordringerne i stedet for at påtage sig et ansvar. Dette manglende ansvar smitter af på hele samfundet. Man bruger millioner af kroner på at kontrollere og på at sikre at lovgivningen bliver overholdt. Det gælder all lovgivning i DK.
Det totale fravær af en menings danner som ved at være karismatisk og visionær kunne skabe en varig forandring i den danske befolkning er skræmmende.
Lad os bruge road pricing som ex.
Der er tale om mindst 10 milliarder. Lad os prøve at tænke ud af boksen. Hvis man havde en karismatisk politiker(eller en anden) der var i stand til at påvirke den menige mands holdninger og flyttede blot nogle af disse kroner til et markeds førings budget så kunne man måske få mange mennesker påvirket til at benytter biler ansvars fuldt.
(samkørsel, lavere hastighed, biler med bedre brændstof økonomi mv.)
Enhver Dansk virksomhed ville blive jublende glade for at kunne bruge 10 milliarder i markedsføring! Men hvor er den politiker der har troværdighed, udstråling eller integritet nok til at stille sig frem? I stedet for laver man et system som lovgivende organ: Politikere, embedsmænd osv. Oparbejder en job sikring fordi der med deres approach ikke levnes nævneværdig plads til påvirkning og synergi effekter men kun til lovgivning. Som sagt kræver love kontrol, vedligeholdelse og systemer!
Selvfølgelig vil der være nogle der vil opfører sig uheldig, men det vil de gøre uanset hvad.
Jeg ved godt at dette er gjort allerede nu. Fx ift. Promille kørsel og TV reklamer mv.
Jeg ville blot ønske at det blev gjort langt mere. Hvor mange der læser dette ville ikke hellere tage et frivilligt ansvar frem for at blive pålagt noget ved en lov.?
Jeg vil godt fremkalde et billede på det jeg prøver at sige. Danmark blev Europa mester i 1992. Hele befolkningen gik amok og festede men uden vold, folk kørte rundt i bagage rummet på en politi bil mv.. Moralen her er: Er den fælles holdning og visionen stor nok( og kommunikeret ud) kan en samlet befolkning flyttes og ændre adfærd.

  • 0
  • 0

Med omfattende roadpricing vil udkants Danmark ligge endnu længere ude i udkanten.

Politikerne på ventrefløjen glemmer at der ikke er noget alternativ til bilen udenfor byerne. Ingen bus eller tog kan erstatte bilen, da disse alternativer ikke eksistere.

Det er let at sidde som politiker i København og være harm over bilismen.

Vi skal have økonomiske biler (20 til 30 km pr. liter) og vi skal have el-biler (væk med de store BMW og Mercedes o.a.), når ellers batteriteknologien bliver bedre end den er nu.
- Men, vi skal ikke ødelægge Danmark endnu mere som venstrefløjen gerne vil.

  • 0
  • 0

"Vi får kun folk over i den kollektive trafik, hvis de presses, og kørselsafgifter er det eneste rigtige at indføre"

Det er da klar tale fra SF. Skulle man ikke starte med at give folk et brugbart alternativ i form af en offentlig transport, som kan konkurere med den private. Selv med den trængsel som eksisterer i dag er det langt hurtigere at sætte sig ind i sin egen bil end at begive sig ud med det offentlige.

Politikerne burde tage opgaven mere alvorligt og skabe løsninger i stedet for at opstille kunstige forhindringer for alle de som holder landet i gang ved at transportere sig til og fra arbejde hver dag.

  • 0
  • 0