Rapport: Indfør realtidssporing af alle kommercielle fly
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rapport: Indfør realtidssporing af alle kommercielle fly

En indledende rapport om hændelsesforløbet omkring den mystiske forsvinden af MH370 fra det malaysiske transportministerium er netop blevet offentliggjort. Ministeriet redegør over fem kortfattede sider for forløbet og giver på den baggrund sine anbefalinger til FN’s koordinerende luftfartsorganisation ICAO:

»Det anbefales, at den internationale organisation for civil luftfart (ICAO) undersøger sikkerhedsfordelene ved at introducere en standard for realtidssporing af kommercielle luftfartøjer,« lyder anbefalingen.

Ministeriet argumenterer med, at kommercielle fly tilbringer ‘anselige mængder tid’ over øde områder og refererer til, at der over de seneste fem år nu har været to hændelser, hvor passagerfly er forsvundet, uden at eftersøgningholdet har kendt den seneste position. Det sker med henvisning til Air France-flyet, der forsvandt over Atlanterhavet i 2009.

Se Ingeniørens fokus om Malaysian Arlines MH370

Rapporten er hemmeligstemplet og dateret den 9. april, men er altså offentliggjort nu. Minut for minut gennemgås kommunikationen mellem flyets piloter og kontrolcentret på jorden, samt de løbende radarobservationer af flyets færden, som tidligere har været fremme.

Af redegørelsen for hændelsesforløbet fremgår det dog også, at flyet havde været meldt savnet i næsten fem timer, før en redningsaktion blev igangsat.

Det vietnamesiske kontrolcenter i Ho Chi Minh, der skulle overtage kommunikationen med MH370 fra Kuala Lumpur-centret, hørte aldrig fra flyets piloter og slog alarm og kontaktede derfor kontrolcentret i Kuala Lumpur.

Følg jagten på MH370 i din indbakke - tilmeld dig Ingeniørens nyhedsbrev

Ifølge rapporten gik kontrolcentret i Kuala Lumpur umiddelbart efter Ho Chi Minhs alarm kl. 1:38 lokal tid i gang med at kontakte kontrolcentre i blandt andet Hong Kong og Singapore for at blive klogere på, om flyet havde taget kontakt til andre kontroltårne.

Klokken 5:30 aktiveredes det koordinerede beredskabscenter i Malaysia.

CNN har samlet en række forskellig dokumentation vedrørende MH370 - heriblandt de frigivne optagelser af radiokommunikationen mellem flyet og kontrolcentret og fortegnelsen over lasten ombord. Du kan se det hele her.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Luftfartsindustrien er til grin når et fly bare kan forsvinde. Når jeg er på vandretur i Norge kan alle se mig og min tracee på min spot hjemmeside, plottet ind på et googlemap kort. Og batteriet på min spot holder et år! Enheden vejer som en mobiltelefon.

  • 1
  • 1

Alle ikke militære fly burde for længst have haft udstyr som ikke kan "slukkes" ved kapring eller uautoriseret brug af flyet.
Samtidig burde hvert eneste kommercielle fly være satelitovervåget fra det øjeblik de er kommet over 1000 fod over jorden.
Tænk hvor nemt det ville have været at finde såvel det seneste fly fra Malaysia som det Air Frnace fly som forsvandt i Atlanten for nogle år siden.
Kaprede fly som afviger fra planlagte flyrute ville også kunne opdages tidl.

  • 4
  • 0

Jeg tænker også (er ikke radio/signal-ingeniør!), at det må være let at have en lille batteridrevet enhed på ydersiden af flyet, som ikke kan tilgås indefra, og som konstant (hvert minut) sender et unikt 'ping'.

Jeg foreslog batteridrift, fordi jeg har fået det indtryk, at piloterne kan slukke for alt udstyr ombord, og at der sikkert ikke vil blive lavet om på det.

Hvis et fly letter uden at udsende signaler (batterierne er løbet tør, eller der er pillet ved det), så ved man det i det mindste, og kan overvåge flyet nærmere med andre midler.

  • 0
  • 0

Skibsfarten har gjort det i mange år. Der er mig bekendt noget lignende på trapperne til fly. Det skal så monteres således at det ikke kan slukkes eller saboteres af nogle om bord.

  • 0
  • 0

Det er ikke fordi MH370 manglede muligheder for at sende position via. Satellit:
- ADS-B via. Iridium satellitter (første generations).
- Der var også 3 ELT/EPIRB transpondere ombord som benytter COPAS-SARSAT satellitter

Spørgsmålet er om satellit kommunikations netværk har båndbrede til at transportere 'live' data fra 10000+ rutefly?

Den Spot TRACERTRACK som er nævnt i første indlæg benytter Globalstar satellitnetværk, som ikke har god dækning overalt, specielt ikke Stillehavet.
http://eu.globalstar.com/en/index.php?cid=...
Ud fra hvad jeg kunne læse mig til er Globalstar tekst systemet baseret på at data gemmes indtil en satellit kommer til syne på horisonten, hvilket kan tage op til 20 min.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten