Rasende opposition: Regeringen flygter fra roadpricing-aftale i panik

Det er ren panik, når regeringen ikke tør indføre roadpricing herhjemme.

Sådan lyder det fra den socialdemokratiske trafikordfører Magnus Heunicke, dagen efter at regeringen meldte klart ud, at danske bilister ikke inden for en overskuelig årrække kommer til at betale en afgift for hver kilometer asfalt, de lægger bag sig.

»Regeringen tør ikke lave noget om, som er så vigtigt for de danske bilister,« siger han med henvisning til »regeringens dårlige meningsmålinger«.

Oppositionen beskylder nu regeringen for at løbe fra aftalen om at indføre kørselsafgifter. (Foto: BMW) Illustration: BMW

»Nogen vil vinde, og nogen vil tabe på roadpricing, men samfundet som helhed bliver vinder,« mener Magnus Heunicke.

Han understreger, at der står i det forlig om grøn transport, som et bredt flertal i Folketinget indgik sidste år, at regeringen inden sommerferien skal fremlægge et grundlag for beslutningen om at indføre roadpricing.

Skatteminister: Kun roadpricing med GPS-system

I stedet fastslog skatteminister Troels Lund Poulsen (V) i går, at regeringen kun vil indføre kørselsafgifter, hvis det sker med et altomfattende, GPS-baseret system. Det er faldet til jorden i Holland, og da Danmark ikke vil gå forrest med at indføre, hvad der bliver historiens største it-projekt, bliver det ikke til noget.

»Regeringen lever mildest talt ikke op til sit ansvar. Vi har et forlig om grøn transport, hvor roadpricing er et helt centralt element,« påpeger Magnus Heunicke.

»Det er ikke relevant at vente på, at den mindste bivej i Viborg kan komme med. Vi vil indføre betalingsringe omkring de store byer nu,« fastslår den socialdemokratiske ordfører.

Den radikale partiformand, Margrethe Vestager, fremhæver, at de udskudte kørselsafgifter ikke harmonerer med det politiske forlig.

»Der står ikke noget i forliget om, at systemet skal være fancy og højteknologisk,« siger hun.

»Det her er ikke bare noget med nogle penge i statskassen. Det handler om, hvorvidt vi skal blive ved med at finde os i partikelforurening og i trængsel omkring byerne. Det berører vores alles hverdag,« tilføjer hun.

Ifølge Margrethe Vestager udestår der nu et kæmpe problem med at nedbringe CO2-udslippet fra de danske biler, som udgør en stadig stigende del af den danske klimaforurening.

»Jeg har stor respekt for, at der kan komme noget op, som har ændret forudsætninger for forliget. Men så må regeringen fremlægge nogle bedre forslag til at nedbringe CO2-udslippet og respektere sine forligsparter så meget, at den indkalder til en ny drøftelse,« siger hun.

De radikale har fremlagt sit eget forslag til en lavteknologisk kørselsafgift, der kan indføres med det samme.

SF: Nu sker der ikke en bønne mere

SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, kalder det på kant med forliget om grøn transport, når regeringen foreløbig aflyser dansk roadpricing for andet end lastbiler.

»Vi har ikke skrevet noget i forliget om, hvordan den kørselsafgift skal indføres. Vores holdning er, at vi skal i gang. Vi ved, at bompenge kan lade sig gøre. Vi skal have en betalingsring omkring København, men det har regeringen afvist,« siger hun.

»Nu sker der ikke en bønne mere. Vi får ikke løst trængselsproblemet. Vi får kun folk over i den kollektive trafik, hvis de presses, og kørselsafgifter er det eneste rigtige at indføre,« konkluderer SF-ordføreren.

Emner : Roadpricing
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg mangler i den grad nytænkning omkring den lovgivning der foretages i Danmark. Politikerne forsøger at lovgive sig ud af udfordringerne i stedet for at påtage sig et ansvar. Dette manglende ansvar smitter af på hele samfundet. Man bruger millioner af kroner på at kontrollere og på at sikre at lovgivningen bliver overholdt. Det gælder all lovgivning i DK. Det totale fravær af en menings danner som ved at være karismatisk og visionær kunne skabe en varig forandring i den danske befolkning er skræmmende. Lad os bruge road pricing som ex. Der er tale om mindst 10 milliarder. Lad os prøve at tænke ud af boksen. Hvis man havde en karismatisk politiker(eller en anden) der var i stand til at påvirke den menige mands holdninger og flyttede blot nogle af disse kroner til et markeds førings budget så kunne man måske få mange mennesker påvirket til at benytter biler ansvars fuldt. (samkørsel, lavere hastighed, biler med bedre brændstof økonomi mv.) Enhver Dansk virksomhed ville blive jublende glade for at kunne bruge 10 milliarder i markedsføring! Men hvor er den politiker der har troværdighed, udstråling eller integritet nok til at stille sig frem? I stedet for laver man et system som lovgivende organ: Politikere, embedsmænd osv. Oparbejder en job sikring fordi der med deres approach ikke levnes nævneværdig plads til påvirkning og synergi effekter men kun til lovgivning. Som sagt kræver love kontrol, vedligeholdelse og systemer! Selvfølgelig vil der være nogle der vil opfører sig uheldig, men det vil de gøre uanset hvad. Jeg ved godt at dette er gjort allerede nu. Fx ift. Promille kørsel og TV reklamer mv. Jeg ville blot ønske at det blev gjort langt mere. Hvor mange der læser dette ville ikke hellere tage et frivilligt ansvar frem for at blive pålagt noget ved en lov.? Jeg vil godt fremkalde et billede på det jeg prøver at sige. Danmark blev Europa mester i 1992. Hele befolkningen gik amok og festede men uden vold, folk kørte rundt i bagage rummet på en politi bil mv.. Moralen her er: Er den fælles holdning og visionen stor nok( og kommunikeret ud) kan en samlet befolkning flyttes og ændre adfærd.

  • 0
  • 0

Med omfattende roadpricing vil udkants Danmark ligge endnu længere ude i udkanten.

Politikerne på ventrefløjen glemmer at der ikke er noget alternativ til bilen udenfor byerne. Ingen bus eller tog kan erstatte bilen, da disse alternativer ikke eksistere.

Det er let at sidde som politiker i København og være harm over bilismen.

Vi skal have økonomiske biler (20 til 30 km pr. liter) og vi skal have el-biler (væk med de store BMW og Mercedes o.a.), når ellers batteriteknologien bliver bedre end den er nu. - Men, vi skal ikke ødelægge Danmark endnu mere som venstrefløjen gerne vil.

  • 0
  • 0

"Vi får kun folk over i den kollektive trafik, hvis de presses, og kørselsafgifter er det eneste rigtige at indføre"

Det er da klar tale fra SF. Skulle man ikke starte med at give folk et brugbart alternativ i form af en offentlig transport, som kan konkurere med den private. Selv med den trængsel som eksisterer i dag er det langt hurtigere at sætte sig ind i sin egen bil end at begive sig ud med det offentlige.

Politikerne burde tage opgaven mere alvorligt og skabe løsninger i stedet for at opstille kunstige forhindringer for alle de som holder landet i gang ved at transportere sig til og fra arbejde hver dag.

  • 0
  • 0

Politikerne burde tage opgaven mere alvorligt og skabe løsninger i stedet for at opstille kunstige forhindringer for alle de som holder landet i gang ved at transportere sig til og fra arbejde hver dag.

Af samme grund har vi noget der hedder befordringsfradrag, men det er måske ikke kunstigt? Eller er det kun i orden med "kunstige" reguleringer, når det kommer pendlere til gavn?

Desuden nyder man som regel godt af lavere ejendomspriser, hvis man er bosat udenfor byområderne.

  • 0
  • 0

Nej tak til roadpricing er den mest fornuftige beslutning længe, at sige nej til et 30-40 mia. dyrt system, 1 mia. i årlig administration og med et nyt og ukendt system.

Systemet er heller ikke grønt, idet det slet ikke er tænkt som sådant. Så det er fuldstændigt i hampen at fortsætte en tale om grønne kørselsafgifter, når de ikke er grønne. Hvorfor er det svært at fatte.

Betalingsringe og km-beskatninger er og bliver beskatning, betalingsringene nok adfærdsregulerende. Men selv betalingsringene er problematiske, fordi det nok ikke er så let som beskrevet.

Ganske vist vil begrænse bilkørselen i et omfang, men hvad skal folk så. Svaret er her offentlig transport. Jamen så skal den jo også pålægges ekstra høje priser i trængselsperioderne. Det lyder måske forrykt, men problemstillingen i det offentlige transportssystem er da ikke anderledes end på vejen. Når man samtidig ved at godt 80% af persontransporten foregår i biler, ja så burde forståelsen falde på plads, intet er bare nemt.

Det sjove politiske er jo så, at LA var de eneste der konstant har været imod roadpricing fra start grundet manglende sammenhæng mellem mål og middel.

Nej man skal nok mere igang med flere grønne bilteknologier, samkørselsystemer baseret på IT/gps, nemmere tilgang til offentlige transportmidler, mere kreativ tilgang til fleksibel busdrift osv.

  • 0
  • 0

»Det her er ikke bare noget med nogle penge i statskassen. Det handler om, hvorvidt vi skal blive ved med at finde os i partikelforurening og i trængsel omkring byerne. Det berører vores alles hverdag,«

DET er nemlig rigtigt! 2 interessante facts: 1. Der er 5x s mange børn med luftvejsgener og sygdomme i Kbh som i resten af landet. Det er lige så meget som i ryger-hjem!!

  1. Der kører iflg. kk.dk ca.500.000 biler ind og ud af byen hver dag g der bor ca. 500.000 mennesker i kbh kommune.

Ergo: Når du kører dig en tur i bilen i byen, kunne du lige så godt stå med en cigaret i kæften nede i børnehaven!!

Bilister er altid på paraderne når talen falder på den globale opvarmning; "Jamen det er slet ikke bevist" og "..ellers går samfundet i stå" Jo det ER bevist og nej; Selvom regeringen poster 15mia. i nye motorveje, men nedprioriterer den offentlige trafik, så er bilen kun et livsstilsvalg.

Jeg har selv 3 børn på Frb. der skal følges i skole, så jeg ved at det er svært men det handler om prioritering og tilrettelæggelse.

Så for lige at gentage: Når du kører en bytur i bilen, kunne du lige så godt stå med en tændt cigaret i børnehaven!!

Tænk over dét

Mvh Henrik

  • 0
  • 0

Lav en betalingsring, som svensken har gjort i Stockholm. Det er afprøvet teknologi og burde kunne hånderes af staten uden budgetoverskridelser.

Vh Troels

  • 0
  • 0
  1. Der kører iflg. kk.dk ca.500.000 biler ind og ud af byen hver dag g der bor ca. 500.000 mennesker i kbh kommune

Ja, men hvorfor kører der så mange biler ind og ud af byen. Ja det er fordi man ønsker at have alle faciliteter i en østlig krog af DK, nemlig København. Det er vel ikke arbejdstagerens ansvar alene, at planlægningen ikke tager hensyn til ovenstående.

Men ellers er jeg enig i, at vi skal da gøre noget ved luftforureningen, men det løser roadpricing på ingen måde.

  • 0
  • 0

København er nu ikke Stockholm, der er mere velegnet til betalingsring, men lad det komme an på prøve altså: 1. Bompenge om København og Århus 2. Hæv benzinafgifter lidt 3. Skær befordringsfradraget lidt væk 4. Giv kollektiv trafik lidt flere penge

Gem de forkromede GBS-systemer til bedre tider.

Så kan det være det vil ændre noget af trafikmønstret til det bedre

  • 0
  • 0

Hvis man er så uansvarlig at bo i Hovedstaden når man har tre børn og beskylder os andre der der bor udensogns for at være de uansvarlige, så retter man bager for smed.

Makker! Du bor i min hovedstad, hvor mange desværre er nødt til at komme til i bil, fordi arbejdsgiverne og statsinstitutionerne derinde ikke kan anvise tilstrækkelige offentlige transportmidler.

Hvis du ikke kan tåle røgen, så flyt dog, det har vi andre gjort

Roadpricing vil intet betyde for luftforureningen, fordi de der kommer til staden i bil ,har en grund til at komme dertil i bil

Da du åbenbart ikke kender parkeringsafgifternes størrelse i hovedstaden, der er medfører at folk kun kommer der i yderste nød og istedet lægger deres indkøb andre steder, må du have mig undskyldt hvis du mener at vi skal forholdes muligheden af kunne vinke med flag på dronningens fødselsdag. ydermere bor du i en Kommune der gør alt for at traffikken kører langsomt og oser meget.

Når skraldebilerne skal tømme skrald på Gammel Kongevej, så står 5-600 biler bagved stille med motorene i tomgang, der følger skraldevognen honningbikørsel fra opgang til opgang.

Hvis Roadpricing medførte at indregistreringsafgiften forsvandt, så kunne vi tale om det.

Men så længe den forfindes, så er det nødvendigt at anvende bilen, fordi man ikke har råd til at betale for to transport systemer.

Hvis det ikke er dig bekendt, så er udgiften for et togkort fra den nærmeste station fra hvor jeg bor til hovedstaden 1200kr/mdl. eller lig brændstof til 1800 km! Personligt har jeg ikke det store kørselsbehov og slet ikke til hovedstaden, men min kone arbejde der og DSB er bestem ikke den mest driftsikre tranportør. Bare der lander en flue på skinnerne går systemet i udu.

  • 0
  • 0

Biltrængslen handler om, at der er for mange biler på vejene. Betalingsring omkring større bykerner løser kun problemet (måske) i disse kerner, men biler på gennemkørsel kører så en længere vej udenom.

GPS kan man godt glemme; som hollænderne har opdaget kan GPS meget nemt jammes, og så er det jo meningsløst som system.

Den enkleste roadpricing er naturligvis at gøre bilkørsel afhængig af kørslen. Den enkleste administration er at hæve brændstofafgiften, så det ændrer adfærdsmønstrene, og det koster ingenting. Jeg tror, at det var Svend Auken, der for 10 år siden spøgte med en benzinpris på 25 kr/l. Jeg er sikker på, at det har Europa om 10 år.

Så først kan vi begynde at tale om CO2 reduktion i transportsektoren.

  • 0
  • 0

jo der er ting der taler for øget afgift på brændstof. Hvis man mener at bilparken skal skiftes ud med biler der kører 20+km/l så må man betale.. vi er en del der ikke finder behov for at bruge 100-200.000kr og meget mere på nye biler men fint trives med biler der er 100% betalt ud til 10-20.000kr Hvorfor dette hast i at udfase fuldt fungerende biler? er tåbeligt. stil krav til bilerne at de skal kunne holde 15-20 år levetiden pr. bil idag er latterlig. Drop afgifter men lad folk betale der hvor problemet er, desvære er det også der der er flest vælger så gæt selv resultatet...

  • 0
  • 0

Det kunne være sjovt, om alle, der boede og/eller arbejdede i København i en uge ville tage den offentlige transport istedet for bilen til/fra arbejde.

Allerede nu er busser og tog propfulde i myldretiden. Der ville ikke blive lavet meget i den uge..

Hvis de "kære" politikere vil have os væk fra bilerne skulle de nok overveje at levere et brugbart produkt, istedet for at leve i politiker-utopia.

Hvor er det iøvrigt rart, at man for en gangs skyld tager ved lære af andre - istedet for at Danmark igen og igen skal genopfinde den dybe tallerken; men S/F vil åbenbart gerne have en ny rejsekort-skandale. Hvornår var det det oprindeligt skulle være indført? 2002?

  • 0
  • 0

Kære Michael

Selvfølgelig - selvfølgelig skal meget udvikles og ændres.

Det er også derfor afgifter er et så effektivt værktøj.

Hvis man fx i morgen melder ud fra Regeringen, at afgiften stiger med 2 kroner hver nytårsaften de næste 10 år, så kan alt sagtens nå at tilpasse sig. Tro dog lidt på markedet!

DESUDEN: Rigtigt mange mennekser kan uden problemer arbejde fx 2 dage om ugen hjemmefra. Det gælder fx de allerfleste ingeniører.

Det svarer til en 40% nedsættelse af transportbehovet

  • 0
  • 0

DET er nemlig rigtigt! 2 interessante facts: 1. Der er 5x s mange børn med luftvejsgener og sygdomme i Kbh som i resten af landet. Det er lige så meget som i ryger-hjem!!

Ergo: Når du kører dig en tur i bilen i byen, kunne du lige så godt stå med en cigaret i kæften nede i børnehaven!!

Så for lige at gentage: Når du kører en bytur i bilen, kunne du lige så godt stå med en tændt cigaret i børnehaven!!

Tænk over dét

Mvh Henrik

Du har vel ikke en pubmed undersøgelse der kan bekræfte denne påstand?

  • 0
  • 0

Det er også derfor afgifter er et så effektivt værktøj.

DESUDEN: Rigtigt mange mennekser kan uden problemer arbejde fx 2 dage om ugen hjemmefra. Det gælder fx de allerfleste ingeniører.

Lad os bare lægge afgifter på alting så samfundet går helt i stå - afgifter på de andre så vi selv kan komme frem!

En meget bedre ide hørte jeg i eftermiddags i en udsendelse om udkantsdanmark: Skat havde flyttet en afdeling til Ringkøbing, kun ganske få medarbejdere var fulgt med så man havde måttet ansætte næsten alle lokalt, og det havde ifølge direktøren medført en stærkt forøget effektivitet. DJØF-repræsentanten kunne naturligvis ikke se det morsomme ved eksemplet og advarede kraftigt mod sådanne udflytninger fordi man mistede så mange kvalificerede medarbejdere:-) (Som så naturligvis selv ville blive nødt til at finde noget at arbejde med hjemme)

Så hvis udflytning af offentlige institutioner kunne medføre både en reduktion af trængslen omkring hovedstaden, en stærkt tiltrængt fornyelse af offentlige institutioner og lavere omkostninger generelt, så kunne det være en langt bedre ide end de gammeldags forslag?

  • 0
  • 0

Op med afgiften på benzin og diesel.

Det er simpelt og kan indføres på 10 min.

Intet taler imod det!

Jeg er ganske sikker på at Fleggaard, Otto Duborg syd for grænsen, og givetvis også en del aktører i Malmö-området synes at det er en fremragende ide at hæve afgifterne på benzin og diesel.

  • 0
  • 0

Hvem er dog kommet op med den lamme ide, der hedder road pricing. Bilisterne betaler allerede mange gange den pris det koster at køre på vejene, og hele lortet hældes i den ineffektive transportform der hedder kollektiv trafik. Regeringen er blot ved at komme en smule til fornuft. Beskat transport så folk bruger den mest effektive og økonomiske transportform = 1 kr i afgift pr passagerkilometer i offenlig transport. 1 kr i tilskud pr kilometer i bil, og væk med afgifterne - stik modsat af den tåbelige måde vi i øjeblikket kører tingene på.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten