Rapport: En liter halm-benzin koster en femmer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rapport: En liter halm-benzin koster en femmer

Det koster 5,32 kroner at fremstille en liter bioethanol, baseret på halm eller andre planterester.

Det viser en rapport fra nyhedsbureauet Bloombergs tænketank New Energy Finance, som Novozymes og det hollandske biotekselskab DSN har betalt for.

Der er vel at mærke ikke tale om en teoretisk pris, der kræver yderligere udvikling af enzymer eller teknologier. En god femmer er prisen for benzinen, der vil komme ud af et halm-raffinaderi, der bliver opført i dag, fastslår rapporten.

Energikoncentrationen i bioethanol er dog lavere end i traditionel benzin, og prisen skal derfor ganges med cirka 1,5 for at nå op på samme brandværdi som en liter af de fossile kulbrinter.

Med den pris er biobenzinen stadig ingen billig måde at reducere CO2-udslippet på. Det koster næsten 1.200 kroner per ton, som atmosfæren slipper for, hvis man regner med, at fremstillingen af en liter biobenzin udleder en femtedel af den CO2, som almindelig benzin gør.

Men der skal ikke meget lavere produktionspris for biobenzinen til, før at det bliver mere realistisk at skære ned på CO2-udslippet ved hjælp af halm og andre planterester. Lykkes det at udvikle teknologien, så halm-benzinen kommer ned på 3,75 kroner per liter, så vil CO2-reduktionen ifølge Bloomberg-tænketanken kun koste 45 kroner per ton.

Byg 788 bioraffinaderier

Tænketanken fastslår, at Europa ved blot at udnytte 25 procent af den biomasse, der i dag rådner op på markerne, samt en del husholdningsaffald kan producere 52 procent af al benzin, som europæerne fylder i deres biler.

Det hører med til billedet, at det tal gælder i 2020, hvor forbruget af benzin ifølge rapporten falder med 20 procent, fordi flere og flere går over til diesel.

Skal vi producere så meget benzin, 75 milliarder liter årligt, fra biomasse, så vil det skabe 87.000 job i 2020, vurderer Bloomberg-analytikerne. I nogle af årene indtil da vil der endda være endnu flere beskæftigede, når de 788 store bioraffinaderier skal bygges i de europæiske landdistrikter.

Skal landmændene have 65 milliarder i halm-tilskud?

Der må ikke være mere end 50 kilometer til nærmeste raffinaderi. Så bliver det for dyrt at transportere halmen, majsstænglerne, og hvad vi ellers har at gøre godt med af biomasse.

Prisen for at indsamle halmen er i forvejen for høj. Det er ganske enkelt ikke teknisk muligt at komme ned på et konkurrencedygtigt niveau, uden tilskud fra det offentlige, ligesom vi i Danmark i dag giver støtte til den halm, der bliver brændt af på kraftværkerne.

Bloomberg-analytikerne kigger derfor misundeligt til USA, hvor tilskuddet er 289 kroner per ton biomasse, der bliver samlet ind. Følger Europa den model, kan landmændene se frem til et samlet tilskud på 65 milliarder kroner årligt, hvis de samler alle de 225 millioner tons ind, som skal til at producere godt halvdelen af europæernes benzin.

Vores biler skal bygges om

Samtidig skal europæerne have gjort noget ved deres biler, der i dag ikke kan køre på høje koncentrationer af bioethanol. Regningen for den øvelse, sætter rapporten ikke tal på.

Rapporten fremhæver i stedet, at bioraffinaderierne i løbet af ti år kan sælge benzin for 922 milliarder kroner. Det skal sammenlignes med, at vi importerer 85 procent af olien til vores benzin i dag, hvilket ifølge rapporten koster omkring 3,5 kroner per liter.

Trods fordelene ved halmbenzinen, sker der intet som helst i Europa, påpeger vicedirektør Lars Hansen, Novozymes. Hvis ikke tilskud eller politik bliver ændret, vil bare én procent af vores benzin i 2020 være brygget af planterester.

»Uden tilskud sker der ikke noget, for olien er stadig enormt billig. Den reelle oliepris afspejler for eksempel ikke indvirkningen på klimaet,« siger Lars Hansen.

»Det bedste vil være et lovkrav til dem, som sælger benzinen, om, at de skal blande en stigende procentdel bioethanol fra planterester i hvert år,« tilføjer han med henvisning til, at sådan griber USA det an.

Novozymes: Biobenzin giver mere værdi end afbrænding

Lars Hansen afviser, at der bliver et problem med at omstille bilparken til at brænde bioethanol af, blandt andet med henvisning til, at det kan alle biler i Brasilien.

»Når 150 millioner brasilianere kan, så kan vi også, og for 100 eller 125 dollars kan man i USA købe et sæt, der indstiller motoren, så den kan køre på væsentligt højere koncentrationer af bioethanol,« siger Lars Hansen.

Han har ikke noget imod, hvis der bliver bygget kraftvarmeværker andre steder i Europa, hvor biomassen kan brændes i stedet for at gøre den til biobenzin.

»Så skaber vi et marked for biomasse. Og vi mener, at det skaber mere værdi at udnytte lignin, som brænder godt, til energiproduktion, cellulose til biobrændstof og resten til foder, ligesom Dong gør det på Inbicon-anlægget i Kalundborg,« siger Lars Hansen.

Han oplyser, at Novozymes har været med til at betale den nye rapport, fordi »den europæiske debat har savnet et overblik over, hvad potentialet for biobrændstoffer er«.

Dokumentation

Læs rapporten fra Bloomberg New Energy Finance

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad er problemet, det meste af benzinprisen er afgifter.
Selv jeg kan regne ud at hvis man justerer lidt på afgifterne kan det faktisk lade sig gøre men det er ikke miliøet man tænker på inde på borgen.

  • 0
  • 0

"Den reelle oliepris afspejler for eksempel ikke indvirkningen på klimaet"

Og denne "indvirkning på klimaet" afspejles for eksempel heller ikke i praksis, så fair nok

..nu er klimaet vel heller ikke sponsoreret af Novozymes

  • 0
  • 0

Hvis vi omdanner mad til olie, og benzin - vil der så være mad nok? Og, hvis ikke - hvem skal så sulte?

Måske, var det mere fornuftigt, at kunne det modsatte: At lave olie om til mad.

  • 0
  • 0

Hvis vi omdanner mad til olie, og benzin - vil der så være mad nok? Og, hvis ikke - hvem skal så sulte?

Det må blive nogle svampe og bakterier der skal sulte, eller ikke får lov at udvikle sig så meget som ellers.

Det eneste der sker ved at fjerne halmstrået i stedet for at snitte det og pløje det ned, må være at vi fjerner nogle næringsstoffer, og jorden bliver lidt ringere til at opsuge vand og holde på det i en tørkeperiode, jeg tror det hedder jordens bonitet.

Der skal en del energi til opbinding, læsning, transport m.m. så spørgsmålet er hvad biomasse koster på CO2 regnskabet.

Hjemmelavet benzin må under alle omstændigheder generere overskud på handelsbalancen, og give flere Danske arbejdspladser, det tæller vel også?

Det er kan et halvt år siden vi fik at vide at bio-ethanolen i USA kan produceres for 2,80kr, hvorfor skal det være dobbelt op i EU/Danmark?

http://ing.dk/artikel/106444-her-er-hemmel...

  • 0
  • 0

"Energikoncentrationen i bioethanol er dog lavere end i traditionel benzin, og prisen skal derfor ganges med cirka 1,5 for at nå op på samme brandværdi som en liter af de fossile kulbrinter."

1) Dem der bare kender lidt til specs. på Saab's BioPower motorer, der har kørt på vejene siden 2006, vil vide at disse tal ikke passer. Fra 2012 er alle Saab's modeler og varianter forøvrigt BioPower.

2) Hertil kommer, at der ikke tages højde for at bilerne nu også kommer som BioHybrider...

Herigennem kan jeg kun se, at dette sagtens kan betale sig. Hvilket måske forklare, hvorfor at 100.000 vis af svenskere køre rundt med et stort smil på bio - der i Sverige er væsentlig billigere end Benzin 7,50 SEK mod 12,00 SEK fra standeren.

Men ja, det er ikke fornuftigt, at hælde Bio på en gammeldags sugemotor - det er måske også derfor at en fabrik som Saab slet ikke levere biler m. denne type motorer mere...!

Vil man tale om fremtiden... så må man mindst se på, hvad der er teknisk muligt i dag.

  • 0
  • 0

Så længe enorme arealer bruges til dyrkning - med tilskud - af et så inderligt overflødigt og direkte dødsensfarligt produkt som tobak, og knap så overflødigt og -dødbringende produkt som vin, er det noget pjat at snakke om sult på grund af dyrkning af energiafgrøder.
Man kan jo starte med at flytte støtten fra ovennævnte afgrøder over til energiområdet.
Ryg eller rejs.
Drink or drive.

  • 0
  • 0

Jeg læser det som meget positivt at bioethanol realistisk kan erstatte benzin. Den mængde ethanol der i brændværdi kan erstatte en liter benzin vil med dagens teknik koste 7.50,- at fremstille. Det er da fantastisk! Aftenens notering på den lokale DK tank var 11.05 for en liter 95 oktan. Ergo er det et spørgsmål om politikerne (og dermed befolkningen) hellere ser vi kører på ethanol end på olie, og tilpasse afgifterne derefter. Det er da bare med at komme ud af starthullerne.
Bioethanol er et realistisk alternativ til dagens benzin/diesel som energikilde i bilerne da man med en beskeden forøgelse af tankvolumen samt lidt justering af motor og materialevalg i slangerne har en lige så fleksibel og langtrækkende bil som nu, der kan tankes fra eksisterende anlæg på få minutter. Lige modsat elbiler, der har en ubrugelig rækkevidde før de skal lades op i halve og hele timer.

