Rasende entreprenør: Bilisterne bliver taget som gidsler

Rasende entreprenør: Bilisterne bliver taget som gidsler

Forbindelsesanlæg mellem Motorring 3 og Frederikssundmotorvejen ender med at blive endnu dyrere, efter at Vejdirektoratet har kasseret de to eneste bud på ordren og forsinket åbningen med et år. Det advarer den ene af de dumpede entreprenører, Pihl.

Det er ikke hver dag, at en bygherre lader licitationen gå om, fordi han er utilfreds med prisen på tilbudene. Faktisk har direktøren for entreprenøren Pihl & Søns danske forretning, Haldór Ragnarsson, aldrig været udsat for det før.

Men Pihls tilbud på at bygge den stump motorvej, der skal forbinde Motorring 3 rundt om København med Frederikssundsmotorvejen, er havnet i Vejdirektoratets skraldespand.

Direktoratet brød sig ikke om tilbudene fra Pihl og MT Højgaard på henholdsvis 786 millioner og 810 millioner kroner. Nu skal licitationen splittes op i fem-seks mindre entrepriser, hvilket kan få prisen ned, mener Vejdirektoratet.

Udvidelsen af Motorringvej 3 til tre spor i begge retninger bliver forsinket et år, efter Vejdirektoratet har forkastet de to tilbud på en ny forbindelsesvej. Foto: Steen Brogaard/brogaard.com

Det undrer Haldór Ragnarsson.

»Det er en meget mærkelig beslutning,« siger direktøren.

Han er sikker på, at det tværtimod ender med at blive dyrere for staten at bygge den nye motorvej i Glostrup vest for København.

»Nu skal projektet styres af rådgivere, så alene i rådgiverydelser bliver det meget dyrere. Det er helt sikkert, at det ikke bliver billigere, når det hele er lagt sammen om fem år,« siger Pihl-direktøren.

»Vi har regnet meget nøje og er kommet frem til en pris, som er lidt lavere end MT Højgaards. Når Vejdirektoratet vurderer, at vores pris er for høj, er det udtryk for manglende realitetssans,« synes Halldór Ragnarsson.

Han afviser fuldstændig, at prisen er udtryk for, at Pihl skal hente ind på gyngerne, hvad entreprenøren har tabt på karusellerne i form af økonomiske krav mod Vejdirektoratet for andre entrepriser:

»Hvis prisen ikke var reel, ville vi ikke holde længe i branchen,« siger han.

Eftersom forbindelsesanlægget indgår som en integreret del af udbygningen af Motorring 3 på en cirka 3 km lang strækning mellem Slotsherrensvej og Roskildevej, er konsekvensen, at åbningen af den del af Motorring 3 i tre spor i hver retning bliver udskudt i et år - fra 2010 til 2011. Også åbningen af selve Frederikssundmotorvejens 1. etape bliver udskudt i et år, fra 2012 til 2013.

»Vejdirektoratet stikker hovedet i busken. Og de tager bilisterne som gidsler, fordi beslutningen om at annullere licitationen medfører, at begge vejprojekter bliver forsinket,« konkluderer Halldór Ragnarsson.

Kommentarer (8)

Jeg kender ikke meget til dette område - men forekommer det ikke påfaldende, at der kun indkommer TO tilbud på et sådant projekt (som vel er omfattet af bestemmelserne vedr. 'EU-udbud'?)?

  • 0
  • 0