Raketbygger opdagede ubådsmotor på HI-messen

Når raketbyggeren Peter Madsen sammen med kollegaen Kristian von Bengtson gæster HI 11, er det med en positiv HI-messeoplevelse i bagagen. For før de to blev verdenskendte for raketprojektet Copenhagen Suborbitals, hvor en hjemmebygget raket skal sende et menneske ud i rummet, var Peter Madsen optaget af at bygge ubåde.

Og på HI-messen i 2005 stødte han ved et tilfælde på den Kubota-motor, som fik ham til at satse på denne motortype - først i sine hjemmebyggede ubåde, Kraka (Kubota D722, 16 hk) og Nautilus (Kubota V3800, 68 hk), og siden hen i katamaranen Sputnik (2 x Kubota D722). Sputnik fungerer i dag som affyringsplatform ved Copenhagen Suborbitals raketopsendelsesforsøg.

»Det var ikke, fordi jeg ledte efter motorer. Jeg var bare rundt for at se, hvad man kunne finde på sådan en messe, og så pludselig støder jeg på verdens bedste ubådsmotor. Det vidste Kubota selvfølgelig ikke, at den var, men det fik vi den til at blive,« siger Peter Madsen.

Kopierede pakdåse

På HI-messen lykkedes det i sin tid også den danske raketbygger at opstøve en pakdåse. I det konkrete tilfælde var der tale om en anordning på en pumpe, som sikrer, at der ikke løber vand ud ved en roterende akse, selv om der er et tryk inde i pumpen.

»Og det samme er i en anden forstand udfordringen i en undervandsbåd. Dér har man en skrueakse, der skal ud, men du har tryk udenfor, og du vil ikke have, der kommer vand ind den vej - så der blev lært rigtig mange ting på den messe,« fortæller Peter Madsen.

På daværende tidspunkt havde han dog ikke de finansielle muligheder for at erhverve sig pakdåsen, så Peter Madsen endte i stedet med at studere den nøje for så at tage hjem og lave en udgave magen til.

»Eftersom jeg ikke laver ting kommercielt, så er der ikke noget patent-issue i det - og jeg ville da meget hellere have købt den hos firmaet, men det var langt over, hvad jeg kunne komme i nærheden af af penge dengang,« siger han.

Inspirerende rumfart

Netop muligheden for at finde noget, som raketbyggerne ikke nødvendigvis ved, de har behov for, er, hvad Peter Madsen håber på ved dette års messe.

»Når jeg kommer på messe, så har jeg mulighed for at gå rundt, og så kan jeg støde på ting, jeg ikke anede fandtes, og det er i virkeligheden en meget mere interessant fremgangsmåde, end hvor behovet opstår hos os, og så skal vi finde nogen, der kan dække det,« siger han.

Peter Madsen er dog en kende usikker på, hvor meget han faktisk får tid til at gå på messeopdagelse. Han og Kristian von Bengtson er nemlig travlt optaget af de foredrag, som de to raketbyggere holder tre af om dagen i messeperioden.

Her kan messegæsterne blandt andet høre om, hvordan raketbyggerne arbejder, hvordan de får finansieret projektet, og hvad det alt sammen skal føre til.

Det sidste kan umiddelbart være lidt svært at få øje på, medgiver Peter Madsen, men det handler ikke nødvendigvis om at opnå et enkelt mål i sig selv.

»Rumfart er noget af det mest nytteløse, man kan lave, men det er faktisk ekstremt inspirerende, og det gør, at man tænker på en anden måde og lærer nye ting,« siger han.

Elsker at høre reaktioner

Selvom der måske ikke nødvendigvis bliver så meget tid til at slentre omkring på messen, så ser Peter Madsen frem til, at der bliver rig mulighed for at komme i dialog med messedeltagerne omkring det danske rumfartsprojekt i forbindelse med foredragene.

»Den glæde, jeg normalt har ved at holde foredrag, det er faktisk den del, hvor vi har spørgerunde, og hvor man kan mærke folks reaktion - hvad enten den er positiv eller negativ,« siger Peter Madsen og tilføjer:

»Det at møde mennesker og snakke med dem om projektet, det er faktisk en rigtig dejlig ting.«

Ud over at høre foredrag om det danske raketeventyr har messedeltagerne mulighed for at se rumskibet Tycho Brahe. Det var det, der blev sendt op 3. juni med motoren Heat-1X, og det bliver udstillet på HI 11. Rumskibet er betegnelsen for den del af raketten, der på et tidspunkt skal indeholde et menneske.

Har leveret brændstoffet i 20 år

Leverandøren af den flydende ilt, som sendte den hjemmegjorte raket op i juni, hedder Air Liquide og er en af Copenhagen Suborbitals' hovedsponsorer. Det er også virksomheden, der har sørget for, at de to raketbyggere kommer til Herning, fortæller salgsdirektør i Air Liquide Niels Kragh.

»Det bliver blikfanget på årets HI-messe,« siger han.

Rollen som brændstofleverandør til danske amatørraketter er ikke helt ny for Air Liquide. Faktisk er det et samarbejde, som har stået på, siden Peter Madsen for flere år siden eksperimenterede med mindre amatørraketter. Dengang forsynede virksomheden den danske raketbygger med beholdere med flydende ilt, der passede til de mindre raketter - normalt er den slags beholdere ellers ganske store, forklarer Niels Kragh.

»Det startede vi faktisk med for 20 år siden, da Peter henvendte sig til det daværende Hede Nielsen, og vi hjalp ham med flydende oxygen. Siden hen har det også drejet sig om gasser til svejsning af selve raketten,« siger han.

Tycho Brahe, Peter Madsen og Kristian von Bengtson holder til i Svejse-caféen i hal D.

Stand D3160

Dokumentation

Læs mere om robotten på Peter Madsen og Kristian von Bengtsons blog