Rapport frikender synshallernes test af partikelfiltre

Det er ikke muligt at slippe igennem et bilsyn med et ødelagt eller manglende partikelfilter. Det fastslår en endnu ikke offentliggjort rapport fra Miljøstyrelsen og Trafikstyrelsen. Konklusionen går stik mod, hvad TV2´s program "Operation X: Den usynlige dræber" fandt, og hvad en ekspert tidligere har udtalt til ing.dk.

Tv-udsendelsen fik sidste år transportministeren og miljøministeren til at igangsætte en undersøgelse af kontrollen med de eftermonterede partikelfiltre, som Miljøstyrelsen og Trafikstyrelsen skulle gennemføre. Og den foreløbige konklusion er altså klar. Opacitetsmålingen er indtil videre tilstrækkelig.

Med synshallernes nuværende metode opdager kontrolfolkene køretøjer, der enten har sat åbne filtre på, som ikke har monteret dem eller har skadede filtre, lyder konklusionen ifølge Ingeniørens oplysninger.

Den udmelding står i klar modsætning til udtalelser fra blandt andre Henrik Tarp, sektionsleder for vedvarende energi og transport hos Teknologisk Institut i Aarhus, der udtalte følgende til ing.dk sidste år:

»En opacitetsmåling kan fortælle, hvor sort røgen er, men ikke om køretøjet overholder normen i forhold til typegodkendelsen.«

Den færdige rapport forventes til november 2011 og det ser ikke ud til, at der bliver ændret på procedurerne for målinger. I september afholdes en workshop, hvor de foreløbige resultater vil blive diskuteret. Her vil man også diskutere tyske resultater, som har arbejdet med en anden måde at måle udstødningsgasserne på.

Målemetoden er tilstrækkelig, indtil videre

Som det er nu, er opacitetsmålingen tilstrækkelig til at måle de gældende niveauer. Men det vil nok ændre sig, hvis niveauerne bliver sænket yderligere.

Metoden har nemlig sine begrænsninger, da den ikke kan måle de ultrafine partikler, og fordi metodens detektionsgrænse er i nærheden af miljøzone-grænseværdien. Derfor kan der være grund til at vente på tyske resultater, før Danmark beslutter mere.

Opacitetsmålingen foregår overordnet på den måde, at man sender en lysstråle igennem udstødningsgasserne for at måle, hvor mange partikler røgen indeholder. I den nye tyske variant måler man ikke gennemsigtighed, men sender laserlys på tværs af udstødningen, og måler i stedet spredning af lyset. På den måde skulle det være nemmere at måle de mindste partikler.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er der nogen der ved, om en disabled EGR ventil vil kunne snyde målestationen til at tro, at det falske filter der er påsat bilen, virker?

Ved at slå EGR funktionen fra, reducerer man partikelforureningen men forøger NOx forureningen fra motoren ret markant. Hvis man så samtidig bilder synshallen ind at man har installeret et eftermonteret partikelfilter, vil de mon kunne teste denne slags snyd?

Ifølge denne artikel om emnet reduceres opacitetsmåling af partikler ved at slå EGR funktionen fra: http://www.ias.ac.in/sadhana/Pdf2004Jun/Pe...

  • 0
  • 0

Du kan ikke snyde og bilde synshallen ind at du har eftermonteret et filter. Synshallen skal fysisk konstatere at filteret er til stede og du skal dokumentere at det er godkendt til den pågældende bilmodel. Vi skal, modsat af hvad folk tror, ikke måle om det virker. Det så vi jo også i fjernsynet at vi ikke kan. Vi skal kun måle om bilen overholder den værdi ved opasitetsmålingen, som den er mærket med.

  • 0
  • 0

Du kan ikke snyde og bilde synshallen ind at du har eftermonteret et filter. Synshallen skal fysisk konstatere at filteret er til stede og du skal dokumentere at det er godkendt til den pågældende bilmodel. Vi skal, modsat af hvad folk tror, ikke måle om det virker. Det så vi jo også i fjernsynet at vi ikke kan. Vi skal kun måle om bilen overholder den værdi ved opasitetsmålingen, som den er mærket med.

Det forstår jeg ikke. Hvis jeg har et dummy-filter siddende på bilen, så kan i se at der er noget i udstødningsvejen der ligner et filter, men bare er en lydpotte-lignende dims.

Udover manglende dokumentation på at det er et filter, hvordan vil i så kunne afgøre om det er funktionelt?

Hvordan kan i måle filterets virkning hvis det kun er bilens opacitet i får opgivet og efterprøver?

  • 0
  • 0

Så skal du jo købe et defekt filter med dokumentationen til. Men hvis der er nogen der gider rode med det, såå - I dokumentationen er der et billede, eller tegning, af filteret og der er anvist hvordan det kan genkendes, med mærkning fra fabrikanten.

Vi skal ikke kontrollere om filteret virker. Vi skal som sagt kun kontrollere om bilen overholder kravet til opasitet, som den er mærket med fra bilfabrikken. Jeg forstår godt din pointe. Efter min mening er det hele også bare en ny skatteskrue. "Man"( politikerne) håber vel bare på at der ikke er ret mange der får filteret eftermonteret. Ellers kommer der jo ikke flere penge i kassen. Jeg så også TV-udsendelsen og undrede mig over at den meget erfarne synsmand så så forbløffet ud da han konstaterede at han ikke kunne måle at filteret var defekt.

  • 0
  • 0

Det vigtigste er vel at filterene virker - og det kan man altså ikke måle. Det fremgik jo også ganske tydeligt af udsendelsen. Hvorfor man så skal fyre skattekroner af på en undersøgelse lavet af dem der er ansvarlige for de utilstrækkelige målemetoder - med en konklusion der kunne gættes på forhånd - er mig en gåde. I det mindste giver afbrænding af skattekroner ikke anledning til partikler. I udsendelsen demonstrerede man en målemetode, der som en start jo kunne bruges til godkendelse af de busser og lastbiler, der kører en stor del af deres km i byerne. Så lad os private betale den strafafgift - det kan vel dække de unødvendige undersøgelser ;-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten