Rambøll og Atkins satser på europæisk marked efter dansk kæmpekontrakt på togsignaler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rambøll og Atkins satser på europæisk marked efter dansk kæmpekontrakt på togsignaler

Selv om Rambøll og Atkins kun lige har taget hul på den enorme rådgivningsopgave med at udskifte de danske togsignaler, har begge virksomheder øjnene rettet mod internationale markeder inden for signaludskiftning. Et europæisk marked i milliardklassen venter, når samtlige lande i Europa inden for få år skal påbegynde den lovpligtige standardisering af togsignalerne til det moderne ERTMS-system. Og så snart der bliver givet grønt lys for udskiftning på franske, britiske og tyske baner, vil de danske rådgivere kunne tilbyde deres kompetencer, forklarer Steen B. Skygebjerg, projektdirektør i Atkins.

»Vi er de første rådgivere i verden, der står med opgaven at skulle udskifte signaler på 3.000 km banenet i alt. Tidligere er kun kortere strækninger udskiftet, og de kompetencer, vi kommer til at opbygge de kommende år, er unikke i forhold til at skulle implementere et samlet system. Det vil give os en klar konkurrencefordel i international sammenhæng,« siger Steen B. Skygebjerg.

Først med komplet udskiftning

Danmark er det første land i verden, der udskifter samtlige signaler på én gang. En komplet udskiftning på hele Banedanmarks banenet stiller særlige udfordringer til rådgiverne. De skal blandt andet kunne planlægge opretholdelsen af et lands samlede togdrift under signaludskiftningen. Samtidig skal de udvikle nye trafikregler og gennemtænke løsninger for store stationer og overkørsler. Finder Rambøll og Atkins svar på de udfordringer, stiger chancen for, at også udenlandske infrastrukturforvaltere som for eksempel Deutsche Bahn, British Network og SNCF vil finde dem interessante, vurderer Torben Arnbjerg-Nielsen fra Rambøll, som er leder af rådgiverholdet bag signalprogrammet.

»Der er ingen tvivl om, at udlandet vil holde øje med, hvordan udrulningen af signalskiftet kommer til at foregå i Danmark - og det skal vi udnytte til at markedsføre os på internationalt,« siger Torben Arnbjerg-Nielsen.

Tidligere har det internationale jernbanemarked været svært tilgængeligt på grund af lokale standarder og regler, men det fælleseuropæiske signalprojekt er netop et forsøg på at åbne og standardisere infrastrukturen. Den viden, Rambøl og Atkin opbygger omkring ERTMS i Danmark, vil derfor i høj grad kunne bruges internationalt, mener Torben Arnbjerg-Nielsen.

»Samtidigt er vi fuldt ud klar over, at vi vil være i skarp konkurrence blandt andet med de projekteringsselskaber, der er tilknyttet tyske og schweiziske jernbaneselskaber. Deres fordel er blandt andet, at de kender de lokale udbudsregler - nøjagtig som vi har kendt de danske. Vi skal derfor indgå lokale alliancer, hvis vi vil bringe os selv i spil på europæisk plan,« siger Torben Arnbjerg-Nielsen.

Dansk genklang i England

I Danmark vandt Rambøll, Atkins og deres udenlandske partnere Emch+Berger og Parsons Group over et andet internationalt konsortium bestående af Cowi, Ove Arup & Partners og Systra. Også fra den kant forventer Rambøll og Atkins konkurrence, når kampen om det europæiske marked går ind.

I første omgang vil det være udvalgte jernbanekorridorer i Europa, der skal standardiseres inden 2015-2020. Målet er, at et tog skal kunne starte i den ene ende af Europa og køre hele vejen igennem. Her spiller signalsystemet en afgørende rolle, for uden fælles system skal der skiftes lokofører ved landegrænserne. Det er først og fremmest disse korridorer, Rambøl og Atkins vil kunne byde ind på, men på sigt vil også enkeltstrækninger blive udbudt.

»Det danske projekt har givet genklang i vores engelske moderselskab, og håbet er da, at de i dialogen med de britiske infrastrukturforvaltere skaber mulighed for at bringe vores danske kompetencer i spil,« siger Steen B. Skygebjerg.

Rambøll er såkaldt lead partner på det danske projekt, men omsætningsmæssigt er de to rådgivere ligeværdige med hver en tredjedel. Til næste år forventer de en omsætning på omkring 100 millioner kroner i fælles joint venture.

Banedanmarks forventning er, at det samlede rådgivningsarbejde på projektet over de næste 10 år beløber sig til omkring 800 millioner kroner. Dermed er signaludskiftningen det største samlede rådgiverudbud i danmarkshistorien.

Fakta: Nye togsignaler

Senest i 2020 skal Banedanmark signalsystem skiftes ud til det moderne ERTMS-system (European Rail Traffic Management System). Staten har bevilliget 22 milliarder kroner til projektet.

På fjernbanen bliver det nye signalsystem det fælleseuropæiske ERTMS 2. På S-banen bliver systemet et bybanesystem.

Internationale tog i Europa kan i dag være udstyret med op til seks forskellige togkontrolsystemer for at kunne krydse landegrænserne uhindret. ERTMS vil gøre det langt nemmere for tog at krydse landegrænserne.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten