Rambøll og Siemens: Magnettog over Kattegat er en god forretning
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rambøll og Siemens: Magnettog over Kattegat er en god forretning

Et magnetog mellem Danmarks førende metropoler og en rejsetid på 40 minutter er ikke lig med fantasispind eller et blødende statsbudget. Togforbindelsen kan sagtens realiseres og vil tilmed være en miljøfordel samt en god forretning mellem offentlige og private investorer.

Sådan lyder meldingen fra Rambøll og Siemens i Morgenavisen Jyllands-Posten.

Ingeniørfirmaet og elektronikgiganten bringer to typer hurtigtoge på banen. Den traditionelle type TGV eller ICE, der bruges i Frankrig og Tyskland, samt det lynhurtige magnettog Transrapid, der med en tophastighed på 341 km/t kun kører på en 30 kilometer kort rute i Shanghai.

Rambøll og Siemens påpeger, at en helt ny togforbindelse via Samsø vil give væsentlige fordele i forhold til strækningerne i Østjylland, der ikke kan rettes ud, uden det bliver yderst omkostningsfuldt.

»Et af de vigtigste fremskridt med hurtigtoget vil være, at man vil kunne bruge toget til pendlertrafik fra Århus til København. Det vil samtidig gøre det fuldstændig uinteressant at drive indenrigsflyvning i Danmark, så man kan lukke både Århus og Karup Lufthavne,« erklærer kommunikationsdirektør for Siemens John Finnich Pedersen til Jyllands-Posten.

Trafikministeren sagde nej

De to selskaber regner med, at udgifterne samlet set vil ligge på 50-65 milliarder kroner, men understreger, at det er et yderst rundt og foreløbigt tal. Men konstruktionen kan være klar om 10-15 år, hvor trafikken forventes at være steget.

Med udspillet i den landsdækkende avis bakker Rambøll og Siemens op om et tilsvarende forslag fra den kontroversielle politiske forening Schiller Instituttet. Det forslag blev ellers grundigt afvist af trafikminister Flemming Hansen (K) tilbage i april.

Han pegede blandt andet på, at Hamburg og Berlin i 1990'erne forkastede en idé om et magnettog efter grundige undersøgelser.

»Når det på de givne præmisser ikke kunne betale sig at etablere projektet mellem to så store metropoler som Hamburg og Berlin, anser jeg det ikke for aktuelt at beskæftige mig med en indførelse af teknologien her i landet«, skrev trafikministeren i et svar til Schiller Instituttet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Bestiller man i god tid, koster det fra 1kr til 249kr at flyve fra Aarhus til London. Kun de bedste afgange i nærmeste fremtid koster over 500kr. Så er det realistisk at der er næsten 30.000 kunder om dagen, der er villige til at betale gennemsnitligt 500kr for en togbillet til København?

  • 0
  • 0

Et RUF system på den samme strækning kan laves for under det halve. Rejsetiden kan blive det samme hvis du ikke bor og arbejder på hovedbanegården i begge byer. RUF er dualmode, så du kan for 500,- kr blive bragt fra dør til dør på 100 minutter. Et magnetsvæve system kan måske gøre selve turen på 40 minutter, men tilbringer tiden i begge ender ødelægger tidsgevinsten. Taxa i begge ender adderer mindst 200 kr til en typisk tur. RUF kan klare hele turen og infrastrukturen til RUF er langt billigere. Desuden har RUF frakørsler undervejs, det har magnetsvævetoget ikke. RUF kan bruges af pendlere fra Roskilde, Holbæk, Kalundborg, Samsø, Trekantsområdet og Århus.Se: www.ruf.dk

  • 0
  • 0

Regnestykke: "50 milliarder kroner at bygge forbindelsen. Billetpris 500 kroner per vej gange 10 millioner passagerer om året = en årlig indtægt på fem milliarder kroner".   Jamen der er  vel også omkostninger ved at drive toget.   De fem milliarder er vel  ikke rent overskud.

  • 0
  • 0

Nu skal man ikke glemme at overvejelsen af Transrapid Berlin-Hamborg var massivt præget af økonomiske overvejelser om den almindelige infrastruktur mellem øst og vest (nu skriver jeg tilsyneladende igen ud over linjerne i dette debatforum). Det lykkedes ikke destomindre  bagmændende at sælge en Transrapid til Kina.Den debat var i øvrigt lige så politisk betændt som brodiskussionerne herhjemmer er det. Så den kan man vel ikke drage megen lære af. 

  • 0
  • 0

NaNu NaNa,teksten er der det er kun visningen det er galt med.Jeg har nu kopieret teksten fra mit ovenstående indlæg.Nu skal man ikke glemme at overvejelsen af Transrapid Berlin-Hamborg var massivt præget af økonomiske overvejelser om den almindelige infrastruktur mellem øst og vest (nu skriver jeg tilsyneladende igen ud over linjerne i dette debatforum). Det lykkedes ikke destomindre bagmændende at sælge en Transrapid til Kina.Den debat var i øvrigt lige så politisk betændt som brodiskussionerne herhjemmer er det. Så den kan man vel ikke drage megen lære af. 

  • 0
  • 0

Palle: Vågn dog op af din drømmeverden. RUF er en god idé, men i praksis urealistisk de næste 50-100 år. Det burde du have indset på nuværende tidspunkt. Årsagen er den simple at der er alt for mange ting som skal spille sammen, og der skal laves store investeringer med en meget høj risikoprofil. Så selvom det er teknisk gennemførligt og en rigtigt god ide, er det stadigvæk en utopi.Med al respekt: Stop dog dit forsøg på at markedsføre ideen hver eneste gang der diskutreres infrastruktur her på sitet, for det er belastende at læse, da det kun fortæller at du ikke har forstået ret meget ud over den rent teksiske side af konceptet./TH

  • 0
  • 0

Hvor ville det vaer godt hvis Danmark også bevilgede 10.000.000 til udviklingen af Maglev projekter.

Som USA gør nu.

https://www.federalregister.gov/documents/...

Kina har siden 2016 haft maglev som et top strategisk udviklings område.

Vesten må laere at se efter hvad Kina udvikler af teknik - de er også totalt i front inden for El-biler og El-busser.

Siden 2014 har DSMG fremlagt teknik og projekt muligheder for de ministrene og Folketingets Transportudvalg - men embedsmaend i ministeriet har ikke forstået hvad maglev er og hvad maglev kan give Danmark af fordele.

Vi må have nogle nye Ingeniør profiler ind som topledere i Transportministeriet. Hurtigt!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten