Raketfolk om ny SpaceX-motor: Nu går Elon Musk ud på den tynde is
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Raketfolk om ny SpaceX-motor: Nu går Elon Musk ud på den tynde is

»Det er vildt!«

Sådan lyder det samstemmende fra forsker ved DTU Space Jonas Bækby Bjarnø og selvstændig raket­udvikler Peter Madsen, når man spørger til Elon Musk og SpaceX’ kommende Raptor-motor.

Motoren skal være kernen i ­SpaceX’ fremtidige missioner til blandt andet Mars og skal tredoble den ydelse, der kan hentes ud af en motor af samme størrelse som den nuværende Merlin-motor på Falcon-­raketterne.

Læs også: Med Raptor-motoren skal SpaceX løfte en enorm teknisk udfordring

Ifølge Peter Madsen har SpaceX længe baseret sin teknologi på velafprøvede koncepter udviklet tilbage i 1960’erne og 1970’erne, men med Raptor-motoren vil firmaet flyve en såkaldt full flow combustion cycle-­motor.

»SpaceX har fået blod på tanden. De er gået fra at få ting lavet ude i byen til at lave alt selv, og den seneste tid har vi set dem presse grænserne med nogle ærgerlige eksplo­sioner til følge. Vi så senest eksplosionen på startrampen på grund af deres superkølede ilt,« siger Peter Madsen.

»De har høstet alle de lavthængende frugter og har nu gang i den høje hydrauliske frugtplukker, mens de tror, at de kan gå på vandet. Jeg afviser ikke, at det er muligt, men er på en positiv måde bekymret og spændt,« siger han.

Kan genbruge produktionskæden

På DTU Space hæfter Jonas Bjarnø sig især ved det høje tryk, som Raptor-motoren arbejder under. Elon Musk har sagt, at kammertrykket i motoren bliver på omkring 300 bar – tre gange højere end Merlin-­motorens.

»Det betyder jo, at gasgeneratorerne skal operere ved endnu højere tryk, i omegnen af 700 til 900 bar, og det er afsindigt, astronomisk højt,« siger Jonas Bjarnø.

En prototype blev testet 26. september 2016. SpaceX har ikke offentliggjort data, men en video tyder på, at alt gik efter planen.

»I realiteten har ingen lavet sådan en motor før. Rumfærgens hovedmotor mindede om den, men Musk går skridtet videre,« siger han.

Jonas Bjarnø hæfter sig også ved, at Raptor-motoren har samme dimensioner som Merlin-motoren.

»Stort set alt har samme dimensioner, og der er smart, fordi Musk så kan bruge den produktionskæde, han allerede har til Merlin. Det nedbringer hans udviklingsomkostninger,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hyperloop med +1000 km/t op af et bjerg, tæt på ækvator.
Drevet med maglev teknologi , strømforsynet fra solceller.
Raketten har nu en start hastighed på + 1000 km/t og fri af mindst 50% af atmosfæren.

Det har været beslrevet mange gange før, men Elon Musks firma, er det første der faktisk arbejder med begge teknologier!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten