Rapport: Fejl og mangler præger forsvarets lejrudstyr
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rapport: Fejl og mangler præger forsvarets lejrudstyr

De danske soldater i Afghanistan er omgivet af materiel, der ikke lever op til en lang række Nato-krav og kontraktspecifikationer og som i visse tilfælde er direkte farligt for den personlige sikkerhed i lejrene.

Sådan lyder kritikken i en række dokumenter fra Forsvarets Materieltjeneste, FMT, der påpeger en lang række fejl og mangler ved ofte helt nyanskaffet materiel, der blandt andet anvendes i de danske lejre.

Christian Bjørnskov er lektor i nationaløkonomi ved Handelshøjskolen i Århus og følger løbende forsvaret og forsvarsindustrien. Han har læst notaterne og er rystet over de mange eksempler på, hvordan forsvaret tilsyneladende ignorerer lovgivningen.

»Hvis forholdene er som beskrevet, er der noget, der tyder på, at forsvaret af underlige grunde føler sig hævet over loven. Man må spørge sig selv, om det skyldes tradition, eller om det er mangel på sanktioner over for forsvaret, der gør det muligt,« siger Christian Bjørnskov.

Flere forskellige problemer

Dokumenterne opremser flere problemer ved materiellet omkring manglende opfyldelse af danske regler, rammeaftaler med leverandører og Nato-standarder (Stanag). Blandt det problemfyldte materiel, der behandles, er eksempelvis 90 drivmiddeltanke, der ikke overholder Nato-kravene. Tankene skal ifølge kontrakten mellem FMT og leverandøren, HMK Bilcon, fungere fejlfrit i omgivelsestemperaturer på op til 60 grader, men tankene får driftsproblemer ved 45 grader, hvilket angiveligt har medført flere havarier af pumper og dieselmotorer på tankanlæggene i blandt andet Camp Bastion, Afghanistan.

Derudover kan anlæggene kun benytte almindelig diesel, selv om de ifølge Stanag-aftalen skal kunne bruge Nato single-fuel, F-34, der er en brændstoftype, som sikrer, at de forskellige landes materiel kan bruges sammen. Ifølge et bilag til notatet har tankanlæggene kostet 100 millioner kroner alene i anskaffelse.

»Det tyder på, at der anskaffes materiel med åbenlyse fejl, men hvor man alligevel holder sig til samme leverandør. Det virker jo grotesk,« siger Christian Bjørnskov.

I notatet står desuden, at 115 containere indkøbt af forsvaret ikke overholder kravene i kontrakten eller gældende dansk lovgivning, da der ikke benyttes brandklasse 1 materialer til isolering.

Desuden har forsvaret ifølge notatet indkøbt seks ammunitionscontainere, der ikke overholder ATEX-reglementet (ATmosphere EXplosive) omkring eksplosionsfarligt miljø og derfor må udskiftes.

Forsvarsekspert og lektor ved Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet, Peter Viggo Jakobsen, mener notaterne strider mod forsvarets løfter om bedre forhold for personellet.

»Med mindre problemerne kan forklares med, at man ikke kunne få det materiel, der var i orden, hurtigt nok, eller at krigens realiteter har gjort det umuligt etc. Men det lader jo ikke til at være tilfældet, hvis man har kunnet købe hyldevarer billigere,« siger Peter Viggo Jakobsen.

Soldater i klemme

Her stopper problemerne dog ikke. Ifølge el-inspektionsrapporter fra de danske lejre i Afghanistan i 2008, ser det også rigtigt skidt ud med sikkerheden af elinstallationerne rundt om i lejrene. I en af rapporterne hedder det blandt andet, at »der er ved nærværende elinspektion ved Nationalt Støteelement Kandahar Airfield, Afghanistan, konstateret så væsentlige fejl og mangler ved de etablerede elinstallationer, at dele af elinstallationen karakteriseres som værende til fare for personer, husdyr og ejendom«.

Hos forsvarets største personelorganisation, Centralforeningen for Stampersonel, CS, fremhæver formand Jesper Korsgaard Hansen, at soldaterne med god ret forventer, at materiellet, der sendes til lejrene, er i orden.

CS har selv påpeget problemer med manglende afskærmning ved farlige maskiner efter et besøg i Afghanistan i januar.

»Soldaterne har hverken uddannelsen eller tiden til at vurdere, om den slags ting er i orden, og det skal de selvfølgelig heller ikke bruge deres kræfter på. Den opgave ligger hos FMT. Materiellet bør og skal være i orden, når det lander ude i lejrene,« siger Jesper Korsgaard Hansen.

FMT: Fejlene udbedret

Forsvarets Materieltjeneste anerkender i et skriftligt svar over for Ingeniøren, at der har været problemer med en ældre version af drivmiddeltankene, der var konstrueret til danske forhold, men alligevel blev sendt til Afghanistan.

Ifølge FMT er fejlene udbedret, og FMT kender ikke til efterfølgende problemer med tankanlæggene.

FMT oplyser desuden, at man ikke er bekendt med at have containere, der ikke opfylder brandkravene. FMT skriver, at ammunitionscontainerne overholder ATEX-direktiverne, og at alle ammunitionscontainere er godkendt af forsvarets eksplosivstofinspektør. FMT oplyser i øvrigt, at inspektionsrapporter sendes til Hærens Operative Kommando samt respektive chefer, der er ansvarlige for udbedringen. Herefter følges der op ved fornyede inspektioner.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først