Ramt af slipstrømmen: Kæmpe Airbus tvinger privatfly til dramatisk nødlanding
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. Newsletters and emails from Mediehuset Ingeniøren may contain marketing from marketing partners.

Ramt af slipstrømmen: Kæmpe Airbus tvinger privatfly til dramatisk nødlanding

Mødet med verdens største passagerfly fik privat jet til at falde tre kilometer og dreje flere gange rundt om sig selv.

Et fly med ni passagerer faldt tre kilometer og måtte nødlande efter at have krydset veje med turbulens fra en Airbus A-380. EU advarer nu piloter og flyveledere om risikoen.

En businessjet af typen CL-604 blev skubbet ud af kurs og faldt tre kilometer gennem luften, før det lykkedes piloterne at rette flyet op igen. Grunden var, at en Airbus A380-800, verdens største passagerfly, passerede business-jetten i den modsatte retning.

Det skriver The Aviation Herald, et nyhedsmagasin om kommerciel luftfart. Episoden fandt sted den 7. januar over Det Arabiske Hav.

Forretningsflyet havde ni passager om bord og var på vej fra Maldiverne til Abu Dhabi, da det passerede cirka 300 meter under den store Airbus. Et minut eller to efter blev flyet ramt af den såkaldte ‘wake-turbulens’ fra Airbus'en. Wake-turbulens refererer til turbulensen i flyets slipstrøm, som primært udgøres af vingernes tiphvirvler samt højhastighedsudstrømningen fra flyets jetmotorer.

Læs også: Ingen vil svare på, om fremtidens fly kan lande i fremtidens CPH

Bombardier - som har opkøbt Canadair, der har produceret jetten - sendte fredag en meddelelse ud til alle indehavere af CL-604. Her skriver de, at turbulensen betød et midlertidigt tab af kontrol, hvor flyet angiveligt drejede flere gange rundt om sig selv.

Piloterne slukkede herefter den ene motor på grund af en høj ITT-indikation, der beskriver temperaturen i motorens brændstoftilførsel. Det lykkedes efterfølgende at genstarte motoren, så flyet kunne lande sikkert i byen Muscat i Oman. Nogle af passagererne kom dog alvorligt til skade.

EU advarer piloter om wake-turbulens

Det er dog ikke første gang, at fly har oplevet problemer på grund af wake-turbulens fra en A-380. Nu har det europæiske agentur for flysikkerhed, EASA, ligefrem skrevet ud til piloter og flyveledere for at gøre dem opmærksom på risikoen.

'Med stigningen i det samlede omfang af lufttrafikken og større præcision i navigationen, er møder med wake-turbulens i en-routefasen af flyvningen over 10.000 fod over havniveau (MSL) blevet gradvist mere hyppige i de sidste par år (...) Formålet med denne SIB (personalebriefing, red.) er at øge bevidstheden hos piloter og flyveledere om de risici, der er forbundet med wake-turbulens i flyvningens en-routefase og give anbefalinger med henblik på at mindske de forbundne risici,' står der i et udkast til meddelelsen, som The Aviation Herald har fået fat på.

Ifølge EASA er de mest almindelige effekter af wake-turbulensen i vertikal acceleration, at flyet roterer i luften, eller at det taber eller vinder højde. Det er især tilfælde, hvor flyet 'ruller', at passagerer er i fare for at komme til skade.

Turbulensen kommer bag på piloterne

Turbulensen kommer ofte bag på piloterne, og EASA vurderer derfor, at en større bevidsthed om de mulige risici blandt piloterne kan ruste dem til bedre at håndtere mødet med den kraftige turbulens.

Flere fly af typen A-380 befandt sig i luftrummet over Det Arabiske Hav, da uheldet fandt sted, og det er ikke endeligt fastslået, hvilken Airbus turbulensen kom fra.

Den tyske havarikommission, BFU, har indledt en efterforskning af sagen, da den pågældende CL-604 er registreret i Tyskland. BFU vil dog ikke kommentere yderligere af hensyn til efterforskningen.

Kommentarer (42)

Taget i betragtning af hvor mange fly der flyver hver dag, så virker det ikke som så stort og udbredt problem, som det ellers gøres til her.

  • 1
  • 25

"og det er ikke endeligt fastslået, hvilken Airbus, der var skyld i uheldet."

Det var vel ret beset ikke Airbus'en som har skyld, men muligvis flyvelederen eller de, der har udfærdiget procedurerne for hvor tæt man kan flyve. At passere 300m under og i modgående retning, lyder ikke som særligt optimalt...

  • 25
  • 0