Rapport: Salget af fossilbiler halveres globalt inden 2030
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rapport: Salget af fossilbiler halveres globalt inden 2030

Den genopladelige hybrid Mitsubishi Outlander. (Foto: Mitsubishi)

Den tid, hvor en bil var ensbetydende med noget, som kører på benzin eller diesel, er ved at være forbi. I 2030 vil halvdelen af bilerne, som sælges, have en elektrisk motor.

Særligt fra 2025 – da vil det ikke længere være dyrere at købe en elektrisk bil end en bil, der udelukkende har forbrændingsmotor.

Forbrændingsmotorens dage er dog langtfra talte ifølge en ny rapport fra analyseselskabet Boston Consulting Group (BCG).

Størstedelen af elektrificeringen vil ske ved hjælp af hybrider.

Men batteripriserne gør, at elektrisk transport bliver stadigt mere attraktivt. Prisen på batterier er faldet med 20 procent hvert år siden 2009, hedder det i rapporten.

Elektrificering afhængig af pisk og gulerod

Dette falder sammen med stadigt strengere udledningskrav fra myndigheder verden over. Incitamentsordninger og andre fordele gør, at det bliver mere og mere attraktivt at købe en helt eller delvist elektrisk bil.

Og frem til 2025 vil salget af elektriske biler fortsat hovedsageligt drives af sådanne ordninger.

Elbil: Tesla Model 3. (Foto: Tesla)

Men strengere udledningskrav vil ikke tvinge elbiler eller hybrider igennem før i 2020, hvor det forventes, at strengere krav til CO2-udledning vil gøre det nødvendigt for alle bilproducenter at elektrificere.

Elektrificeringen vil imidlertid udspille sig på forskellige måder på forskellige markeder. Elbiler vil ikke overtage for forbrændingsmotorbiler i USA eller Japan, hævdes det.

I USA vil mild hybridisering og rene batterielektriske biler være de mest udbredte former for elektrificering. Milde hybrider er i bund og grund biler med forbrændingsmotor, som støttes af små 48 volts elmotorer, således at forbruget går ned under accelerering og i situationer, hvor der ikke kræves stor effekt.

Elbiler vigtigst i Europa og Kina

I Europa og Kina ventes det, at det først og fremmest er batterielektriske biler, som vil drive elektrificeringen – altså elbiler og ikke hybrider. Her vil en stor vækst i salget af elbiler ske i perioden 2023 til 2025 ifølge BCG.

I Japan og resten af verden er det genopladelige hybrider og milde hybrider, som kommer til at drive elektrificeringen.

Den nye version af elbil-SUV-konceptet I.D. Crozz fra Volkswagen. (Foto: Volkswagen)

Med andre ord kommer forbrændingsmotoren stadig til at være helt central for bilproducenterne i mange år fremover. For alle typer hybrider, med undtagelse af genopladelige brintbiler, indeholder en forbrændingsmotor.

Ifølge BCG kommer 76 procent af alle biler til at have en forbrændingsmotor i 2030, eftersom de spår, at elbilandelen globalt vil være 14 procent. I 2025 vil den være 6 procent, ifølge rapporten.

Til sammenligning ventes alle elektriske biler, både elbiler og hybrider, at stå for 5 procent af den globale bilproduktion i år. Kun 0,9 procent af bilerne, som produceres i år, er rene batterielektriske biler ifølge BCG.

Diesel står for fald

Samtidig står dieselmotoren for fald. I 2020 ventes det, at 36 procent af alle nye biler har dieselmotor, mens andelen i 2030 ventes at være 12 procent. I samme periode øges andelen af elbiler fra 1 til 22 procent.

Men høje elpriser og kort gennemsnitlig kørelængde vil sørge for, at europæerne vil foretrække forbrændingsmotor frem til 2025.

Det ventes, at strenge CO2-udledningskrav i Europa og Kina vil være hovedårsagen til, at bilproducenterne går efter elbiler i disse markeder. Disse kan være så lave som 78 gram CO2 pr. kilometer i 2025.

Allerede i 2021 ventes det, at EU’s CO2-krav vil være 95 gram pr. kilometer. I USA ventes det, at udledningskravet først vil være 97 gram pr. kilometer i 2025. Dermed har det amerikanske marked ikke helt så lidt tid til at skære ned på CO2-udledningen.

Billigere at eje

Hybrider med større batteripakker eller rene elbiler vil blive stadigt mere attraktive. Mens lithium-ion-celler i dag har en pris på omtrent 150 dollar pr. kilowattime, venter BCG, at prisen falder til under 90 dollar i 2030.

Mild hybridisering kan indebære installering af en lille 48 volts motor og et lille batteri. (Foto: Renault/Continental/montage)

En anden vigtig faktor er, hvor meget det vil koste at eje biler med forskellige grader af elektrificering. En mellemstor (C-segment) bil med forbrændingsmotor vil i USA i 2020 koste omtrent 30.000 dollars (200.000 kroner) at købe og holde i fem år.

En genopladelig hybrid vil koste omtrent 35.500 dollars, og en elbil omkring 35.000 dollars (hhv 236.000 og 233.000 kroner).

Men omkostningsbilledet vil ændre sig frem mod 2030, og det er særligt ejeromkostningerne på elbiler, som falder.

I 2028 vil det være lige så billigt at købe og holde en elbil i fem år som en forbrændingsmotorbil, og i 2030 vil ingen biltyper være billigere end en elbil. Det vil samtidig blive dyrere at køre biler med forbrændingsmotor.

Men det er slet ikke sikkert, at vi vil ønske at eje vores egne biler. Delebiler vil nemlig være 40 procent billigere pr. kilometer end privatejede biler i 2030, hævdes det.

Flere usikkerhedsmomenter

Det er imidlertid usikkerhedsmomenter i spådommene.

Variabler, som kan give store udslag, er priserne på olie og batterier. BCG har regnet med en oljepris på 60 dollars tønden, men hvis prisen går op, vil det blive langt mere attraktivt med elektrificering.

Alternativt kan batteriprisen falde hurtigere end antaget, således at prisen falder til 70 dollars pr. kilowattime i 2030.

Derudover vil incitamenter have en stor påvirkning. Stærke incitamenter kan give hurtigere elektrificering, mens svagere eller ingen incitamenter kan gøre, at det går langsommere.

Hele rapporten bliver publiceret i løbet af de kommende uger, men uddrag af den kan findes hos BCG.

Denne artikel blev først publiceret på tu.no.

Det er interessant at prisen på batterier hævdes at have faldet med 20%/år siden 2009 mens prisen "kun" forventes at gå ned $150/kwh til $90/kwh over de næste 12 år (svarende til godt 4% fald om året). Tager i betragtning, at flere centrale aktører er lige på tærsklen til at sætte nye fabrikker af hidtil uset skala i drift ville jeg forvente kraftigere fald i de kommende år.

  • 13
  • 0

Rygterne siger, at Tesla allerede er snublende nær 100 $/kWh. Men de har også helgarderet med at sige "under 90 $/kWh" ;-)

En halvering globalt dækker over meget store forskelle. Og mange steder er der slet ikke elektrisk infrastruktur til at køre med elbiler.

Benzinmotorer kan laves meget billigt, så de vil nok være førstevalg i fattige egne i lang tid endnu.

I Europa kan det være >80% af bilsalget, der er elbiler i 2030. Hvis man ofte skal køre meget langt, eller kun kører meget lidt (<5.000 km/år), så kan benzinbiler være bedre for den enkelte, også efter 2030.

Jeg synes faktisk, at analysen virker ret sober. Det er ikke ligesom en IEA analyse, der forudser, at vindmøllekapaciteten vil stige med 5% frem til 2030... Ting tager tid, og altid længere tid end idealisterne ønsker :-)

Der er ikke så lang tid som vi går og tror til 2030, og der skal ske en rivende udvikling for at nå det. Nu har vi haft Tesla Model S i en årrække, og ud over at den største batteripakke er vokset, er der ikke sket meget. Der mangler 20+ forskellige konsummodeller med >300 km reel rækkevidde til at dække markedet.

  • 6
  • 3