Rapport: Slut med nye elbiler i Danmark efter næste år

Rapport: Slut med nye elbiler i Danmark efter næste år

I ny fremskrivning kalkulerer Energistyrelsen med nul nye solgte elbiler efter 2015, når afgiftsfritagelsen udløber.

Hvis elbilerne mister deres afgiftsfritagelse ved udgangen af 2015, så kommer der ikke en eneste ekstra elbil på de danske veje inden 2020. Det konkluderer Energistyrelsens nye rapport ’Danmarks Energi- og Klimafremskrivning 2014’.

'Der er i fremskrivningen medtaget et begrænset salg af elbiler frem til 2015, hvorefter bestanden fastholdes’, skriver Energistyrelsen.

Styrelsen tror med andre ord ikke på, at det inden 2020 er muligt at sælge elbiler i Danmark, med mindre de som i dag er fritaget for den registreringsafgift, som er pålagt alle andre biler. Afgiftsfritagelsen gælder kun frem til og med næste år.

Over for Ingeniøren henviser Energistyrelsen til, at der ikke ligger en politisk vurdering bag tallene, men at der er tale om en normal fremskrivningspraksis.

Hos Dansk Elbils Alliance er branchedirektør Lærke Flader ked af, at det på papiret ser ud til, at elbilerne bliver ramt af afgiftshammeren efter 2015.

»Energistyrelsen kan jo ikke gøre andet end at følge, hvad vi ved fra Christiansborg. Og så er vi tilbage ved, at politikerne risikerer at ødelægge den positive tendens, som elbilerne har opnået de senere år i Danmark. Vi har masser af ladestandere, og vi har troværdig teknologi bag til at bakke udviklingen op,« siger Lærke Flader.

Læs også: For første gang falder bilernes CO2-udslip

I den grønne tænketank Concito mener konstitueret direktør Susanne Krawack, at den nye fremskrivning ikke kan tolkes politisk. Det er rent embedsværk. Hun påpeger dog:

»Modellen for fremskrivning er meget adaptiv. Det er jo politisk og fagteknisk velkendt, at elbilerne får det meget svært efter 2015, hvis altså de pålægges tunge afgifter. Det er den her nye rapport desværre også et bevis på«.

Det er elbiler som Tesla S, der risikerer at få et afgiftssmæk efter 2015. Derfor er Energistyrelsen nødt til at kalkulere med så godt som nul nye elbiler fra 2016 og frem.

Forhandlinger om finanslov kan give noget

På Christiansborg er der hos Radikale Venstre opbakning til, at afgiftsfritagelserne måske kan fortsætte.

»Med skatteaftalen fra 2012 blev vi enige om, at elbiler skulle fritages frem til udgangen af 2015. Jeg så meget gerne, at vi kraftigt overvejer at fortsætte den ordning. Men der undergår mange forhandlinger om finansloven lige nu. Afgifter på elbiler er nogle af dem. Så jeg kan ikke love noget,« siger partiets transportordfører, Andreas Steenberg.

»Man omlægger dog ikke afgiftssystemet på biler fra den ene dag til den anden,« tilføjer han.

Lærke Flader fra Dansk Elbils Alliance håber, at der snart kommer et svar fra politikerne.

»Hvis man også fremadrettet som elbilsproducent skal kunne bygge et forretningsgrundlag, og hvis vi for alvor vil noget med vores klimapolitik på transportområdet, så skal der snart ske noget,« siger branchedirektøren.

Et positivt samlet billede

Ifølge Energistyrelsens seneste fremskrivning vil det samlede energiforbrug til vejtransport falde med ca. 30 petajoule fra 2007 og frem mod 2025. Dermed ser man for første gang et fald i bilernes CO2-udledning i Danmark.

Faldet begrundes i rapporten med, at nye biler som følge af EU-krav generelt er blevet bedre til at spare på brændstoffet, men også, at Transportministeriet har taget en ny og bedre landstrafikmodel i brug.

Hos Klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen (R) er der også roser med på vejen.

»De nye tal bekræfter, at klimalovens målsætning om at reducere udledningerne med 40 pct. i 2020 er inden for rækkevidde. Og at Danmark er godt på vej mod et fossilfrit energisystem,« udtaler han i en pressemeddelse.

Kommentarer (50)

Det kommer vel næppe som nogen overraskelse?! Jeg kunne forestille mig at der stadig ville blive solgt en enkelt Tesla eller to, men resten af elbilsmarkedet vil helt sikkert være fuldstændig dødt. Salget af Tesla vil til gengæld falde fra det overnormale niveau det er på nu til et normalt niveau hvor den rent faktisk afspejler salget blandt konkurrenterne (hvilket vil sige Mercedes S-klasse, Audi A8 og BMW 7-serie alle med motorer på 4+ liter). Det er vel ingen hemmelighed at Teslas store succes skal findes i det faktum at du her kan købe en bil med ydelse og størrelse som en Mercedes S63 AMG for samme pris som en topudstyret A4/3-serie (uden RS eller M prædikat forstås) og ikke dens grønne profil.

Hvis ikke afgiftsordningen forlænges, så kan jeg til gengæld se et ganske stort investeringspotentiale i en Tesla - med mindre vores regering finder på at fordi vi jo er et socialistisk projekt, så skal elbilsejere betale afgift af deres elbiler med tilbagevirkende kraft!

  • 13
  • 8

Boom-and-bust-cyklus er ikke sundt, det skaber kunstig efterspørgsel og dræber spæde teknologier.
Det kan tage flere årtier for en ny teknologi at gå fra prototyper til fri konkurrence.

Det er ikke vigtigt at støtten er høj, den skal bare være forudsigelig, og her har politikerne ikke været sit ansvar voksen. Støtten skal kunne forudsiges mindst et par år frem.
Støtten må gerne være faldende efterhånden som teknikken udvikles og bliver billigere, og derved nærmer sig markedsvilkår.

Jeg synes støtten skal være delvist afhængig af markedet; jo flere solgte biler, desto lavere støtte, i en glidende skala så der ikke er store spring.

Hvis det tager lang tid for politikerne at aftale ny støtte, bliver køberne nervøse og stormer butikken for at købe en Tesla mens de kan, hvilket medfører endnu større hul i statskassen.

  • 29
  • 0

Der er ikke tale om støtte, men om afgiftsfritagelse.

Det er afgiftsfritagelsen som har gjort at EL-bilerne har kunne sælges. Altså et klokkeklart bevis på skattelettelser virker.

Så hvad skal vi gøre for at få vækst i Danmark?

1) Skatte- og afgiftssænkninger
2) Støtte til kunst- og kultur
3) Oprette flere vådområder
4) En ny fødevare-kanón

Send dit svar til: Statsministeriet, Prins Jørgens Gård 11, 1218 København K, Att.: HTS

  • 3
  • 13