Rambøll foreslår havnetunnel-metro mellem Nordhavn og Refshaleøen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rambøll foreslår havnetunnel-metro mellem Nordhavn og Refshaleøen

Rambøll har foreslået at bygge en metrobane i den planlagte havnetunnel. Den idé synes Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), så godt om, at han nu har sat sin forvaltning til at undersøge muligheder og konsekvenser.

For endnu er det bare en løs skitse fra Rambøll, der i forvejen er rådgiver for Metroselskabet og screenede havnetunnelen for Transportministeriet.

For at afklare, om havnetunnelmetroen har nogen gang på jorden, kræves detaljerede undersøgelser, analyser og løsninger, svar på trafikgrundlaget og følgerne for omgivelserne.

Den indlysende idé med at lade en metro indgå i havnetunnelen er at skaffe offentlig transport til Københavns kommende byudviklingsområde på Refshaleøen på samme måde som til kommunens førstkommende byudviklingsområde i Nordhavnen. For uden offentlig transport virker byudvikling håbløs.

Læs også: Borgmester: Havnetunnel vil flytte trafikken ud til københavnske boliger

Fra Nordhavnen kommer havnetunnelen til at løbe til Refshaleøen og videre til Amagermotorvejen.

Med beslutningen i juni i fjor om at forlænge Cityringen til Nordhavnen for 2,9 milliarder er første skridt allerede taget. Næste og mere omfattende skridt med at lade metroen fortsætte under havnen til Refshaleøen, vil yderligere fordyre havnetunnelen, der er budgetteret til 27 milliarder.

| Kortet viser den linjeføring for Havnetunnellen, som Borgerrepræsentationen anbefaler. Illustration: MI Grafik

Med forlængelsen til Nordhavnen er Cityringens samlede pris nu oppe på 24,2 milliarder. Udgifter, der delvis skal finansieres af grundsalg i Nordhavnen og på Refshaleøen.

Metro til Sydhavnen

Nyheden kom frem på en konference forleden, hvor Frank Jensen sagde:

»Det er et forslag, som jeg har taget meget alvorligt, og som kan give rigtig god mening, når man nu alligevel er i gang med at grave. Derfor har jeg i første omgang bedt om, at det bliver undersøgt, om det overhovedet har gang på jord at bygge metro som en del af havnetunnel-projektet.«

På konferencen nævnte han også, at en beslutning om at udvide metroen via Sydhavnen til Ny Ellebjerg ventes i hus inden sommer.

Henrik Garver, administrerende direktør i FRI, der sammen med Danske Anlægsentreprenører arrangerede konferencen, bakkede havnetunnel-metroen op:

»Vi bør søge at løse flere udfordringer på én gang. Når vi fokuserer på løsninger, der skaber maksimal værdi, håndterer vi samtidig det irritationselement, som de fleste kender fra hverdagen, at man ikke skal grave dem samme vej op to gange. Så konkret vil der være god samfundsøkonomi i at sammentænke de to projekter, selvom det vil gøre havnetunnellen dyrere.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fantastisk god idé at undersøge.

I første omgang skal det dog undersøges grundigt, da det givetvis vil koste penge. At flytte trafik fra biler til metrotog har en stor samfundsmæssig omkostning, da biler er en stor indtægtskilde og kollektiv trafik er en stor udgift.

Det er næppe på denne strækning der er størst behov for en metro, da Nordhavnen er stort set menneske-tom og Amagerbrogade er en langsomt døende handelsgade. Men lad os se hvad undersøgelserne siger. En ny tunnel fra Dybbelsbro til Svanemøllen for 4 S-togsspor vil sikkert være en bedre investering, da det løser flaskehalsproblemet på Nørreport, og frigiver 12 spor til fjerntog på KBH H, og 4 spor til fjerntog på Nørreport.

  • 1
  • 0

Det har jeg ikke :-) hvad mener du med metro til Amager, så vidt jeg kan se, ligger hver tredje metrostation på Amager

Jah der er rigtigt. Men de to Metrolinier der er bygget på Amager, er bygget gennem områder med ringe befolkningstæthed, med det formål at gøre ubenyttede arealer i områderne attraktive som investering til byggegrunde for boliger.

Det eneste de historisk meget tæt bebyggede områder af Amager fik var en omlægning af busliner, så de ikke længere kører hen hvor folk har brug for det, men istedet via snørklede ruter fungere som opsamlingslinier, der kører til Metrostationerne. Så politikerne kan hævde, at Metroen på Amager da er en stor succes.

  • 2
  • 0

Jeg ville foretrække en tunnel i vandet i havnen med diverse tilslutninger il hovedgaderne. Elementerne støbes i Nordhavnen og skubbes ud i midten af havneløbet. Et element til hver trafiktype/kørebane.

  • 1
  • 0

Som Finn vil jeg også foretrække en havnetunnel som løber gennem havneløbet...jeg har dog hørt at det bliver ret kompliceret fordi der allerede løber en metrotunnel på tværs. Det betyder at en havnetunnel ikke får meget mere end en meter mellem metro og havnetunnel. Men det er gjort før mange steder i verden med success, så det er ikke umuligt, og jeg er sikker på at prisforskellen vil udjævnes af de ekstra afstande som skal bores med kløvermarken-amagerfælled løsningen som nu er på tegnebrættet.

  • 0
  • 0

Det er ikke korrekt, at biler er en samfundsmæssig gevinst, bilcentriske løsninger er ineffektive og dyre for samfundet. De miljømæssige konsekvenser er store, og regner man faktorer som støj, astma, ulykker, invalidering, køer, parkering, vedligeholdelse, inaktivitet etc., så er en satsning på bilen som transportløsning en underskudsforretning. Hver kørt kilometer i bil er et økonomisk tab for København, alt andet er et politisk postulat der intet har med virkeligheden at gøre.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten