Rambøll og Atkins vinder kæmpekontrakt om togsignaler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rambøll og Atkins vinder kæmpekontrakt om togsignaler

Rambøll og Atkins vandt. Cowi tabte.

Sådan blev udfaldet af kampen om en af de mest attraktive rådgiveropgaver i Danmark, udskiftningen af samtlige signaler ved de danske jernbaner.

Rådgiverkontrakten har en samlet værdi på op mod 800 millioner kroner og tilfalder et internationalt konsortium bestående af Rambøll, Atkins, Emch+Berger og Parsons Group med underleverandørerne Geste Engineering, R+R Burger und partner, BLS og DB International.

De selskaber skal løfte hele rådgiverdelen i forbindelse med totaludskiftningen af de forældede danske signalsystemer til et helt nyt signalsystem.

Kun to rådgiverhold deltog i signaludbuddet. Den tabende part er ligeledes et international konsortium bestående af Cowi, Ove Arup & Partners og Systra, der har PA Consulting og SBB som underleverandører.

Rambøll, Atkins og deres partnere skal løse en hel række opgaver af teknisk, økonomisk, planlægnings- og projektstyrings karakter forbundet med udskiftningen af signalerne på den danske jernbane til verdens mest moderne signalsystem - ERTMS.

Først for står opgaven med at specificere kravet til leverandørudbuddet, når S-banens gamle signalsystem skal udskiftes - siden følger fjernbanen. De fire kontrakter, der skal skrives udbudsmateriale til, ligger i milliardklassen og bliver udbudt i foråret 2010.

»Vi har med dette konsortium fået samlet de helt rigtige folk, og nu glæder vi os til at komme i gang med samarbejdet om at skabe en topmoderne jernbane med et nyt signalsystem, der vil give flere tog til tiden,« siger direktøren for Banedanmarks signalprogram, Morten Søndergaard.

Han påpeger, at den vindende part besidder indgående erfaring fra blandt andet London Underground, New York Subway, Stockholm og Madrids metro. Samtidig har konsortiet direkte erfaringer med ERTMS fra de Schweiz.

Rådgiverkontrakten følger det første store udbud i forbindelse med signaludskiftningen, der løber frem til 2021. Baggrunden er den politiske beslutning om at afsætte 24 milliarder kroner til en totaludskiftning af de slidte danske signalanlæg.

Med beslutningen bliver Danmark det første land, der på nationalt plan etablerer et signalsystem, der følger fremtidens europæiske standard.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Helt præcist hvilke politikere, og hvordan er de kommet frem til at det skal koste 24 milliarder?

Jeg tvivler ikke på, at signalsystemet trænger til modernisering, men beløbet lyder astronomisk.

Det er også utroligt, at der skal SÅ mange kæmpefirmaer samt deres underleverandører til KUN at fortælle andre (firmaer med deres underleverandører?) hvordan de skal lave arbejdet!

Men jeg har heller ikke forstand på jernbanedrift. Jeg håber "politikerne" har.

  • 0
  • 0

Læste et sted at de samtidigt med at de udskifter signalerne vil elektrificere hele banen netter. Der skulle åbenbart være mange penge at spare ved at gøre det samtidigt.
Om det er sandt eller bare et rygte ved jeg ikke.

Mht tog til tiden så havde s-banen en rettighed på over 97% sidste måned. Det kan vel ikke blive meget bedre selv med nye signaler.

  • 0
  • 0

Jeg noterer i øvrigt følgende:
- det må være et udviklingsprojekt når det skal følge "fremtidens europæiske standard".
- og der må vel være en ikke uanseelig del software.

Very good luck! You'll bee needing it.

  • 0
  • 0

... det må være en spøg. Vi har sølle 2100 km skinner. Det er 11 mil. kr per skinnekilometer...

Ved ikke hvor du har dine tal fra, men ifølge banedanmark er sporlængden 3.240 km - der virker som en høj pris stadig - men check dine kilder før du skriver!

  • 0
  • 0

Kan det være at det er banelængden der er for eksempel er afstanden København til Roskilde, og sporlængden der der vil være ca. 4 gange så lang da der er 4 spor (tror jeg nok). I det fald vil sporlængden være det store tal.
PS. man burde få nogen til at forklare de store tal pr km.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten