Rapport: Slut med nye elbiler i Danmark efter næste år

I ny fremskrivning kalkulerer Energistyrelsen med nul nye solgte elbiler efter 2015, når afgiftsfritagelsen udløber.

Hvis elbilerne mister deres afgiftsfritagelse ved udgangen af 2015, så kommer der ikke en eneste ekstra elbil på de danske veje inden 2020. Det konkluderer Energistyrelsens nye rapport ’Danmarks Energi- og Klimafremskrivning 2014’.

'Der er i fremskrivningen medtaget et begrænset salg af elbiler frem til 2015, hvorefter bestanden fastholdes’, skriver Energistyrelsen.

Styrelsen tror med andre ord ikke på, at det inden 2020 er muligt at sælge elbiler i Danmark, med mindre de som i dag er fritaget for den registreringsafgift, som er pålagt alle andre biler. Afgiftsfritagelsen gælder kun frem til og med næste år.

Over for Ingeniøren henviser Energistyrelsen til, at der ikke ligger en politisk vurdering bag tallene, men at der er tale om en normal fremskrivningspraksis.

Hos Dansk Elbils Alliance er branchedirektør Lærke Flader ked af, at det på papiret ser ud til, at elbilerne bliver ramt af afgiftshammeren efter 2015.

»Energistyrelsen kan jo ikke gøre andet end at følge, hvad vi ved fra Christiansborg. Og så er vi tilbage ved, at politikerne risikerer at ødelægge den positive tendens, som elbilerne har opnået de senere år i Danmark. Vi har masser af ladestandere, og vi har troværdig teknologi bag til at bakke udviklingen op,« siger Lærke Flader.

Læs også: For første gang falder bilernes CO2-udslip

I den grønne tænketank Concito mener konstitueret direktør Susanne Krawack, at den nye fremskrivning ikke kan tolkes politisk. Det er rent embedsværk. Hun påpeger dog:

»Modellen for fremskrivning er meget adaptiv. Det er jo politisk og fagteknisk velkendt, at elbilerne får det meget svært efter 2015, hvis altså de pålægges tunge afgifter. Det er den her nye rapport desværre også et bevis på«.

Det er elbiler som Tesla S, der risikerer at få et afgiftssmæk efter 2015. Derfor er Energistyrelsen nødt til at kalkulere med så godt som nul nye elbiler fra 2016 og frem.

Forhandlinger om finanslov kan give noget

På Christiansborg er der hos Radikale Venstre opbakning til, at afgiftsfritagelserne måske kan fortsætte.

»Med skatteaftalen fra 2012 blev vi enige om, at elbiler skulle fritages frem til udgangen af 2015. Jeg så meget gerne, at vi kraftigt overvejer at fortsætte den ordning. Men der undergår mange forhandlinger om finansloven lige nu. Afgifter på elbiler er nogle af dem. Så jeg kan ikke love noget,« siger partiets transportordfører, Andreas Steenberg.

»Man omlægger dog ikke afgiftssystemet på biler fra den ene dag til den anden,« tilføjer han.

Lærke Flader fra Dansk Elbils Alliance håber, at der snart kommer et svar fra politikerne.

»Hvis man også fremadrettet som elbilsproducent skal kunne bygge et forretningsgrundlag, og hvis vi for alvor vil noget med vores klimapolitik på transportområdet, så skal der snart ske noget,« siger branchedirektøren.

Et positivt samlet billede

Ifølge Energistyrelsens seneste fremskrivning vil det samlede energiforbrug til vejtransport falde med ca. 30 petajoule fra 2007 og frem mod 2025. Dermed ser man for første gang et fald i bilernes CO2-udledning i Danmark.

Faldet begrundes i rapporten med, at nye biler som følge af EU-krav generelt er blevet bedre til at spare på brændstoffet, men også, at Transportministeriet har taget en ny og bedre landstrafikmodel i brug.

Hos Klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen (R) er der også roser med på vejen.

»De nye tal bekræfter, at klimalovens målsætning om at reducere udledningerne med 40 pct. i 2020 er inden for rækkevidde. Og at Danmark er godt på vej mod et fossilfrit energisystem,« udtaler han i en pressemeddelse.

Kommentarer (50)

Det kommer vel næppe som nogen overraskelse?! Jeg kunne forestille mig at der stadig ville blive solgt en enkelt Tesla eller to, men resten af elbilsmarkedet vil helt sikkert være fuldstændig dødt. Salget af Tesla vil til gengæld falde fra det overnormale niveau det er på nu til et normalt niveau hvor den rent faktisk afspejler salget blandt konkurrenterne (hvilket vil sige Mercedes S-klasse, Audi A8 og BMW 7-serie alle med motorer på 4+ liter). Det er vel ingen hemmelighed at Teslas store succes skal findes i det faktum at du her kan købe en bil med ydelse og størrelse som en Mercedes S63 AMG for samme pris som en topudstyret A4/3-serie (uden RS eller M prædikat forstås) og ikke dens grønne profil.

Hvis ikke afgiftsordningen forlænges, så kan jeg til gengæld se et ganske stort investeringspotentiale i en Tesla - med mindre vores regering finder på at fordi vi jo er et socialistisk projekt, så skal elbilsejere betale afgift af deres elbiler med tilbagevirkende kraft!

  • 13
  • 8

Boom-and-bust-cyklus er ikke sundt, det skaber kunstig efterspørgsel og dræber spæde teknologier.
Det kan tage flere årtier for en ny teknologi at gå fra prototyper til fri konkurrence.

Det er ikke vigtigt at støtten er høj, den skal bare være forudsigelig, og her har politikerne ikke været sit ansvar voksen. Støtten skal kunne forudsiges mindst et par år frem.
Støtten må gerne være faldende efterhånden som teknikken udvikles og bliver billigere, og derved nærmer sig markedsvilkår.

Jeg synes støtten skal være delvist afhængig af markedet; jo flere solgte biler, desto lavere støtte, i en glidende skala så der ikke er store spring.

Hvis det tager lang tid for politikerne at aftale ny støtte, bliver køberne nervøse og stormer butikken for at købe en Tesla mens de kan, hvilket medfører endnu større hul i statskassen.

  • 29
  • 0

Der er ikke tale om støtte, men om afgiftsfritagelse.

Det er afgiftsfritagelsen som har gjort at EL-bilerne har kunne sælges. Altså et klokkeklart bevis på skattelettelser virker.

Så hvad skal vi gøre for at få vækst i Danmark?

1) Skatte- og afgiftssænkninger
2) Støtte til kunst- og kultur
3) Oprette flere vådområder
4) En ny fødevare-kanón

Send dit svar til: Statsministeriet, Prins Jørgens Gård 11, 1218 København K, Att.: HTS

  • 3
  • 13

Kan der være muligt at sælge el-biler, hvis de leases, eller hvis producenterne sænker priserne, og øger prisen på at leje batteriet?
Hvis der skal undgås at betale store afgifter er sandsynligvis nødvendigt, at selve bilens pris sænkes af producenten. De kan så få nogle dyrere batterier, hvor større del af elektronikken er inkluderet.

Hvis bilens elektronik lægges i batteriet, så burde bilen kunne laves ligeså billigt som en normal benzinbil. Det, den koster ekstra, er leasing af batteriet, fordi den indeholder bilens elektronik - hvilket til gengæld sparer på benzin omkostningerne. Skulle motorstyring eller anden effektelektronik gå i stykker, dækkes den derved også af garantien på batteri, da den er placeret i selve batteriet.

  • 1
  • 1

vi generelt ser mest til, i regeringssammenhæng, så mon ikke logikken fra den side vil være først at sidde med hænderne i skødet og råbe ad hinanden over partigrænserne. Så, når det hele er gået totalt i stå, at lempe alt for lidt og alt for sent til, at det får nogen praktisk betydning - og til sidst at opgive helt, fordi ingen vil lave kompromiser, som andre partier kan få politisk glæde af.

Derfor: Chancen for e-succes er der nu, lige nu. Og ellers er det bare bye bye til private elbiler i fremtidens DK.

Nå, men der er jo også meget mere her-og-nu provenu i fossilt drevne biler, så klimaet må vente, lige indtil kniven sidder på struben, eller rettere sagt, vandet står lige under næsen.

Det kan jo være, at fremtidens diskussioner kommer til at dreje sig om afgiftsfrie elmotorbåde...

  • 10
  • 2

Ærgeligt hvis elbil teknologien nedprioriteres. Vi står lige nu foran et teknologi spring, hvor elbiler meget snart vil få en rækkevidde på 500 - 1000 km pr opladning. Dette sammenholdt med at ladetiden kan reduceres til 5 - 10 min betyder at elbiler vil være et reelt alternativ til konventionelle biler.
Teknologien er i rivende udvikling i Tyskland, hvor der i 2015 lanceres flere nye billige el-biler. Uanset hvad tror jeg at el-biler er kommet for at blive, blot ikke i Danmark.

  • 20
  • 2

Kedeligt, hvis afgiftsfritagelsen ikke forlænges.
Men vi må se at få gjort det attraktivt at bruge el på tidspunkter hvor der er overproduktion. Håber, der snart bliver lavere nattakster, så elbilen bliver endnu billigere at køre i.

En anden ide ville være at det offentlige gik mere foran med at købe elbiler. Fx. hjemmeplejen, men også postbude og måske taxaer.
Og få nu fokus væk fra den lækre Tesla, og tænk mere på elbiler i byer og som fx. Bil nr. 2...... Jeg kører elbil, og det er bare super fedt.

  • 13
  • 1

Uden at have statistisk belæg for det, så tror jeg at de fleste som køber en elbil også har en dinobrænder stående i indkørslen.

Altså er købet af en elbil en "ekstraindtægt" for staten.

Hvis vi antager at en Tesla Model S, i gennemsnit, koster 800.000 kr. lægges der ca. 160.000 kr. i moms. Med 302 stk. solgte Model S i 2014 (frem til september) er der altså lagt over 45 millioner kroner i statskassen i år.

Hvis en Model S kommer til at koste det dobbelte er jeg også overbevist om at salget falder til næsten nul og vupti, så mister staten mange rare millioner.
Og så har jeg ikke engang taget Nissan Leaf, BMW i3, VW eUp m.fl. med, hvor der vel også kommer nogle millioner ind på momskontoen?! (Der er solgt 332 Leaf frem til september 2014).

Hvorfor kan vores politikere dog ikke bare gøre som i Norge og give flere incitamenter til at købe en elbil. Der kan så sættes et loft på 50.000 elbiler hvorefter man kan beslutte sig for eventuelle afgifter på elbilerne. Til den tid er der sandsynligvis også sket meget indenfor elbil-teknologien (masseproduktion, bedre og billigere batterier m.m.) og måske kan elbiler konkurrere med dinobrænderne uden incitamenter?!

  • 5
  • 5

HVIS afgiftsfritagelsen på elbiler forsvinder helt ved udgangen af 2015, så betyder det jo nødvendigvis at elbilens energieffektivitet (hvor ”langt på literen”) skal tages i betragtning og at den europæiske testcyklus’ (New European Driving Cycle, NEDC) testresultat, bliver afgørende for afgiftsberegningen.
I dag er registreringsafgiften på den mest brændstoføkonomiske benzinbil, BMW i3 REX, 20.000 kroner, som er minimumsafgiften en brændstofbil kan blive pålagt i dag. Jævnfør NEDC cyklus kører en BMW i3 REX omkring 167 km på en liter benzin, og får derfor en afgiftsnedsættelse på ikke mindre end 600.000 kroner.
En elbil kører jævnfør NEDC uendeligt langt på en liter benzin, da energien oplagret i elbilens batteri ikke medregnes i det samlede energiforbrug og den jo (af gode grunde) ikke bruger brændstof overhovedet.
Så hvis politikerne overhovedet ikke vil ændre på den danske afgiftsstuktur, så vil en elbil formodentlig blive pålagt en registreringsafgift på 20.000 kroner fra 2016 og fremover. Det vil selvfølgelig betyde et lille tilbageskridt for specielt de mindre elbiler, men ubetalelige? Nej…
Hvis elbilerne får deres egen afgiftsstruktur og får pålagt en højere registreringsafgift end den nuværende minimumsafgift, som belaster benzin plug-in hybriden BMWi3 REX, så står verden ikke længere…

(Og til alle jer der i dag korser jer over at os elbilejere får et kæmpetilskud fra staten, så betales der trods alt mere i moms alene for elbil, end der betales i moms og afgift for en mikrobil i 100.000 kroners klassen.)

  • 19
  • 1

Problemet ligger vel dybest set ikke i elbil eller ikke elbil, ny teknologi/gammel teknologi, men hvorfor den dansk registreringsafgift er der.
Siden den blev indført er den jo blevet en af hovedindtægskilderne til at holde velfærden i Danmark oppe, den danske statskasse har ikke råd til at misten denne indtægtskilde.

Jeg ved godt man siger at den er der fordi bilisterne skal betale for alle de ulykker, og brugen af hospitalerne, men hvis vi skal være hudløse ærlige, så betaler registreringsafgiften vist for mere end bare de omkostninger.

Set fra min stol, så er staten ikke interesseret i at elbiler, hybridbiler eller brintbiler får succes, jo da på papiret, men ikke set fra en rent økonomisk betragtning. Hvorfor, jo staten har jo også en kæmpe indtægt i afgifter på olie og naturgas, hvis man kort forestillede sig at alle danskere kørte i elbiler fra i morgen, så ville staten midste så ufatteligt mange penge. De kan selvfølgeligt sælge nordsøolien til ca. 90-100$ tønden, på det store marked, det gør de til os, men vi betaler så lige oveni CO2 afgift etc. og det ville vi så ikke gøre.

Trist at pengene bestemmer om vi skal side bagerst i bussen for ny teknologi eller foran.

  • 9
  • 0

Altså er købet af en elbil en "ekstraindtægt" for staten.

Det er svært at sige, om det er en ekstra indtægt - det afhænger af, hvordan pengene ellers var brugt, og om staten havde fået flere penge på den måde.

Hvis eksempelvis, at "ekstraindtægten" medfører der bruges mindre benzin, så kan det være en udgift for staten.

Hvis "ekstraindtægten" medfører, at benzinbilen der købes er billigere - så medfører det en udgift.

Hvis pengene til el-bilen, i stedet bruges til køb af andre afgiftsbelagte varer - f.eks. to benzinbiler - så er købet af en el-bil en udgift for staten.

Hvis "ekstraindtægten" bruges til investeringer i udlandet, så kunne det for staten være bedre, hvis de var blevet anvendt til en el-bil.

  • 3
  • 0

Elbiler kunne være løftestangen til en total omlægning af afgiftssystemet, som under alle omstændigheder må være lige på traperne. Ved at gøre elbiler afgiftsfrie for al tid, vil der helt automatisk ske en gradvis og langsom omlægning af systemet efterhånden som teknologien bliver mere og mere udbredt. I sidste ende får vi et system helt uden registreringsafgift. Bare meget mere skånsomt indført, end en total omlægning på alle køretøjer fra den ene dag til den anden.

Lad os nu ikke få endnu en "solcelle-sag", hvor statens behov for noget at pålægge afgifter på skal være styrende for de gode intentioner.

  • 1
  • 1

Men vi må se at få gjort det attraktivt at bruge el på tidspunkter hvor der er overproduktion.

Arbejdet med at gennemføre sådan noget, står slet ikke mål med gevinsten. Så vidt jeg husker er batteriet i en Tesla S på 85 kWh, så selvom der oplades fra helt tom til helt fuld, så er det ingenting i forhold til tung industri.

Men lad os sige at 1.000 elbiler i hovedstadsområdet (undskyld jyder) går med til at lade sig styre. Fra tom til fuld er det 85 MWh vi har at flytte rundt på. De kraftigste hjemmeladere er vidst på 22 kW, så det tager ca. fire timer at oplade bilerne.

Vi er altså ude i kun at kunne flytte ~20 MW belastning i fire timer. Det er ikke specielt meget, når det er fordelt over hele Københavns net.

Det eneste der kan finansiere hele dette system med differentieret nettarrif, er besparelsen på at forstærke eller forny elnettet (forudsat at det er kogespidsen der er problemet).

Det er ikke arbejdet værd. Og det er selvom vi regner med 1.000 elbiler der lader sig styre - et tal jeg vil mene er yderst urealistisk, ihvertfald inden for de næste 5-10 år.

  • 2
  • 3

Det virker underligt, at elbilen efter flere års afgiftfritagelse ikke kan klare sig på lige fod med alle andre biler. Hvis man vil beregne skatten på elbil efter energieffektivitiet, så må den da kunne få et klækkeligt nedslag i afgiften. Spørgsmålet er, hvormange støttehjul en elbil skal ha' for at klare sig. Afgiftfritalelse? Fri parkering? Gratis ladestandere?
Og hvorfor skal elbilejere ikke bidrage til vedligeholdelse af veje? Eller betale for at parkere, som alle andre?
Fjernelsen af afgiftfritagelsen er blot en normalisering af forholdene.

  • 6
  • 14

Alle ved politikere og embeds-flokken nødigt vil gå ned i gage og gratis goder.
Så hvis de presses til at forlænge afgift fritagelsen på el bilerne, laver de bare en ny afgift. lad os kalde den "opladningsafgift". Den manøvre er set før og ofte.
Kun for at tysse os borgere ned. og at det viser at Borgen "gør" noget istedet for navle pilleri. (Ironi kan forekomme)

  • 0
  • 3

Hvis man vil beregne skatten på elbil efter energieffektivitiet, så må den da kunne få et klækkeligt nedslag i afgiften. Spørgsmålet er, hvormange støttehjul en elbil skal ha' for at klare sig. Afgiftfritalelse? Fri parkering? Gratis ladestandere?
.......
Fjernelsen af afgiftfritagelsen er blot en normalisering af forholdene.

Fuldstændig enig.
Jeg fornemmer en generel enighed om at politikere er dumme, så hvorfor skal de bestemme hvad teknologi der ligger i de biler vi køber?
Lad os få normaliseret afgifterne og gerne med en graduering af i forhold til energieffektivitet eller forurening. Så må vi se hvad teknologi, der vinder, det er det der kaldes markedskræfter.

  • 5
  • 7

@Jesper Ørsted

Det er vel i orden at undlade at pålægge afgift på ny teknologi, hvis man vil udbrede den, det synes jeg.

Om man kan sige at ny teknologi som elbilen jo er (se venligst bort fra at elbilen var den mest solgte bil indtil selvstarteren blev opfundet i 1920'erne), straks fra dag et i produktionen skal koste det samme som en gammel velkendt teknologi (forsilbrændende bil) at fremstille, er vel lidt urealistisk. Ny teknologi koster jo og der er nogle udviklingsomkostninger der skal betales tilbage. Når vi tænker på at der produceres ca. 87 mill. (2013) konventionelle biler om året, så er udviklingsomkostningerne ikke særlig store set pr. bil. Hvorimod omkostningerne til udvikling pr. el-bil bliver noget større pr. stk, så længe markedet endnu ikke er slået igennem.

  • 10
  • 1

Måske et dumt spørgsmål.. Men ville det ikke være en god idé at købe en elbil nu, og så måske sælge den om 2-3 år?

Hvordan vil afgiften være i forbindelse med salg?

  • 1
  • 0

@Bent Jensen,

Der er jo INGEN forskel. Fratagelsen af afgifter for elbiler=statsstøtte til el-biler (på samme måde som den afgiftnedsættelse f.eks. BMV's plug in hybrid modtager der jo også næsten gør den afgiftsfri).

Om man så synes det er en god ide at statsstøtte elbiler er noget ander. Du kan også sige at den "lave" afgift på HC biler og benzin/diesel er statsstøtte hvis man mener at dem der udleder skal betale for konsekvenserne af global opvarmning (under antagelse at man tror på det og/eller mener det er ligemeget om man "tror" eller ej)

  • 2
  • 1

Lad os få normaliseret afgifterne og gerne med en graduering af i forhold til energieffektivitet eller forurening. Så må vi se hvad teknologi, der vinder, det er det der kaldes markedskræfter.

Problemet er vel at vurdere de eksterne omkostninger ved afbrænding af fossile brændstoffer. Vi kan spørge om 100 år hvad digerne rundt omkring Danmark koster at bygge/vedligeholde.

Man burde strukturere afgiftssystemet så udgiften ved en transportkilometer var mere eller mindre proportional med hvor meget den sviner. Det betyder at registreringsafgiften skal væk og at der skal en fandens masse afgift på CO2 (ikke kun i forbindelse med transport)

Det ville hurtigt favorisere økonomiske benzinbiler og elbiler (på grøn strøm især).

Hvor hurtigt man kunne lave en sådan omstilling har jeg ingen anelse om, jeg ville tro et årti eller mere. Man skulle nok også køre det i EU regi for at undgå massiv grænsehandel med brændstoffer.

  • 2
  • 0

Vil det så betyde at dieselbils-ejere får normaliseret deres udligningsbidrag igen næste år??? (det er fordoblingen af denne, som har finansieret afgiftfritagelsen på elbiler)... næppe!

Derudover bliver det svært at ændre afgiftsystemet til at blive kilometerbaseret. Det kan gøre at hr. og fru Danmark ganske vist får en billigere ny bil, men til gengæld bliver deres månedslige købekraft mindre, afhængigt af prisen på den nye bil - hvilket ikke kommer staten til gode i den sidste ende (flere forsyningssikkerheds-afgifter som konsekvens). Afledte konsekvenser skal man ikke spøge med...

Desuden udleder dieselbiler mindre CO2 end en tilsvarende benzinbil, så en decideret CO2-afgift er nok at skyde over mål.

  • 2
  • 2

Hvis målet er, engang i fremtiden, at alle biler skal være el-drevne, så er en 100% afgift-fritagelse ikke en mulighed. Jo det kan måske lade sig gøre teoretisk, men i praksis kommer det ikke til at ske. El-biler er pt. for dyre at producerer. Den afgift-fritagelse der har været, har været symptombehandling, mens man ignorerede den egentlige udfordring. Hvordan man så løser den udfordring skal jeg ikke gøre mig klog på, men den nuværende løsning holder ikke i længden.

  • 2
  • 0

Men vi må se at få gjort det attraktivt at bruge el på tidspunkter hvor der er overproduktion.

Arbejdet med at gennemføre sådan noget, står slet ikke mål med gevinsten.

Det er allerede gennemført på nogle områder. F.eks. får du hos Modstrøm gratis natstrøm mellem kl 0 og kl 6.

Det er ikke arbejdet værd. Og det er selvom vi regner med 1.000 elbiler der lader sig styre - et tal jeg vil mene er yderst urealistisk, ihvertfald inden for de næste 5-10 år.

Der er blot tale om at man som forbruger kan lade markedskræfterne råde, og vælge at købe sin strøm på det tidspunkt hvor den er billigst. Der er kun tale om styring, hvis du også mener at det er styring, når bilister har mulighed for om de vil tanke på motorvejstanken til 13 kr/l eller henne hos Ingo til 11 kr/l.

Mit gæt er at stort set alle elbils bilister vel vælge at lade op når det er billigst. Især fordi det er om natten hvor bilen alligevel holder hjemme foran laderen!

  • 5
  • 0

Hvis elbilerne får deres egen afgiftsstruktur og får pålagt en højere registreringsafgift end den nuværende minimumsafgift, som belaster benzin plug-in hybriden BMWi3 REX, så står verden ikke længere…

Hvis elbilerne får deres egen afgiftsstruktur, der resulterer i en højere afgift end for f.eks. en BMWi3 REX, mon så ikke vi får en paralle til camper-fidusen, hvor man skar hul i taget og indsætte en ubrugelig, diminutiv vask for at spare på registreringsafgiften.
Der er bare at lave en lille boks med en 3 kW generator og 1 l benzintank der passer i bagagerummet, og så er det straks en plugin-hybrid.

  • 3
  • 0

Politikerne opfordres til at forlænge afdgiftsfritagelsen mindst I to år. Så vil der komme gang I elbilsalget, som alle jo ønsker.
Indfør det, jeg kalder "konsekvenspolitik". Det betyder, at afgiften f.eks. hvert halve år reguleres efter antal solgte elbiler.
Altså: hvis antallet af solgte elbiler passerer en forudbestemt grænse (f.eks. 20.000 stk), så pålægges der 5% I afgift. Et halvt år efter reguleres til 10%, hvis der er solgt f.eks 40.000 stk. Osv.
Konsekvenspolitik kan benyttes også ved andre afgifter: CO2-afgift, afgift på flybilletter, tilskud til varmepumper, osv. osv.

  • 2
  • 0

Kunne man ikke lave et reguleret afgiftsæt, som justeres efter CO2-udledning, uanset hvilken form for fremdrifts-energi der anvendes?
Vi kan vel alle blive enige om, at selv om ens bil ikke kører på benzin, skal der alligevel "noget" i "tanken", om det er benzin, diesel eller el fra et kraftværk.
Så er det vel "bare", at sætte et sæt grænser op, for hvornår man skal betale hvor meget?!?
Det er muligt, at Tesla S kører på "strøm, som ikke forurener", men vi ved også alle sammen, at der bliver "svinet" et eller andet sted, og at den garanteret bruger mere energi på sin fremdrift, end fx. en Prius.
Vægtafgiften reguleres efter dit brændstofforbrug pr. KM - på samme måde burde det være muligt, at sige, at man i stedet for brugte "Energi-forbruget pr. KM" som "regulator" for afgifterne som skal betales til staten. Her skal så også lige gøres opmærksom på, at der allerede er div. afgifter til staten, på både forsilt brændstof og el tappet fra stikkontakten. En eller anden form for kompensation / udligning kan blive nødvendig.

  • 1
  • 1

...en af hovedindtægskilderne til at holde velfærden i Danmark oppe, den danske statskasse har ikke råd til at misten denne indtægtskilde.

Det totale flow fra transportsektoren lige ned ned i statskassen var 47 mia gode kroner for 2013[1]. Det er mange penge, og den ubegavede vane med rovdrift i transportsektoren har nu låst folketingets udskejelser.

Transportudgifter for en helt almindelig familie er nu så væsentlig del af udgifterne, at medlemmerne automatisk og hurtigt flytter deres transportvalg, hvis det er muligt.. dvs. modvirker skatteministerens forsøg på forøget statsafgifter[2].

[1] Afgifter graf 1992-2013 ..http://www.eof.dk/Viden/Statistik/Bidrag%2...
[2] Mini- microbilerne koster ..http://ing.dk/artikel/miljoerabat-til-genn...

  • 2
  • 0

De fleste elbiler er små biler med snæver plads til fire voksne - og meget lidt bagageplads.
Desuden er rækkevidden for lille og opladningstiden lang.
Endelig er prisen høj i forhold til bilens størrelse.
Og jo, de burde kunne bygges og sælges billigere, men det lille salgstal kræver høj pris, hvis udviklingsomkostningerne skal dækkes.
Derfor er en kick-start (afgiftesfritagelse) en god ide. Større salg vil sænke prisen, så der sælges flere osv osv...
Der mangler typiske familiebiler (som f.eks. Renault Fluence ZE). Toyota Auris hybrid og Prius hybrid er også særdeles anvendelige, men de kører for lidt på el.

  • 7
  • 0

Man kunne jo også vælge at lave en øvre grænse for afgiftsfriheden, f.eks ved 200.000kr. Resten er jo bare unødig frås og luksus der er med til at gøre bilen en endnu dårligere miljømæssig gevinst.

  • 2
  • 2

Resten er jo bare unødig frås og luksus der er med til at gøre bilen en endnu dårligere miljømæssig gevinst.

De biler som Tesla erstatter, er formentlig de største benzinslugere. Så samfundet sparer en del dråber i den øvre ende af skalaen. Men det er en mindre ting. Det der tæller er at de store elbiler er med til at drive udviklingen, både med teknik og som fordomsbrydere.

Tesla har forbavsende hurtigt fået omtrent ligevægt mellem indtægt og udgift, selvom der er uklarhed om deres økonomi.
Det vi støtter er ikke bare flere elbiler på vejene, men også producenternes produktionsapparat (inkl. underleverandører), som er afgørende for at opnå at de er selvkørende. Det tager enormt meget længere tid hvis dén proces skal foregå på rene markedsvilkår, og det vil vi ikke vente på!

Prisudviklingen kan sammenlignes med da fladskærme afløste vakuum-TV. Det var en næsten selvkørende proces, men den gode cirkel med større volumen, lavere priser og nye generationer af produktionsapparat tog alligevel en del år.

En skarp grænse mellem fuld og nul afgiftsfritagelse er unaturlig og vil skævvride markedet.
Jeg synes der skal være misundelsesafgift på dyre elbiler, men den bør være progressiv, og markedsafhængig.

  • 2
  • 0

Jeg synes det er oplagt at der laves en dynamisk afgiftsystemer der skaber incitamenter til producenterne for en transportsektoren minimere co2 udledingen og FORURENING kraftigt.

Tesla har vist vejen både med hensyn til batterikapasitet , design og funktionalitet ( D-model) der rækker ud i fremtiden. Nu har de velhavende løbet Tesla" igang", men for at rigtig mange kan få råd til en funktionel elbil skal prisen jo ned til nærmest en 1/3 af hvad Teslas topmodel koster. Ellers kommer der for få elbiler på vejene og dermed bliver forureningen fra transportsektoren ikke nedsat.

Vil følgende være en metode: ?
- Afgiftfritagelse på nye elbil reduceres løbende nedad med eks 100.000.- / år
- Krav til batterikapasitet forøges løbende således at inden 5 år skal der min. være til 400 km kørsel i "tanken".
- forbrugsafgift på benzin og diselbiler forøges med 100 -200 % over en 10 årig periode.
og / eller ?

Der skal naturligvis arbejdes på at dette bliver fælles EU/ USA krav til producenterne, men måske kan vi vise vejen i stedet for det hele tiden bliver bilproducenternes lobyister der bestemmer lovene i EU.

  • 2
  • 0

Hej.

En fortsat afgifts-fritagelse på elbiler vil gøre, at staten har mindre råd til andre ting. Det vil måske resultere i irriterende afgifter på benzin- og dieselbiler og på sikkerhedsudstyr til disse.

Derfor synes jeg, at der bør være afgift på elbiler. Det skal være på 20.000 - 60.000 kr pr bil.

Det er pjat, hvis nogen mener, at elbiler er CO-2-neutrale. Det er de selvfølgelig, hvis de får vindmøllestrøm om natten. Men en del elbiler får el fra dansk gennemsnitsstrøm, hvor der jo udledes CO-2. Så at sige, at elbiler kører ubegrænset "antal kilometer på literen", er noget vrøvl.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( Og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 3

@Jan

Du kan jo ikke gøre CO2 regnskabetop på den måde, for en forsilbil er opgivet til at udlede x g CO2 pr. kilometer, men så skal vi vel også se på hvad udleder transporten af brænstoffet fra lager til benzintank, raffineringe af råolien, køre en boreplatform etc. Så tror jeg stadigt at el-bilen udleder meget mindre CO2.

Så vi skal sammenligne æbler med æbler og ikke æbler og pære

Model 1:
1 kørt kilometer i forsilbil: x g/km> 1 kørt kilometer i elbil 0 g/km

Model 2:
1 kørt kilomet i forsilbil: x g/km + produktionsudledning for at lave/tranportere brænstof y g/km> 0 g/km + produktionsudledning for at lave/transportere el z g/km

Etc.

  • 0
  • 0

Elbiler bliver først billige, når salget bliver stort. Derfor bør afgiftsfritagelsen forlænges yderligere et par år. Derefter kan man indføre "konsekvenspolitik", hvor afgiften reguleres op, - afhængigt af salgstallet for bilerne.
Og fint med en øvre grænse for afgiftsfritagelsen, f.eks. 300.000 kr. De dyre (Tesla) kan pålægges progressiv afgift over de 300.000 kr.
PS. Helt privat til Flemming Skovbjerg: Siger navnet Niels Skovbjerg (E-ing) dig noget?

  • 1
  • 0

Nej jeg kender ikke Niels Skovbjerg, i så fald vil det være langt ude i familien. Jeg ved der findes 2 grene af Skovbjerg som slet ikke har de samme aner. Jeg tilhøre Harald Blåtand grenen: Å så er'et æt engång løwn, men fra ham stammer de fleste vist i følge slægtsbøger :o))

  • 0
  • 0

Hej Per.

Jeg har læst dit spændende og interessante indlæg. Jeg har nogle kommentarer til dine 2 modeller.

MODEL 1 : Hvis jeg har forstået din Model 1 på den rette måde, så skriver du, at elbilen udleder 0 gram CO-2 pr kilometer. Men det er jo meget misvisende. Elbilen udleder godt nok intet CO-2 ved selve kørslen. Men ved fremstilling af dansk gennemsnitsstrøm udledes der CO-2. Det er jo kun ved vindmøllestrøm om dagen eller natten m.m., at der ikke udledes CO-2. Så en elbil udleder flere gram CO-2 pr kilometer.

MODEL 2 :

Ved fremstilling af el skal der bruges brændsel, dersom det ikke er vindmøllestrøm m.m. Brændslet til det el-producerende værk skal transporteres med lastbil og graves op. Så det er ikke kun ved benzin/diesel-biler, at der sker transport m.m. Og som sagt mener jeg, at elbiler udleder CO-2 pr km.

Jeg har ikke viden nok til at vurdere, om elbiler eller tilsvarende benzin/diesel-biler er de mest miljøvenlige. Det ved jeg ikke nok om. Måske sviner elbiler mere end benzin/diesel-biler ved fremstilling og ved destruktion efter endt brug. Hvad ved jeg ?