  • 0
  • 0

Ingen tvivl om at 5% ethanol i benzin og 7% i diesel, er et gode.

Det er så de mængder som alle bilerne kan køre på uden ændringer, vi kan nøjes med at udskifte produkter, uden at tilføje nye, og så længe der er kraftværker der kører fossilt, så kan resten af ethanolen bruges til at fortrænge fosile råstoffer fra kraftværkerne.

  • 0
  • 0

Det er ikke 7,50 kr at producere BIO...

... Det er 7,50 SEK = 6,10 dKr. fra standeren i Sverige!!!

Når man skal køre på BIO-ethanol (E85/E100) skal man ikke bruge en gammeldags sugemotor, men en Turbo-motor (BioPower), derved stiger udnyttelsesgraden til ca. 85% af benzin - dertil yder motoren så 15-20% mere effekt - hvilket giver mulighed for en nedskalaring til en mindre motor. Så er vi i fordel til BIO over benzin.

Det næste skridt er så Bio-Hybriden, så er vi på ca. 40 km/L. Så det er en misforståelse, når man tror at BIO skal erstatte Benzin i forholdet 2:1.

En anden mulighed er Butanol, som giver +30% ydelse i selv en sugemotor!

  • 0
  • 0

... Det er 7,50 SEK = 6,10 dKr. fra standeren i Sverige!!!

Jamen det er jo guf.
Så skal vi bare have nogen hybrider til ren ethanol, jeg tænkte på om man kan nøjes med sådan en stander man bruger til sprinklervæske, for i så fald er logistikken næsten løst.

Lotus har vist en dual konstant RPM motor til ethanol, hvor man kan vælge mellem 15kW og 35kW.

http://www.greencarcongress.com/2009/09/lo...

  • 0
  • 0

Måske, var det mere fornuftigt, at kunne det modsatte: At lave olie om til mad.

Det gør vi allerede. Det er derfor livet bliver rigtigt interessant når vi rammer Peak Oil og vi ikke længere kan blive ved med at sende stadigt flere penge og fødevarer til bl.a. Pakistan og Ægypten!

  • 0
  • 0

"Det viser en rapport fra nyhedsbureauet Bloombergs tænketank New Energy Finance, som Novozymes og det hollandske biotekselskab DSN har betalt for.
."

Nu er det over et halvt år siden, at ethanolfabrikken INBICON i Kalundborg blev indviet under stor ståhej.

Hvorfor betaler man så et konsulentfirma i dyre domme for at regne sig frem til et ønsket resultat i stedet for bare at fremlægge et REGNSKAB fra den af dig og mig via skatten og afgifter til monopolselskabet DONG opførte og drevne ethanolfabrik.

  • 0
  • 0

”Det viser en rapport fra nyhedsbureauet Bloombergs tænketank New Energy Finance, som Novozymes og det hollandske biotekselskab DSN har betalt for.”

Det er efterhånden ved at være ¾ år siden at DONG’s ethanolfabrik INBICON i Kalundborg indviedes under stor ståhej.

Hvorfor forelægger man så ikke bare et regnskab herfra i stedet for at betale dyre konsulenter? Et regnskab vi i øvrigt alle burde have krav på at se, idet det er os skatteydere og energiforbrugere, der betaler gildet, enten vi vil eller ej,

  • 0
  • 0

forleden på ing kunne man læse at nu kunne risø fremstille syntetisk metanol direkte udfra vindmølleel(spaltning af vand i ilt og brint) og co2 i luften eller i skorstene for kr. 5.50 --- hvorfor skal vi så forgribe os på jordens biomasse og belaste vejene med utallige transporter af biomasse både frem og tilbage ---og det kræver ikke engang ny teknik---
læs evt. mere på www.projektsamarbejde.dk

  • 0
  • 0

Der skal så lige saktter og afgifter på ;-)

Tro ikke at staten vil undvære disse ting, så har de jo ikke så stor indtægt længere.

  • 0
  • 0

Den bedste (og billigste) energiudnyttelse fåes ved at brænde bioaffald der allerede er tørt af i kraftvarmeværker. Der er brug for regulerbare energikilder i al overskuelig fremtid uanset om vi får KK og/eller VE. At gøre tørt affald vådt, for at kunne gære det etc. til diverse typer sprit, og derefter bruge energi på at fjerne vandet, er energispild. Det vil tilmed fortrænge den største CO2-synder af dem alle, nemlig kul, så CO2-regnskabet ser langt bedre ud, end når det fortrænger mineralolie. På meget lang sigt kan det så komme på tale at lave bioaffald til sprit, når vi ikke længere har kulfyrede værker, og har andre måder at regulere elproduktionen på.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten