Rambøll i Indien: At bygge bro mellem kulturerne er et langt, sejt træk
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rambøll i Indien: At bygge bro mellem kulturerne er et langt, sejt træk

Rambøll Oil & Gas har været i Indien siden 2008 og oplevet massiv vækst. Men corporate director Anders Rødgaard Knudsen lægger ikke skjul på, at brobygningen mellem dansk og indisk kultur er en stor opgave.

Det kræver økonomiske muskler og tålmodighed, hvis ikke danske virksomheders investeringer i Indien skal gå tabt i kulturelt betingede misforståelser.

Derfor forstår corporate director i Rambøll Oil & Gas Anders Rødgaard Knudsen godt, at små og mellemstore danske virksomheder tøver med at satse på Indien.

Anders Rødgaard Knudsen har siden 2008 stået i spidsen for Rambølls Oil & Gas-afdeling i Chennai i Indien. Han lægger ikke skjul på, at brobygningen mellem den danske og indiske arbejdskultur - selv for en rådgivende ingeniørvirksomhed af Rambølls anseelige kaliber med en lang forhistorie i Indien - er et langt, sejt træk.

Læs også: Flere end 100 danske virksomheder er i Indien - er du med på kortet?

»Indiske ingeniører er rigtig dygtige, men på grund af afstanden, kulturforskellene og risikoen for misforståelser har vi indarbejdet klare procedurer for at sikre, at alt arbejde er udført korrekt og i høj kvalitet. Kravene til sikkerhed er jo forståeligt nok meget strenge i vores branche,« siger Anders Rødgaard Knudsen.

Han råder derfor alle nystartede virksomheder i Indien til at investere massivt i moderne it-infrastruktur, som kan lette arbejdet mellem Danmark og Indien. Hos Rambøll kan de danske og indiske medarbejdere eksempelvis se hinanden, når de taler sammen.

God forretning

På trods af den efter danske forhold, omstændelige arbejdsgang er Oil & Gas-afdelingen i Indien en god forretning for Rambøll, fortæller Anders Rødgaard Knudsen. Også selvom den nødvendige afstemning af, om opgaven og opgavens omfang er forstået korrekt, medfører tidskrævende opfølgninger.

»Vi har brug for flere ingeniører, og afdelingen i Chennai giver os adgang til kompetente ressourcer, som ikke skal have lige så meget i løn som danske ingeniører,« siger Anders Rødgaard Knudsen og tilføjer:

»Derudover kan vi bedre holde på de indiske ingeniører, der arbejder på Rambølls kontorer i Mellemøsten, og som gerne vil stifte familie og fortsætte karrieren i hjemlandet.«

Dansk skepsis

De kulturelle udfordringer ligger dog langtfra kun i Indien. Ingeniørerne i Rambøll Oil & Gas skal ifølge Anders Rødgaard Knudsen også lære at arbejde sammen med deres indiske kolleger.

»Hver gang man lægger arbejdsopgaver ud til andre, møder det naturlig modstand i organisationen, og det gjorde det også med hensyn til Oil & Gas-forretningen i Indien,« siger Anders Rødgaard Knudsen.

Derfor tog Rambøll Oil & Gas sidste år konsekvensen og hyrede konsulentbureauet Living Institute, der har specialiseret sig i kulturforståelse og kulturforskelle.

Ifølge direktør og Head of Training i Living Institute Heidi Rottbøll Andersen er det en tilbagevendende udfordring, at danske medarbejdere per automatik sætter spørgsmålstegn ved de indiske kollegers kompetencer. Resultatet bliver ofte, at et stigende antal opgaver, der egentlig var tiltænkt filialen i Indien, aldrig forlader de danske hæve-sænke-borde, fordi man hellere vil lave tingene selv.

»Herhjemme skal ingeniørerne lære at anerkende indernes faglighed. Inderne er vant til at kontakte ledere og medarbejdere i løbet af arbejdsprocessen, men den delagtiggørelse tolker danskerne fejlagtigt som faglig usikkerhed,« siger Heidi Rottbøll Andersen.

Omvendt skal inderne blive bedre til at overholde deadlines. Den helt store akilleshæl i det dansk/indiske samarbejde er indernes kulturelt betingede tilbøjelighed til aldrig at sige nej til den danske arbejdsgiver:

»Inderne vil meget nødig ødelægge den gode stemning ved at så tvivl om, hvorvidt deadlines kan overholdes - også selvom de ved, at den afsatte tid slet ikke er tilstrækkelig. Derfor skal de øve sig i at rejse bekymring over for danskerne. De skal vide, at man i Danmark faktisk bliver belønnet, når man gør opmærksom på, at noget er galt.«

At overbringe negative beskeder og råbe vagt i gevær er faste bestanddele på de kulturkurser, Heidi Rottbøll Andersen afholder i Indien for indere ansat i danske virksomheder.

Skjuler fiaskoer

Ifølge Heidi Rottbøll Andersen er der ikke lavet nogen samlende undersøgelse, der fortæller, hvor meget af de forventede outsourcing-gevinster der går til i kulturforbistringer og misforståelser. Men ifølge Heidi Rottbøll kan tallet være så højt som 50 procent eller mere på særligt uheldige projekter.

I en ny undersøgelse fra The Economist bekræfter halvdelen af de i alt 572 adspurgte topchefer, at dårlig kommunikation og ineffektivt samarbejde på tværs af grænser og kulturer resulterer i store økonomiske tab.

»Det er dog de færreste virksomheder, som har lyst til at fortælle om deres fiaskoer, så de beder oftest ikke om hjælp udefra, før de er kommet meget langt ned i en negativ 'dem og os-spiral'.«

Living Institute er flere gange blevet bedt om at arrangere interkulturelle teambuilding-sessions for indiske og danske kolleger. Formålet har hver gang været at forbedre samarbejdet og kommunikationen mellem parterne og på den måde stoppe kontraproduktive opfattelser af, at det er 'de andre', der er mærkelige.

Den anden bølge

På den baggrund råder hun direkte mindre danske it-virksomheder, der bare lige skal have udviklet en hurtig app i Indien, til at overveje det en ekstra gang. Risikoen for fiasko er stor, hvis man ikke har ressourcer til at gøre sit kulturelle forarbejde godt nok.

Men at Indien alligevel er i de små og mellemstore danske virksomheders søgelys, bekræfter eksportrådgiver for den danske ambassade i Delhi Bibhuti Bhusan Kar. Han er i Danmark tre uger om året for at hjælpe danske virksomheder med at etablere sig i Indien - blandt dem er et stigende antal mellemstore danske virksomheder.

»De fleste største danske virksomheder som ISS og FLSmidth har allerede godt fat i Indien, så nu kommer interessen fra de mellemstore, teknologidrevede danske virksomheder,« siger Bibhuti Bhusan Kar.

Han ser store muligheder for de mellemstore danske virksomheder i Indien, men han erkender, at det for de fleste virksomheder er noget af en omvæltning at gå fra det formaliserede vestlige forretningsklima til det aggressive indiske marked, hvor regler og forretningsbetingelser kan ændre sig fra den ene dag til den anden:

»Danske virksomheder skal lære, at nøglen til succes i Indien er konstante opfølgninger på aftaler med de indiske samarbejdspartnere, og at de personlige relationer ikke kan erstattes af en samtale i telefonen i ny og næ. Man er nødt til selv at være til stede i Indien, og så anbefaler jeg altid, at virksomhederne ansætter en indisk chef, der forstår den lokale arbejdskultur.«

Volumen er vigtig

Udefra set ligner Rambølls indiske Oil & Gas-afdeling prototypen på den slags guldrandede indiske forretningseventyr, som direktørerne i de fleste små og mellemstore danske ingeniørvirksomheder kun tør drømme om.

I 2008 åbnede den indiske Oil & Gas-afdeling i Chennai med et beskedent udgangspunkt på syv ingeniører. I dag er Rambølls kontorer i det sydøstindiske finanscentrum befolket af hele 81 indiske ingeniører med en målsætning om at øge medarbejderstaben til 150 om få år.

Den efter danske forhold imponerende vækstrate er dog efter indisk målestok mere almindelig - faktisk ville Anders Rødgaard Knudsen ønske, at Rambøll Oil & Gas fra begyndelsen havde været endnu mere ambitiøs. For selvom de offentlige og private ingeniøruddannelser i Indien årligt producerer omkring 750.000 ingeniører, er konkurrencen fra udenlandske og indiske ingeniørvirksomheder om at hyre de bedste meget aggressiv:

»I Indien er det fantastisk vigtigt at have en stor volumen og en bred vifte af forskellige opgaver. Indiske ingeniører vil have spændende opgaver - hvis de ikke får det, søger de væk.«

Kommentarer (0)