Men det er da muligt, at elbiler er mest grønne. Har du tal, der underbygger din fornemmelse af, at elbiler er mere grønne end de mest miljøvenlige benzin- og dieselbiler ?

Det er dog en kæmpe fordel, at elbiler ikke støjer og larmer på samme måde som benzin/diesel-biler.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 2

Hej Jan

Beklager, men du har ikke forstået hvad jeg skriver, håber du bærer over med at jeg skære det ud i pap.

Model 1: En BMW 650xi op imod en Tesla S p85

BMW udledning 213 g/km
Tesla udledning 0 g/km
Dette er ved kun at se på en kørt kilometer i de to biler, nemt og simpelt.

Herefter kan vi kigge på mange modeller og de kan blive enormt komplekse og for mig umulige at beregne eller sætte tal på.

Model 2: En BMW 650xi op imod en Tesla S p85
BMW udledning 213 g/km + udledning af CO2 for at fremstille, distribuere benzinen så BMW'en kan putte det i tanken = z g/km
Tesla udledning 0 g/km + udledning af CO2 for at fremstille, distribuere el så Teslaen kan putte det på batteriet = y g/km

Model 3: En BMW 650xi op imod en Tesla S p85
BMW udledning 213 g/km + udledning af CO2 for at fremstille, distribuere benzinen så BMW'en kan putte det i tanken = z g/km + udledning af CO2 for at fremstille BMW på sin fabrik i Tyskland = a g/km Total 213 + z +a g/km
Tesla udledning 0 g/km + udledning af CO2 for at fremstille, distribuere el så Teslaen kan putte det på batteriet = y g/km + udledning af CO2 for at fremstille Teslaen på sin fabrik i USA = b g/km. Total 0 + y +b g/km

Mit postulat som jeg ikke har fuldt belæg for, er at CO2 udledningen til fabrikation af bilerne er den samme, men CO2 udledningen for at lave el til Teslaen er lavere end for at lave benzin.

Modellerne kan så gøres endnu større hvis vi så skal til at se på bortskaffelsen af bilerne etc. Hvor mange led skal vi tage med.

  • 3
  • 0

Hej Igen Jan

Så har jeg kigget lidt på tal og sådan ser de ud.

Tallene for CO2 pr. Kwh stammer fra Energistyrelsen og CO2 tal for Benzin stammer fra internette. Jeg siger ikke de er eksakte, men jeg er sikker på de giver et ok billede.

CO2 for at lave 1 l. benzin=2331 g
CO2 for at lave 1 Kwh = 340 g

BMW 650xi
Kører 15 km/l hvilket giver 2331g/l /15 km/l=155g/km CO2 for at lave benzinen

Tesla S p85
Kører 500 km på 85Kwh hvilket giver CO2 = 85kwh x340g/kWh/500km=57,8g/km

Regnestykket ser altså nogenlunde sådan ud pr. km.

BMW 650xi =213 g/km+155g/km=368g/km
Tesla S p85= 0 g/km +57,8g/km= 58 g/km

Så det er noget bedre for vores lille jord at køre i elbil set på CO2 regnskabet

  • 2
  • 0

Hej Per.

Tak for dine 2 grundige indlæg. Jeg har læst de begge igennem flere gange. Jeg skal på et senere tidspunkt have læst dem igennem igen for lige at få helt styr på det. Det var dejligt, at du gjorde det så grundigt, så ros til dig.

Jeg påstår ikke - og har aldrig påstået - at de mest miljøvenlige dieselbiler og benzinbiler er lige så miljøvenlige som elbiler. Det har jeg nemlig ikke viden nok om.

Det siger sig selv, at når du vil bruge en stor Tesla S i dit eksempel, ja så skal du også vælge en stor BMW. Så jeg kan godt forstå, at du vælger en stor BMW.

NU er det imidlertid sådan, at jeg ikke er tilhænger af sådan en stor BMW, da den dels er for stor, dels ikke er særlig miljøvenlig. Faktisk mener jeg, at bilen bør være 5.000 - 10.000 kr dyrere i afgifter, da den ikke kører længere på literen. De biler, som jeg synes er interessante, er de mindre og MERE MILJØVENLIGE benzin og dieselbiler.

Derfor har jeg fundet frem til en mindre diesel-bil, der er langt mere miljøvenlig end den store BMW. Og det har jeg sammenlignet med en utrolig spændende elbil.

BIL 1 : DEN 100 % ELDREVNE ELBIL : VW GOLF ELBIL

BIL 2 : DIESELBIL : VW GOLF BLUE MOTION

Elbilen er 427 cm lang. Og diesel-udgaven er 425 cm lang. Så de er næsten lige lange. Og da de begge er Golf-udgaver fra VW, er de måske relativ gode at sammenligne.

Elbilen bruger 12,7 KWH/100 km. Det vil sige 0,127 KWT pr. km. Du skriver at der udledes 340 g CO-2 pr. KWH. Så det må sige 0,127 x 340 = 43,8 gram CO-2 / km.

Diesel-udgaven bruger 31,3 km / l diesel, som er lig med 85 gram CO-2 / km

Både KWH/ km og km/liter diesel er TEORETISKE værdier. I virkelighedens verden er disse 2 biler nok ikke helt så energi-effektive.

Så hvis vi ser på dette lille regnestykke, udleder dieselen dobbelt så meget CO-2 som el-udgaven. Og så skal der - ifølge dine modeller - iregnes flere andre ting. Det skal jeg lige have set på efter weekenden.

Det er muligt, at der ved fremstilling og destruktion af elbilen efter endt brug er en større miljøbelastning end ved dieselbilen. Det modsatte kan også være tilfældet. Det ved jeg ikke. Men det bør man også se på.

Begge biler koster ca. 290.000 kr +- nogle tusinde kroner. Så de er - næsten - lige dyre.

I følge min mening bør denne dieselbil være langt, langt billigere ved at fjerne en betydelig del af afgiften.

At lægge en 60.000 kr i afgift på elbilen er måske for meget. Ja, 60.000 kr er nok for meget. Så nærmer den sig nemlig 350.000 kr. Men jeg mener, at der skal mindst 20.000 kr på i afgift.

God weekend.

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 0
  • 1

Hej Jan

Beklager du sammenligner stadigt æbler og pære. Jeg prøver igen, nu med din bil som eksempel.

BIL 1 : DEN 100 % ELDREVNE ELBIL : VW GOLF ELBIL

BIL 2 : DIESELBIL : VW GOLF BLUE MOTION

Forudsætning:
CO2 for at lave 1 l. benzin=2331 g
CO2 for at lave 1 Kwh = 340 g

Dieseløkonomi: 31,3 km/l, udledning 117 g/km, data fra VW hjemmeside

Bil 1: Total CO2 udledning= 0 g/km + 43,8 g/km=43,8 g/km
Bil 2: Total CO2 udledning= 117 g/km + 2331 g/l/31,3 km/l= 117 g/km+74,5g/km=191 g/km

I dit eget eksempel altså over 4 gange så meget CO2 fra Diesel-bilen som fra El-bilen.

  • 5
  • 0

Hej Per.
Det er rigtigt at: forbrænding af 1 liter benzin udleder 2,38 kg CO2.
Men der bruges også energi til at fremstille benzin:
Ca 1 Kwh strøm til at raffinere olie til 1 liter benzin.
Dermed endnu en fordel til elbilerne.

Er nedenstående medregnet?
Hvor meget energi bliver der brugt på at pumpe olie op fra undergrunden, transport til raffinaderi, transport til tankstationer.

  • 3
  • 0

Som jeg har kunnet finde, er det co2 udledningen for at fremstille 1 l benzin. Jeg ved ikke 100% hvor langt de er gået i beregningen. Tror ikke personligt at man kan beregne det helt nøjagtigt, for hvor meget co2 koster det at lave en boreplatform og hvad koster undersøgelserne. Jeg tror det er lige så svært at finde co2 tallet for hvor meget et kraftværk eller en vindmølle koster.

  • 0
  • 0

Hej Per.

Tak for nogle spændende indlæg.

Du kritiserer de indlæg, som jeg har skrevet hidtil i denne tråd. Derfor har jeg læst mine - og alle dine igennem - flere gange. Jeg synes ikke, at jeg skriver noget forkert i disse. Du snakker om æble og pærer. Jeg synes, at det er rigtigt det, som jeg skriver.

PÅ DEN ENE SIDE OG PÅ DEN ANDEN SIDE :

På den ene side vil det ikke overraske mig, hvis dieselbilen VW Golf Blue Motion er mindre miljøvenlig end elbilen VW e Golf . Og det vil selvfølgelig være godt, hvis fremtidens og nutidens elbiler er mere miljøvenlige end de mest grønne af nutidens benzin- og dieselbiler. Elbilen Nissan Leaf har vistnok også vist sig at være den mest miljøvenlige i en livscyklus-anelyse. Det vil jeg dog undersøge nærmere, førend jeg kommer ind på denne undersøgelse.

Dine tal tyder også på, at elbilen VW e Golf slår dieselbilen VW Golf Blue Motion m.h.t. CO-2-belastning.

Men på den anden side er jeg ikke overbevist om, at det er så simpelt.

Derfor har jeg foreløbig kigget overskrifterne på 3540 artikler igennem her på Ingeniøren, som handler om biler m.m. Når jeg får kigget alle artiklers overskrifter igennem, vil jeg have set 5740 artiklers overskrifter igennem. Så vil jeg kigge en smule på, hvad der er skrevet om elbiler her på Ingeniøren igennem en del år. Det tager selvfølgelig tid, så det kan vare lang tid, førend jeg vender tilbage med dette.

Per, jeg har et spørgsmål: I dine beregninger er der da taget højde for, at kul til el-produktion skal graves op og transporteres til kraftværker ? Det kræver jo meget energi.

Man bør jo egentlig også se på såkaldte LIVSCYKLUS-ANELYSER for elbiler, diesel- og benzinbiler. Det vil sige vugge til grav eller vugge til krukke. De er dog hamrende svære at lave. I forbindelse med dette er det et meget relevant spørgsmål :

Holder elbiler med batteri lige så lang tid som benzin- og dieselbiler ? Hvis en elbil skal have skiftet hele batteriet midt i bilens levetid, vil det jo have indvirkning på bilens CO-2-aftryk og belastning af ressourcer.

I artiklen i følgende link kommer man ind på, hvor meget lithium, der er i verden. Man regner på hvor mange af elbilerne Nissan Leaf, som man kan lave af dette lithium. Jeg ved ikke, om beregningerne holder. Og kan nogle fortælle mig, hvad konklusionen er i artiklen ? HVor mange Nissan Leaf er der lithium til ?

http://large.stanford.edu/courses/2010/ph2...

God weekend til os alle.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 1

Hej Jan!
Jeg har hørt, at der allerede er lavet opgørelser over omkostningerne ved de forskellige biltyper. ... Og at de nyudviklede klarer sig meget dårligt, idet udviklingen af de første el-biler stoppede, da Ford lancerede sin benzinbil. Bare antallet af benzin- og dieselbiler gør, at miljøomkostningerne pr. bil er meget lille – selv med det større forbrug.
I håb om, at dette kan være dig en lille hjælp i dit fortsatte store arbejde (projekt):-)
Carsten

  • 0
  • 0